Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-10-21, 08:16   #1
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Antal set per pass?

Hej på er, skall för första gången ställa om till mer volyminriktad träning.

Håller på att knåpa på ett 5-dagars upplägg och skall försöka få in de flesta muskelgrupper 2-3 ggr per vecka. Får köra mån-fre pga familj.

Nu till frågorna:

1) Anses det vara för mastiga pass om man siktar på ca 23 set per pass? Eller är det bara att tuta och köra?

2) Hur många pass brukar ni som tränad för volym komma upp i?

Tack på förhud.
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-21, 08:20   #2
tumme
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 349
Beror helt på vilka övningar och intensitet man kör. 23 set tunga böj och mark kommer bli vidrigt. Men 23 set bicep, underarmar och tricep låter inte så farligt.
tumme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-21, 08:38   #3
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av tumme Visa inlägg
Beror helt på vilka övningar och intensitet man kör. 23 set tunga böj och mark kommer bli vidrigt. Men 23 set bicep, underarmar och tricep låter inte så farligt.
Bra tänkt! Det kommer att vara runt 6-9 set per pass som är tunga flerledsövningar. resten är blandade isolationsövningar eller lättare flerledsövningar då jag inte tror att det är rimligt att t.ex bänkpressa och militärpressa tungt samma pass och samtidigt få med en hel hög isolationsövrningar.
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-21, 08:40   #4
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Du kan ju alltid börja i nederkant vad gäller antal set och sedan öka. När du kör alla muskler 2-3 gånger i veckan behöver du såklart inte köra lika hårt(eller snarare mycket) som om du hade tränat dem mer sällan
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-21, 09:11   #5
garluch
Registered User
 
garluchs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 108
Citat:
Ursprungligen postat av Ribcage Visa inlägg
Du kan ju alltid börja i nederkant vad gäller antal set och sedan öka. När du kör alla muskler 2-3 gånger i veckan behöver du såklart inte köra lika hårt(eller snarare mycket) som om du hade tränat dem mer sällan
Det är ca 7 övningar per pass och i snitt 3 set per övning. Bli svårt att dra ner utan att banta bort övningar känner jag. Även om det blir 2-3 pass per grupp blir ändå volymen så hög för att få ihop 10-15 set per grupp och vecka, vilket skulle vara bra för optimal tillväxt.

PS: Ingen som har svar på fråga 2? Vore kul att veta hur ni andra gör!
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-10-21, 09:19   #6
Ribcage
Registered User
 
Ribcages avatar
 
Reg.datum: Jan 2017
Inlägg: 1 040
Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Det är ca 7 övningar per pass och i snitt 3 set per övning. Bli svårt att dra ner utan att banta bort övningar känner jag. Även om det blir 2-3 pass per grupp blir ändå volymen så hög för att få ihop 10-15 set per grupp och vecka, vilket skulle vara bra för optimal tillväxt.

PS: Ingen som har svar på fråga 2? Vore kul att veta hur ni andra gör!
Nämen jag tror att det blir en bra start kör på med det och se hur det känns. Det där är så olika vad man klarar. Testa ett tag som sagt.

Fråga två hur många pass? Om jag har en vecka där jag inte har barn och andra planer och prioriteringar så blir det upp till5-6 pass med push pull legs. Blir det som den här veckan kör jag bara två pass. Överkropp igår och mark/ben biceps idag typ. Optimalt tror jag är förstnämnda, men man behöver inte träna optimalt för att få resultat.
Ribcage är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:01.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)