Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-09, 16:52   #46
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Nej, det var en smart fråga av mig som alltid. Tänk en stund vad vi båda har skrivit så ser du varför.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:53   #47
H.Emanuel
Turist i tillvaron
 
H.Emanuels avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: Hökis
Inlägg: 3 174
Det finns andra exempel. Har nu inte läst hela denna tråd, så jag ber om ursäkt om det är så att nån redan nämnt det här. Men det finns ett antal fall där kvinnor med uppenbara ätstörningar blivit avstängda från träningsanläggningar som SATS. Deras evinnerliga tränande och skelettkroppar har fått folk att reagera.
H.Emanuel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 16:56   #48
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Nej, det var en smart fråga av mig som alltid. Tänk en stund vad vi båda har skrivit så ser du varför.
Cilia frågar om du har känt någon epileptiker medans du frågar om en specifik person.
Kan du inte se att det finns en skilland i frågeställningen?
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 17:02   #49
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Cilia frågar om du har känt någon epileptiker medans du frågar om en specifik person.
Kan du inte se att det finns en skilland i frågeställningen?
Cilia säger att folk visar okunskap om epilepsi och att det kan finnas i olika grader och att folk inte skall vara rädda på grund av okunskap.

Jag säger att det primärt inte handlar om rädsla utan om att chansen att skada sig och/eller andra.

Hon frågar om jag har någon erfarenhet av epilepsi.

Jag frågar om hon har någon erfarenhet av Susannes epilepsi.

Känner man inte till fallet specifikt så kan man ju inte heller gradera hur allvarlig epilepsin är, inte heller hur gymmet påverkas.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 17:03   #50
Tricklev
Spamming user
 
Tricklevs avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Kärleksbyn, population jag och mina homies.
Inlägg: 7 984
Vi utgår ifrån att AB berättar hela historien(för diskussionens skull).

Självklart ska även Sussane få träna, men det borde vara ett krav på att hon håller sig till maskiner.

Ps: Hoho, för lat för att ge mig in i diskussionen.
Tricklev är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 17:05   #51
Jorgen
Blibloblooobli
 
Jorgens avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Ort: SKÅNE
Inlägg: 27 347
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Jag frågar om hon har någon erfarenhet av Susannes epilepsi.

Känner man inte till fallet specifikt så kan man ju inte heller gradera hur allvarlig epilepsin är, inte heller hur gymmet påverkas.
Då kan inte du heller göra det (såvida du inte känner kvinnan i fallet) och hela diskussionen är meningslös.

I´m out.
__________________


Citat:
Ursprungligen postat av rubusvulvan Visa inlägg
alltså mannen jag svär på gud du skriver med flera ord
Jorgen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 17:07   #52
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen
Då kan inte du heller göra det (såvida du inte känner kvinnan i fallet) och hela diskussionen är meningslös.

I´m out.
Diskussionen handlade för mig om SATS hade rätt att stänga av en med epilepsi, jag ansåg att de hade det. Det är med andra ord SATS som skall bedömma det, inte Susanne eller Aftonbladet.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 17:08   #53
hasse36
Kolos egen språkpolis
 
hasse36s avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av Allan
Jag vet om fyra. Dessutom hade väl Jörgen och Edde1 nån som mulade för inte alls så länge sen. Kort och gott, av de jag vet som dött på gymmet har samtliga dött av hjärtinfarkt.


allan
Ja, men har du hört talas om någon som har fått hjärtinfarkt två gånger på gymmet. Det var det frågan gällde.

Min poäng är att man kan inte förbjuda någon att träna med hänvisning till att man kan dö på gymmet. Men den kvinna det handlar om har fått anfall två gånger - och insisterar på att fortsätta träna som om ingenting hade hänt. Hon får väl för helvete se till att hon får en personlig assistent som jag skrev i ett tidigare inlägg.
__________________
A man can't live by bread alone.
He needs something to spend them on.
hasse36 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 17:10   #54
Krokodil
WTF?
 
Krokodils avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 3 030
Att vara fysiskt aktiv kan vara bra för epileptiker och då är det extra jävligt av SATS att kasta ut henne. Men SATS är ju bara till för det vackra friska folket. Jag vet en väldigt överviktig tjej som blev mer eller mindre nekad medlemskap pga sin kroppshydda.
__________________
"Det där var det tunnaste jag sett. Han skulle ju bli utgarvad på en yogakurs!"

Hoa-Hoa Dahlgren.
Krokodil är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 17:20   #55
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Jag har försökt att bara läsa och hålla en låg profil.

Min slutsats blir att självklart ska hon träna

Men...men en träningskamrat som känner henne väl bör ju vara med.
Inte för att hjälpa vid anfall för det går inte, utan för att verka lugnande på omgivningen som säkert reagerar starkt.
Lite beroende på hur ofta och hur kraftiga anfall kan det också vara bra för henne att ha en kamrat vid sin sida efteråt som kan stödja och förklara.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 20:40   #56
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Diskussionen handlade för mig om SATS hade rätt att stänga av en med epilepsi, jag ansåg att de hade det. Det är med andra ord SATS som skall bedömma det, inte Susanne eller Aftonbladet.
Jag har för mig att du ville förbjuda alla som har epilepsi att träna på gym för att dom kan skada sig själva.
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 20:43   #57
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia
Jag har för mig att du ville förbjuda alla som har epilepsi att träna på gym för att dom kan skada sig själva.
Nej, nej. Jag vill att SATS har rätt att stänga av en specifik person om de anser att hennes anfall är en risk mot hennes och/eller andras säkerhet. Nu i detta fallet verkade också som hon inte hade hel kontroll på sin sjukdom, specifikt det att vilja fortsätta träna när ambulansen var där är ju en grej.

Annars går det säkert utmärkt att träna med epilepsi, har inte direkt koll som sagt. Enda jag vet om var en klasskamrat och jag såg typ 2-3 anfall på 3 år. Så det borde inte vara några problem, speciellt inte om man tränar med någon som vet vad som skall göras.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 20:44   #58
clash
Big tits, round ass and a smile to match. Call me Sweetcheeks and I'll flip your pancake!
 
clashs avatar
 
Reg.datum: Sep 2002
Inlägg: 1 422
Ja men sakta i backarna nu, vad är det för smörja om att folk skulle vara "rädda för att drabbas av något" när epileptikern tränar???

Ifall dom dyngade in ett gäng mongoloida då? skulle ni vara lika rädda för att mongona skulle dräggla på stängerna o göra dom hala av saliv och därigenom orsaka en ökad risk för att ni skall tappa en vikt på foten???

skitsnack, mongon o epileptiker vill vi inte veta av där vi tex. tränar för att dom ser läskiga och äckliga ut!
__________________
The tide is high and so am I
clash är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 20:45   #59
Cilia
Kolos egen surtant
 
Cilias avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Inlägg: 20 105
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Nej, nej. Jag vill att SATS har rätt att stänga av en specifik person om de anser att hennes anfall är en risk mot hennes och/eller andras säkerhet. Nu i detta fallet verkade också som hon inte hade hel kontroll på sin sjukdom, specifikt det att vilja fortsätta träna när ambulansen var där är ju en grej.

Annars går det säkert utmärkt att träna med epilepsi, har inte direkt koll som sagt. Enda jag vet om var en klasskamrat och jag såg typ 2-3 anfall på 3 år. Så det borde inte vara några problem, speciellt inte om man tränar med någon som vet vad som skall göras.
men SUCK du är ju för jobbig
jag har aldrig sagt att hon har rätt. jag har däremot sagt att jag tror att AB inte har hela historien.

men generellt så tror jag att de flesta av dom som har epilepsi klarar av att träna eftersom dom klarar av att leva fullt normala liv i alla andra sammanhang och dom flesta kan ha sin sjukdom under kontroll med hjälp av medicin.



Citat:
Ursprungligen postat av clash
skitsnack, mongon o epileptiker vill vi inte veta av där vi tex. tränar för att dom ser läskiga och äckliga ut!
epileptiker ser ut som du och jag utom när dom får anfall men jag skulle bli rädd om du svimmade vilket även det kan hända.

särskilt när jag slår ngt hårt i huvudet på dig
__________________
"Jag gillar inte alls Janssons frestelse."
Santa Claus
Cilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-09, 20:55   #60
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Har man fått en hjärtattack när man kör bänkpress så går man inte till gymmet två månader senare och börjar bänka igen.

Min pappa fick 4 hjärtinfarkter innan han dog. Efter den första ville han inte ens gå upp på övervåningen. Trappan var för jobbig.

Att gå ut i skogen för att röja ved, som han gjorde när han fick sin första, fanns inte ens på kartan.
Min far hade sex stycken innan han gick bort, han körde gympa mellan varje infark. Hade han velat styrketräna så hade han gjort det men det var inget som lockade för hans del.

På ett av gymen jag befinner mig ibland finns det en hjärtgrupp för folk med hjärtproblem, de styrketränar regelbundet och kör även gympa/aerobics.

Så chansen att någon som är inbiten gymtränande befinner sig på gymet efter sin första infarkt är inte obetydlig.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)