Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-16, 09:54   #46
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Nu gissar jag ju bara men tror att 40-50 % av befolkningen har problem att ens springa 2-3 km i följd. Milen under 60 min klarar kanske 20 %? En mil är en lång distans som väldigt många inte är i närheten av att springa i ett sträck.
Sen är ju frågan hur man definierar löpning också.

Ifall man ber någon otränad springa 5km och de stannar efter 3km och börjar gå så tror jag att de i de flesta fall skulle ha klarat av att springa beydligt längre ifall de bara hade förmågan att förstå hur man kan göra för att springa långsammare, dvs korta ner stegen.

Dvs jag tror att de egentligen har den fysiska förmågan att springa 5km men de kanske inte tycker det är löpning ifall man inte tar ett "riktigt löpsteg" eller vad nu anledningen är.

Jag är något av en periodare, och då jag haft en off period och omstartar löpträning så brukar mitt prio oftast vara att förlänga tiden jag springer (och jag skiter helt i vilket tempo), och dessutom springer jag oftast i kuperad terräng. I uppförsbackar får man då lov att springa med myrsteg och även göra serpentinsvängar i zig-zag över stigen så varje steg innebär ännu mindre stigning.

Så även då jag är extremt otränad så kan jag hålla igång 40min ifall jag tar till dessa "knep". Jag skulle tro att jag då inte varit bättre tränad än många av de som inte klarar att springa 5km.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 10:25   #47
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Ruth Svensson har rekorden på både 5 000 och 10 000 i K75. 28,37 respektive 60,20. Din mamma har alltså K80-rekordet som i en liten ask!

http://veteran.friidrott.se/rekord/rekutom.htm
Jag är ganska säker på att min mamma som 75+ sprungit 5km snabbare än 28 minuter på Vårruset. Vet inte om hon tänkt springa något lopp i år (första året som K80), nån som har koll på vilka tävlingar som kvalificerar för svenskt rekord?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 13:28   #48
Macroman
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2011
Inlägg: 921
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke67 Visa inlägg
Jag är ganska säker på att min mamma som 75+ sprungit 5km snabbare än 28 minuter på Vårruset. Vet inte om hon tänkt springa något lopp i år (första året som K80), nån som har koll på vilka tävlingar som kvalificerar för svenskt rekord?
Dessa rekord måste ske på bana annars räknas det inte som svenskt rekord.
Macroman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 14:15   #49
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Macroman Visa inlägg
Dessa rekord måste ske på bana annars räknas det inte som svenskt rekord.
Jag tror det finns rekord även för landsvägslopp. Inte alla distanser då, men jag tror det finns svenska rekord för 5k, 10k, halvmara och mara.

Då ska det väl vara kontrollmätt och sanktionerad tävling och start och mål för inte vara för långt ifrån varandra, så det blir lika mycket uppför som nedför.

EDIT:
Det verkar dock inte registreras några veteranrekord på landsväg

Citat:
Landsväg
På landsvägssträckor noteras endast Sverige-Bästa.
10 km, halvmarathon, marathon
100 km (tillsvidare endast Sverige-Bästa vid svenska mästerskap)
http://veteran.friidrott.se/regler/2014/1016krav.htm
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-05-16, 14:21   #50
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Här är förresten reglerna för landsvägslopp

Citat:
1) Banan får inte falla mer än 1 promille från start till mål, dvs i exempelvis ett marathonlopp får starten inte ligga mer än 42 m högre än målet.

2) Avståndet "fågelvägen" mellan start och mål får inte överskrida 50% av löpsträckan, dvs i ett halvmarathonlopp får målet inte ligga mer 10.5 km från starten.
http://www.friidrott.se/Regler/roadrec08.aspx

Dessutom verkar det inte finnas några rekord alls för 5k (även för icke veteraner). Så det är bara 10k, halvmara, mara och 100k som är har svenska rekord på landsväg.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)