Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-06-09, 10:27   #16
Silvermunk
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 34
Citat:
Ursprungligen postat av Isseman Visa inlägg
Om vi pratar enbart makros och dina 500 kcal kommer från carbs eller fett? Då vågar jag påstå att du kommer få mer lean gains om dina extra 500 kcal kommer enbart från carbs vs carbs+fat vs fat.
Håller med ovanstående. Om man förutsätter att du på andra sätt under dagen redan täcker ditt fett/proteinbehov så skulle min gissning också vara att rena kolhydrater är bättre för att öka lbm än fett.

Men sedan kan vi diskutera kolhydratskällan.

På kort sikt tror jag inte det spelar någon roll egentligen men jag skulle ändå välja en kolhydratskälla som inte är rent sackaros/socker om jag skulle försöka vara opti.

Det tyder ju på att bra livsmedel förenklar för oss att hålla vikten i längden så man inte skapar en jobbig vana att äta fikabröd varje dag.

Ta ett äpple och släng i 100g havre i shaken efter träning.

Skulle själv kört på en påse lössnask för 500kcal men jag har också riktigt dålig karaktär
Silvermunk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-09, 12:02   #17
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
har också problem att få i mig kalorier vissa dagar där jag rör på mig extra mycket utan att egentligen bli extra hungrig

svårt att veta vad man kan trycka i sig extra. Vad är billigt? Hur får man till variation? Käkar gärna mer kolhydrater. har försökt mig på mackor men det blir lätt lite för många, lagom är bäst(?) xD. Bananer och havre blir man väldigt snabbt mätt på.

dock känner jag ingen större lust heller att trycka i mig +500 kcal godis eller liknande flera ggr i veckan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 10:20   #18
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
har också problem att få i mig kalorier vissa dagar där jag rör på mig extra mycket utan att egentligen bli extra hungrig

svårt att veta vad man kan trycka i sig extra. Vad är billigt? Hur får man till variation? Käkar gärna mer kolhydrater. har försökt mig på mackor men det blir lätt lite för många, lagom är bäst(?) xD. Bananer och havre blir man väldigt snabbt mätt på.

dock känner jag ingen större lust heller att trycka i mig +500 kcal godis eller liknande flera ggr i veckan.
ett tag körde jag 1dl rapsolja(900kcal) i proteinshaken, Verkade göra susen. Tog dock slut och sedan köpte jag aldrig nytt/fortsatte med det. Men skall nog börja med 0.5 dl igen eller liknande iallafall.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 11:27   #19
frys
Registered User
 
fryss avatar
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 1 852
hur nyttigt är det att lägga till 900 kcal i rent fett då? :P

Fast rapsolja kanske är en av dom snällare fetterna(?)

skulle nog också köra 0.5dl. Hur förändras konsistensen och smaken i shaken?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av HopplösDeff Visa inlägg
ska man behöva suga *** för lite vägledning här ?
frys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 18:16   #20
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av frys Visa inlägg
hur nyttigt är det att lägga till 900 kcal i rent fett då? :P

Fast rapsolja kanske är en av dom snällare fetterna(?)

skulle nog också köra 0.5dl. Hur förändras konsistensen och smaken i shaken?


Inte en aning, inte så farligt förstår jag det som. Så länge man inte överdriver det och blir "smällfet" och fortsätter förevigt.

Jag tyckte shaken blev fylligare bara, Smakade som vanligt i princip så väldigt enkla kalorier att få i sig.
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-10, 20:12   #21
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
https://tyngre.se/Artiklar/Alla-k%C3...e-skapta-lika/ Det finns med andra ord ingenting som talar för att socker på något vis skulle vara unikt dåligt när det gäller människors blodsockerkontroll.
...
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Fruktos lagras främst i levern, inte i musklerna. Levern kan bara hålla en mycket begränsad mängd glykogen. Fyller man på ännu mer blir allt fett.
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 10:33   #22
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
...
?..
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-11, 10:39   #23
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
...



Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Kolla igenom referenserna som ges i den artikeln. Studierna på gnagare och primater använder sig av 20 E% fruktos/socker eller mer och i de flesta har man inte kontrollerat kroppsvikten. I de referenserna som används för att säga att fruktos kan ge fettlever utan ett kaloriöverskott (ref 37 och 40) har gett de stackars råttorna 60 E% fruktos.

I interventionsstudierna på människor som nämns är en studie där man gav försökspersonerna 1 l läsk om dagen och de gick upp i vikt medan studien på barn som nämns innebar viktnedgång och ett högre proteinintag. Högre proteinintag verkar kunna minska på mängden fett i levern även när vikten är stabil, i det här fallet så minskade ju då dessutom vikten hos barnen.

Tittar man på studierna på människor överlag så finns det idag inga bra belägg för att fruktos (eller socker) skulle ha någon unik effekt som gör det extra illa när vi pratar rimliga doser. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/28947639

I de studier där man har undersökt ett kaloriöverskott så har faktiskt mättat fett varit sämre än fruktos/socker.
http://care.diabetesjournals.org/con...5/24/dc18-0071
https://www.sciencedirect.com/scienc...868?via%3Dihub
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-12, 14:39   #24
KT81
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2017
Inlägg: 149
Det bästa du kan göra är nog att frysa in 2st wienerbröd och köra dom tillsammans med is och grädde i en blender. Wienersmoothie. Funkar att hälla i en elefantöl också.
KT81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 08:11   #25
Helgehorse
Registered User
 
Helgehorses avatar
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 496
Citat:
Ursprungligen postat av KT81 Visa inlägg
Det bästa du kan göra är nog att frysa in 2st wienerbröd och köra dom tillsammans med is och grädde i en blender. Wienersmoothie. Funkar att hälla i en elefantöl också.
Det där låter ju riktigt bra faktiskt, dricker nog ölen vid sidan om dock
Helgehorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-13, 14:17   #26
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
Tycker detta med fruktos är intressant och vill gärna veta mer.

Hur ställer du dig till att levern har en begränsad lagringsförmåga och vad som händer om man fortsätter inta fruktos?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)