Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-09, 21:02   #61
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
....epileptiker ser ut som du och jag utom när dom får anfall men jag skulle bli rädd om du svimmade vilket även det kan hända.

särskilt när jag slår ngt hårt i huvudet på dig
Den där "fatta-ironin"-inställningenbakom ögonen ska man inte skruva på. Då missar man vissa nyanser i vissa inlägg skulle jag vilja säga....

allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 21:03   #62
Allan
Går i vanliga skor.....
 
Allans avatar
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: JAKOBSBERG!
Inlägg: 21 341
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi

Så chansen att någon som är inbiten gymtränande befinner sig på gymet efter sin första infarkt är inte obetydlig.
Hehe, jag känner folk i övre medelåldern som ser fram mot att dö på gymet....


allan
__________________
Alfahanne supreme

Jag älskar små kaniner, men det är gott med en rejäl biff ibland också....

Blogg:Att inte kunna skriva "Mitt Sommarlov!" när skolan börjar
Allan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 09:06   #63
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Den där "fatta-ironin"-inställningenbakom ögonen ska man inte skruva på. Då missar man vissa nyanser i vissa inlägg skulle jag vilja säga....

allan
tror Clash hajar.
men i princip har du rätt. Jag är ofta för ironisk och förlorar många på vägen.
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 10:47   #64
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Clash: Du BORDE verkligen ha mer fel än du har. Men tyvärr har du nog inte det ...
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 10:53   #65
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Sen att dom inte får köra bil stämmer inte heller.
Där finns det väl vissa regler? Personen med epelepsi ska inte ha haft ett anfall på en viss period (om det nu är ett eller tre år) och sen ska han/hon gå ta sin medicin.
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 10:55   #66
Tomten
Registered User
 
Tomtens avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Z町
Inlägg: 1 983
Att det sedan inte finns någon anledning att porta en epeleptiker från SATS är ju självklart... Vad ska hon göra, döda någon annan med kabelrodden när hon får ett epeleptiskt anfall?

Det sorgliga är ju att det är precis som Clash skriver. Om personen i fråga skulle få ett anfall, så skulle ju resten av kunderna bli upprörda
Tomten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 11:02   #67
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
För tydlighetens skull bör kanske påpekas att jag anser att vem som helst som vill skall få träna. Om vi bestämmer att bara vissa skall få göra det, vilka skall vi då utesluta? Mentalt utvecklingsstörda (någon kan ju tycka att de dreglar på stängerna, låter konstigt och ser allmänt konstiga ut)? CP-skadade (kan vara spastiska och se konstiga ut)? Epileptiker (kan få ett anfall under träning - möjligen farligt för dem, och ser garanterat konstigt och störigt ut för oss ...)? Astmatiker (kan också få anfall under träning)? Pacemakerbärare (kan få en hjärtinfarkt under träning)? Överviktiga medelålders män (högriskgrupp för hjärtinfarkt)? Förortskillar med invandrarbakgrund (har "värstingpotential" så det är olämpligt att de blir stora och starka)? Tidigare straffade (olämpligt att de är stora och starka om de får för sig att begå brott igen ...)? F.d. missbrukare (de hamnar säkert i dopingmissbruk istället)? Pingstvänner (kan ju börja tala i tungor på gymmet och skrämma folk)? "Folk som inte är så lätta att ha att göra med" som någon skrev (ja, de är ju jobbiga helt enkelt; dem vill vi gärna slippa)? Osv. osv.

På mitt träningsställe finns f.ö. både utvecklingsstörda, psykiskt mindre stabila, överviktiga medelålders män (och kvinnor), migränpatienter, waranbehandlade m.m. (förmodligen även epileptiker, med ledning av statisktiken), och deth ar vad jag vet aldrig varit några problem. Möjligen då för en eller annan som kände sig så störd av det att han/hon gick ut för att aldrig komma igen, men det är ju i så fall hans/hennes egen förlust.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 11:03   #68
Hades
-
 
Hadess avatar
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: Lund
Inlägg: 4 162
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
tror Clash hajar.
men i princip har du rätt. Jag är ofta för ironisk och förlorar många på vägen.
Jag kan ju ha fel, men jag tror att Allan menade att det var du som missade ironin.
__________________
When you wish upon a falling star, your dreams can come true. Unless it's really a meteorite hurtling to the Earth which will destroy all life. Then you're pretty much hosed no matter what you wish for. Unless it's death by meteor.
Hades är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-10, 13:01   #69
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Hades
Jag kan ju ha fel, men jag tror att Allan menade att det var du som missade ironin.
jag hajade hans ironi hela dan så om det var det så är det Allan som inte hajade att jag hajade och då är mitt inlägg rätt iaf ;P
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 01:59   #70
d12
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 111
Hade SATS stöd i lagrum för detta? Det tror jag inte.

Kan dom ha gjort sig skyldiga till lagbrott (diskriminering)? Det kan jag inte utesluta.

Står det i några villkor eller någon policy att människor med vissa sjukdomar/handikapp inte får träna? Om inte så har SATS gjort bort sig.

Jag fattar inte varför det ska vara så svårt att kompromissa. SATS får kräva av Susanne att hon har med sig en personlig assistent el dyl. Detta med anledning av dom andra tränandes säkerhet (Om t ex Susanne tappar kontrollen över vikterna). Vidare borde det inte vara svårt att enas om att Susanne bara håller sig till maskiner som åtminstone är säkra för andra. Man får helt enkelt klargöra att hon tränar på egen risk. Hon är epileptiker, inte sinnessvag, så hon kan inte svära sig fri från en sådan överrenskommelse.

Sen finns det andra människor som kan störa en mer på gymet än epileptiker.

Sen tror jag, som några andra, att det kan finnas något mer bakom detta. Inget mysterium, bara att SATS varit jävligt osmidiga, eller att det ligger någon gammal konflikt bakom det.
d12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 03:55   #71
Mr. Moose
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 332
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Låt oss säga att hon är kund hos en dykare, skall dykaren få säga att nej jag kan inte lära dig eftersom jag vet inte vad som skulle hända om du fick ett anfall under vattnet. Du skulle kunna dö.

Det handlar om att hon kan skada andra eller sig. Gym är farliga, vikter är tunga.
Innan man kan lära sig dyka måste man fylla i en "Medical History", en av punkterna är angående just epilepsi. Svarar man JA på en av punkterna måste man ha en läkares tillåtels men det är upp till instruktören om han vill ta risken att lära ut till den potentiella eleven. JAG hade sagt nej!

Skulle ett anfall inträffa under vatten är drunkning en mycket hög risk.

Claes

Edit: Om ni vill argumentera, ta upp saker ni VET någonting om. Spekulera inte.

PADI: IDCStaff 108791
SDI/TDI: IT 7777
PSA: IT 77
CMAS TDA: ****Instruktör

IT= Instructor Trainer, (motsvarar Course Director i PADIs "skala".)
Mr. Moose är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 06:43   #72
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Vad kommer härnäst, porta alla som tränar lite hårdare för att de inte ska störa de normala? Hmmmmm nej vänta det pågår ju nästan på de flasta glassiga gymmen redan.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 21:22   #73
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
För tydlighetens skull bör kanske påpekas att jag anser att vem som helst som vill skall få träna. Om vi bestämmer att bara vissa skall få göra det, vilka skall vi då utesluta? Mentalt utvecklingsstörda (någon kan ju tycka att de dreglar på stängerna, låter konstigt och ser allmänt konstiga ut)? CP-skadade (kan vara spastiska och se konstiga ut)? Epileptiker (kan få ett anfall under träning - möjligen farligt för dem, och ser garanterat konstigt och störigt ut för oss ...)? Astmatiker (kan också få anfall under träning)? Pacemakerbärare (kan få en hjärtinfarkt under träning)? Överviktiga medelålders män (högriskgrupp för hjärtinfarkt)? Förortskillar med invandrarbakgrund (har "värstingpotential" så det är olämpligt att de blir stora och starka)? Tidigare straffade (olämpligt att de är stora och starka om de får för sig att begå brott igen ...)? F.d. missbrukare (de hamnar säkert i dopingmissbruk istället)? Pingstvänner (kan ju börja tala i tungor på gymmet och skrämma folk)? "Folk som inte är så lätta att ha att göra med" som någon skrev (ja, de är ju jobbiga helt enkelt; dem vill vi gärna slippa)? Osv. osv.

På mitt träningsställe finns f.ö. både utvecklingsstörda, psykiskt mindre stabila, överviktiga medelålders män (och kvinnor), migränpatienter, waranbehandlade m.m. (förmodligen även epileptiker, med ledning av statisktiken), och deth ar vad jag vet aldrig varit några problem. Möjligen då för en eller annan som kände sig så störd av det att han/hon gick ut för att aldrig komma igen, men det är ju i så fall hans/hennes egen förlust.
Ett gym måste få ställa rimliga krav på säkerhet och ordning, det är det enda jag argumenterar för. Jag är hyfsat säker på att du inte tycker vem som helst skall träna, personen måste kunna uppföra sig "hyfsat normalt". Man kan ju som sagt var inte gå omkring att slicka på andra och alla vikter, en sådant person skulle nog de flesta vilja ha avstängd. Sedan skulle man nog inte vilja ha en person som var 5:e minut får anfall och under de anfallen kastar hantarna allt vad han orkar åt sidorna. Eller galna pingstvänner som går fram till folk konstant och vill konvertera dem. Helt löjligt överdrivna exempel, men bara för att poängtera att ingen skulle låta ALLA träna där.

Det är skillnad på en person med allvarlig epilepsi som vägrar ta den på allvar och därför utgör en fara och skrämselmoment för andra och en som gör det bästa av situationen. T.ex. tränar med en partner, varnar någon instruktör och undviker vissa träningsmoment. I detta fallet så tror jag Susanne var en bitch som jag sade.

Mr.Moose. Dykning var ett exempel, blir det bättre om jag säger leda två-mans vandringsturer i ett träsk?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 21:26   #74
clash
Big tits, round ass and a smile to match. Call me Sweetcheeks and I'll flip your pancake!
 
clashs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Inlägg: 1 422
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Clash: Du BORDE verkligen ha mer fel än du har. Men tyvärr har du nog inte det ...
Världen är ett grisigt ställe , lika bra att se den för vad den är *visdom*
__________________
The tide is high and so am I
clash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-12, 21:46   #75
Jense
Jensefisken
 
Jenses avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Malmö
Inlägg: 17 846
bra att en epeleptiker tränar

skitball i hackliften när spärrarna för vagnen är borta och hon får ett anfall. då är det s.a.t.s som åker på det deluxe.

eller bänkar och får EPanfall och slår sig blodig med stången

epsjuka ska inte träna på gym, det är en fara för alla
Jense är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:42.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)