Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2013-01-28, 13:40   #8056
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Yngvesson Visa inlägg
Överlevt än så länge iaf! Nej men det känns riktigt bra. Tog bcaa vid 08;00 cirka sen en kopp svart kaffe 10:00 och åt stadig lunch 11:30. Fick till en början lite inte i magen kan det bero på att man äter ganska mycket och vanlig mat till frukost?
Tränade du vid 08? om inte, skippa BCAA, du bröt fastan i onödan.

Vad åt du för nåt? Om du åt enorma mängder så talar logiken för sig själv, annars kan det ha varit något som upprört din mage.
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 13:44   #8057
Marcus Yngvesson
Registered User
 
Marcus Yngvessons avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Susingstorp, Sävsjö
Inlägg: 1 720
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
Tränade du vid 08? om inte, skippa BCAA, du bröt fastan i onödan.

Vad åt du för nåt? Om du åt enorma mängder så talar logiken för sig själv, annars kan det ha varit något som upprört din mage.
Nej men har läst studier att bcaa inte bryter fastan? Nej åt vanlig mäng chili con carne.
__________________
Marcus Yngvesson tävlar i Styrkelyft för Nässjö Amk.
Ålder: 19 (1993)
Klass: junior -120 kg
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=190604
Marcus Yngvesson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 13:47   #8058
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Yngvesson Visa inlägg
Nej men har läst studier att bcaa inte bryter fastan? Nej åt vanlig mäng chili con carne.
Det gör den, tyvärr. Jag tycker du ska fasta helhjärtat om du ska göra det alls, finns ingen direkt mening att lalla med bcaa/eaa under fastan.

Känslig mot kryddig mat? Annars vet jag inte
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 14:33   #8059
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Man bryter fastan men det spelar å andra sidan inte någon som helst roll om gör det så precis som vid alla andra dieter gäller det att hitta ett sätt som man trivs med.
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 14:59   #8060
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Man bryter fastan men det spelar å andra sidan inte någon som helst roll om gör det så precis som vid alla andra dieter gäller det att hitta ett sätt som man trivs med.
+1
Om man själv tycker att man mår bättre på att sippa på lite bcaa eller en proteindrink under "fastan" så kan man ju göra det.
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 15:37   #8061
Pompere
Registered User
 
Pomperes avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 1 745
Citat:
Ursprungligen postat av nitz Visa inlägg
+1
Om man själv tycker att man mår bättre på att sippa på lite bcaa eller en proteindrink under "fastan" så kan man ju göra det.
Working 'dat proteinpuls' mäjbi
Pompere är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 16:40   #8062
nitz
Godisgris
 
nitzs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 1 451
Citat:
Ursprungligen postat av Pompere Visa inlägg
Working 'dat proteinpuls' mäjbi
Ja proteinpuls känns ju däremot lätt onödigt i mitt tycke
nitz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 16:40   #8063
superhornet
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 5
Kört PF rätt länge nu. Den där kaffekoppen istället för frukost gör en himla skillnad. Skippade kaffet idag och då minsan, då blev jag väldigt hungrig vid tiotiden! Är nog rätt mycket psykiskt, måste få i mig _något_ på morgonen, nu har jag vant mig vid 0kcal-kaffekoppen, missar jag den då jävlar.. :P
superhornet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 16:51   #8064
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Angående den "sugande" hungerkänslan man får i magen ibland så tycker jag att den dämpas väldigt bra av ett glas vatten eller en kopp kaffe.

Nu när jag har vant mig vid att gå större delen av dagen utan att äta så känner jag i stort sett inte av några problem med seghet och hunger förrän när jag börjar laga mat på eftermiddagen/kvällen.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-28, 21:16   #8065
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
man bryter fastan men det spelar å andra sidan inte någon som helst roll om gör det så precis som vid alla andra dieter gäller det att hitta ett sätt som man trivs med.
+1
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 02:18   #8066
RambleOn
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 4
Jag tränar på morgonen vid 8-9 och dricker EAA innan och efter träning. Jag dricker även en proteinshake efteråt blandat med kreatin.

Jag vill dock inte bryta min fasta utan vill äta mitt första riktiga mål vid 4-5 tiden, hur ska jag göra? Ska jag helt enkelt fortsätta min fasta efteråt eller kommer jag blir hungrig vid lunch igen?

Hur gör ni som tränar på morgonen men inte äter förrän sen eftermiddag/kväll?

EDIT: Såg att det fanns svar på min fråga nu, men är fortfarande intresserad över hur de som tränar på morgon och äter på kvällen får ihop det.

Senast redigerad av RambleOn den 2013-01-29 klockan 02:21.
RambleOn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 08:12   #8067
aijou
Registered User
 
aijous avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Löddeköpinge
Inlägg: 3 743
Jag tränar visserligen inte på morgonen men i alla fall runt 12:00-13:30. Tar eaa innan och efter träningen och en gång till runt 16:00. Sedan har jag mitt ätfönster mellan (ca) 18:30-22:30. Jag har bara hållit på i ca en månad men jag trivs ganska bra med det hittills och det borde vara applicerbart på ditt exempel också.

Hur som helst så bryter både eaa och vassle fastan tillfälligt, som skrivits tidigare i tråden. Men det spelar ingen större roll, vad jag har förstått.

Skickat från en mobil enhet.
__________________
Godkänt på tävling: Knäböj: 190kg, Bänkpress: 105kg, Marklyft: 220kg, Total: 515kg, Viktklass -93
Journal - Peka och Skratta!

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 10:49   #8068
MangeWbg
Registered User
 
MangeWbgs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 120
Hej! Tänkte köra periodisk fasta efter den 4/2- 2013.
Tänkte att någon kan klargöra några frågor om ni vill. De mesta snurrar runt i skallen efter sökt här på de 538 sidorna med 10000000 tals frågor.

Fasta till kl 12.

Kl12:00 Första måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl14:00 Andra måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl16:00 1 tim prommenad.
kl17:30 1 tim 20 min styrketräning.
kl19:00 Största målet på dagen.
kl20:00 Fasta till kl 12:00

Lite frågor som jag funderar på.
1. Tänkte ligga på ca 300-500 i underskott per dag är detta lagom eller skall jag ligga lite över på träningsdagarna och under på vilodagarna?

2. Skall jag ta BCAA eller EAA under träningen?

3. Tänkte köra Omega 3 och multivitaminer till första måltiden och ZMA innan jag lägger mig på kvällen. Behöver jag något mer eller är något onödigt?

4. Eventuell ätar dag?

5. Någon som har något som man borde ändra eller tänka på?


MVH Mange
MangeWbg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 12:00   #8069
Fuark
Star Wars
 
Fuarks avatar
 
Reg.datum: Sep 2012
Ort: Kalmar
Inlägg: 2 444
Citat:
Ursprungligen postat av MangeWbg Visa inlägg
Hej! Tänkte köra periodisk fasta efter den 4/2- 2013.
Tänkte att någon kan klargöra några frågor om ni vill. De mesta snurrar runt i skallen efter sökt här på de 538 sidorna med 10000000 tals frågor.

Fasta till kl 12.

Kl12:00 Första måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl14:00 Andra måltiden. Långsamma kolhydrater och hög protein halt. (mindre portioner)
kl16:00 1 tim prommenad.
kl17:30 1 tim 20 min styrketräning.
kl19:00 Största målet på dagen.
kl20:00 Fasta till kl 12:00

Lite frågor som jag funderar på.
1. Tänkte ligga på ca 300-500 i underskott per dag är detta lagom eller skall jag ligga lite över på träningsdagarna och under på vilodagarna?

2. Skall jag ta BCAA eller EAA under träningen?

3. Tänkte köra Omega 3 och multivitaminer till första måltiden och ZMA innan jag lägger mig på kvällen. Behöver jag något mer eller är något onödigt?

4. Eventuell ätar dag?

5. Någon som har något som man borde ändra eller tänka på?


MVH Mange
1. Jag tycker du ska ligga lite över på träningsdagarna, och lite mer under på vilodagarna.

2. Nej det räcker med innan och efter.

3. Ev. är ZMA onödigt. Det sägs förbättra sömnen, men jag vet inte. Du behöver egentligen ingenting beroende på vad du äter. Men generellt sätt är omega-3 och multivit en bra idé.

4. Träningsdagen är din "ätardag"

5. Den långa promenaden precis innan träning, finns det möjlighet att lägga den vid ett annat tillfälle så tycker jag du ska göra det, men det går att köra så om det passar in perfekt i din vardag. Periodisk fasta är om något, mycket flexibelt och lätt att anpassa efter egna behov
Fuark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-29, 13:58   #8070
MangeWbg
Registered User
 
MangeWbgs avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Ort: Varberg
Inlägg: 120
Citat:
Ursprungligen postat av Fuark Visa inlägg
1. Jag tycker du ska ligga lite över på träningsdagarna, och lite mer under på vilodagarna.

2. Nej det räcker med innan och efter.

3. Ev. är ZMA onödigt. Det sägs förbättra sömnen, men jag vet inte. Du behöver egentligen ingenting beroende på vad du äter. Men generellt sätt är omega-3 och multivit en bra idé.

4. Träningsdagen är din "ätardag"

5. Den långa promenaden precis innan träning, finns det möjlighet att lägga den vid ett annat tillfälle så tycker jag du ska göra det, men det går att köra så om det passar in perfekt i din vardag. Periodisk fasta är om något, mycket flexibelt och lätt att anpassa efter egna behov


ZMA var ett försök att förbättra sömnen och återhämtning. (Kanske mest placeboeffekt)

Promenaden är får stanna där den är så länge får flytta på den om jag behöver.

Okej då får jag räkna om lite så jag ligger över på träning och under på vilodagarna så får man väl testa sig framåt.

Funderar på träningsjournal med bilder återkommer om det blir så.

tack för svaret!
MangeWbg är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:00.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)