Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-04, 11:53   #1
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
M. Soleus, varför skulle den jobba mer för knäet är böjt?

Pluggar för närvarande till Fysioterapeut och något jag både läst och till och med hört från min egna anatomi lärare är att Soleus aktiveras mer när mitt knä är böjt? Men det kan väl inte stämma? Soleus fäster ju inte ens upp mot knäled så varför skulle den ens påverkas till skillnad från Gastrocnemius som fäster upp ovanför knäled?

Jag förstår att man kopplar ur Gastrocnemius om knäet är böjt då muskeln är förkortad, men att Soleus skulle på något sätt påverkas verkar inte logiskt för mig, hur tänker ni andra?

Vill förtydliga att jag INTE söker läxhjälp, utan mer försöker förstå missuppfattning många kanske gör och som jag läst gällande detta.
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 12:05   #2
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 205
Eftersom gastrocnemius hamnar i mer aktiv insufficiens med mer flekterat knä så måste ju soleus aktiveras mer vid ett givet motstånd, eller tvärtom mindre behov när gastrocnemius kan bidra mer.
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 12:19   #3
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Du gör en vadpress med raka ben med X belastning: soleus lyfter en del av X, gastrocnemius lyfter resten av X.

Du gör en vadpress med böjda ben med X belastning: soleus lyfter X, gastrocnemius lyfter 0.

Hoppas det var pedagogiskt. :P
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 12:26   #4
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 611
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Eftersom gastrocnemius hamnar i mer aktiv insufficiens med mer flekterat knä så måste ju soleus aktiveras mer vid ett givet motstånd, eller tvärtom mindre behov när gastrocnemius kan bidra mer.
Frågan är om det gör skillnad vid tung träning eller till/nära fail.
Alltså om båda då går för max i båda lägena, men iom gastrocnemicus inte kan generera full kraft så måste solerus ta större del men den totala belastningen för solerus blir samma men flyttar mindre vikt.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 12:40   #5
Isseman
Registered User
 
Issemans avatar
 
Reg.datum: May 2014
Ort: Östersund
Inlägg: 2 206
Väntar spänt på tips hur sker optimal träning för stora vadmuskler
__________________
Biomedicin 14-17, Ms of Sport Science 19. How many grams of protein should you eat!? -All of them
Mina pass, mina gains..
Instagram
Isseman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 14:29   #6
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Du gör en vadpress med raka ben med X belastning: soleus lyfter en del av X, gastrocnemius lyfter resten av X.

Du gör en vadpress med böjda ben med X belastning: soleus lyfter X, gastrocnemius lyfter 0.

Hoppas det var pedagogiskt. :P
Men är det så att gastrocnemius är helt inaktiv här eller gör den fortfarande något arbete under flekterat läge? Anledningen till att den arbetar mindre är för att muskeln i detta läge är förkortat?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 14:41   #7
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av robiiiinnnn Visa inlägg
Men är det så att gastrocnemius är helt inaktiv här eller gör den fortfarande något arbete under flekterat läge? Anledningen till att den arbetar mindre är för att muskeln i detta läge är förkortat?
Mycket bra fråga. Vet ej.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 14:45   #8
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Eftersom gastrocnemius hamnar i mer aktiv insufficiens med mer flekterat knä så måste ju soleus aktiveras mer vid ett givet motstånd, eller tvärtom mindre behov när gastrocnemius kan bidra mer.
Aktiv insufficiens är ett läge där muskeln alltså är förkortad (fäste närmre ursprung)? Kan man dra samma parallell i biceps om jag skulle börja köra bicepscurls i ett redan flekterat läge i armbågsled?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 14:47   #9
G.W
Registered User
 
G.Ws avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 160
Nu börjar det väl vara läxhjälp? Erkänn det bara!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag minns alla storheter där på forumen, jag var med från början och jag var och är nog den störste legenden någonsin. En legend dom gjorde allt för att tysta. Jag styrde fan Kolo... Men dom fixade så jag inte kunde logga in. Men då och då nämns mitt gamla nick.
G.W är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 14:54   #10
robiiiinnnn
Registered User
 
robiiiinnnns avatar
 
Reg.datum: Jun 2013
Inlägg: 560
Citat:
Ursprungligen postat av G.W Visa inlägg
Nu börjar det väl vara läxhjälp? Erkänn det bara!
Ja om det inte skulle vara så förbannat intressant hade jag nog slutat fråga haha! Faktum är att jag inte bara vill lära mig anatomin bara för att man "måste", vissa studenter märker jag hetsar kring att klara x antal uppgifter så snabbt som möjligt och känner sig tillfredställda när de lyckats memorisera alla namn och fästen ursprung på kroppen, men vad är meningen med det om man inte förstår helheten?
robiiiinnnn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 16:04   #11
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
logiken är väl att soleus jobbar bättre för att gastrocnemius jobbar sämre med böjt knä. Men det tror inte vissa gymägare på och slänger ut den sittande vadpressen.

Som hemläxa tycker jag att du testar tex. sittande vadpress på x kg, räknar antal reps du klarar. Vila en stund och kör stående på samma belastning. Trots att du nu även lyfter din egen kropp utöver belastningen är du nu (troligtvis) starkare och klarar vikten fler ggr.

Sen kan du fråga dig om det kanske är så att både soleus och gastrocnemius är svagare sittande. Kan inte säga att det är så men logiskt känns det så.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 17:25   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
logiken är väl att soleus jobbar bättre för att gastrocnemius jobbar sämre med böjt knä. Men det tror inte vissa gymägare på och slänger ut den sittande vadpressen.

Som hemläxa tycker jag att du testar tex. sittande vadpress på x kg, räknar antal reps du klarar. Vila en stund och kör stående på samma belastning. Trots att du nu även lyfter din egen kropp utöver belastningen är du nu (troligtvis) starkare och klarar vikten fler ggr.

Sen kan du fråga dig om det kanske är så att både soleus och gastrocnemius är svagare sittande. Kan inte säga att det är så men logiskt känns det så.
Eller varför inte göra det simpla och genialiska test som old-school-byggarna gjorde när de ville se var en ny övning tog: de gick in i gymmet och körde tio set till failure i övningen, och körde ingen annan övning för samma muskelgrupp. Dagarna efter fick de brutal träningsvärk; exakt där träningsvärken satt, där räknade man med att övningen ”tog”. Det var kanske så de drog slutsatserna att vissa varianter tar på nedre lats, inre bröst och gud vet vad.

Egentligen borde man själv göra såna test, men jag har aldrig orkat. Plus, såklart, att det inte är säkert att platsen där det är träningsvärk är samma sak som platsen där musklerna växer.

Men iallafall, trådskaparen kan roa sig med självstudier i form att av göra det här testet för sittande respektive stående vadpress.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-04, 19:54   #13
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 208
Personligen får jag träningsvärk i m. soleus av sittande vadpress.

Något annorlunda tror jag att den tar och det är bra att pröva på de sätt som man kan för att få ett par välutvecklade vader. Vilket inte är för lätt att få om det även ska vara så att man ser fibrerna som en fjäder bak på vaderna och soleus som sticker ut väl avgränsad från övriga vadens muskler.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-05, 14:46   #14
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 230
Personligen får jag bra med träningsvärk i soleus (samt tibialis anterior) av att gå en längre sträcka barfota längs med en strandkant. Känns som gastrocnemius inte aktiverats nästan alls och isolerats från soleus där.

Skulle jag däremot springa (ha, knappast!) hade nog gastrocnemius (och låren givetvis) gjort ont med.

Ok, nu har få gym en strandpromenad, men ändå för mig en intressant upptäckt om min egen vadmuskulaturs funktion.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-05, 14:54   #15
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Personligen får jag bra med träningsvärk i soleus (samt tibialis anterior) av att gå en längre sträcka barfota längs med en strandkant. Känns som gastrocnemius inte aktiverats nästan alls och isolerats från soleus där.

Skulle jag däremot springa (ha, knappast!) hade nog gastrocnemius (och låren givetvis) gjort ont med.

Ok, nu har få gym en strandpromenad, men ändå för mig en intressant upptäckt om min egen vadmuskulaturs funktion.
Tillåt mig att glida in med golden era-kunskaper igen: en av grejerna som Arnold ska ha gjort för att få fart på sina släpande vadet var att gå barfota i sand, och verkligen försöka ”krama” sanden med varje fotsteg.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)