Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-09-04, 19:39   #61
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
När började snedbänkens icke-vara bli så populär? Kanske sedan EMG mätningar började göras? Jag känner markant mer aktivitet i övre pecs än vanliga bänkpressar. Struntar egentligen i vad EMG mätningar visar. Idag tränade jag på gym för första gången sedan pandemin. Körde en Cybexmaskin som skulle motsvara snedbänkpress. Tog oerhört bra på de övre delarna. För övrigt - fantastiskt skönt att träna med maskiner! Enda övningen jag körde med fria vikter var hammercurls.
Det är inte för att ö.bröst tränas bättre utan för att resten belastas mindre. Främre delt tar över en del av arbetet.

Det är ingen dålig övning men den gör ingen större skillnad på utvecklingen av övre bröst.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 19:56   #62
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Bytte ut bänkpress mot snedbänk i ca en månad .När jag sen bytte tillbaka fick jag sån grym träningsvärk
berserken är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 20:21   #63
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Alla kan prova själva sittandes eller ståendes att hålla ut armen rakt ut och spänna bröstet och sen fortsätta spänna bröstet samtidigt som ni lyfter armen (heilandes) och själva märka av hur svårt det är att hålla bröstet spänt så fort armen börjar komma över axeln.

Nedåtlutande press är det bästa för bröstet och det är också därför man har händerna långt ner när man gör en "most muscular" pose i byggning



Och som ni ser aktiveras ju hela bröstet och inte bara "nedre" bröst.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 20:41   #64
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Alla kan prova själva sittandes eller ståendes att hålla ut armen rakt ut och spänna bröstet och sen fortsätta spänna bröstet samtidigt som ni lyfter armen (heilandes) och själva märka av hur svårt det är att hålla bröstet spänt så fort armen börjar komma över axeln.

Nedåtlutande press är det bästa för bröstet och det är också därför man har händerna långt ner när man gör en "most muscular" pose i byggning



Och som ni ser aktiveras ju hela bröstet och inte bara "nedre" bröst.
Så är det men har bänkpressar egentligen fokus på bröstmusklerna ?
Inte alls egentligen dock funkar decline bra för ändamålet.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 20:50   #65
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Så är det men har bänkpressar egentligen fokus på bröstmusklerna ?
Inte alls egentligen dock funkar decline bra för ändamålet.
Nej jag anser att hantel är överlägset såklart.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 22:00   #66
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nej jag anser att hantel är överlägset såklart.
Kablar då? Inte nog intensivt?
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 23:01   #67
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Alla kan prova själva sittandes eller ståendes att hålla ut armen rakt ut och spänna bröstet och sen fortsätta spänna bröstet samtidigt som ni lyfter armen (heilandes) och själva märka av hur svårt det är att hålla bröstet spänt så fort armen börjar komma över axeln.

Nedåtlutande press är det bästa för bröstet och det är också därför man har händerna långt ner när man gör en "most muscular" pose i byggning



Och som ni ser aktiveras ju hela bröstet och inte bara "nedre" bröst.
Lite väl lågt kanske. Blir ju visuellt lite knas om man döljer brösten för domarna när det är dem man försöker visa..

Ett av skälen till varför man bör brygga i bänkpress eller hantelpress är just att hamna i rätt vinkel för att aktivera bröstet så mycket som möjligt.

Cabel crossen är enklar för det ändamålet, men är mindre hardcore. Och lite bökigare att köra riktigt tunga singlar i..
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-04, 23:31   #68
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 972
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Kablar då? Inte nog intensivt?
Ja det är nog bäst, om du har en sån här typ av kabelmaskin



eller liknande.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 05:25   #69
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Okay. Får ompröva mina påståenden. Som vanligt
Mao maskerar en vanlig bänkpress känslan av spänning i de övre delarna av pecsen då hela bröstmuskeln aktiveras, medan en sedvanlig snedpress inte aktiverar de nedre delarna lika mkt men bibehåller spänningen i de övre delarna, således får man känslan att man får bättre kontakt? Däremot tycker jag att en svagt lutande bänk med t ex en viktskiva under huvudändan känns skonsammare för axlarna (har nämnt det tidigare i en liknande diskussion) och jag får bättre kontakt i bröstet generellt.

Hur är det med plana flyes med t ex kabel, är det bättre att köra mer nerifrån upp eller raka rörelser där armen är i 45 graders vinkel mot kroppen som i hammer strength flyes?
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 07:40   #70
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Okay. Får ompröva mina påståenden. Som vanligt
Mao maskerar en vanlig bänkpress känslan av spänning i de övre delarna av pecsen då hela bröstmuskeln aktiveras, medan en sedvanlig snedpress inte aktiverar de nedre delarna lika mkt men bibehåller spänningen i de övre delarna, således får man känslan att man får bättre kontakt? Däremot tycker jag att en svagt lutande bänk med t ex en viktskiva under huvudändan känns skonsammare för axlarna (har nämnt det tidigare i en liknande diskussion) och jag får bättre kontakt i bröstet generellt.

Hur är det med plana flyes med t ex kabel, är det bättre att köra mer nerifrån upp eller raka rörelser där armen är i 45 graders vinkel mot kroppen som i hammer strength flyes?
Om du kör sk. giljotinpress med skivstången dvs går mot halsen får de flesta väldigt bra aktivering av pecsen både i rak, decline och lågt lutad bänkpress.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 07:49   #71
dmoller
fr3ed0mf1gh73r
 
dmollers avatar
 
Reg.datum: May 2011
Inlägg: 1 119
Kör kabelflys liggandes på bänk så får ni se på rediga träffar. Eller om man vill kalla övningen för "hybridpress"
dmoller är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 08:09   #72
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Om du kör sk. giljotinpress med skivstången dvs går mot halsen får de flesta väldigt bra aktivering av pecsen både i rak, decline och lågt lutad bänkpress.

Jo har stött på detta tips tidigare. Får dock ont i axlarna av den. Men då har jag iofs armbågarna rakt ut.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 08:13   #73
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 223
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jo har stött på detta tips tidigare. Får dock ont i axlarna av den. Men då har jag iofs armbågarna rakt ut.
Man får jobba på att hitta lägena och se till att vikten är så att bröstmuskeln jobbar effektivt i övningarna. Men det gäller alla övningar om fokus är kontakt och isolation. Bröstmuskeln själv är inte speciellt stark när den blir isolerad.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 14:43   #74
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Man får jobba på att hitta lägena och se till att vikten är så att bröstmuskeln jobbar effektivt i övningarna. Men det gäller alla övningar om fokus är kontakt och isolation. Bröstmuskeln själv är inte speciellt stark när den blir isolerad.

Bra tips, som är självklara, men som man gärna glömmer. Ja, jag märkte hur svaga pecsen egentligen är när jag körde isolationsövningar t ex hammerstrength flyes. Körde med löjligt lätta vikter.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-09-05, 21:34   #75
Ett Orm
Silver lifter
 
Ett Orms avatar
 
Reg.datum: Jun 2011
Ort: Mitt i Sverige, lite åt sidan..
Inlägg: 2 621
Citat:
Ursprungligen postat av Uncle Joe Visa inlägg
Jo har stött på detta tips tidigare. Får dock ont i axlarna av den. Men då har jag iofs armbågarna rakt ut.
En alldeles utmärkt anledning att hoppa över just den varianten...
En vinkel mot kroppen är skonsammare för axlarna och lättare att hålla dem stabila. Blir även lätt att överarmarna för mycket.

Prova att köra hantelpress precis på samma sätt som du kör bänkpress, dvs ganska brett grepp, pressa vikterna rakt upp i taket till utlåsning och sedan rakt ner mot golvet och inte in mot kroppen som i en båge/ flyes.
__________________
ᕦ( ˘ᴗ˘ )ᕤ
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)