Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-13, 08:11   #1
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Hjälp med såstips

Ska utomlands i månadsskiftet februari/mars och måste ju se a e s t h e t i c ut på stranden. Har därför påbörjat en deff som gått väldigt bra. -5 kg på lika många veckor, typ. Kul när muskler man inte visste hade börjar syna t.ex. magrutorna, serratus anterior o.dyl. Enda problemet är att mina axlar börjar se ut som en karta över ett flodsystem. Nåja.

Har en del fett kvar på mellersta delen av kroppen som måste bort. Det är som att fettet först försvinner från toppen och botten av kroppen för att sist försvinna runt midjan, där man egentligen vill ha bort det först. Men det är bara att hänga i.

Men, till trådens ämne: Det är lite segt att äta kyckling och ugnspotatis (Potatis måste f.ö. vara den bästa mättnad kontra kcal-maten på marknaden) varje dag. Det blir torrt. Så jag behöver förslag på olika såser.

Alla typer av färdiga bearnaise-såser o.dyl. går bort med tanke på kaloriinnehållet (ca 700 kcal/100 gram).

Testade att käka kebabsås ett tag men man tröttnat. Det är dessutom rätt äckligt. Även ajvar är ett bra alternativ, men man tröttnar rätt fort på det med. Har också testat med sweet and sout chili sauce (eller vad den nu heter). Ni vet sån där i avlång burk som finns i alla asiatisa hyllor i alla butiker. God, men blir tråkigt i längden. Har också kört en hel del lättyoghurt med olika kryddor, men yoghurt utan fett blir så syrligt. Jag är som ni märker en sås-connoisseur och kräver det bästa av mina såser. Dessutom vill jag kunna variera mig. Variation är för mig nyckeln för en lyckad diet!

Ska ner till ca 85 kg för att bli så a e s t h e t i c som möjligt så jag har väl cirka 7-9 veckor kvar på dieten nu, då jag väger strax över 92.

Krav på sås/röra:
Lätt att göra - inte mer än 2 moment (typ öppna en burk och blanda med kryddor). Jag älskar att laga mat men under diet vill jag göra allt så smidigt som möjligt. Helst bara öppna burken och hälla det på maten.
Inte mer än 250 kcal per 100 gram, gärna betydligt mindre: Säger sig själv. Vill inte äta mig fet på sås.
Ska helst finnas färdig på burk/annan förpackning - se punkt ett
Ska helst inte kräva uppvärmning - se punkt ett
Ska smaka gott Vissa "lätt"-såser och dressingar smakar ju fördjävligt, rent ut sagt.

Finns det sås som uppfyller mina krav som jag dessutom inte redan räknat upp? Kan även tänka mig att göra stora satser av någon sås eller röra som håller ett tag i kylen och ta lite vare dag. Älskar hummus men tror tyvärr att det blir för kcal-rikt för mina riktlinjer. Annars hade det varit bra.

Några tips?

Tack på förhand!

Märkte nu att jag förmodligen borde lagt tråden i "Mat och matlagning i stället". Ber om ursäkt och ber mod flytta tråden. Tack på förhand igen!

Senast redigerad av KoloKille den 2017-12-13 klockan 08:21.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 09:00   #2
Pokkes
Registered User
 
Pokkess avatar
 
Reg.datum: Aug 2016
Inlägg: 208
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Ska utomlands i månadsskiftet februari/mars och måste ju se a e s t h e t i c ut på stranden. Har därför påbörjat en deff som gått väldigt bra. -5 kg på lika många veckor, typ. Kul när muskler man inte visste hade börjar syna t.ex. magrutorna, serratus anterior o.dyl. Enda problemet är att mina axlar börjar se ut som en karta över ett flodsystem. Nåja.

Har en del fett kvar på mellersta delen av kroppen som måste bort. Det är som att fettet först försvinner från toppen och botten av kroppen för att sist försvinna runt midjan, där man egentligen vill ha bort det först. Men det är bara att hänga i.

Men, till trådens ämne: Det är lite segt att äta kyckling och ugnspotatis (Potatis måste f.ö. vara den bästa mättnad kontra kcal-maten på marknaden) varje dag. Det blir torrt. Så jag behöver förslag på olika såser.

Alla typer av färdiga bearnaise-såser o.dyl. går bort med tanke på kaloriinnehållet (ca 700 kcal/100 gram).

Testade att käka kebabsås ett tag men man tröttnat. Det är dessutom rätt äckligt. Även ajvar är ett bra alternativ, men man tröttnar rätt fort på det med. Har också testat med sweet and sout chili sauce (eller vad den nu heter). Ni vet sån där i avlång burk som finns i alla asiatisa hyllor i alla butiker. God, men blir tråkigt i längden. Har också kört en hel del lättyoghurt med olika kryddor, men yoghurt utan fett blir så syrligt. Jag är som ni märker en sås-connoisseur och kräver det bästa av mina såser. Dessutom vill jag kunna variera mig. Variation är för mig nyckeln för en lyckad diet!

Ska ner till ca 85 kg för att bli så a e s t h e t i c som möjligt så jag har väl cirka 7-9 veckor kvar på dieten nu, då jag väger strax över 92.

Krav på sås/röra:
Lätt att göra - inte mer än 2 moment (typ öppna en burk och blanda med kryddor). Jag älskar att laga mat men under diet vill jag göra allt så smidigt som möjligt. Helst bara öppna burken och hälla det på maten.
Inte mer än 250 kcal per 100 gram, gärna betydligt mindre: Säger sig själv. Vill inte äta mig fet på sås.
Ska helst finnas färdig på burk/annan förpackning - se punkt ett
Ska helst inte kräva uppvärmning - se punkt ett
Ska smaka gott Vissa "lätt"-såser och dressingar smakar ju fördjävligt, rent ut sagt.

Finns det sås som uppfyller mina krav som jag dessutom inte redan räknat upp? Kan även tänka mig att göra stora satser av någon sås eller röra som håller ett tag i kylen och ta lite vare dag. Älskar hummus men tror tyvärr att det blir för kcal-rikt för mina riktlinjer. Annars hade det varit bra.

Några tips?

Tack på förhand!

Märkte nu att jag förmodligen borde lagt tråden i "Mat och matlagning i stället". Ber om ursäkt och ber mod flytta tråden. Tack på förhand igen!
Ketchup
Tomatbaserade pastasåser
Patasåser (alla Keldas)
Teriyaki
Guacamole
Alla pulversåser bara att skippa så mycket smör
Pokkes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 09:10   #3
Livet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2016
Inlägg: 807
Tzatziki.
Livet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 09:22   #4
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Testa vispa turkisk yoghurt med endast lite salt och vitlök. Jag tkr det blir sjuuukt gott.

Annars har du väl testat det mesta jag tänkte rekommendera. Jag förstår att du tröttnar, men variera istället så lär du nog inte tröttna lika fort.
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 10:17   #5
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Tack för alla tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Livet Visa inlägg
Tzatziki.
Såg att det finns färdig tzatziki med bara 133 kcal per 100 gram. Låter ju för bra för att vara sant. Någon som testat?

https://www.mathem.se/varor/tzatziki...SAAEgJvsvD_BwE
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 10:21   #6
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Och denna med bara 107 kcal per 100 gram!

https://www.mathem.se/varor/tzatziki...-350-g-fontana

Erfarenheter?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 10:24   #7
Shqypnia
Dardania
 
Shqypnias avatar
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 3 147
Mkt billigare att göra egen Tzatziki!
__________________
Den typen av människa
Shqypnia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 10:28   #8
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Mkt billigare att göra egen Tzatziki!
Sant, och jag gjorde det ett tag. Men det blir för många moment när jag bara vill slänga i mig något efter gymmet. Spelar för mig ingen roll om jag äter helfabrikat under några veckor tills jag är färdigdeffad. Lathetsfaktorn helt enkelt.

Sen var ju inte ca 30 kr för 500 gram Tzatziki så farligt heller. Hoppas Lindahls finns i min lokala butik.

Senast redigerad av KoloKille den 2017-12-13 klockan 10:34.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 15:19   #9
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Sant, och jag gjorde det ett tag. Men det blir för många moment när jag bara vill slänga i mig något efter gymmet. Spelar för mig ingen roll om jag äter helfabrikat under några veckor tills jag är färdigdeffad. Lathetsfaktorn helt enkelt.

Sen var ju inte ca 30 kr för 500 gram Tzatziki så farligt heller. Hoppas Lindahls finns i min lokala butik.
Men förfan. gör en stor sats och ha i kylen bara. Eller behöver du någon som serverar dig också?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 16:23   #10
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Men förfan. gör en stor sats och ha i kylen bara. Eller behöver du någon som serverar dig också?
Recept?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 16:26   #11
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Ozziking Visa inlägg
Men förfan. gör en stor sats och ha i kylen bara. Eller behöver du någon som serverar dig också?
Blir ju vattnig och äckligt efter typ 2 dagar. Har nämligen gjort så förut.

Men Tzatzikin från Lindahl var faktiskt över förväntan. God smak (inte som en hemgjord såklart, men ändå) och överkomligt pris. Kommer tack vare såsen var mer deffad än en grekisk gud inom kort.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 16:32   #12
Mickee
Registered User
 
Mickees avatar
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Varberg
Inlägg: 6 168
Willys har en sås som heter något i stil med "Flying Goose, Sriracha Mayo Chili Souce" som är riktigt najs!

Ligger förvisso på runt 260 kcal/100g men eftersom den är rätt stark (iaf för mig) räcker det att jag ringlar lite grann (typ 15-20g) på maten.

Ett tips om man tröttnar på de klassiska deff-såserna
__________________
Journal: Jodå, så att...
Instagram: Mickeee90
170-122,5-220
Mickee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-13, 16:36   #13
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Mickee Visa inlägg
Willys har en sås som heter något i stil med "Flying Goose, Sriracha Mayo Chili Souce" som är riktigt najs!

Ligger förvisso på runt 260 kcal/100g men eftersom den är rätt stark (iaf för mig) räcker det att jag ringlar lite grann (typ 15-20g) på maten.

Ett tips om man tröttnar på de klassiska deff-såserna
Tack för tipset! Körde ett tag på vanlig Sriracha och det är ju gott. Får testa sådan med majonnäs. Om man blandar egen kan man ju få ner kalorierna ännu mer också.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 06:38   #14
Cykelcykel
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Sthlm
Inlägg: 644
http://garantskafferiet.se/vara-prod...jo-sas-220-ml/
Cykelcykel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-12-14, 07:47   #15
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch
 
Beemels avatar
 
Reg.datum: May 2006
Ort: Hemma hos mig.
Inlägg: 7 119
Citat:
Ursprungligen postat av KoloKille Visa inlägg
Jag är som ni märker en sås-connoisseur och kräver det bästa av mina såser.
Ja det märks verkligen då du väljer kebabsåser och köpt färdig sötsursås. =)
__________________
_____________________________________________
Beemels journal
Beemelversusgravity på Instagram
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:28.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)