Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition > Träningsskador & Rehab

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-08-21, 13:58   #16
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Har fortfarande full rörlighet i vänster axel nu efter natten, samt ingen smärta alls i sidolyft. Wow, flera års stelhet och smärta i axeln till synes borta efter några dagar med stretch!
Se där! Vad fint.

Det är ju svårt att säga vad det beror på eftersom jag inte undersökt dig, men du beskriver ju vissa saker som kan bero på att du är lite hypermobil i själva axelleden. Det är inte ovanligt att man då har viss förskjuten rörlighet, eller har rätt så spända och/eller svaga muskler för att de får jobba i ogynnsamma lägen. Att då töja och jobba med aktiv avspänning av typ inåtrotatorerna gör att de kan släppa efter ovanför huvudet. Kanske.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 14:59   #17
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Se där! Vad fint.

Det är ju svårt att säga vad det beror på eftersom jag inte undersökt dig, men du beskriver ju vissa saker som kan bero på att du är lite hypermobil i själva axelleden. Det är inte ovanligt att man då har viss förskjuten rörlighet, eller har rätt så spända och/eller svaga muskler för att de får jobba i ogynnsamma lägen. Att då töja och jobba med aktiv avspänning av typ inåtrotatorerna gör att de kan släppa efter ovanför huvudet. Kanske.

Får tacka för din expertis.

Kan vara rimligt, det går överrörlighet i släkten. Jag har överrörliga armbågar, låser jag ut dem så ser det ut som att armarna är brutna.

Vad menar du med att man har förskjuten rörlighet, samt att muskler får jobba i ogynnsamma lägen?
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-21, 15:07   #18
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av smerk Visa inlägg
Får tacka för din expertis.

Kan vara rimligt, det går överrörlighet i släkten. Jag har överrörliga armbågar, låser jag ut dem så ser det ut som att armarna är brutna.

Vad menar du med att man har förskjuten rörlighet, samt att muskler får jobba i ogynnsamma lägen?
Jag har skrivit en del om axlar här, se om du får svar på frågan annars får jag svara lite mer specifikt.

https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-27, 11:51   #19
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 654
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag har skrivit en del om axlar här, se om du får svar på frågan annars får jag svara lite mer specifikt.

https://www.styrkelabbet.se/axelsmarta-och-impingement/
Tack. Rörligheten har hållit i sig över huvudet men jag är lite stelare i vänster axel i en "bänkpress"-rörelse. Fortsätta jobba på rotator cuff styrka?

Ett annat mer oroande problem är att jag får en brännande känsla i vänster axel, främst av press över huvudet med skivstång. Denna känsla håller sedan i sig när jag gör sidolyft och liknande övningar. Känns lite som om jag skulle ha gjort typ 100 reps i en övning som tränar rotatorcuffen..
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-31, 07:18   #20
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Jag hade fortsatt med rörlighetsövningen eftersom den verkar ge effekt, och sedan lagt på någon form av rotationsövning där du övar på att hålla skuldran stilla (stabilitet framför rörlighet/att du tappar positionen).

En övning där armen är höjd ca 90 grader, och en övning med armen längs med sidan, mest för att det är en lite "snällare" position.

Så ena övningen kan alltså vara att stå med armen rakt ut, armbågen böjd 90 grader, och långsamt rotera underarmen rakt upp och sedan låta den försiktigt falla ner tills du känner att det tar stopp (UTAN att tappa positionen). När det går bra utan vikt och du känner dig stabil kan du öka med hantel i handen. Vill du ha lite andra belastningsvinklar kan du stå och dra i en kabel nedifrån.

Den andra är den klassiska dra-i-kabel-med-armen-i-sidan, alternativt ligga på sidan och arbeta med den armen som är uppåt med en hantel.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)