Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-27, 09:48   #1
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Bestämmer yrket/statusen värdet som människa?

Jag började fundera på saken när det ofta står tex att "VD körde rattfull" i nån kvällstidning eller redan i vanliga samtal så vill man framföra att nån är läkare,jurist osv fastän det inte har med själva ämnet att göra. Blir det automatiskt så att om du inte vet nånting om personen annat än att denne jobbar på ett lager eller kassa så tänker du att denna är en förlorare? Jag erkänner att jag inte direkt ser personen som en förlorare men kanske lite som en människa som inte har så höga krav eller ambitioner.
Jag har själv haft ångest för mitt jobb som inte dirent är dåligt och lönen är strax över medel men ändå har man det där mindervärdeskomplexet över att man inte är ingenjör, FN-soldat, läkare eller har nåt betydelsefullt jobb. Kanske har jag en för romantisk bild av det hela?
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 09:56   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Tror nog många får en mer positiv bild av folk med högstatusyrken, men behöver väl inte betyda att de uppfattar de med lågstatusyrken som förlorare. Sen kan man ju vända på saken, anledningen till att de skriver rubriker som "VD körde rattfull" är antagligen att det uppfattas som värre än när en vanlig Kalle gör detsamma. Lite som när Påven bitchslapar handen på en kines som drar i honom, hade varit helt acceptabelt om det hände någon annan, men nu var han påve och det blev ramaskri.

Då kan det ju kännas befriande att slippa såna krav.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:00   #3
r3mpuh
avatartext
 
r3mpuhs avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Aspergerland
Inlägg: 1 050
Maffiaboss körde full.

Köra truck är svårt & kan inte tänka mig ett modigare jobb än att vara kassapersonal, dem måste ju för bövelen stirra coronadöden i vitögat på daglig basis & bara hoppas på att den inte hostar tillbaka på dem. Vårdpersonal är ju mesar i jämförelse, dem har/tillåts ju skyddsutrustning.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mini Visa inlägg
r3mpuh , var det inte du som låg med typ fyra tjejer på en helg? En av dem som blivit sur kanske?
You can do it maybe! ~
r3mpuh:s Träningsjournal ~ Marklyft: 200 kg
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Du verkar vara en person som skulle kunna koka någons katt som kärleksförklaring och sedan inte förstå deras arga reaktion.
r3mpuh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:04   #4
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Säger nån VD så får jag en bild i huvudet av en svar bmw,kostym och klippskhet. Jag tycker ändå att det är lite mysko att det skulle vara nån grej att en vd gör nånting? Alla är vi människor har ingen betydelse om du sopar gator om slutresultatet är att du kör rattfull. Kanske det väcker lite intresse.Men du har en poäng. Jag har respekt för folk som jobbat upp sig ända tills de börjar bete sig som douchebags och börjar tjata och påpeka om att de jobbat som xxx.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:07   #5
Läskeblask
Registered User
 
Reg.datum: Jun 2015
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av r3mpuh Visa inlägg
Maffiaboss körde full.

Köra truck är svårt & kan inte tänka mig ett modigare jobb än att vara kassapersonal, dem måste ju för bövelen stirra coronadöden i vitögat på daglig basis & bara hoppas på att den inte hostar tillbaka på dem. Vårdpersonal är ju mesar i jämförelse, dem har/tillåts ju skyddsutrustning.
Truckchaufförer och kassapersonal är slit och släng-folk tyvärr. Man vet att man är en obetydlig ersättbar del i ett stort maskineri.
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:09   #6
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Ja, klart det har betydelse vem man är, utbildning och jobb. Normalt är att utbildning ger en bredare bild på världen, samt pengar. Som ger status och makt.

Ett truckkort som ger dig rätt att köra truck tar nån dag för en normalbegåvad att fixa.

En läkarexamen något länge. Vd på nått större företag tar också år av jobb för att förtjäna.

Senast redigerad av Starke75an den 2020-03-27 klockan 10:12.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:10   #7
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Inte alls för mig, däremot tycker jag att det är intressant att höra om folks arbeten och åtaganden.
Det är klart om det enda jag hör om två personer är att den ena arbetar i kassan i en butik och den andre jobbar i högriskområden för Läkare Utan Gränser, då blir jag mer imponerad och nyfiken på den senare.

Men jag gör ingen värdesbedömning, det finns så mycket mer i en person än vad de arbetar med. Många identifierade mig som "Han långe som jobbar på Hemmakväll" tidigare, för det var det enda folk såg. Och det är definitivt okej, jag skulle inte ens börja skämmas för att jag jobbat länge i ett yrke jag tyckte var riktigt roligt. Däremot så visste ingen att jag bredvid detta drev och finansierade volontärarbeten inriktat på ungdomar i Liverpool och Manchester samtidigt. Och även om de skulle, så är jag så säker på värdet i vad jag gjorde att eventuella åsikter eller värderingar om det hade varit överflödiga.

Så om jag själv inte kan förmå mig att lägga värde i andras åsikter om mig, så blir det konstigt att ha en värdesåsikt om andra beroende på deras yrke/status.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:11   #8
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 740
Citat:
Ursprungligen postat av Starke75an Visa inlägg
Ja, klart det har betydelse vem man är, utbildning och jobb. Normalt är att utbildning ger en bredare bild på världen, samt pengar. Som ger status och makt.

Ett truckkort som ger dig rätt att köra truck tar nån dag för en normalbegåvad att fixa.

En läkarexamen något länge.
Truckkort är inte så svårt att få. Att köra truck bra är fan beundransvärt
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:14   #9
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Citat:
Ursprungligen postat av Rikard Jansson Visa inlägg
Truckkort är inte så svårt att få. Att köra truck bra är fan beundransvärt
Då kan du beundra mig.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:19   #10
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Ni får ha lite perspektiv också. Det har funnits tidpunkter då jag torkade hepatitidiarre från väggar, städade på bårhuset och sjukhusavdelningar där alla hade vinterkräksjukan, för lägre lön än en ICA-arbetare och utan någon status. Då hade kassör varit ett riktigt fint arbete i jämförelse. Och tänk bara på de i Afrika, även om de studerar på högskola och dedikerar sina liv till något, tjänar de på ett år det svenskar tjänar på en månad och ses säkert ändå som lågstatus i andra länder.

Senast redigerad av Brofessorn den 2020-03-27 klockan 10:21.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:30   #11
wintersnowdrift
special snowflake
 
wintersnowdrifts avatar
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: Obygden
Inlägg: 3 164
Det är ju ganska tydligt i tider som dessa vilka som har så kallat samhällsviktiga jobb och vilka som mest är lite överflödigt lullull.

Med det sagt så är det såklart skillnad på att arbeta med något som få personer kan göra (av olika skäl), och att arbeta med något som de flesta klarar av rent intellektuellt/fysiskt/talangmässigt. Alla kan inte sjunga som Beyoncé, eller ta sig igenom ett ingenjörsprogram på universitetet, men de flesta klarar av att lära sig en kassaapparat. Sen behöver man inte vara en ointressant eller korkad person för att man har valt ett "enkelt" yrke, verkligen inte.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:33   #12
Illustrerade mannen
Jag vill inte ha någon avatartext.
 
Illustrerade mannens avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 375
Sånt här är märkligt... Jag har massor av tatueringar, rakad skalle, piercingar och en ganska avslappnad klädstil. (Om jag nu har någon "stil" alls...) Blir förstås bedömd utifrån hur jag ser ut. De få gånger någon undrar vad jag jobbar med blir reaktionen ofta förvåning. Jag har tom slutat säga vad jag gör - rektor - och istället säga att jag jobbar på en gymnasieskola. Man ska väl bedömas efter hur man är och inte vad man arbetar som? Jag är oerhört imponerad av de som torkar stjärt på äldreboende, rattar stora tunga fordon, monterar ihop manicker eller städar toaletter - jag skulle inte fixa det. Men hur människan är gentemot mig är det som avgör deras värde i mina ögon.
Men att sälja lösnummer av blaskor eller få klick är väl lättare om det är Påven som tabbat sig än om det är Steffe i Hjo...
__________________
"Als Gregor Samsa eines Morgens aus unruhigen Traumen erwachte, fand er sich in seinem Bett zu einem ungeheueren Ungeziefer verwandelt."
Franz Kafka
Die Verwandlung
Illustrerade mannen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:44   #13
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 713
Där jag bor så är det snarare var man jobbar än vad man jobbar med som "spelar roll" Jag nämner aldrig var jag jobbar om ingen frågar, men kompisar/bekanta kan helt random säga "Jamen han här jobbar på xxxx"..

Då har jag ändå en tjänst som alla normalbegåvade kan lära sig, förutsatt att du har lite social kompetens.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:45   #14
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Illustrerade mannen Visa inlägg
Sånt här är märkligt... Jag har massor av tatueringar, rakad skalle, piercingar och en ganska avslappnad klädstil. (Om jag nu har någon "stil" alls...) Blir förstås bedömd utifrån hur jag ser ut. De få gånger någon undrar vad jag jobbar med blir reaktionen ofta förvåning. Jag har tom slutat säga vad jag gör - rektor - och istället säga att jag jobbar på en gymnasieskola. Man ska väl bedömas efter hur man är och inte vad man arbetar som? Jag är oerhört imponerad av de som torkar stjärt på äldreboende, rattar stora tunga fordon, monterar ihop manicker eller städar toaletter - jag skulle inte fixa det. Men hur människan är gentemot mig är det som avgör deras värde i mina ögon.
Men att sälja lösnummer av blaskor eller få klick är väl lättare om det är Påven som tabbat sig än om det är Steffe i Hjo...
Inte för att vara sån men rektor känns inte direkt som något högstatus yrke längre, inte lärare heller. Ingen vill vara det och antagningskraven är löjligt låga, förr behövdes inte ens legitimation så i princip vem som helst kunde bli det.

Det kanske inte var det du menade, men när jag gick i skolan för 15 år sedan så såg både mina lärare och min rektor ut som lite vem som helst.

Låter som att folk som blir förvånade över att du är rektor gick i skolan på 40-talet.

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2020-03-27 klockan 10:47.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-27, 10:48   #15
xcv
Registered User
 
xcvs avatar
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Stockholm
Inlägg: 260
Jag tror definitivt att många tänker så, tyvärr. Kommer från en förort med hyresrätter bara, där nästan alla föräldrar var knegare/ej högskoleutbildade.

När jag började på gymnasiet i en klass med folk från innerstan/"fina" villaområden så blev det rätt snabbt tydligt att framgång mättes i karriär för många av dessa.

Själv är jag obrydd. Har haft massa olika jobb, kneg, grovjobb, mataffär osv, men sitter nu på ett lite "finare" jobb. Trivdes jättebra med flera av dessa. Man ska göra det man mår bra av. Lön och status är inte värt ett skit om man har ångest varje morgon. Kan ibland fråga mig "hur fan kan man vilja jobba med det där?" men det handlar ju bara om att jag personligen inte hade velat det. Är fullt ödmjuk inför att andra har andra preferenser och kanske skulle hata mitt jobb om de gjorde det.
xcv är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)