Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-01-29, 17:02   #8071
RambleOn
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 4
Om jag äter betydligt mindre en dag, kan jag ta igen det genom att äta mer dagen, eller två dagar efter? I och med att det är ok att fasta 24h (och mer), kan man istället för att mäta intag var 24e timme mäta över exemplevis 3 dagar, dvs dra ett snitt över 72h per gång?
RambleOn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 17:27   #8072
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av RambleOn Visa inlägg
Om jag äter betydligt mindre en dag, kan jag ta igen det genom att äta mer dagen, eller två dagar efter? I och med att det är ok att fasta 24h (och mer), kan man istället för att mäta intag var 24e timme mäta över exemplevis 3 dagar, dvs dra ett snitt över 72h per gång?
Ja det kan du, du kan mäta över vilken tidsperiod du vill
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 22:17   #8073
RambleOn
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 4
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Ja det kan du, du kan mäta över vilken tidsperiod du vill
Misstänker lite sarkasm där, eller?
Kan jag alltså räkna mina intag per vecka, hoppa över mat helt o hållet i en dag eller två utan att få några negativa effekter på muskelbildningen? Jag vet att jag läst att kroppen inte hamnar i ett katabolt tillstånd förrän upp emot 90h, men det tar fortfarande emot lite att tänka så.

Låt säga att jag ska få i mig 2000 kalorier per dag under min deff, kan jag då ligga på 1000 kalorier i 6 dagar, för att sedan äta 9000 kalorier den 7e dagen och få samma resultat som om jag åt 2000 kalorier per dag? Detta exempel var lite överdrivet, men borde väl fungera i praktiken så länge man får i sig tillräckligt för att fylla sina marcos?
RambleOn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 22:21   #8074
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av RambleOn Visa inlägg
Misstänker lite sarkasm där, eller?
Kan jag alltså räkna mina intag per vecka, hoppa över mat helt o hållet i en dag eller två utan att få några negativa effekter på muskelbildningen? Jag vet att jag läst att kroppen inte hamnar i ett katabolt tillstånd förrän upp emot 90h, men det tar fortfarande emot lite att tänka så.

Låt säga att jag ska få i mig 2000 kalorier per dag under min deff, kan jag då ligga på 1000 kalorier i 6 dagar, för att sedan äta 9000 kalorier den 7e dagen och få samma resultat som om jag åt 2000 kalorier per dag? Detta exempel var lite överdrivet, men borde väl fungera i praktiken så länge man får i sig tillräckligt för att fylla sina marcos?
Du misstänkte fel du kan välja din egen mätperiod, men inom rimliga gränser naturligtvis. Att ligga på 200 kcal en hel dag och sen äta 7800 kcal nästa är ingen höjdare. Men 3000 ena dagen och 4500 nästa är inga problem (Exempel)
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-30, 09:35   #8075
Kamp
Registered User
 
Kamps avatar
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 220
Citat:
Ursprungligen postat av RambleOn Visa inlägg
Misstänker lite sarkasm där, eller?
Kan jag alltså räkna mina intag per vecka, hoppa över mat helt o hållet i en dag eller två utan att få några negativa effekter på muskelbildningen? Jag vet att jag läst att kroppen inte hamnar i ett katabolt tillstånd förrän upp emot 90h, men det tar fortfarande emot lite att tänka så.

Låt säga att jag ska få i mig 2000 kalorier per dag under min deff, kan jag då ligga på 1000 kalorier i 6 dagar, för att sedan äta 9000 kalorier den 7e dagen och få samma resultat som om jag åt 2000 kalorier per dag? Detta exempel var lite överdrivet, men borde väl fungera i praktiken så länge man får i sig tillräckligt för att fylla sina marcos?
Det är just så många "gurus" menar att man kan göra inför högtider osv. Tex fasta dagen innan julafton för att kunna njuta lite extra.
Kamp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 08:12   #8076
johanhej
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 489
Nu har det varit en väldans massa snack i en annars trevlig måltidstråd, så tänkte om inblandade kunde ta med sig diskussionen hit eller något istället.

Jag har också reagerat på portionerna som förtärs i tråden. Inte nödvändigtvis på dess storlek, men däremot innehållet. Om man ska snacka opti så kan det väl ändå inte vara bra att trycka i sig hundratals gram kolhydrater från socker, EFTER att man ätit en vanlig måltid? I min mening så borde levern vara fylld redan efter 100g kolhydrater, och den största del av förtärt socker borde väl sätta sig direkt på fläsket. Eller har jag missförstått något?

Sen tycker jag också det känns väldigt lustigt att anamma ett matsätt som är relativt unikt för styrketränande, men ändå inte löpa linan ut med avseende på ovanstående fysiologi. Jag kan förstå folk som ropar ätstörning osv, även om det inte hör hemma i tråden.
Jag själv har kört periodisk fasta i nåt år nu, och det passar mig utmärkt. Jag äter en del godis och socker efter måltider, om än men inte i närheten av så stora mängder som konflikten handlar om.
johanhej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 09:21   #8077
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av johanhej Visa inlägg
Nu har det varit en väldans massa snack i en annars trevlig måltidstråd, så tänkte om inblandade kunde ta med sig diskussionen hit eller något istället.

Jag har också reagerat på portionerna som förtärs i tråden. Inte nödvändigtvis på dess storlek, men däremot innehållet. Om man ska snacka opti så kan det väl ändå inte vara bra att trycka i sig hundratals gram kolhydrater från socker, EFTER att man ätit en vanlig måltid? I min mening så borde levern vara fylld redan efter 100g kolhydrater, och den största del av förtärt socker borde väl sätta sig direkt på fläsket. Eller har jag missförstått något?

Sen tycker jag också det känns väldigt lustigt att anamma ett matsätt som är relativt unikt för styrketränande, men ändå inte löpa linan ut med avseende på ovanstående fysiologi. Jag kan förstå folk som ropar ätstörning osv, även om det inte hör hemma i tråden.
Jag själv har kört periodisk fasta i nåt år nu, och det passar mig utmärkt. Jag äter en del godis och socker efter måltider, om än men inte i närheten av så stora mängder som konflikten handlar om.
Länka konflikten, vilken mattråd?
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 10:20   #8078
Jeml
Registered User
 
Jemls avatar
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 16 423
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Länka konflikten, vilken mattråd?
måltider recept och tips eller vad den heter. du bör hitta konflikten på sista sidan och någon/några sidor bak.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Hoppas någon LCHF'are fick hjärtattack.
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 17:46   #8079
Nolin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Lund
Inlägg: 21
Hej!

Vet inte om någon svarat på frågan tidigare, är över 500 svar i denna tråd.
Jag har läst på en del om PF och är intresserad av att börja.
Det jag undrar då jag redan är rätt deffad om man kan bygga mer muskler med PF, eller om det enbart är en bra metod för deffning?

Jag tänker mig ca +2g/kg protein per dag, och att ha ett matfönster mellan 12:00-20:00 där träningen ligger mellan 17-18 någon gång. Hur mycket kalorier ska man äta per kg?
Och som sagt det jag undrar är, är detta en bra metod även för muskelbyggning?

MVH
Nolin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 17:54   #8080
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin Visa inlägg
Hej!

Vet inte om någon svarat på frågan tidigare, är över 500 svar i denna tråd.
Jag har läst på en del om PF och är intresserad av att börja.
Det jag undrar då jag redan är rätt deffad om man kan bygga mer muskler med PF, eller om det enbart är en bra metod för deffning?

Jag tänker mig ca +2g/kg protein per dag, och att ha ett matfönster mellan 12:00-20:00 där träningen ligger mellan 17-18 någon gång. Hur mycket kalorier ska man äta per kg?
Och som sagt det jag undrar är, är detta en bra metod även för muskelbyggning?

MVH
Jämfört med vad? Samma mat fast utspritt över dagen? Antagligen ingen skillnad. Ett skönare sätt att fördela och kunna äta större måltider när man väl äter.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 18:31   #8081
Nolin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Lund
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Jämfört med vad? Samma mat fast utspritt över dagen? Antagligen ingen skillnad. Ett skönare sätt att fördela och kunna äta större måltider när man väl äter.
Jepp jämfört med att äta mindre mål med samma mängd protein/kolhydrater utspritt över hela dagen.
Så dvs. PF ger samma muskeluppbyggnad vid samma intag, dock ger det en lägre fett nivå? Är det så man ska tolka det?
Nolin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 18:36   #8082
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Nolin Visa inlägg
Jepp jämfört med att äta mindre mål med samma mängd protein/kolhydrater utspritt över hela dagen.
Så dvs. PF ger samma muskeluppbyggnad vid samma intag, dock ger det en lägre fett nivå? Är det så man ska tolka det?
Nej, det blir antagligen samma fettnivå.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 18:39   #8083
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Du misstänkte fel du kan välja din egen mätperiod, men inom rimliga gränser naturligtvis. Att ligga på 200 kcal en hel dag och sen äta 7800 kcal nästa är ingen höjdare. Men 3000 ena dagen och 4500 nästa är inga problem (Exempel)
Varför är det ingen höjdare? Ser inget direkt problem, om man trivs med det.
De flesta studier som är gjorda på periodisk fasta är gjorda på varannandagsfasta, vilket det isf liknar mer än leangains iaf.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 18:48   #8084
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Varför är det ingen höjdare? Ser inget direkt problem, om man trivs med det.
De flesta studier som är gjorda på periodisk fasta är gjorda på varannandagsfasta, vilket det isf liknar mer än leangains iaf.
Borde lagt till att det var en personlig åsikt. Då tycker jag man ska köra fullt ut på varannan dags fastan istället för att bara äta halvdant, men to each his own
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-02-03, 19:03   #8085
Nolin
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Lund
Inlägg: 21
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Nej, det blir antagligen samma fettnivå.
Det känns väldigt ologiskt.
1) PF ska ge en bättre muskler:fett kvot.
2) Folk kör på PF året om, bygger de inga muskler utan bara behåller sin nuvarande form?
3) Får kroppen etc 16h fastan varje dag borde en mindre fetnivå uppnås istället för kontinuerligt intag under hela dagen

Ställer mig fortfarande frågan, äta under hela dagen, eller köra med PF för muskeluppbyggnad?
Säger folk PF, borde inte detta auto ge en lägre fett nivå?
Nolin är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)