Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-12, 18:16   #1
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Tävla i styrkelyft?

Kollade runt på lite stats från rekord osv i styrkelyft, känner att man inte är allt för långt ifrån.

Jag har enbart hobby gymat i ca 3 år.

Mina stats just nu.

Bänkpress 170KG
Marklyft 230KG
Knäböj 200KG

Väger 98 för tillfället men har överskott brukar deffa ner till runt 85~kg på sommrarna.

Borde jag satsa eller är jag för svag?

Här är en video på lite av utförandet:

http://www.youtube.com/watch?v=m3Q4QgikNcs

Kommentera gärna.

Låten i bakrunden är den jag använde när jag utförde maxningarna så
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:20   #2
wird
Registered User
 
wirds avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Kiruna
Inlägg: 1 243
Om du borde satsa kan bara du avgöra, dvs om du vill.

Ingen är för svag för styrkelyft.
__________________
Journal

Kiruna AK på webben
wird är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:21   #3
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Hur stark du är avgör inte om du bör satsa på att tävla eller inte utan frågan är om du har lust med det? Har du lust är det bara att börja.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:23   #4
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Hur stark du är avgör inte om du bör satsa på att tävla eller inte utan frågan är om du har lust med det? Har du lust är det bara att börja.
Anledningen att jag frågar är att jag undrar om jag börjar träna för en klubb, kommer det vara en stor skillnad i ökningarna.
Jag vill inte bara tävla vill vinna hela skiten.
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:30   #5
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Det enda sättet att ta reda på det är att börja träna på en klubb och så småningom ta klivet upp på tävlingsflaket.
Var bor du?
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:31   #6
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Bor i stockholm, finns en klubb i sundbyberg som ligger ganska nära om jag inte är ute och cycklar.
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:31   #7
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Kör bara

Hur gammal är du?
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:31   #8
Powerlifter
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 5
Du gör endast halva knäböjar och kör med remmar i marklyftet plus att bänkpressen var ej med stopp. Så räkna inte med att vinna något inom en snar framtid.

Om du dessutom börjar köra med korrekt utförande i en klubb så skulle dina lyft snarare sjunka avsevärt istället för att öka som du tror.
Powerlifter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:32   #9
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av mpersson Visa inlägg
Kör bara

Hur gammal är du?

Ja fan kanske blir att göra de

Jag har precis fyllt 23.
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:32   #10
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Det bästa är att tävla på en mindre tävling först, dels för att kvala till SM och dels för erfarenhetens skull. Du är stark i alla fall, särskilt i bänk!

Bänken var dock med studs, med tävlingsstopp tappar du kanske 5-10 kg. Det får du se helt enkelt, och det kan du öva upp också.

Din knäböj var väldigt grund och det såg inte ut som du gick ner ens halva vägen. Du måste så djupt ner att höftvecket är under knäets högsta punkt. Så där är det möjligt att du tappar en hel del kilon.

Marklyftet såg ganska lätt ut.

Ta kontakt med en SL-förening och träna lite med dom, skaffa licens, lär dig tävlingsreglerna och ställ upp på någon serieomgång för att få tävlingserfarenhet och få kvala till SM. Om du ska vinna SM i klassisk styrkelyft, dvs utan utrustning, så tror jag du måste göra en bit över 700 kg med din nuvarande kroppsvikt. Rent spontant, om jag bara ska dra till med några siffror rakt ur röven, kanske du gör 175-165-235 = 575 kg. Så det är en bra bit upp till 700+, men ju tidigare du tar kontakt med en SL-förening och börjar tävla, desto snabbare kommer du dit.

Kör hårt!
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2011-04-12 klockan 18:33.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:35   #11
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av stevebc Visa inlägg
Det bästa är att tävla på en mindre tävling först, dels för att kvala till SM och dels för erfarenhetens skull. Du är stark i alla fall, särskilt i bänk!

Bänken var dock med studs, med tävlingsstopp tappar du kanske 5-10 kg. Det får du se helt enkelt, och det kan du öva upp också.

Din knäböj var väldigt grund och det såg inte ut som du gick ner ens halva vägen. Du måste så djupt ner att höftvecket är under knäets högsta punkt. Så där är det möjligt att du tappar en hel del kilon.

Marklyftet såg ganska lätt ut.

Ta kontakt med en SL-förening och träna lite med dom, skaffa licens, lär dig tävlingsreglerna och ställ upp på någon serieomgång för att få tävlingserfarenhet och få kvala till SM. Om du ska vinna SM i klassisk styrkelyft, dvs utan utrustning, så tror jag du måste göra en bit över 700 kg med din nuvarande kroppsvikt. Rent spontant, om jag bara ska dra till med några siffror rakt ur röven, kanske du gör 175-165-235 = 575 kg. Så det är en bra bit upp till 700+, men ju tidigare du tar kontakt med en SL-förening och börjar tävla, desto snabbare kommer du dit.

Kör hårt!
Okej, tack för bra svar!
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:36   #12
mpersson
-105kg Svensk sisu
 
mperssons avatar
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 3 213
Citat:
Ursprungligen postat av zelmanclock Visa inlägg
Ja fan kanske blir att göra de

Jag har precis fyllt 23.
Okej.

Böjen och marken var väl inget häpnadsväckande.

Men bänken ! Fyfan, råpressa 170 med kass teknik är inte dåligt ! Lite klubbträning sen jävlar
mpersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:38   #13
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av Powerlifter Visa inlägg
Du gör endast halva knäböjar och kör med remmar i marklyftet plus att bänkpressen var ej med stopp. Så räkna inte med att vinna något inom en snar framtid.

Om du dessutom börjar köra med korrekt utförande i en klubb så skulle dina lyft snarare sjunka avsevärt istället för att öka som du tror.
Japp, kan inte hålla med dig mer, därför jag ville dubbelkolla här på forumet då jag hört mycket gott om detta forum

Vet att mitt utförande inte är 100 procentigt, börjat jobba på de nu och som sagt så har jag inte tränat så mycket styrke mest träna standard 6-8reps MAX OT, började även köra ben för 3 månader sen så.
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:41   #14
limenka
OLare
 
limenkas avatar
 
Reg.datum: Oct 2009
Inlägg: 6 291
Citat:
Ursprungligen postat av zelmanclock Visa inlägg
Japp, kan inte hålla med dig mer, därför jag ville dubbelkolla här på forumet då jag hört mycket gott om detta forum

Vet att mitt utförande inte är 100 procentigt, börjat jobba på de nu och som sagt så har jag inte tränat så mycket styrke mest träna standard 6-8reps MAX OT, började även köra ben för 3 månader sen så.
Vad böjde du för tre månader sen? 0?
__________________
Reality Hits You Hard Bro
limenka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-04-12, 18:43   #15
zelmanclock
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 19
Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Vad böjde du för tre månader sen? 0?
Körde runt 130KG reppade 6ggr
zelmanclock är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)