Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2016-01-21, 19:24   #31
itzhakskenstrom
(╯°□°)╯︵ ┻━┻
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 113
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
Ray böjer över 100kg mer än CYC klassiskt.
Jag tvekar starkt på att CYC har ut 165kg utav dräkt+lindor...
itzhakskenstrom är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 19:33   #32
Petter__Jonsson
Registered User
 
Petter__Jonssons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Kalmar
Inlägg: 1 330
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
De klassiska rekorden slår mycket högre, är inte ens jämförbart. Ta bara Ray som har det klassiska böjrekordet i 120+ och CYC som har det utrustade i 120+. Ray böjer över 100kg mer än CYC klassiskt. Om han skulle köra utrustat skulle det räcka med ett par knälindor för att totalkrossa rekordet.
Jag håller inte med, skulle nog vilja hävda att i flertalet klasser är de utrustade rekorden bättre men det är svårt att jämföra.

I ditt exempel är det dels svårt att veta vad Carl skulle kunna böja klassiskt och det är även svårt att spekulera i vad Ray skulle kunna göra utrustat.

Blaine som är i närheten av Ray klassiskt och i närheten av Carl utrustat är ett exempel på varför en sådan jämförelse är svår.

För mig är Carls totalresultat det mest imponerande herr-resultatet i styrkelyft (säger jag trots det jag skriver ovan).
Petter__Jonsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 21:41   #33
Jocke67
-[][]--------[][]-
 
Jocke67s avatar
 
Reg.datum: Jan 2016
Ort: Huddinge, Stockholm
Inlägg: 1 387
Är de gamla rekorden ("original") satta med samma regler och jämförbara (förutom viktklasserna) med nya "equipped"?
Jocke67 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 21:44   #34
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Jag är helt säker CYC skulle ta rays klassiska rekord. Cyc böjer nog närmare 400 klassiskt om han gick in för det och han är bättre i bänk och mark. Han kanske tappar 20-30kg i böj men tar igen det i bänk och mark. CYC är kungen av Styrkelyft.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-21, 21:48   #35
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
De klassiska rekorden slår mycket högre, är inte ens jämförbart. Ta bara Ray som har det klassiska böjrekordet i 120+ och CYC som har det utrustade i 120+. Ray böjer över 100kg mer än CYC klassiskt. Om han skulle köra utrustat skulle det räcka med ett par knälindor för att totalkrossa rekordet.
Inte en chans att cyc får stryk med 100kg i böj. Vilken planet är du.på?. Jag har sett cyc böjt 320 som luft.
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 00:17   #36
Toni Radanov
Registered User
 
Toni Radanovs avatar
 
Reg.datum: Jul 2014
Ort: Åmål
Inlägg: 437
alla nytillkomna lär föredra klassiskt och känner således inte riktigt till hur utrustningen "egentligen" funkar.... vill bara referera till min post på första sidan att det kommer spåra nu och bli helt orelevanta ämnen.



Stänger, utrustning vs raw, same old same old.....

Utrustningsrekorden är "bättre" än RAW men också de för att de som tävlat med utrustning förr, med gällande gamla viktklasser och rekord, i stor utsträckning fortfarande gör det medan RAW är rekorden lika färska som lyftarna i de flesta fallen. Nya namn där rakt upp och ner! Ge det 5-10 år så sätts det nog svettiga rekord RAW som står sig länge.
Toni Radanov är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 01:45   #37
heppa
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av 345.5 i bänk Visa inlägg
Inte en chans att cyc får stryk med 100kg i böj. Vilken planet är du.på?. Jag har sett cyc böjt 320 som luft.
Har sett ray böja 427.5 som luft
heppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 07:24   #38
345.5 i bänk
Jag bänkar över 400 kilo.
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 4 302
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
Har sett ray böja 427.5 som luft
Hans 426kg är i ett tredje lyft. Ray är grym men det jag menar är att CYC också är en av världens bästa böjare och får inte stryk med 100kg
345.5 i bänk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 09:43   #39
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Toni Radanov Visa inlägg
alla nytillkomna lär föredra klassiskt och känner således inte riktigt till hur utrustningen "egentligen" funkar..
Presenteras utrustningen på ett bra sätt så är det en del som börjar gilla det minst lika mycket som klassiskt. Vissa klubbar med god tillgång till både kunskap om och utrustningen i sig fortsätter att få fram folk som kör med utrustning.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 10:34   #40
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 397
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Presenteras utrustningen på ett bra sätt så är det en del som börjar gilla det minst lika mycket som klassiskt. Vissa klubbar med god tillgång till både kunskap om och utrustningen i sig fortsätter att få fram folk som kör med utrustning.
Tycker att vi har en bra balans hos OSK. Ingen tjatar om det ena eller andra. Men många lyfter med utrustning. Dom nya blir nyfikna och testar. Gillar dom det så fortsätter dom med utrustning annars så låter dom bli. Kan förstå att det försvinner från mindre klubbar då det kräver en del tid och kunskap.

Tapatalk
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 10:37   #41
gunhamn
Maud Olofsson FTW!
 
gunhamns avatar
 
Reg.datum: Apr 2010
Ort: kalmar ak
Inlägg: 2 252
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
De klassiska rekorden slår mycket högre, är inte ens jämförbart. Ta bara Ray som har det klassiska böjrekordet i 120+ och CYC som har det utrustade i 120+. Ray böjer över 100kg mer än CYC klassiskt. Om han skulle köra utrustat skulle det räcka med ett par knälindor för att totalkrossa rekordet.
CYC böjde ju 315 https://www.youtube.com/watch?v=Dpbk6wITm0k väldigt lätt i december 2011 mellan han sista juniorVM i Kanada i september och seniorEM i Maj där han gjorde 425(om jag minns rätt) samt 445 i böj. Så man kan utgår ifrån att han ökat sjukt mycket i böj sen detta klippet med då han lagt på någonstans mellan 45-65 kg i sin utrustade böj. Lägg därmed till SBD-värmare, lowbarstil och att han faktiskt börjar satsa i klassisk knäböj så tror jag han gör strax över eller under 400 utan tvekan. Sedan är han bättre i bänk och mark än Ray.
__________________
Min väg mot 400 i marklyft och 1000 i totalen
Dagens stats: 370,5 & 950
Blogg hos body
Journal
Instagram: ErikGunhamn
gunhamn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-22, 19:00   #42
Motionären
Registered User
 
Motionärens avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1 052
Ingenting ser liksom särskilt tungt ut. Kolla in sista marklyftet på 390... lätt!

Motionären är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 13:16   #43
LASEGAR
Registered User
 
LASEGARs avatar
 
Reg.datum: Feb 2015
Inlägg: 114
blir alltid så förvirrad av alla WR.
enligt wiki "The raw world record with knee wraps is 475 kg (1047 lb) done by Andrey Malanichev at the World Raw Powerlifting Federation World Championships meet in Moscow on December 5, 2015."
men carl böjde alltså 490 ett år innan?

edit:
eller är det singel-ply?
LASEGAR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 13:42   #44
heppa
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2015
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av gunhamn Visa inlägg
CYC böjde ju 315 https://www.youtube.com/watch?v=Dpbk6wITm0k väldigt lätt i december 2011 mellan han sista juniorVM i Kanada i september och seniorEM i Maj där han gjorde 425(om jag minns rätt) samt 445 i böj. Så man kan utgår ifrån att han ökat sjukt mycket i böj sen detta klippet med då han lagt på någonstans mellan 45-65 kg i sin utrustade böj. Lägg därmed till SBD-värmare, lowbarstil och att han faktiskt börjar satsa i klassisk knäböj så tror jag han gör strax över eller under 400 utan tvekan. Sedan är han bättre i bänk och mark än Ray.
Mycket snack om att han kan göra si och så, men inte så mycket som backar upp det. Det går ju öka MYCKET i sin utrustningslyftning utan att öka ett piss utan med hjälp av att man lär sig hantera tajtare eller nya dräkter bättre. Har inte sett någon film på hans klassiska bänk eller mark så där kan man inte säga att han är bättre.

Sen att han är så skadad att han inte kan köra VM, lycka till att böja några 400kg då. Det pratas så ofta om hur den ''norska modellen'' är så bra men hur bra kan den vara när halva landslaget är skadat. Det är dock en annan diskussion.
heppa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-01-25, 14:09   #45
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 821
Citat:
Ursprungligen postat av heppa Visa inlägg
Har inte sett någon film på hans klassiska bänk eller mark så där kan man inte säga att han är bättre.
Det beror på vad Ray bänkar. Har lyssnat på flertalet poddar med CYC och han har tagit 250 kg i klassisk bänk. Han påtalade hela tiden att det var på träning och att det därmed inte gills men att det var enligt regelboken och så tävlingslikt det gick. Om Ray bänkar 240 kg så tycker jag inte heller att det går att säga att CYC är starkare i bänk men gör Ray exempelvis ~220 kg så börjar man väl närma sig en sanning. CYC är otroligt ödmjuk och det skulle förvåna mig något enormt om han ljög för att framstå i bättre dager. Han säger att han aldrig går maxtungt raw på träning och har som mest böjt 320 kg eller något liknande. Hade han varit mytoman hade han kunnat påstå att han hade tagit 400 kg raw, ingen hade höjt på ögonbrynen. Mark kommer jag inte ihåg exakta siffror på men har för mig 340-350 kg på träning. Låter väl vettigt med tanke på att han har dragit 380 eller 390 med dräkt på tävling och markdräkten ger förhållandevis lite kilogram jämfört med bänk- och böjdräkt.

EDIT: Hittade Rays resultat: 425,5 - 235 - 340
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)