Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-25, 18:24   #8281
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Jaja, de tar till alla vanliga knep, men som sagt, bättre understödd än alla andra fad-dieter.
Det är inte regelrätt varannandsgsfasta, dock, utan snarare varannandags vlcd. Sedan så kan man ställa sig frågande om hans inställning till protein, att man måste ha protein varenda dag. Risken blir att man äter för mycket protein och eventuella hälsoeffekter då försvinner iaf vad gäller livslängd. Men bara rent psykologiskt tror jag att dieten kan fungera för de flesta människor.
Har du läst boken eller hur vet du att den är bättre understödd?

Mm, det är en populär variant eftersom strikt fasta varannan dag är något få människor står ut med i längden. Insulin- och blodsockernivåer hålls så lågt ändå så det spelar förmodligen ingen roll om man skulle fastat helt.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 18:25   #8282
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Tänkte det, köra lite lugnt. Man har ju hört om fall när svältande barn som fått äta stora mängder dör på studs. Inte för att jag tror detta är så extremt så kan det nog ändå bli obehagligt.

Är det inte så att muskelnedbrytningen är som störst kring 24 timmar, för att sedan gradvis avta?
Re-feeding syndrom, ja. Men det sker bara vid svält.

Har inte grafen framför mig just nu men jag har postat det i någon tråd tidigare, med länk. Orkar dock inte leda upp den. Har du mindre kroppsfett bryter du ner mer muskler för övrigt. Det handlar mycket om tillgång på FFA, då GH:s muskelbesparande effekt vid fasta förefaller bero på just GH:s lipolytiska effekt. D v s FFA används istället för muskelprotein till kroppens energibehov.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-25 klockan 18:33.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 18:33   #8283
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
hmm, har du en kort överblick i huvudet tror du? hade varit kul att veta. Förhoppningsvis bryter jag inte ner så mycket att jag får börja om från noll på fredag
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 18:44   #8284
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
hmm, har du en kort överblick i huvudet tror du? hade varit kul att veta. Förhoppningsvis bryter jag inte ner så mycket att jag får börja om från noll på fredag
Jag minns inte exakta siffror och tänker inte gissa. Det sker ingen stor skillnad på uppemot ett par dygn dock. Men är du deffad så kan det definitivt öka.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 18:58   #8285
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Alright fine.

Leucinoxidationen ökar efter lite över en dags fasta (40 h i studien jag länkar) och ökar efter ett par dagars fasta. En minskning av proteinnedbrytning sker när fastan börjar övergå i "svält", d v s efter drygt tre dygn utan mat.

Kroppen ser det på kort sikt som att den kan slösa en aning med muskelprotein för det kommer sannolikt att byggas tillbaka in i musklerna när man väl äter igen, men när det dröjer för länge börjar den inse att det kanske inte kommer någon mat och muskelnedbrytningen minskar kraftigt. Det förutsätter tillräckliga fettlager för att kunna överleva. Annars börjar muskler och organ brytas ner för energibehov.

Kortare fasta upp till kring ett dygn verkar inte påverka muskelnedbrytning. Men minskar dock proteinsyntes och anabol signalering (mTOR etc).

"...The present study demonstrates that phenylalanine flux (reflecting proteolysis) increases in healthy young men after 40 h of fasting. Tyrosine flux did not change, presumably because tyrosine flux represents protein breakdown as well as tyrosine appearance from phenylalanine hydroxylation. Our phenylalanine flux results support reports of an increase in leucine flux after 1.25 days of fasting in healthy subjects (9) and an even more pronounced increase after 3 days of fasting (4,41).

The protein-retaining effects of growth hormone during fasting involve inhibition of muscle-protein breakdown.


http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11147801

Dessutom, lägg till styrketräning på det (inte under fastan alltså men att man tränar regelbundet) och muskelnedbrytningen kanske minskar ännu mer. Vem vet. Finns inga studier på bodybuilders som fastar så vitt jag vet.

Varsågod.

Senast redigerad av tjing den 2013-03-25 klockan 19:03.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 19:03   #8286
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Tack tjing
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 19:28   #8287
bigbellybob
Registered User
 
bigbellybobs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 289
Tjena, har suttit och läst på om leangains rätt länge nu och tänkte ge mig på och prova snart, fråga till er utövare:

1. När det kommer till deff/cutting, märker ni någon skillnad mellan att ligga på ett konstant kaloriunderskott under 1 vecka, gentemot att att ligga på +10% på träningsdagar och -35% på vilodagar? Gällande styrkeökningar/välmåenade osv? Har ni hittat någon annan energifördelning som fungerat bättre?

2. Tips gällande allmäna fallgropar i denna diet?
bigbellybob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 19:51   #8288
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Har du läst boken eller hur vet du att den är bättre understödd?

Mm, det är en populär variant eftersom strikt fasta varannan dag är något få människor står ut med i längden. Insulin- och blodsockernivåer hålls så lågt ändå så det spelar förmodligen ingen roll om man skulle fastat helt.
Jag har sett programmet den baseras på, samt vet ungefär vilka källor han baserar det på. Finns det ens någon annan långsiktig diet som har något vettigt vetenskapligt stöd?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 19:54   #8289
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Jaha okej.

All kalorirestriktion har ju starkt vetenskapligt stöd. Fasta kan ju sägas vara en variant.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 20:35   #8290
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Kollar på 2an där han fick riktigt minskade värden av igf1 av fasta.. Ja som trodde de va tvärtom.
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 20:37   #8291
bigbellybob
Registered User
 
bigbellybobs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 289
Finns det studier som undersöker testosteronproduktion i samband med pf?
bigbellybob är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 20:45   #8292
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Jaha okej.

All kalorirestriktion har ju starkt vetenskapligt stöd. Fasta kan ju sägas vara en variant.
Finns dock inga "fad-diets" som har baserats på kalorirestriktion, vilket var min poäng. Det närmsta är väl kanske LHCF, men den har ju ganska motstridiga resultat, samt innebär en ganska drastisk förändring av ens diet som inte funkar för många (och det är lätt att äta för mycket protein).
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 20:49   #8293
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Löpsko Visa inlägg
Kollar på 2an där han fick riktigt minskade värden av igf1 av fasta.. Ja som trodde de va tvärtom.
Varför trodde du det? Det verkar dock hos människor främst vara kopplat till reducerat proteinintag. En studie man gjorde sänkte inte igf-1 hos människor som åt färre kalorier (kalorirestriktion sänker igf-1 hos djur vanligtvis), men lika mycket protein. Eventuella resultat hos leangains-personer beror nog på hyffsat högt intag av protein (Berkhan äter ju en grov mängd protein t.ex). IGF-1 är dock kopplat till livslängd och åldersrelaterade sjukdomar, så sänkning av den är bra i det avseendet. Kanske inte optimalt för att bygga massa, nej, men frågan är hur stor skillnad det gör för en hobbybyggare.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 21:14   #8294
Löpsko
Opti
 
Löpskos avatar
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 955
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Varför trodde du det? Det verkar dock hos människor främst vara kopplat till reducerat proteinintag. En studie man gjorde sänkte inte igf-1 hos människor som åt färre kalorier (kalorirestriktion sänker igf-1 hos djur vanligtvis), men lika mycket protein. Eventuella resultat hos leangains-personer beror nog på hyffsat högt intag av protein (Berkhan äter ju en grov mängd protein t.ex). IGF-1 är dock kopplat till livslängd och åldersrelaterade sjukdomar, så sänkning av den är bra i det avseendet. Kanske inte optimalt för att bygga massa, nej, men frågan är hur stor skillnad det gör för en hobbybyggare.

googlar man på ämnet så verkar ju interwebz ha en annan åsikt


Men intressant är det.
__________________
Originally Posted by Gober
Du går inte på VLCD antar jag? Just nu skulle en bajskorv vara gott, med lite parmesan på.
Löpsko är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-25, 21:14   #8295
skierik94
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 9
Jag läste i en artikel på aftonbladet att periodisk fasta ska främja hälsan i form av att man får förbättrat immunförsvar, lägre risk för hjärt-kärlsjukdomar m.m.
Hur fastan påverkar träningen vet jag dock inte. Men har svårt att se att det skulle ge några positiva effekter.
www.nattstad.se/erik94
skierik94 är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)