Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-06, 19:12   #8101
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
IGF-1 stimulerande mat:

Typ protein och snabba kolhydrater.
Har du några källor på att snabba kolhydrater stimulerar IGF-1? Letat lite och hittat motsägande uppgifter.
T.ex. denna studie säger att det är fett och protein som stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker den.
http://jco.ascopubs.org/content/17/10/3291.full
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-02-06 klockan 19:17.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 14:07   #8102
Barbastark
Registered User
 
Barbastarks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 1 959
Kan man få en extra muskelbyggande effekt, i form av den "kompensatoriska effekt", den man ju verkar se vid fastande träning, genom att dagen efter styrketräning skjuta ett par timmar på sitt ätfönster till tex 18h om man kör LG? Och härmed tom kunna få en BÄTTRE muskelökande effekt än om man ätit som vanligt.
Barbastark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 14:42   #8103
Zababa
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 115
Citat:
Ursprungligen postat av Barbastark Visa inlägg
Kan man få en extra muskelbyggande effekt, i form av den "kompensatoriska effekt", den man ju verkar se vid fastande träning, genom att dagen efter styrketräning skjuta ett par timmar på sitt ätfönster till tex 18h om man kör LG? Och härmed tom kunna få en BÄTTRE muskelökande effekt än om man ätit som vanligt.
Det här lät intressant, utveckla gärna. Jag har nämligen en tendens att göra så.

Jag har faktiskt en tendens att ha en fasta på ca 18h, ibland 20h.
Hur ser ni på detta?
Mitt ätfönster kan flytta sig ca 3-2h mellan varven, hur ser ni på detta?

Undrar också om ni som kör PF med framgång, hur fokuserade är ni på macros?
Jag kan tycka att det är väldigt lätt att höfta när man i princip har all mat man ska äta framför sig.

Hur avslutar ni ert ätfönster?
Själv gör jag en shake på 500gram kvarg och 1 dl kasein/vassle pulver med olika smaktillbehör. En ny favorit är vaniljpulver, mjölk, kvarg, appear funlight med en touch kanel. SJUKT gott om man gillar vanilj yoghurt med smak av äppelpaj
Zababa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 14:57   #8104
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Citat:
Ursprungligen postat av Zababa Visa inlägg
?

Undrar också om ni som kör PF med framgång, hur fokuserade är ni på macros?
Jag kan tycka att det är väldigt lätt att höfta när man i princip har all mat man ska äta framför sig.
Inte mycket alls, tillräckligt med protein för muskelmassa, tillräckligt med kolhydrater för att prestera, tillräckligt med fett för hälsan.
Räknar dock varken kcal eller macros aktivt.

Citat:
Ursprungligen postat av Zababa Visa inlägg
Hur avslutar ni ert ätfönster?
Själv gör jag en shake på 500gram kvarg och 1 dl kasein/vassle pulver med olika smaktillbehör. En ny favorit är vaniljpulver, mjölk, kvarg, appear funlight med en touch kanel. SJUKT gott om man gillar vanilj yoghurt med smak av äppelpaj
Varierar beroende på vad jag gillar att äta just då, just nu havregrynsgröt med proteinpulver i och med frusna bär.
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 15:04   #8105
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av nitz Visa inlägg
Inte mycket alls, tillräckligt med protein för muskelmassa, tillräckligt med kolhydrater för att prestera, tillräckligt med fett för hälsan.
Räknar dock varken kcal eller macros aktivt.
Samma här. Hade en period då jag räknade och vägde, men det är för trist i längden. Dock kan det vara bra att göra ett tag då du har betydligt bättre ögonmått och större koll att utgå ifrån.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-07, 15:05   #8106
zeusden1
Starke Adolfs son
 
zeusden1s avatar
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 2 293
Citat:
Ursprungligen postat av Zababa Visa inlägg
Hur avslutar ni ert ätfönster?
Själv gör jag en shake på 500gram kvarg och 1 dl kasein/vassle pulver med olika smaktillbehör. En ny favorit är vaniljpulver, mjölk, kvarg, appear funlight med en touch kanel. SJUKT gott om man gillar vanilj yoghurt med smak av äppelpaj
Jag avslutar alltid med något relativt fettrikt i kombination med mycket protein. En klassiker är tre stekta ägg och 250g kvarg.
__________________
Träna.
zeusden1 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 13:14   #8107
Pompere
Registered User
 
Pomperes avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 1 745
Läste denna artikel av Charles Poliquin och blev lite tankeställd gentemot PF.
Dock innehaver jag för lite kunskap för att avgöra ifall det är bullshit eller sanning det han skriver.

http://www.charlespoliquin.com/Artic..._Fasting_.aspx

Läs gärna och lämna en kommentar här.

Brukar alltid läsa hans sida då jag litar annars på hans omdöme och ser han som en väldigt kompetent tränare inom fitness.
Pompere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 13:38   #8108
Sparven från Minsk
Grov som en bofink!
 
Sparven från Minsks avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Ort: Ängelholm
Inlägg: 5 354
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Läste denna artikel av Charles Poliquin och blev lite tankeställd gentemot PF.
Dock innehaver jag för lite kunskap för att avgöra ifall det är bullshit eller sanning det han skriver.

http://www.charlespoliquin.com/Artic..._Fasting_.aspx

Läs gärna och lämna en kommentar här.

Brukar alltid läsa hans sida då jag litar annars på hans omdöme och ser han som en väldigt kompetent tränare inom fitness.
Intressant helt klart.
Poliquin är kunnig så detta vägde tungt hos mig. Visst finns det för och nackdelar med alla dieter.
Vet att Bartoll rekommenderar intag av BCAA var 3:e timme även under fastan. Har ej testat detta själv men nog låter det ganska klokt i mina öron.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av pialia Visa inlägg
Jag vill gifta mig med dina fotleder.
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Att se dina utförande är å andra sidan en orgasm för ögonen
Min journal
LOOK @ ME!!11!1!!!!1 klickiz!
Min bildjournal - Sparvens näste
Sparven från Minsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 15:18   #8109
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Har du några källor på att snabba kolhydrater stimulerar IGF-1? Letat lite och hittat motsägande uppgifter.
T.ex. denna studie säger att det är fett och protein som stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker den.
http://jco.ascopubs.org/content/17/10/3291.full
Jag skulle vara försiktig med att tolka studier som baseras på mat-enkäter.

Insulin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11310428

"...Insulin regulates energy metabolism, and increases the bioactivity of IGF-I, by enhancing its synthesis. and by decreasing several of its binding proteins (IGFBP; IGFBP-1 and -2). Insulin and IGF-I both stimulate anabolic processes as a function of available energy and elementary substrates (e.g. amino acids). The anabolic signals by insulin or IGF-I can promote tumour development by inhibiting apoptosis, and by stimulating cell proliferation."

Tidigare bud har handlat om att GH stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker GH och således IGF-1, men det förefaller som sagt inte vara riktigt så enkelt då ett insulinpåslag stimulerar IGF-1.

Insulin–Insulin-Like Growth Factor Axis and Colon Cancer

"...Preclinical studies have shown that insulin not only promotes the growth and survival of colorectal cancer cells, but can also promote IGF-I biosynthesis, and enhance IGF-I bioavailability by inhibiting the production of IGFBPs 1, 2, and 3.

http://jco.ascopubs.org/content/27/2/165.full

Senast redigerad av tjing den 2013-02-09 klockan 15:28.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:09   #8110
Pompere
Registered User
 
Pomperes avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Läste denna artikel av Charles Poliquin och blev lite tankeställd gentemot PF.
Dock innehaver jag för lite kunskap för att avgöra ifall det är bullshit eller sanning det han skriver.

http://www.charlespoliquin.com/Artic..._Fasting_.aspx

Läs gärna och lämna en kommentar här.

Brukar alltid läsa hans sida då jag litar annars på hans omdöme och ser han som en väldigt kompetent tränare inom fitness.

There is a big difference between not losing muscle and putting on muscle. When you don’t supply the body with protein every few hours muscle degradation occurs.....

Sanning..?


Enligt min kunskap (ingen säker källa självklart) så ifall man ligger på ett högt proteinintag så är man aminosyror tillgängligt en väldigt lång tid (har för mig att Martin Berkhan skrev på sin hemsida om detta och jämförde att tex en vanlig kasein-drink på 30-40g höll sig i kroppen 7+h. För sedan jämföra detta med en vanlig middag med protein, kolh, fibrer, fett - Som gör att upptaget tar ännu längre tid..)
Pompere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:21   #8111
rogerQ
Banned User
 
Reg.datum: Dec 2001
Inlägg: 259
Alltså poliquin är riktgt otäck och är full med crap och bartoll tror han har phd.
rogerQ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:23   #8112
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Jag skulle vara försiktig med att tolka studier som baseras på mat-enkäter.

Insulin.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11310428

"...Insulin regulates energy metabolism, and increases the bioactivity of IGF-I, by enhancing its synthesis. and by decreasing several of its binding proteins (IGFBP; IGFBP-1 and -2). Insulin and IGF-I both stimulate anabolic processes as a function of available energy and elementary substrates (e.g. amino acids). The anabolic signals by insulin or IGF-I can promote tumour development by inhibiting apoptosis, and by stimulating cell proliferation."

Tidigare bud har handlat om att GH stimulerar IGF-1 och att kolhydrater sänker GH och således IGF-1, men det förefaller som sagt inte vara riktigt så enkelt då ett insulinpåslag stimulerar IGF-1.

Insulin–Insulin-Like Growth Factor Axis and Colon Cancer

"...Preclinical studies have shown that insulin not only promotes the growth and survival of colorectal cancer cells, but can also promote IGF-I biosynthesis, and enhance IGF-I bioavailability by inhibiting the production of IGFBPs 1, 2, and 3.

http://jco.ascopubs.org/content/27/2/165.full

De flesta studier gällande diet är väl epidemiologiska.

Insulin är väl mer en faktor av energimängden i måltiden, och inte kolhydratmängden i sig?

En annan fundering: Är det bättre, utifrån det perspektivet, att stimulera insulinet massivt få ggr per dag, eller mindre fler gånger. T.ex. om du skulle äta blott en gång per dag, men då hela dagsbehovet kcal, eller 3-4 ggr inom ett ätfönster på 8h?
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:33   #8113
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Visserligen.

Insulinnivåer beror ju såklart i hög grad på hur måltiden är sammansatt också; GI på kolhydrater, fibrer, fett, protein etc. Vissa källor är mer insulinogena än andra osv.

Ja, av de studier jag sett. Visst blir det mer akut oxidativ stress, blodsocker och insulinnivåer men sett över dygnet är AUC (area under the curve) lägre vid färre måltider totalt sett så det kan finnas en poäng i att t ex äta största delen av näringsintaget på färre tillfällen.

I en välkänd studie där man jämförde 1 vs 3 måltider / dag fick 1-måltider per dag-gruppen aningen högre blodtryck och totalkolesterol (både HDL och LDL) men tappade fett. Här lär ju kostsammansättningen spela en jätteroll också.

Det ultimata är förmodligen att äta det mesta av matintaget i samband med träning, men det är knappast något revolutionerande.

Senast redigerad av tjing den 2013-02-09 klockan 16:35.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:35   #8114
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Läste denna artikel av Charles Poliquin och blev lite tankeställd gentemot PF.
Dock innehaver jag för lite kunskap för att avgöra ifall det är bullshit eller sanning det han skriver.

http://www.charlespoliquin.com/Artic..._Fasting_.aspx

Läs gärna och lämna en kommentar här.

Brukar alltid läsa hans sida då jag litar annars på hans omdöme och ser han som en väldigt kompetent tränare inom fitness.
Vissa saker låter lite som new age. "Adrenal Fatigue" t.ex. är inte ett etablerat medicinskt tillstånd. Att han använder Ramadan för att visa på något där (som dessutom inte verkar ha ngt att göra med poängen) är inte särskilt talande då skift-ätande/ätande på natten försämrar insulinkänslighet osv.

Circadian-rytmer är däremot lite mer intressant. Mat är viktigt för att ställa in dygnsrytmen (t.ex. kan man minska effekterna av jet lag genom att hoppa över en måltid och ställa om mattiderna efter den nya tidzonen redan på planet). Har läst någonstans att det kan påverka t.ex. sköldkörteln vilket indirekt kan påverka energiförbrukningen. Vet att vissa kvinnor har fått problem med sömnen av leangains-liknande PF.

Men överlag så får jag intrycket av att han cherry-pickar där. Även om eventuella hälsofördelar och träningsfördelar inte är helt klarlagda, så finns vad jag sett definitivt mer stöd för att periodisk fasta är nyttigt även hos människor (även om jag inte är övertygad om att just leangains är det för alla kvinnor).
Vore intressant att se en ilsken Berkhan-rebuttal av artikeln.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?

Senast redigerad av Doctor Snuggles den 2013-02-09 klockan 16:38.
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-09, 16:43   #8115
tjing
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 6 562
Poliquin flummar till det jättemycket hela tiden, tycker jag.

Har inte läst den här artikeln av han än dock, ska ögna den nu.

Dessutom undviker ju Berkhan att påtala någonting potentiellt negativt med fasta överhuvudtaget. Han lever på det. Så man bör vara kritisk.

Senast redigerad av tjing den 2013-02-09 klockan 16:44.
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)