Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-03-02, 15:49   #1
Mr Pink
Mycket Flitig Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: Umeå
Inlägg: 275
Olika metoder?????

Vi säger att en kille som mig ca 180 cm lång 84 kg och 15-17%BF. Man har som mål att gå ner till ca 8%BF alltså en målvikt på ca 76,5 kg på ca 3 månader, och man har två olika sätt att kunna träna på:

1: Man kör morgonpromenader 5 ggr i veckan på fastande mage ca 7 km, tränar styrketräning 4-5 ggr / vecka och äter de antal kalorier som behövs för att kunna nå målvikten. Efter varje träning tar man ett proteintillskott och även innan man lägger sig på kvällen

2: Man kör inte morgon promenader utan väljer här att ta en löprunda på kvällen som är ca 7 km (samma distans som man går), före löprundan tar man ett proteintillskott för att minimera muskelfölusten, även här kör man styrketräning 4-5 ggr / vecka och äter lika mycket som i ex 1 (även här tar man protein på kvällen).

I båda fallen äter man ca 2,5 g protein / kg kroppsvikt per dag.

Som det är skrivet här ser det ju lätt ut att nå sin målvikt på 76,5 kg, men alla som har deffat vet ju att det är lättare sagt än gjort. Det hela bygger ju på att få i sig mindre kalorier än man förbrukar. Jag har fått för mig att det inte spelar så stor roll om man löper efter man har fått i sig protein mm eller om man går på morgonen. Bra kondition leder ju till ökad fettförbränning och det får man ju när man springer, man får ju även bätter kondis när man går, men det är ju långt ifrån löpning. Summan i de båda fallen är ju ändå att man ligger minus lika många kalorier per dag. Vilket av de två exempelen ovan kommer det vara lättast att nå sin målvit med, och komma ner till 8%BF och varför ?
Mr Pink är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-02, 18:25   #2
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Praktiskt tror jag att löpträningen sliter mer på kroppen än promenaden och det blir svårare att behålla musklerna med löpning.

Morgonpromenadens fördel är den låga insulinhalten gör att man bränner fett lättare utan att stressa musklerna.

Det som stör teorin är att man säkert KÄNNER att man jobbar bättre med deffen när man sliter i löpspåret och det blir lättare att nå målet.
Att morgonpromenerar upplevs nog lite för långsamt för de flesta med diffusa mål och man ger upp för tidigt.

Det är lättare att glänsa bland sina kamrater när man stolt berättar att man minsan springer flera gånger i veckan.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2003-03-03, 13:15   #3
Trax
Guest
 
Inlägg: n/a
men om man intar vassle protein före sin promenad, påverkar inte det insulinnivåerna? Isåfall har man mist betydelsen med att gå på morgonen, då skulle man ju kunna gå vilken tid som helst på dagen.

/Trax
  Svara med citat
Gammal 2003-03-03, 20:43   #4
Tor
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 22
bränner man inte fett genom lågintensivt arbete? det borde väl inte spela någon roll när på dygnet man går, då en timmes promenad på morgonen bränner lika många kalorier som en timmes promenad på kvällen. Det viktiga borde ju vara att köra lågintensivt. Sen är jag ju övertygad om att om man har slut på kolhydrater när man går så kommer kroppen att ta energi från musklerna, eftersom fett kräver kolhydrater för att kunna förbrännas.
Tor är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)