Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-09, 14:49   #46
kvarnis
Registered User
 
kvarniss avatar
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: Linköping
Inlägg: 703
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Ok. Smidigaste sättet att sluta med nikotin? Bästa jag klarat är en halv dag, runt 15:00. Sen skakar jag nästan i hela kroppen.
Snus innehåller andra ämnen utöver nikotin som kan skapa beroende, substanser i tobaken med mao-hämmande egenskaper.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3685473/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15582589/

Vill du sluta kanske du kan övergå till snus utan tobak eller nikotin-tuggumin, produkter utan tobak, alltså med endast nikotin och sedan långsamt trappa ner.

Senast redigerad av kvarnis den 2021-10-09 klockan 14:50.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 14:59   #47
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 845
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Snus innehåller andra ämnen utöver nikotin som kan skapa beroende, substanser i tobaken med mao-hämmande egenskaper.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3685473/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15582589/

Vill du sluta kanske du kan övergå till snus utan tobak eller nikotin-tuggumin, produkter utan tobak, alltså med endast nikotin och sedan långsamt trappa ner.
För att sluta snusa bör man upphöra med allt intag av nikotin direkt.
Man ska vara förberedd på att det första veckorna kommer vara en fysisk avvänjning. Man kan bli irriterad. Man kan bli sötsugen. Man kan känna sig slö i skallen. Man kan känna fler saker. Man ska vara förberedd på detta och ha med sig att det är övergående.
Man ska dessutom vara rejält förberedd på att det finns en psykisk avvänjning som är betydligt svårare och tar mycket längre tid. Hjärnan kommer spela spratt med dig för att få dig att börja igen. Det kan handla om tankar om att "jag kan köpa en dosa nu, jag kommer inte börja igen". Det kan vara "jag köper bara en för jag behöver en liten boost den här veckan, sen slutar jag". Det kan vara, "jag ska dieta nu och hade behövt lite ämnesomsättningsboost, så jag köper snus för den skull, inte för att jag egentligen vill ha". Och listan är oändlig.

För att förbereda dig på detta bör du ha väldigt klart för dig varför du slutar. Skriv gärna ner det på papper och ha redo för dig själv för ditt huvud kommer förtränga alla anledningar du hade.

Du kan behöva göra vanebrytningar. Du kommer behöva vänja dig vid att inte alltid "ha nåt på gång" i form av att ta en snus regelbundet. Livet kommer kännas tråkigare i början. Du måste lära dig att det är OK. Du behöver inse att den känslan av att få något gjort och att det är gött, som det innebär att ta en snus, inte är nåt annat än att du lägger en påse tobak under läppen. Du får ingenting gjort utan du tar en beroendeframkallande drog och att det känns gött är för att du tillfredsställer beroendet. Folk tjänar pengar på att du fortsätter vara beroende och dem vill fortsätta ha det så. Det är den enda sanningen.

Hälsningar från en som slutat och börjat väl över 20 gånger men som faktiskt kan gå ur och in som jag känner för det. Jag har uppehåll på 6-12 mån och sedan kör jag igen 1-2 månader när jag är sugen. Jag vet ingen annan som klarar det dock

edit: om du är kraftigt beroende kanske det faktiskt är idé att trappa ner. Jag vet inte. Själv snusar jag en dosa XR över 4 dagar, det kanske är därför jag har lätt att sluta.

Senast redigerad av Armed Dingo den 2021-10-09 klockan 15:01.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 17:32   #48
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
  1. Bestäm ett stoppdatum 1-2 veckor fram.
  2. Ta två dagar inledningsvis. Registrera konsumtionen, antal, klockslag, styrka på begär 1-3 poäng, situation/känsla.
  3. Börja ändra vanor: lägg inte dosan på samma plats, ändra morgonrutin, skapa zoner där du inte snusar (gymmet, sängen, matbordet), ändra vart du lägger prillan, byt märke till något som ej smakar gott. Välj 2-3 av dessa.
  4. Planera för enkla strategier mot suget e.x halstabletter, färsk ingefära, extra träning m.m - sånt du mår bra av och som kan distrahera. Ha de första dagarna planerade i förväg så gott du kan. Lägg gärna något på platsen där du hade snusdosan - bra att få tag på en fishermans när vanan slår till.
  5. Kombinationsbehandling med nikotinplåster (utgå från 24h/21mg, brukar vara lagom) och använd oralt nikotinläkemedel för att lindra de topparna plåstret inte tar. Använd i 8-12 veckor enligt schema, börja på stoppdagen.
  6. Släng allt snus kvällen före stoppet.

Första 3-5 dagarna brukar vara jobbigast och sedan klingar det av.

Trappa inte ned, det bygger mest upp ett sug och fokus mot när du kan ta nästa prilla. De blir "större" och viktigare. Bättre att bryta mönster och rutiner genom förändringar.

Avråder från ex. vitt snus, nikotinfritt snus. Bryter inte vanan alls.

Det är lite generiskt och förenklat vad jag som tobaksavvänjare brukar rekommendera mina patienter som ska sluta.
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 18:17   #49
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av kvarnis Visa inlägg
Snus innehåller andra ämnen utöver nikotin som kan skapa beroende, substanser i tobaken med mao-hämmande egenskaper.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3685473/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/15582589/

Vill du sluta kanske du kan övergå till snus utan tobak eller nikotin-tuggumin, produkter utan tobak, alltså med endast nikotin och sedan långsamt trappa ner.

I mitt fall är det dock nicorette/nicotinell. Har brukat dessa i typ 20 år. Innan var det cigg, snus.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 18:27   #50
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
I mitt fall är det dock nicorette/nicotinell. Har brukat dessa i typ 20 år. Innan var det cigg, snus.
tugg/sugt?
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 18:27   #51
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
@armed dingo, @tjuckot - bra tips där, tack. Är egentligen innerligt trött på att vara beroende. Men blir så uppgiven av att misslyckas hela tiden och då börjar jag ju igen och struntar i att ens försöka sluta. Så håller det på. Försöker intala mig att det är kasst för min hälsa, dyrt osv men märker att jag försöker hitta skäl till att ta en nicorette-tab. "Jag behöver ju det för att inte bli irriterad", "Min unge är extra jobbig nu, måste få lugna ner mig", "Jag har inga andra laster eller stora nöjen så lite måste jag få unna mig" osv. Rena dumheterna förstås.

Men jag är ganska taggad igen att försöka sluta. Ska göra upp en strategi. Sluta tvärt blir nog extra svårt men det kanske är det bästa sättet? Trappa ner har jag försökt göra många ggr men det slutar alltid med att jag ser fram emot nästa dos och när jag väl tagit dosen blir jag sugen på mer. Så det stämmer det ni skriver. Jag ska grunna på detta, och lägga upp en strategi. Kanske det bästa sättet är att först sätta ett datum där jag bestämmer för att sluta helt och fram till dess trappa ner så att det inte blir alltför chockartat.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 18:27   #52
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuckot Visa inlägg
tugg/sugt?
Mest tugg i början men nu bara sugtabletter.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 18:38   #53
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
@armed dingo, @tjuckot - bra tips där, tack. Är egentligen innerligt trött på att vara beroende. Men blir så uppgiven av att misslyckas hela tiden och då börjar jag ju igen och struntar i att ens försöka sluta. Så håller det på. Försöker intala mig att det är kasst för min hälsa, dyrt osv men märker att jag försöker hitta skäl till att ta en nicorette-tab. "Jag behöver ju det för att inte bli irriterad", "Min unge är extra jobbig nu, måste få lugna ner mig", "Jag har inga andra laster eller stora nöjen så lite måste jag få unna mig" osv. Rena dumheterna förstås.

Men jag är ganska taggad igen att försöka sluta. Ska göra upp en strategi. Sluta tvärt blir nog extra svårt men det kanske är det bästa sättet? Trappa ner har jag försökt göra många ggr men det slutar alltid med att jag ser fram emot nästa dos och när jag väl tagit dosen blir jag sugen på mer. Så det stämmer det ni skriver. Jag ska grunna på detta, och lägga upp en strategi. Kanske det bästa sättet är att först sätta ett datum där jag bestämmer för att sluta helt och fram till dess trappa ner så att det inte blir alltför chockartat.
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Mest tugg i början men nu bara sugtabletter.
Sugtabletter ger ändå mindre mängd upptagen nikotin jmf mot tobak, inte samma effektiva leverans heller. Du beskriver egentligen typisk abstinens samt oro för abstinens, vilket är vanlig orsak till att inte gå in i ett stopp.

Jag skulle använda samma princip jag beskrev ovan. Kanske enbart nikotinplåster (ingen vana kopplat till det) för att ta bort det värsta. Ta 21mg/24h, får du mardrömmar/orolig sömn testa och ta av det på natten. Byt varje morgon.

Strunta i att trappa ned i antal. Registrera dem som jag beskrev. Lägg sedan förpackning på annan plats (ryggsäcken ist för byxfickan e.x). Ändra märke/smak samt eventuellt styrka om du är på 4mg (ned till 2mg). Drick något surt före försämrar upptaget vilket gör att det smakar annorlunda. Det kan hjälpa att störa lite. Förbered sedan olika strategier, träning och fysisk aktivitet är bra mot abstinens. Avslappningsövningar kan hjälpa när du är spänd p g a abstinens. Det brukar kännas tomt i munnen. Eftersträva strategier som inte påminner om sugtabletter. Frukt, morot, lakrits, alt. tuggummin med smak som inte påminner om nikotintugg. Fantasin sätter gränserna.

Allt du beskriver är normalt och sådant jag känner igen
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 19:06   #54
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuckot Visa inlägg
Sugtabletter ger ändå mindre mängd upptagen nikotin jmf mot tobak, inte samma effektiva leverans heller. Du beskriver egentligen typisk abstinens samt oro för abstinens, vilket är vanlig orsak till att inte gå in i ett stopp.

Jag skulle använda samma princip jag beskrev ovan. Kanske enbart nikotinplåster (ingen vana kopplat till det) för att ta bort det värsta. Ta 21mg/24h, får du mardrömmar/orolig sömn testa och ta av det på natten. Byt varje morgon.

Strunta i att trappa ned i antal. Registrera dem som jag beskrev. Lägg sedan förpackning på annan plats (ryggsäcken ist för byxfickan e.x). Ändra märke/smak samt eventuellt styrka om du är på 4mg (ned till 2mg). Drick något surt före försämrar upptaget vilket gör att det smakar annorlunda. Det kan hjälpa att störa lite. Förbered sedan olika strategier, träning och fysisk aktivitet är bra mot abstinens. Avslappningsövningar kan hjälpa när du är spänd p g a abstinens. Det brukar kännas tomt i munnen. Eftersträva strategier som inte påminner om sugtabletter. Frukt, morot, lakrits, alt. tuggummin med smak som inte påminner om nikotintugg. Fantasin sätter gränserna.

Allt du beskriver är normalt och sådant jag känner igen
Tack för vidare goda råd och tips!

Faktum är att jag har nico-plåster hemma! De tog bort topparna men likväl kände jag ett tvång att ha en tab i munnen, åtminstone en halv, annars blev jag illamående.

Jag vet inte om det är genetiskt (en del har ju lätt att falla dit på t ex droger och blir livslångt beroende) eller om det beror på att jag brukat nikotin sedan jag var 12, men det känns som att alla andra som slutat gör det så lätt?

Du skrev i inlägget innan :

Ta två dagar inledningsvis. Registrera konsumtionen, antal, klockslag, styrka på begär 1-3 poäng, situation/känsla.

Menar du att man ska registrera/föra diarie i ett par dagar fr om t ex imorgon om datumet för stoppet är om två veckor?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 19:34   #55
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface Visa inlägg
Har nog aldrig tränat utan snus

Är det NES-spel jag skymtar i bokhyllan?
Mycket nörd-skrot, men inga NES. De ligger någon annanstans.

__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 19:51   #56
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Tack för vidare goda råd och tips!

Faktum är att jag har nico-plåster hemma! De tog bort topparna men likväl kände jag ett tvång att ha en tab i munnen, åtminstone en halv, annars blev jag illamående.

Jag vet inte om det är genetiskt (en del har ju lätt att falla dit på t ex droger och blir livslångt beroende) eller om det beror på att jag brukat nikotin sedan jag var 12, men det känns som att alla andra som slutat gör det så lätt?

Du skrev i inlägget innan :

Ta två dagar inledningsvis. Registrera konsumtionen, antal, klockslag, styrka på begär 1-3 poäng, situation/känsla.

Menar du att man ska registrera/föra diarie i ett par dagar fr om t ex imorgon om datumet för stoppet är om två veckor?
Lugnt!

Kolla styrkan och datum på plåstren.

Därför du ska ha brutit upp vanan före och ha lite strategier att ta till när den känslan kommer.

Nej, jag hade varit arbetslös sedan 10 år om det var enkelt för alla Alla i princip har använt nikotin sedan unga år. Det förändrar inte så mycket. Men man upplever det olika svårt, inget konstigt. Jag har hört det ofta, gör man bara på ett bra sätt förenklar det ofta upplevelsen av stoppet.

Ja tänk dig excel-dokument med kolumner med rubrikerna:
antal / klockslag / begär (1-3) / situation eller känsla

Skriv ut ett papper med det och gör det i två dagar utan att ändra andra vanor eller förändra din konsumtion. Alltså säg du har stoppet på dag 14, då gör du detta dag 1+2, dag 3 börjar du ändra de vanor du bestämt dig för att ändra. Dag 10 börjar du fokusera mer på strategier och förbereda dem.

Obs, planera stoppet på lämplig dag. Många tar måndagar och ny vecka med fokus på jobb e.x.
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 22:07   #57
Fangface
Registered User
 
Fangfaces avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Somewhere out in space
Inlägg: 475
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Mycket nörd-skrot, men inga NES. De ligger någon annanstans.

Fint skit ändå
Fangface är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 05:38   #58
Hemi
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 2 304
Cigg bakom kulisserna under väntetid var för skådisar på 80, 90 talet ett sätt att hålla vikten under filmer och TV serier, då man inte blir lika hungrig. Cigg och kaffe. Somliga fick en starkare, djupare röst, verkar det som. Hos vissa åkte de upp och ned i frekvens. Totalt osunt.

Sedan blev det mer och mer gym, preparat och operationer.
Hemi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 05:47   #59
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuckot Visa inlägg
Lugnt!

Kolla styrkan och datum på plåstren.

Därför du ska ha brutit upp vanan före och ha lite strategier att ta till när den känslan kommer.

Nej, jag hade varit arbetslös sedan 10 år om det var enkelt för alla Alla i princip har använt nikotin sedan unga år. Det förändrar inte så mycket. Men man upplever det olika svårt, inget konstigt. Jag har hört det ofta, gör man bara på ett bra sätt förenklar det ofta upplevelsen av stoppet.

Ja tänk dig excel-dokument med kolumner med rubrikerna:
antal / klockslag / begär (1-3) / situation eller känsla

Skriv ut ett papper med det och gör det i två dagar utan att ändra andra vanor eller förändra din konsumtion. Alltså säg du har stoppet på dag 14, då gör du detta dag 1+2, dag 3 börjar du ändra de vanor du bestämt dig för att ändra. Dag 10 börjar du fokusera mer på strategier och förbereda dem.

Obs, planera stoppet på lämplig dag. Många tar måndagar och ny vecka med fokus på jobb e.x.

Tack igen!
Det gäller alltså att ha en gedigen plan, och försöka att bryta ett mönster. För det märker jag ju att trots att jag fortfarande har en halvsmält tab I munnen funderar jag redan på att stoppa in en ny för att inte riskera att sitta med munnen tom. Har försökt använda halspastiller under tungan istället men det var väl det enda backup plan jag hade. Men nu känns det som att jag bör ha mer struktur på behandlingen.

Jag ska ge det ett helhjärtat försök.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 08:30   #60
Tjuckot
Helyllekillen
 
Tjuckots avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 8 961
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Tack igen!
Det gäller alltså att ha en gedigen plan, och försöka att bryta ett mönster. För det märker jag ju att trots att jag fortfarande har en halvsmält tab I munnen funderar jag redan på att stoppa in en ny för att inte riskera att sitta med munnen tom. Har försökt använda halspastiller under tungan istället men det var väl det enda backup plan jag hade. Men nu känns det som att jag bör ha mer struktur på behandlingen.

Jag ska ge det ett helhjärtat försök.
Bara kul att hjälpa till. Har ju som sagt gjort det i 10 år så jag hjälper gärna till lite på fritiden med om det kan hjälpa någon.

Japp, precis så. Sedan kommer det alltid lite upp och nedgångar, det får ingå i det hela Det du beskriver är ganska normalt, ungefär som en rökare som tar en extra "ifall att" cigg innan man går in i köpcentrumet. För att fylla på nikotinreceptorerna så man undviker obekväm abstinens. Det är ganska skönt att slippa tänka på det sedan

Ps, på registreringen glömde jag skriva att du ska fylla i begäret före du tar tabletten, mer korrekt värderingen av den då.

Kör hårt!
Tjuckot är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:15.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)