Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-23, 16:16   #1
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
För sent för att börja?

Jag har idrottat hela mitt liv, och tävlat i sverigetoppen i rodd (lättviktsklassen). Som lättviktsroddare har jag inte behövt styrketräna i någon större utsträckning. Men det har blivit en hel del knäböj, marklyft, bänkrodd och bänkpress. Siffrorna är inte imponerande.

Nu ror jag för att hålla mig i form, men har insett hur lite muskelmassa jag har på kroppen. Jag vill bli snyggare naken. Jag är dock 27 år, och det känns nästan för sent för att ens börja styrketräna seriöst. Jag har alltid varit en långsmal räka med bra flås. Inte heller vill jag bli starkare per se, jag vill "bara" bygga lite muskler.

Det jag kan något om är konditionsträning, men som träningsintresserad har jag hängt en del på Styrkelabbet. Nu har jag laddat ner deras app och funderar på något slags 4-dagarsschema. Något som ni rekommenderar? Jag Jag tycker överlag att kroppsviktsträning är väldigt kul. Det är nog för att jag är ganska lätt. Eftersom jag är så svag så skäms jag när jag står bland vikter och stänger. Har inget självförtroende på gymmet förutom på roddmaskinen.

Så, kommer min muskelbyggarsatsning att ge utdelning när jag är snart 30? Något 4-dagarsschema ni kan rekommendera, kanske från Styrkelabbets app? Gärna med inslag av mycket armhävningar, pull-ups och liknande kroppsviktsövningar.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-23, 16:26   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Har inte tid att skriva något nu, men ”snart 30” räknas som ung i styrketräningssammanhang och du har mer än två årtionden kvar innan du börjar svara sämre på träning och födointag för att bygga muskler.

Och Styrkelabbets program är bra. Särskilt mina. :p
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-23, 16:32   #3
rooz
Legimtimerad flaggstång
 
roozs avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Ort: Hos Mor & far
Inlägg: 9 962
Som 27-årig f.d elitidrottare torde du ha ganska goda förutsättningar. Självförtroendet kommer komma med tiden, ingen är bäst i början. Få, om ens någon bryr sig om vad andra gör på gymmet.

Koll igenom programmen på SL och byt ut en del av övningarna mot kroppsviktsbaserade alternativ (chins ist för latsdrag). Men "vanlig" träning är för min del lättare att kontrollera progressionen i.
__________________
Citat:
Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna något slags känsla
rooz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-23, 17:03   #4
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Har inte tid att skriva något nu, men ”snart 30” räknas som ung i styrketräningssammanhang och du har mer än två årtionden kvar innan du börjar svara sämre på träning och födointag för att bygga muskler.

Och Styrkelabbets program är bra. Särskilt mina. :p
Det var betryggande att läsa. Jag trodde i princip man var slut vid 25.. Kan ju ge det ett försök.

Jag tycker styrkelabbets kroppsviktsbyggning ser väldigt roligt ut. Men det är så hiskeligt många set (eller så är jag ovan vid det). Kanske kan jag minska antalet set lite, men hur mycket är "lagom" isåfall?

Citat:
Ursprungligen postat av rooz Visa inlägg
Som 27-årig f.d elitidrottare torde du ha ganska goda förutsättningar. Självförtroendet kommer komma med tiden, ingen är bäst i början. Få, om ens någon bryr sig om vad andra gör på gymmet.

Koll igenom programmen på SL och byt ut en del av övningarna mot kroppsviktsbaserade alternativ (chins ist för latsdrag). Men "vanlig" träning är för min del lättare att kontrollera progressionen i.
Har jag inte "sämre" förutsättningar eftersom jag tränat så mycket kondition? Det är väl helt motsatta anpassningar man får av det jämfört med styrka.

Jag kanske kan kombinera vikter med kroppsvikt. Kan träna latsdrag ena passet, och chins andra till exempel.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-23, 17:07   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Försök få in tio set per muskelgrupp och vecka, minst. Men är du ny till styrketräning kan du börja lägre och gradvis arbeta dig upp dit.

Du får inga efterverkningar av att ha tränat kondition. Det är att kombinera båda träningsformerna samtidigt på hög nivå som är svårt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-23, 17:20   #6
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Försök få in tio set per muskelgrupp och vecka, minst. Men är du ny till styrketräning kan du börja lägre och gradvis arbeta dig upp dit.

Du får inga efterverkningar av att ha tränat kondition. Det är att kombinera båda träningsformerna samtidigt på hög nivå som är svårt.
Jag kanske kan försöka stegra antalet set, och se hur jag utvecklas? Börjar med 10 set per muskel första veckan, sen 12 andra osv.

Jag kommer fortfarande träna en hel del kondition. Just nu ror jag varje morgon, något jag nog kommer fortsätta med. På helgerna blir det längre pass. Men jag är ju inte på hög nivå längre så det borde väl fungera fint.

Finns det något annat jag bör se över eller "nybörjarmisstag" som kan vara bra att undvika? Jag börjar med ett lite modifierat Styrkelabbets kroppsviktsbyggning, så jag vet vad jag ska göra varje pass.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-23, 19:53   #7
R0B
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 345
Jag började nog hyfsat seriöst träning vid 28, och sporadiskt lyftande ett par år innan. Vid runt 32 seriös styrkelyft och har fått bra resultat enligt mig själv, både styrkemässigt och muskelmassa.
Bakgrund som fotbollsspelare i 20år typ är allt.
Så helt anekdotiskt så bör du också kunna bygga på dig
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av chadd Visa inlägg
Han har vissa saker på gång i ansiktet som gör att jag inte ens hade särat efter dragit några linor från hans läckra kropp + några glas vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
men jag har inte gjort det för king grub ville inte hjälpa mig lägga upp ett kur schema men tror du jag kan få lämna ändå?? är fet som ett svin
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Eks Visa inlägg
king grub i det här fallet har du fel det vet jag
R0B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-24, 10:28   #8
Kev88
Registered User
 
Kev88s avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 634
Citat:
Ursprungligen postat av Okarin Visa inlägg
Jag kanske kan försöka stegra antalet set, och se hur jag utvecklas? Börjar med 10 set per muskel första veckan, sen 12 andra osv.
Kom ihåg att du inte behöver lika mycket för de mindre då de är synergister i flerledsövningarna för de stora muskelgrupperna.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-24, 12:09   #9
meathead
Registered User
 
meatheads avatar
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Landet
Inlägg: 165
Det är aldrig för sent för börja bygga, har sett många äldre än trådskaparen bygga bra fysik på 3-5 år, när dom följer och genomför ett vettigt upplägg.

Att öka 2 set extra efter en veckas träning är nog väl snabb ökning. Kör 10 set någon månad och känn efter, justera vid behov. Kör man mycket till fail i början brukar första 4-6 veckorna bestå av grov träningsvärk, detta mattas av med tiden.

Var inte rädd för att ta en vilovecka från gymmet ibland, en gång per kvartal ungefär. Dom flesta som får noobgains brukar bara bli starkare av att vila upp sig en vecka.
__________________
_______________________________________________
"Somliga går med trasiga skor..."
meathead är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-11-06, 23:45   #10
humancentipede
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 145
aldrig försent att börja , men alltid för tidigt att sluta .. Vem vill du va när du går i pension?Den där som alltid snubblar på mattan och inte kommer upp från golvet, med ett armbandslarm till hemtjänsten .. Eller ha ett normalt liv i många år till?

Senast redigerad av humancentipede den 2021-11-06 klockan 23:47.
humancentipede är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)