Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-11, 15:15   #1
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Träning på Keto/ LCHF-diet. Erfarenheter?

Jag har tänkt att prova en ketodiet, b.la. för att bränna magfett, men även få bukt med lite magproblem, då jag verkar känslig för mycket kolhydrater. Är det någon som har erfarenheter av detta och hur det funkade för er?
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 15:17   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag skrev den här artikeln för en månad sedan:

https://www.strengthlog.com/keto/
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-11, 16:09   #3
Dk1ng
Registered User
 
Dk1ngs avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 424
Har själv kört keto och kör stora delar av året lågt på kolhydrater eller någon form av cykliskt intag och har så gjort under rätt många år. Jagar förvisso inte medicinsk keto (äter sannolikt lite för mycket protein i förhållande till fett för detta ändamål) och vrider och vänder inte på varje kolhydrat - har inget intresse av att undvika en morot, råkost eller några jordgubbar, blåbär etc. samt saknar övertro på att ketosis över dygnets alla timmar i sig är något magiskt piller.

Äter jag ute skippar jag bröd, ris, pasta etc. och äter kött, kyckling, fisk med sås eller en omelette och sedan någon form av sallad/grönsak till nästan allt. Dricker light-läsk och unnar mig någon proteinbar på helgen om jag känner för det, kan bli någon G&T på zero tonic eller ett glas vitt/rött, någon näve av ungarnas popcorn etc. Kosten måste i längden bli drägligt hållbart och det har funkat för att hålla mig med rätt kass genetik och låg metabolism i hygglig form under ett antal år utan att helt tappa fattningen eller gå hungrig dygnet runt.

Ser ingen anledning att anpassa träningen, men har du tidigare ätit normalt eller mycket kolhydrater så lär du märka en viss dipp i styrka och energi samt känna att du saknar "tryck", men bör vara övergående och normaliseras efter några veckor. Ska du deffa så är ju ofta detta ofrånkomligt oavett kost (förr eller senare).

Passar långt ifrån alla, men kan vara värt att testa några månader för att se om och hur det funkar för dig. Sedan tror jag inte att detta är optimalt för den som ska bli så stark eller muskulös som möjligt, men själv har jag inte så mycket kvar att hämta då jag är nära på 40 och tränat på gym sedan 16-17, så är mycket mer intresserad av lågt BF än ett kilo muskler eller två till.
Dk1ng är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 08:16   #4
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Citat:
Ursprungligen postat av Dk1ng Visa inlägg
Har själv kört keto och kör stora delar av året lågt på kolhydrater eller någon form av cykliskt intag och har så gjort under rätt många år. Jagar förvisso inte medicinsk keto (äter sannolikt lite för mycket protein i förhållande till fett för detta ändamål) och vrider och vänder inte på varje kolhydrat - har inget intresse av att undvika en morot, råkost eller några jordgubbar, blåbär etc. samt saknar övertro på att ketosis över dygnets alla timmar i sig är något magiskt piller.

Äter jag ute skippar jag bröd, ris, pasta etc. och äter kött, kyckling, fisk med sås eller en omelette och sedan någon form av sallad/grönsak till nästan allt. Dricker light-läsk och unnar mig någon proteinbar på helgen om jag känner för det, kan bli någon G&T på zero tonic eller ett glas vitt/rött, någon näve av ungarnas popcorn etc. Kosten måste i längden bli drägligt hållbart och det har funkat för att hålla mig med rätt kass genetik och låg metabolism i hygglig form under ett antal år utan att helt tappa fattningen eller gå hungrig dygnet runt.

Ser ingen anledning att anpassa träningen, men har du tidigare ätit normalt eller mycket kolhydrater så lär du märka en viss dipp i styrka och energi samt känna att du saknar "tryck", men bör vara övergående och normaliseras efter några veckor. Ska du deffa så är ju ofta detta ofrånkomligt oavett kost (förr eller senare).

Passar långt ifrån alla, men kan vara värt att testa några månader för att se om och hur det funkar för dig. Sedan tror jag inte att detta är optimalt för den som ska bli så stark eller muskulös som möjligt, men själv har jag inte så mycket kvar att hämta då jag är nära på 40 och tränat på gym sedan 16-17, så är mycket mer intresserad av lågt BF än ett kilo muskler eller två till.
Jag körde en testvecka i våras, men det var nog för kort tid för en utvärdering, men den veckan tyckte jag inte jag blev svagare, men det kan man nog bli initialt. Upplever du att det är lättare att hålla underhudsfettet lågt med denna diet?

Ingen annan med erfarenheter, (ska läsa King Grubs artikel förstås) ?

Senast redigerad av DonFlex den 2021-10-12 klockan 08:17.
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-12, 10:54   #5
heavensmile
Registered User
 
Reg.datum: Sep 2015
Ort: Göteborg
Inlägg: 20
Så efter att en längre tid kört med ett keto elller lchf likande upplägg vilket jag upplever ibland men kanske inte alltid givet det bästa resultatet presentations eller näringsmässigt så övergav jag för en tid det konceptet. Men jag har på senaste återigen blivit intresserad och lockad utav LCHF eller keto-dieten.

Ett av problem är dock att jag ofta upplevt att jag efter en längre tid med ett keto likande kostupplägg brukar få problem med en trög mage och tarmtömningen och har då för att få igång en regelbunden tarmtömning igen känt mig tvungen att konsumera livsmedel som bannan, havregryn och popcorn vilka jag i praktiken upplevt tagit mig ur ketois tyvärr .. Så jag vet inte om ni har några tips som kan hjälpa mot detta problem?

Något jag funderat på kanske som skulle kunna fungera är att exempelvis efter att ha gjort en beräkning konsumera en moderat mängd chia-frön (vilket ifos är ett livsmedel jag inte är särskilt förtjust i och som jag dessutom om jag inte har fel ändå tror är ganska dyrt att köpa).

En av förlederna med keto är annars att jag upplever att keto-dieten gör mig mer fokuserad och att det känns enklare att identifiera nyttiga och näringsrika livsmedel samt undvika andra mindre nyttiga livsmedel som annars nog kanske kan upplevas som ganska lockade.. Tänker då främst kanske då på många processerade livsmedel och en del utemat som nog i stor utsträckning kan betraktas som skräp eller åtminstone ganska näringsfattiga och i stor utsträckning även ganska onödiga för oss.

Jag håller annars med @Dk1ng om att nog ändå bör vara okej att kanske göra vissa undantag ibland gällande konsumtion av keto-livsmedel för att livet ska gå ihop någorlunda väl. För min del har det då i stor utsträckning handlat om att jag konsumerat en del frukt, choklad eller någon proteinbar någon ibland (vilka i rimlig mängd ändå ifos borde gå att inkludera i en ketogen kosthållning utan några större problem).

Senast redigerad av heavensmile den 2021-10-12 klockan 10:56.
heavensmile är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-13, 12:17   #6
DonFlex
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2014
Inlägg: 153
Borde inte linfrön i fet 10% yoghurt få magen i rörelse. Linfrön går ju bara rakt igenom men får fart på magen och den feta yoghurten borde väl ingå i en keto-diet?

Är det kört med några muskel-gains under ketos, är det bara underhåll man kan räkna med?
DonFlex är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 11:04   #7
Iliyas
Registered User
 
Reg.datum: Dec 2015
Inlägg: 295
Körde också liberal lchf på grund av magproblem, och det blev bättre, kände jag mig skarpare och hade det lättare att fokusera/studera under längre perioder.

LCHF under veckan och 1 dag med normal kolhydrat intag för återhämtning.

Använd loppfrön om du har problem med magen.
Iliyas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-20, 19:51   #8
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av iliyas Visa inlägg

använd loppfrön om du har problem med magen.
+1
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-25, 13:36   #9
Strixen
Registered User
 
Reg.datum: May 2014
Inlägg: 207
Har också tänkt att prova en ketodiet, men går det att bränna fett och bygga muskler samtidigt med denna diet?
Strixen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-25, 13:47   #10
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Om du läser min artikel så är den uppdaterad med allt man vet om hur effektivt keto är i sammanhanget. Sämre än en vanlig diet för att bygga muskler.

Man kan bygga muskler och bränna fett samtidigt med vilken kost som helst. Däremot är det inte säkert att ”man” är du. Alla kan inte göra det, oavsett kost. Alla har inte gener att göra båda sakerna samtidigt.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-29, 18:45   #11
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Om du läser min artikel så är den uppdaterad med allt man vet om hur effektivt keto är i sammanhanget. Sämre än en vanlig diet för att bygga muskler.

Man kan bygga muskler och bränna fett samtidigt med vilken kost som helst. Däremot är det inte säkert att ”man” är du. Alla kan inte göra det, oavsett kost. Alla har inte gener att göra båda sakerna samtidigt.
Bör man pröva bägge dieter för att se hur man svarar? Jag har alltid ätit ganska mycket kolhydrater, samt fettfobiskt. Men med nyfunnet styrketräningsintresse har också kommit ett kostintresse. Är inte intresserad av LCHF, men kanske lite mindre kolhydrater och mer protein/fett för att bli riktigt hård. Har också haft problem med magen i princip hela livet. Uppblåst och stökig. Kanske en kostomläggning kan råda bort på det. Nu är jag ju inte heller längre intresserad av prestationsförbättringar konditionsmässigt, så kanske värt att testa eftersom jag vill bli hårdare.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-29, 19:21   #12
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Borde och borde vet jag inte, men är du intresserad så visst. Det är ofarligt och har inga bestående negativa effekter även om du vantrivs. Se till att hålla på några veckor eller en månad bara så du inte förkastar dieten innan du är van vid den. Man kan må och prestera riktigt kasst i flera veckor. Drick mycket och salta extra så minskar du problemet.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-29, 19:24   #13
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Borde och borde vet jag inte, men är du intresserad så visst. Det är ofarligt och har inga bestående negativa effekter även om du vantrivs. Se till att hålla på några veckor eller en månad bara så du inte förkastar dieten innan du är van vid den. Man kan må och prestera riktigt kasst i flera veckor. Drick mycket och salta extra så minskar du problemet.
Intressant. Tack! Det skadar ju aldrig att prova. Har du själv, eller någon annan, provat att bli sylvasst hård genom ändrad kost? (mer/mindre kolhydrat eller fett, protein antar jag att man alltid vill äta mycket av).
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-29, 19:30   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Jag har testat keto, men tyckte den var tråkig. Ingen glass.

Jag har inga svårigheter att bli hård så jag behöver inte experimentera med kostupplägg av den anledningen. Jag kan ligga på 5-6 % kroppsfett med 700 gram kolhydrater per dag.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-31, 09:25   #15
Okarin
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2021
Inlägg: 142
Någon annan som ändrat makronutrientupplägg och sett skillnader i kroppskomposition? Lättare/enkelare att prestera och hålla formen i trim? Väldigt intressant med genetiken och hur man kan "svara" på olika sätt av olika dieter. Hoppas du kanske kan skriva lite om det på Styrkelabbet.
Okarin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)