Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-09, 19:19   #61
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Tack King Grub.

Det blir morgonens läsning.
Skummade igenom texten och letade efter nervsignal och motorändplatta.
Måste finnas någon väg där som bidrar till ökad tillväxt av muskelfibrerna
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 19:23   #62
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad är genetiskt max ?

Ja, vad är genetiskt max. Varför skulle min arvsmassa bestämma hur stora biceps jag kan få ?

Hur bestämmer arvsmassan ?
Generna bestämmer kort sagt allt - allt från hur du ser ut till hur du tänker och beter dig.

Det du frågar är som att fråga:
Varför skulle min arvsmassa bestämma att jag inte kan vara en häst bara för att jag vill vara en häst?
Varför går jag inte i ide på vintern?
Varför måste jag äta - jag vill ju livnära mig genom fotosyntes?
Varför kan jag inte fälla en gnu utan tillhyggen och sen äta den rå för att sedan inte behöva äta på 2 år?

Arter har vissa begränsningar och inom arterna finns det individuella begränsningar, t.ex maxlängden som människor kan uppnå är, låt säga, 2,4 m, men jag blev bara 1,8 m pga mina gener och det är i stort sett hårdkodat att jag inte kan bli längre än så utan yttre påverkan.
Samma sak gäller förstås biceps och all muskelmassa, det finns en gräns för hur stor DU, eller jag, kan bli utan yttre påverkan, säg att vi max kan uppnå 50 cm överarm - trots att någon annan kan uppnå 55 cm. Och en elefant vad har de för mått runt frambenen? 150-200 cm kanske, och det får de bara genom att leva och äta gräs. Men så stora överarmar kommer ingen människa någonsin att få naturligt - naturligtvis inte. Det handlar helt och hållet om gener.
Gener styr även hur intelligent och viljestark du har potential att bli... så även om du har de fysiska förutsättningarna att få 60 cm överarm så kan andra genetiska faktorer vara begränsade.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-09, 22:34   #63
trädgårdsmöbel
d-bag
 
trädgårdsmöbels avatar
 
Reg.datum: Jun 2016
Inlägg: 1 234
Intressant det där med profilbild att ge tyngd åt ens argument. Testar sjäĺv samma. Men det var OT.

Ontopic, så vill jag tipsa om ett bra bicepsprogram åt ts.

Spidercurls: Börja med lätta vikt som du tror dig kunna göra 20 reps på. Gör 10. Höj 2,5 kg (eller "nästa steg" hantlar)/ set, vila en minut eller två. När du kommit upp på en vikt där du inte klarar 10 reps, byt till 5 reps. När du inte klarar 5 reps är övningen slut.

Hammercurls: Gör samma sak/princip där.

2 ggr i veckan.
__________________
Oleg. pseudointellektuell
trädgårdsmöbel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 08:19   #64
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av trädgårdsmöbel Visa inlägg
Intressant det där med profilbild att ge tyngd åt ens argument. Testar sjäĺv samma. Men det var OT.

Ontopic, så vill jag tipsa om ett bra bicepsprogram åt ts.

Spidercurls: Börja med lätta vikt som du tror dig kunna göra 20 reps på. Gör 10. Höj 2,5 kg (eller "nästa steg" hantlar)/ set, vila en minut eller två. När du kommit upp på en vikt där du inte klarar 10 reps, byt till 5 reps. När du inte klarar 5 reps är övningen slut.

Hammercurls: Gör samma sak/princip där.

2 ggr i veckan.
Argument nu gav jag bara råd och på vilket sätt jag tror att gemene tränande på gym kan effektivisera sin armträning.

Citat:
För min del och hur jag arbetar med andra med träningen så är inte mängden eller övningarna det mest avgörandet. Tror att det handlar om att hitta kontakten och kunna kontrahera musklerna maximalt i de övningar som man kör och det varierar över tid då efter en tid så känns det rätt stumt i de övningar som man kör och då behöver man arbeta med andra övningar.

Förslag som kan vara effektivt: Ca en minuts vila mellan set.
Omvänd curl med stång eller hissmaskin 4x20-8
Vanlig bicepscurl med stång eller i hiss 4x20-8
Hammercurl med hantlar eller i maskin med neutralt grepp 4x20-8

Vartannat pass eller när du känner dig stark: Ca 2 minuters vila mellan set.

Omvänd curl med stång eller hissmaskin 4x8-6
Vanlig bicepscurl med stång eller i hiss 4x8-6
Hammercurl med hantlar eller i maskin med neutralt grepp 4x8-6
För min del tror jag att efter ha sett dina överarmar att det även är bra råd för dig för att komma vidare i armutvecklingen.

Generellt råd: Kom ihåg att använda effektiva produktiva övningar som verkligen tar på målmuskeln och använd inte halvmesyrer det är att kasta bort tid och förlora möjligheter till fortsatt utveckling.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 08:27   #65
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Vad är genetiskt max ?

Ja, vad är genetiskt max. Varför skulle min arvsmassa bestämma hur stora biceps jag kan få ?

Hur bestämmer arvsmassan ?
I praktiken betyder det att tex i tillväxt av armar så styrs det av hur många muskelfibrer du har begåvats i respektive muskelgrupp, hur muskelbukarna ser ut och tillväxtpotentialen i dem.

Tänker även på styrkelyftare. Har ett gäng som är ruggigt starka som jag ser ofta utan någon extrem muskelmassa, men självklart har de en muskelmassa som är perfekt anpassad till deras kroppskonstitution. De lyfter flera hundra kg mer på totalen jämfört med motsvarande tränande med samma muskelmassa som de har.

Tror att arvet är otroligt viktigt för slutresultatet men tror även att alla kan förbättra sig ordentligt med rätt träningsinsatser.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 16:48   #66
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 518
Efter jag läst länken och de andra posterna, så finns det egentligen inget genetiskt max ?? Det finns inga mekanismer som säger STOPP, nu är det fullt.

Utan det är snarare så att muskeltillväxten är beroende av massor av olika parametrar. Med uppbyggnad och nedbrytning som sker parallellt. Det som stoppar är att med åldern får vi sämre och sämre tillväxt pga vi ackumulerar skador och celler dör.

Genetiskt max är egentligen hur långt vi hann, innan åldern hann ikapp oss och bromsade vår utveckling ? Vilt spekulerande.....
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 20:26   #67
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Efter jag läst länken och de andra posterna, så finns det egentligen inget genetiskt max ?? Det finns inga mekanismer som säger STOPP, nu är det fullt.

Utan det är snarare så att muskeltillväxten är beroende av massor av olika parametrar. Med uppbyggnad och nedbrytning som sker parallellt. Det som stoppar är att med åldern får vi sämre och sämre tillväxt pga vi ackumulerar skador och celler dör.

Genetiskt max är egentligen hur långt vi hann, innan åldern hann ikapp oss och bromsade vår utveckling ? Vilt spekulerande.....
Tror att det finns faktorer som överarmens längd och tjocklek som kan ge rätt hyggliga angivelser på hur långt du kan komma med normalt genetiska arv.

Länk

William Bonac som tävlade i Mr Olympia i helgen är 170 cm och väger 106 kg och har en överarm på 56 cm i tävlingsform. Oavsett vad han använder för preparat så har han begåvats med en otrolig massa muskelfibrer och muskelbukar som har extrema anlag för muskelmassan.

__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."

Senast redigerad av Anders The Peak den 2021-10-10 klockan 20:28.
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-10, 21:18   #68
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Efter jag läst länken och de andra posterna, så finns det egentligen inget genetiskt max ?? Det finns inga mekanismer som säger STOPP, nu är det fullt.

Utan det är snarare så att muskeltillväxten är beroende av massor av olika parametrar. Med uppbyggnad och nedbrytning som sker parallellt. Det som stoppar är att med åldern får vi sämre och sämre tillväxt pga vi ackumulerar skador och celler dör.

Genetiskt max är egentligen hur långt vi hann, innan åldern hann ikapp oss och bromsade vår utveckling ? Vilt spekulerande.....
Så med samma träning och kost kan alla bygga lika mycket muskelmassa? Jag tror att du själv vet att det inte är sant - det finns individuella skillnader som kommer att resultera i vilt skilda resultat. Som att en individ aldrig kommer att kunna få ens 40 cm överarm samtidigt som en annan relativt lätt uppnår 50+.
Det handlar dock inte om en specifik arm-gen, som bestämmer när det är stopp för ytterligare tillväxt i det specifika området. Eller en specifik muskelgen som bestämmer exakt hur stor individen kan bli. Det är ett extremt komplext system där ett enormt antal faktorer spelar in, som t.ex det du nämner, hur skadebenägen individen är, när individen "blir för gammal" för ytterligare utveckling osv. Men även saker som jag nämnde, som hur viljestark individen kan vara. Och då har vi inte ens kommit in på saker som fördelning av muskelfibertyper, hormonprofiler och proteinsyntesens effektivitet än... ALLT detta styrs av gener. Även om alla yttre omständigheter är exakt likadana så kommer inga två individer i världen få samma resultat, lika lite som att inga två individer kommer att ha samma ansikte, eller fingeravtryck - och av exakt samma anledning - de har inte samma gener.

Men visst, genetiskt max är ett uttryck som slängs runt väldigt godtyckligt, jag har själv aldrig varit ett fan av uttrycket. Men jag antar att man använder det för att beskriva fenomenet som inträffar efter 5-10 års dedikerad träning när det börjar bli väldigt svårt att lägga på sig mer muskelmassa, eller åtminstone måste inse att smekmånaden är över så att säga.
Det används också frekvent i relation till steroidbruk, typ "jag hade uppnått mitt genetiska max så enda vägen framåt var med hjälp av steroider" vilket är lite lustigt då om det fanns ett genetiskt max som redan var uppnått så borde inte steroider tillföra ett gram mer muskelmassa.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 07:38   #69
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Efter jag läst länken och de andra posterna, så finns det egentligen inget genetiskt max ?? Det finns inga mekanismer som säger STOPP, nu är det fullt.

Utan det är snarare så att muskeltillväxten är beroende av massor av olika parametrar. Med uppbyggnad och nedbrytning som sker parallellt. Det som stoppar är att med åldern får vi sämre och sämre tillväxt pga vi ackumulerar skador och celler dör.

Genetiskt max är egentligen hur långt vi hann, innan åldern hann ikapp oss och bromsade vår utveckling ? Vilt spekulerande.....
Jag tror detta kan stämmer, något genetiskt max finns egentligen inte. Men det betyder inte att alla kan få lika stor muskelmassa då det beror på en massa individuella faktorer, antal muskelfiber, fibertyp, muskelbukar etc. men det kommer gå trögare och trögare för att en dag ta stopp av just andra orsaker än att det genetiskt är stopp.

Senast redigerad av Mats J den 2021-10-11 klockan 07:39.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 12:25   #70
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
För min del och hur jag arbetar med andra med träningen så är inte mängden eller övningarna det mest avgörandet. Tror att det handlar om att hitta kontakten och kunna kontrahera musklerna maximalt i de övningar som man kör och det varierar över tid då efter en tid så känns det rätt stumt i de övningar som man kör och då behöver man arbeta med andra övningar.

Förslag som kan vara effektivt: Ca en minuts vila mellan set.
Omvänd curl med stång eller hissmaskin 4x20-8
Vanlig bicepscurl med stång eller i hiss 4x20-8
Hammercurl med hantlar eller i maskin med neutralt grepp 4x20-8

Vartannat pass eller när du känner dig stark: Ca 2 minuters vila mellan set.

Omvänd curl med stång eller hissmaskin 4x8-6
Vanlig bicepscurl med stång eller i hiss 4x8-6
Hammercurl med hantlar eller i maskin med neutralt grepp 4x8-6
Vilken frekvens skall man köra dessa pass? 1 pass per vecka?
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 19:54   #71
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Vilken frekvens skall man köra dessa pass? 1 pass per vecka?
Två pass per sju dagar brukar vara lagom. Det beror lite på hur du tränar annars. Men om du berättar kan jag försöka ge ett förslag på hur det kan se ut.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 08:20   #72
Kralligare
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 172
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Två pass per sju dagar brukar vara lagom. Det beror lite på hur du tränar annars. Men om du berättar kan jag försöka ge ett förslag på hur det kan se ut.
Du får gärna dela med dig av hur ett upplägga för att få fart på biceps kan se ut ..
Kralligare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 08:42   #73
te1on
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2009
Inlägg: 219
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Två pass per sju dagar brukar vara lagom. Det beror lite på hur du tränar annars. Men om du berättar kan jag försöka ge ett förslag på hur det kan se ut.
Jag tränar helt ostrukturerat nu,så svårt att säga.
Har lagt allt krut på löpning och tappat all styrka och massa.
Men har jag tänkt ta upp styrketräningen på riktigt igen och köra 4-5 dagar i veckan.
Har docj fastnat i jakten på nytt schema , så har fortsatt att bara gå till gymmet och köra på känsla.
Förslag på ett schema för 4-5 dagar skulle uppskattas om du har en länk till något.
te1on är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 08:56   #74
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Sedan jag började sluta fokusera på biceps (och triceps) har de växt lite till. Kör kanske 6-8 set vid ett tillfälle och 2-3 set vid ett annat tillfälle. Ibland skippar jag det senare tillfället helt (2-3 set).

Kan dock bero på att jag får ut mer av övningarna nu när jag vid ena tillfället tränar på gym och kan stimulera musklerna mer optimalt med maskiner än fria vikter.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 19:19   #75
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Kralligare Visa inlägg
Du får gärna dela med dig av hur ett upplägga för att få fart på biceps kan se ut ..
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Sedan jag började sluta fokusera på biceps (och triceps) har de växt lite till. Kör kanske 6-8 set vid ett tillfälle och 2-3 set vid ett annat tillfälle. Ibland skippar jag det senare tillfället helt (2-3 set).

Kan dock bero på att jag får ut mer av övningarna nu när jag vid ena tillfället tränar på gym och kan stimulera musklerna mer optimalt med maskiner än fria vikter.
Citat:
Ursprungligen postat av te1on Visa inlägg
Jag tränar helt ostrukturerat nu,så svårt att säga.
Har lagt allt krut på löpning och tappat all styrka och massa.
Men har jag tänkt ta upp styrketräningen på riktigt igen och köra 4-5 dagar i veckan.
Har docj fastnat i jakten på nytt schema , så har fortsatt att bara gå till gymmet och köra på känsla.
Förslag på ett schema för 4-5 dagar skulle uppskattas om du har en länk till något.
För min del och hur jag arbetar med andra med träningen så är inte mängden eller övningarna det mest avgörandet. Tror att det handlar om att hitta kontakten och kunna kontrahera musklerna maximalt i de övningar som man kör och det varierar över tid då efter en tid känns övningarna stumma då behöver man arbeta med andra övningar.

Men det största problemet som jag tror att de flesta lider av är att de använder en hiskelig massa likadana övningar som bara utmattar muskeln och utmanar inte muskeln. Det är mot den bakgrunden som jag beskrev att nedan programupplägg kan vara nyckeln till fortsatt utveckling av överarmens muskler. Lagom avvägt program som ger allsidig träning och lagom volym för att hinna återhämta muskeln och få superkompensation.

Förslag som kan vara effektivt: Ca en minuts vila mellan set.
Omvänd curl med stång eller hissmaskin 4x20-8
Vanlig bicepscurl med stång eller i hiss 4x20-8
Hammercurl med hantlar eller i maskin med neutralt grepp 4x20-8

Vartannat pass
eller när du känner dig stark: Ca 2 minuters vila mellan set.

Omvänd curl med stång eller hissmaskin 4x8-6
Vanlig bicepscurl med stång eller i hiss 4x8-6
Hammercurl med hantlar eller i maskin med neutralt grepp 4x8-6
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:38.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)