Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-08-18, 12:37   #31
Kralligare
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2014
Inlägg: 172
Finns det någon anledning ur ett muskelbyggarperspektiv att träna så hårt som många gör när de sannolikt redan har nått sin muskelpeak för flera år sedan? Borde inte många 35+ träna för att behålla det man har i möjligaste mån, eller innebär en sådan träning att man måste ge absolut allt på varje pass och var noga med sina makron? Alla som jag känner på gymmet har definitivt nått sin peak för länge sedan, men de jagar fortfarande nya muskelgains och tränar riktigt hårt.
Kralligare är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-18, 13:07   #32
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Jag tror att det går att skrämma fram underutvecklade muskler alt icke-optimerade muskler långt efter man generellt nått sitt genetiska max.

Säg att du kört, med god teknik och progression, mark, bänk, böj i 20 år sedan du var 20 år. Förmodligen har hypertrofin stagnerat sedan länge.

Men du kan fortfarande utveckla andra delar av din rygg, delar av lår, axlar, armar och delar av bröst som blivit åsidosatta genom baslyften. Utvecklingen av dessa muskler bidrar mkt till helheten.

Så mkt beror ju på hur du har tränat genom åren.

Jag t ex har tränat av och till sedan jag var 14-15 och tränat fel i många övningar i många många år upplever t ex en del gains även nu, när jag är 49, nu när jag lärt mig utföra övningarna korrekt.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-18, 14:33   #33
Mats J
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 009
Citat:
Ursprungligen postat av Kralligare Visa inlägg
Finns det någon anledning ur ett muskelbyggarperspektiv att träna så hårt som många gör när de sannolikt redan har nått sin muskelpeak för flera år sedan? Borde inte många 35+ träna för att behålla det man har i möjligaste mån, eller innebär en sådan träning att man måste ge absolut allt på varje pass och var noga med sina makron? Alla som jag känner på gymmet har definitivt nått sin peak för länge sedan, men de jagar fortfarande nya muskelgains och tränar riktigt hårt.
Många som tränat väldigt hårt och länge har ju träningen som en livsstil och tvång, de flesta blundar för sanningen och tror att nästa bulk, nästa program jag testar kommer resultera i ökningar och mer muskler. Jag är absolut en av dessa, tränat 30 år och börjar närma mig 50 ändå kör jag lika hårt och äter lika nitiskt och bulkar/deffar precis som för 5,10,15,20 eller 25 år sedan i hopp om mer massa och styrka. Det tragiska är att jag med 99% säkerhet skulle se ungefär lika ut med 2 pass veckan och äta mer avslappnat. Så egentligen ett enormt slöseri på tid, energi, pengar som skulle kunna läggas på annat och många gånger extremt ohälsosamt då skaderisken är överhängande och tvånget att träna så stort att hälsan riskeras många gånger.

Har personer i min närhet som åkt på hjärtinfarkt, njursvikt och andra allvarliga sjukdomar som ändå fortsätter i samma spår med högprotein kost och stenhårda pass 6 dagar i veckan.

Senast redigerad av Mats J den 2021-08-18 klockan 14:36.
Mats J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-18, 16:27   #34
exevision
Registered User
 
exevisions avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 6 802
Citat:
Ursprungligen postat av Kralligare Visa inlägg
Finns det någon anledning ur ett muskelbyggarperspektiv att träna så hårt som många gör när de sannolikt redan har nått sin muskelpeak för flera år sedan? Borde inte många 35+ träna för att behålla det man har i möjligaste mån, eller innebär en sådan träning att man måste ge absolut allt på varje pass och var noga med sina makron? Alla som jag känner på gymmet har definitivt nått sin peak för länge sedan, men de jagar fortfarande nya muskelgains och tränar riktigt hårt.
För det riskerar att bli mindre roligt och tappar motivationen annars? Det är roligt att träna hårt!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Wormzie Visa inlägg
det enda man kan säga säkert är att om gasp-linnet är på kör man med byggarsplit
exevision är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-18, 16:34   #35
TotteShaped4Life
Registered User
 
TotteShaped4Lifes avatar
 
Reg.datum: Jul 2016
Inlägg: 721
Citat:
Ursprungligen postat av exevision Visa inlägg
För det riskerar att bli mindre roligt och tappar motivationen annars? Det är roligt att träna hårt!
Tror det ligger mycket i det, åtminstone för egen del. Jag brukar ofta säga att jag underhållstränar i syfte att bevara det jag har. Det är delvis sant. Jag behöver även och gör alltid lite olika utmaningar där jag pressar mig ordentligt. Det är någon slags tävlingsdrift som fortfarande finns kvar och gör samtidigt träningen några snäpp mer intressant så det inte bara blir "tandborstning" varje pass.
__________________
I’ve been too fucking busy – or vice versa.
TotteShaped4Life är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-18, 16:53   #36
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Citat:
Ursprungligen postat av Kralligare Visa inlägg
Finns det någon anledning ur ett muskelbyggarperspektiv att träna så hårt som många gör när de sannolikt redan har nått sin muskelpeak för flera år sedan? Borde inte många 35+ träna för att behålla det man har i möjligaste mån, eller innebär en sådan träning att man måste ge absolut allt på varje pass och var noga med sina makron? Alla som jag känner på gymmet har definitivt nått sin peak för länge sedan, men de jagar fortfarande nya muskelgains och tränar riktigt hårt.
Jag tänker så här. Muskelmassan minskar och ökar det är inget konstant som du har tränat upp och bibehåller. Om du och andra inte har upptäckt det så handlar det om att ni troligen inte har tränat speciellt länge eller inte kommit så nära den sk. potentialen och det är precis likadant med styrkan.

Det går inte att luta sig tillbaks och tro att det inte behövs arbete för bibehålla och toppa den när det finns läge eller intresse för det.

Lite beroende på vilka mål man har livet så får man inrikta sig på att fila på det som känns viktigt för en själv.

Jag själv jobbar med estetiken och för att se ut som en bodybuilder har inga behov av att vara starkast på gymmet eftersom en vältränad kropp alltid klår en halvfet stark byggare eller vältränad elitlyftare på gym eller atletklubb det slår aldrig fel.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-18, 18:52   #37
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av Kralligare Visa inlägg
Finns det någon anledning ur ett muskelbyggarperspektiv att träna så hårt som många gör när de sannolikt redan har nått sin muskelpeak för flera år sedan? Borde inte många 35+ träna för att behålla det man har i möjligaste mån, eller innebär en sådan träning att man måste ge absolut allt på varje pass och var noga med sina makron? Alla som jag känner på gymmet har definitivt nått sin peak för länge sedan, men de jagar fortfarande nya muskelgains och tränar riktigt hårt.
Jag tror inte så många når sin peak, det krävs många många år där en större del av träningen ska vara givande. Säg att du gör 150 pass på ett år, hur många av de har faktiskt gett dig något? Ska vi vara helt ärliga är nog majoriteten av alla pass vi gör ganska "meh".

Senast redigerad av skyffelmördarn den 2021-08-18 klockan 18:54.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-19, 09:19   #38
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 031
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag själv jobbar med estetiken och för att se ut som en bodybuilder har inga behov av att vara starkast på gymmet eftersom en vältränad kropp alltid klår en halvfet stark byggare eller vältränad elitlyftare på gym eller atletklubb det slår aldrig fel.
Med åren går jag allt mer mot det. Mer mot rörliga tekniska övningar och tränar hårt för fitnesslook snarare än styrka. Vilket känns skonsammare för kroppen, är roligare och tar mindre tid. Jag kör 3-4 tolvor istället för åtta set treor t.ex. Kortare vila med. Jag kommer inte att vara lika stark, men det övriga väger mer.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-21, 09:47   #39
Glasnost
Registered User
 
Reg.datum: Aug 2015
Inlägg: 92
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Med åren går jag allt mer mot det. Mer mot rörliga tekniska övningar och tränar hårt för fitnesslook snarare än styrka. Vilket känns skonsammare för kroppen, är roligare och tar mindre tid. Jag kör 3-4 tolvor istället för åtta set treor t.ex. Kortare vila med. Jag kommer inte att vara lika stark, men det övriga väger mer.
Precis så känner jag. Jag har lagt ner strävan efter ny styrkeökningar, tyngre hantlar och större muskler nu vid 50. Tränar fortfarande 5-6 dagar i veckan, men med inriktning på en snygg och vältränad kropp på en mogen man.
Glasnost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-21, 11:43   #40
Uncle Joe
Registered User
 
Uncle Joes avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 1 265
Citat:
Ursprungligen postat av Glasnost Visa inlägg
Precis så känner jag. Jag har lagt ner strävan efter ny styrkeökningar, tyngre hantlar och större muskler nu vid 50. Tränar fortfarande 5-6 dagar i veckan, men med inriktning på en snygg och vältränad kropp på en mogen man.
#metoo
Har inget intresse av att träna tungt, visserligen är det skönt att köra 2-3or ibland men jag tänker mer och mer om det liksom är värt det nu när man nästan är 50. Jag kommer aldrig att bli speciellt stark och vad är vitsen med att pressa sig till max och riskera skador. Progression går ju att uppnå med lättare vikter (fler reps, kortare setvila osv). Är nöjd om jag ser någorlunda fit ut och fortsätter att göra det när jag är 60-70.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-23, 12:39   #41
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
https://www.styrkelabbet.se/maximal-muskeltillvaxt/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-23, 13:43   #42
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Jag tänker så här. Muskelmassan minskar och ökar det är inget konstant som du har tränat upp och bibehåller. Om du och andra inte har upptäckt det så handlar det om att ni troligen inte har tränat speciellt länge eller inte kommit så nära den sk. potentialen och det är precis likadant med styrkan.

Det går inte att luta sig tillbaks och tro att det inte behövs arbete för bibehålla och toppa den när det finns läge eller intresse för det.

Lite beroende på vilka mål man har livet så får man inrikta sig på att fila på det som känns viktigt för en själv.

Jag själv jobbar med estetiken och för att se ut som en bodybuilder har inga behov av att vara starkast på gymmet eftersom en vältränad kropp alltid klår en halvfet stark byggare eller vältränad elitlyftare på gym eller atletklubb det slår aldrig fel.
Detta. Om man nått sin topp så krävs samma träning som tog en dit, för att behålla toppen.
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-23, 13:44   #43
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 282
Det krävs mindre mängd träning för att behålla jämfört med att öka. Gäller både styrketräning och konditionsträning.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-23, 13:49   #44
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det krävs mindre mängd träning för att behålla jämfört med att öka. Gäller både styrketräning och konditionsträning.
Det kan jag definitivt köpa om man är på upp till 99% av sitt absoluta genetiska och optimiserade max. Men om man är på absoluta toppen där man verkligen får lägga i varenda växel som finns så tror jag att man mycket fort tappar de där yttersta % om man slappnar av litegrann.

Krävs ju mindre för att cruisa på 120 km/h med en bil än att ta sig upp till 120, men om man efter 5 minuter med plattan i mattan på världens längsta raksträcka ligger i 270 KM/h så kommer ju minsta lilla avslag innebära en omedelbar dip.
__________________
Winners win

Senast redigerad av Rikard Jansson den 2021-08-23 klockan 13:51.
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-08-23, 19:25   #45
skyffelmördarn
Registered User
 
skyffelmördarns avatar
 
Reg.datum: Dec 2019
Inlägg: 971
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det verkar inte som att någonting spelar någon roll lägre.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)