Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-10-25, 07:55   #1
amrinse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2
Minipiller och styrkelyft- dålig kombination?

Någon som har erfarenhet eller kunskap om minipillers påverkan på kroppen och främst styrkeutvecklingen?
Jag är en tjej på 18 år som käkat minipiller i ca 4 månader, och jag har under denna tid inte utvecklat min styrka så som jag gjort innan. Jag har gått ner i vikt under denna tid också, men inte så mycket så jag tvivlar på att det är det som är den största anledningen till att jag inte blivit starkare. Under perioden februari till maj ökade jag min styrka trots min viktnedgång. Det känns enormt drygt att inte bli starkare då jag är väldigt seriös med min träning och tävlar i styrkelyft.
Tacksam för svar! (Ny på forumet, så finns det redan en tråd om detta så hänvisa mig till den )
amrinse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 08:06   #2
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Jag har ingen egen erfarenhet av mini/P-piller och träning, men jag vet tjejer som reagerat mot det pga att det ska ha negativ inverkan på muskeluppbyggnad. Ska söka lite och se om jag hittar, men själv har jag haft P-stav och spiral och det tycker jag fungerar bra.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 08:10   #3
amrinse
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2012
Inlägg: 2
P-piller har jag läst om att det påverkar muskeluppbyggnaden negativt, och jag tänkte då att det var för östrogenet. I minipiller finns det dock bara gulkroppshormon och inget östrogen. Tack för hjälpen
amrinse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-10-25, 08:35   #4
sweetkarolina
I can haz teabag?
 
sweetkarolinas avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Örebro
Inlägg: 6 060
Om du söker på P-piller/preventivmedel/minipiller kommer det ju upp ett par trådar. Det man verkar komma fram till är dock att alla reagerar olika på olika medel. Det säkraste för att undvika hormonrelaterade biverkningar torde ju vara att köra på hormonfria p-medel dvs kondom, kopparspiral. Annars skulle jag säga hormonspiral då den utsöndrar sitt hormon på plats i livmoder, istället för systemiskt i hela kroppen. Upptaget till resten av kroppen är litet verkar det som.
sweetkarolina är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)