Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2021-10-19, 05:35   #1
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Hur få set krävs för att underhålla?

Har hört uppskattningen 1/3 av normalt setantal slängas med gällande hur få set som krävs för att underhålla muskelmassa. Kan detta stämma? I så fall räcker 3-5 set i veckan för underhåll för egen del. Detta kan jag lätt få in i ett helkroppspass på under timman. Tar seten till eller ca 1 rep ifrån fail.

Jag tänker då exempelvis Bänkvariant, roddvariant, benpress/spark, bencurl, axelisolering, biceps, triceps etc
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 06:41   #2
Xtreme-G
No brain, no gain
 
Xtreme-Gs avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Stockholm/Linköping
Inlägg: 509
Jag upplever att det är avsevärd skillnad beroende på hur nära sitt max man ligger. I sort sett krävs det nästan full träning för att hålla sig kvar vid max men när man faller ner till 80 procent krävs avsevärt mycket mindre.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Xtreme-G är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 07:16   #3
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Jag tror det beror på hur vältränad du är. En väldigt vältränad person behöver mer träning för att behålla än en relativt otränad person.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 07:28   #4
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 006
För mig handlar det inte så mycket om hur många set jag kör, ska jag behålla massan och styrkan måste jag pressa på rejält både psykiskt och fysiskt, jag har haft perioder där jag höjt antal set från normala 4-8 set veckan till 15-25 set veckan men ändå tappat både muskler och styrka sakta. Skillnaden då har varit att jag mer bara kört utan att försöka få progression och jaga vikter och rep, även fast seten har tagits till nära fail är det inte samma sak som att veta att jag SKA fixa 10 rep för att ha ökat. Blir en mer "bekvämlighets" fail än en äkta kniven mot strupen FAIL.

Senast redigerad av Mats J den 2021-10-19 klockan 07:33.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 10:40   #5
panzerpig
Registered ulcer
 
panzerpigs avatar
 
Reg.datum: Jul 2007
Ort: mitten
Inlägg: 1 241
Citat:
Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
För mig handlar det inte så mycket om hur många set jag kör, ska jag behålla massan och styrkan måste jag pressa på rejält både psykiskt och fysiskt, jag har haft perioder där jag höjt antal set från normala 4-8 set veckan till 15-25 set veckan men ändå tappat både muskler och styrka sakta. Skillnaden då har varit att jag mer bara kört utan att försöka få progression och jaga vikter och rep, även fast seten har tagits till nära fail är det inte samma sak som att veta att jag SKA fixa 10 rep för att ha ökat. Blir en mer "bekvämlighets" fail än en äkta kniven mot strupen FAIL.
Ja det där håller jag med om. Så fort jag pushar mig, jagar rekord osv så får jag resultat.
__________________
"Strength training is a very simple activity made complex by idiots"
panzerpig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-19, 11:25   #6
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Personligen tror jag 3 set till fail räcker gott och väl.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 07:33   #7
smerk
Lägg in nått kul
 
smerks avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 1 642
Jag hamnar ibland i 2-3 månaders träningsdipp. Enligt mina erfarenheter räcker ca 3-5 set i veckan för att underhålla åtminstone under en kortare tid
smerk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 07:43   #8
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Undrar hur 1 set till fail skulle kunna vara för lite. Varför skulle kroppen vilja bli svagare av det? Förutsatt att man kör på igen inte allt för lång tid efter man har återhämtat sig
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 08:15   #9
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 262
Bra artikel om ämnet :

https://www.styrkelabbet.se/hur-lite...halla-styrkan/
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 13:28   #10
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av dmoller Visa inlägg
Förutsatt att man kör på igen inte allt för lång tid efter man har återhämtat sig
Detta är väl frågan i så fall? Vad är alltför lång tid? 7,5 eller 3 dagar? Kanske en dag eller 5minuter tills man kör nästa set.

Det verkar finnas en stor individuell variation mellan olika personen, en del behöver mer och en del mindre. Ingen studie har dock någonsin visat på bättre resultat av ett set jämfört med flera.

Efter nybörjarstadiet så verkar det vara som så att man ej kan fortsätta att bli starkare genom neurologiska förbättringar utan det krävs en större mängd muskelmassa.

En större mängd muskelmassa bygger man enligt alla studier bättre med en högre volym. Om man sedan sänker den totala volymen med extremt mycket så lär man börja tappa muskelmassa väldigt sakta vilket leder till minskad styrka.

Var exakt den gränsen går kan ingen säga för en specifik individ. JAG personligen tror att exempelvis ett set tre gånger i veckan per muskelgrupp vore för lite OM man inte alltid tränat med extremliten volym OCH därför inte heller gett sig själv optimala förutsättningar att bygga.
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 20:12   #11
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Detta är väl frågan i så fall? Vad är alltför lång tid? 7,5 eller 3 dagar? Kanske en dag eller 5minuter tills man kör nästa set.
.
När man kan minst matcha prestationen så är man återhämtad i min bok
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-26, 20:23   #12
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Och för lång vila blir alltså att man först åtethämtat sig men vilar så extra mycket utöver det så att man hinner tappa. Känns som sweetspotten finnes i ett intervall snarare en exakt tid
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)