Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-07-12, 21:47   #1
adidasbyxa
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Post Adidasbyxas viktnedgång

Hejsan hejsan!

Vid årsskiftet hade jag som många andra ett halv lökigt nyårslöfte om att börja träna och gå ner i vikt, "new year - new me", nu har jag hållit på med mitt nya jag och skulle ändå säga att jag kommit en bra bit på vägen!

1/1-20 vägde jag in mig på 145kg, 187cm lång vilket gav mig ett BMI på 41.5 vilket hemsidorna fint kallade för "mycket allvarlig fetma".
Första veckan tog jag det relativt lugnt, läste på en hel del om olika metoder och tillvägagångssätt samtidigt som jag försökte äta lite mindre portioner och undvika sötsaker.

Den 8/1 satte jag igång på riktigt, jag hade läst på en del om olika dieter och träningssätt och kände att jag skulle hoppa på VLCD-tåget och hålla mig under 800 kalorier per dag. Passade även perfekt då den lokala stormarknaden försökte kapitalisera på folks nyårslöften angående ett hälsosammare leverne, och hade måltidsersättning till ett väldigt bra pris!

Vägde samma dag in mig på 143,5kg och följande kroppsmått.
Midja: 122 cm
Mage: 127 cm
Bröst: 127 cm

Första veckan var inte lika tuff som jag hade trott, och när den väl var avklarad rullade det på riktigt bra! Mitt första mål var att komma ner till 120kg, vilket jag passerade den 27/3 då jag vägde in mig på 119.2kg.
Jag började då sikta in mig på nästa mål, vilket var att hamna under 100kg.

I samband med det köpte jag ett gymkort, (jag har fortfarande inte vågat mig på dom fria vikterna utan håller mig till maskinerna än så länge..) och började med lite lättare styrketräning och ett och annat pass på crosstrainern. Jag började också att promenera mer och mer, och ökade på mitt kaloriintag till cirkus 1500kcal per dag då jag kände att jag behövde den extra maten när jag rörde mig mer men även för att det skulle vara lite mer hållbart i längden.

Nu har jag hållit på i ungefär 7 månader, och hoppas trilla ner under 100-strecket om ungefär en vecka. Jag är inte lika strikt med kaloriintaget längre, då jag promenerar mer samt tränare både oftare och hårdare - kaloriintaget varierar just nu mellan 1500-2000 vilket ändå känns helt okej.
Promenaderna har verkligen varit till stor hjälp för mig, framförallt träningsmässigt men även då jag verkligen tycker det är roligt! Jag har ett mål om att gå 70km i veckan/10km om dagen vilket jag försöker att hålla så gott jag kan.

I morse vägde jag 101,4kg och hade följande kroppsmått vilket faktiskt känns otroligt bra, känns grymt och nästan lite overkligt att ha gått ner över 43kg och tappat så många centimeter på dem olika kroppsdelarna!
Midja: 103
Mage: 110
Bröst: 107

Veckan har sett ut såhär tränings och kalorimässigt -

Måndag - Körde en timme på gymmet, med fokus på ben. Åt 1540kcal, promenerade bara 7.3km. Boxningssäck 15 minuter.

Tisdag - Körde en timme på gymmet, med fokus på överkroppen. Åt 1406kcal, promenerade 10.6km.

Onsdag - Tränade inte, utan tog en extra promenad istället. Åt 2173kcal (), promenerade 13,5km. Boxningssäck 15 minuter.

Torsdag - Permitterad från jobbet, så hann med både en vända på gymmet och en extra promenad. Körde både över och underkropp, åt 2011kcal och promenerade 14.9km.

Fredag - Tränade ungefär en timme, överkropp men tog det rätt lugnt. Åt 1839kcal, promenerade 15km.

Lördag - Tränade inget på gymmet, men körde ett utomhuspass boxning med några kompisar - väldigt kul och definitivt en träningsform som jag känner att jag vill fortsätta med lite mer seriöst när dom olika kampsportsklubbarna öppnar igen! Åt 1759kcal, promenerade 9.1km.

Söndag - Har inte tränat något på gymmet idag heller, var dock uppe tidigt och gick en vandring på 15km med en kompis i Vättlefjäll Naturreservat, tycker promenader i skogen är otroligt avslappnande och det känns dessutom mycket skönare än att gå på asfalt. Går man dessutom på vandringslederna känns det lite mer ansträngande för benen, då man får klättra över en och annan stock/sten! Ätit 1235 kcal, och hunnit med en ytterligare en kortare promenad så är totalt uppe i 18.3km.


Totala km - 88,7 vilket ger ett genomsnitt på 12,6/dag.
Totala kcal - 11 962, vilket ger ett genomsnitt på 1708kcal/dag.

Tar semester efter nästa vecka och kommer ta en liten roadtrip genom landet då, så räknar med att nästkommande månad kommer vara lite slarvig både med kosten och själva tränandet.
Kommer fortsätta försöka hålla igång med promenaderna, och kommer ta med mig ett hopprep och enklare hantlar att kunna promenera samt skuggboxas med för att ändå känna att jag gör någon nytta. Är det någon som har tips på enkla övningar man kan göra utan allt för mycket utrustning som passar bra nu i semestertider så får man gärna komma med förslag, varit lite sugen på att skaffa ett par gummiband som alla "fitnessgurus" på instagram kör med men är lite osäker!

Hoppas även att denna lila "dagboken" fungerar som extra motivation, så att jag inte känner att jag "tappat" (snarare lagt på mig...) allt för mycket vid nästa uppdatering!
adidasbyxa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 22:22   #2
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Jävlar, stadig progress! Snyggt jobbat må jag säga! Klassiska fortsätt kämpa och ge inte upp får du av mig!

Skulle absolut kunna tipsa om Hiit pass på youtube, finns många utan utrustning som höjer pulsen och bränner en del!

Senast redigerad av Tjenatja den 2020-07-12 klockan 22:24.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-07-12, 22:28   #3
berserken
Registered User
 
Reg.datum: May 2020
Inlägg: 171
Bra kämpat
berserken är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 17:58   #4
adidasbyxa
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Blev kasst uppdaterat under sommaren, och varken tränade eller åt som jag ville men det var ändå skönt att inte fokusera allt för mycket på det trots att man såklart tänkte på vad man åt och på att röra sig med än vanligt!
Köpte en pulsklocka vilket jag verkligen tyckt om, då det låter en ha lite bättre koll på vad du "förbränner" och hur mycket du rör dig. Jag är lite tveksam då jag tycker att den visar väldigt högt ibland, men det känns ändå som en bra bra grej och har iallafall motiverat mig väldigt mycket!

När jag kom hem och skulle hoppa på vågen igen, så trodde jag att jag skulle ha gått upp en del (pessimist) och kände att så länge det inte var mer än 5kg (pessimist) så skulle jag inte hänga läpp allt för mycket.

Hoppade på vågen, och låg till min stora förvåning fortfarande kvar på 101kg! Vägde in på 101,8 och det kändes faktiskt otroligt skönt att ha hållit vikten, eftersom att jag åt väldigt normalt under sommaren det trots allt blev en del chips/godis/alkohol/sås.



Har kört på som vanligt sen jag kom hem den 19/8 då jag började jobba igen, och här kommer första uppdateringen!


Måndag - Åt 1725 kalorier - promenerade 11.56 kilometer.

Tisdag - 2423 kalorier, åt ute med kollegor som ska sluta så här sprang kalorierna iväg rätt ordentligt - promenerade 7.48 kilometer. RIKTIGT DÅLIG DAG

Onsdag - 2071 kalorier (också lite för högt men inte så jättemycket att göra åt det nu) - promenerade 11.99 kilometer. Körde ett gympass, överkropp. Prövade även på att bänkpressa, för att känna lite på det, dock endast med stång.

Torsdag - 1354 kalorier - promenerade 13.19 kilometer.

Fredag - 1809 kalorier - promenerade 12.27 kilometer. Gympass, ben.

Lördag - 1756 kalorier - promenerade 16.98 kilometer. Kampsportspass på förmiddagen, och ett gympass med en kompis på eftermiddagen, körde axlar och var första gången jag prövade på fria vikter ordentligt vilket var kul!

Söndag - 1382 kalorier (änsålänge, gissar på att det hamnar på runt 1800 efter kvällsmat) - bara promenerat 7.02 änsålänge med ska ta ytterligare en promenad så att jag hamnar över 10.

Totala km - änsålänge 80.94 - dagligt snitt på 11.56.
Totala kcal - änsålänge 12 520 - dagligt snitt på 1788.

Vägde mig i morse, och låg då på 97.5 vilket kändes OTROLIGT skönt då jag har gått ner ungefär en tredjedel av min totala kroppsvikt.

Nästa mål är 85 kg innan nyår, och det hoppas jag att jag ska klara av!

Tack till Tjenatja och Berserken för er pepp, det värmer!
adidasbyxa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 18:22   #5
Niwah
Powerhouse
 
Niwahs avatar
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Umeå
Inlägg: 7 030
Galet bra jobbat!!
Niwah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 18:24   #6
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 063
Vilken viktresa!

85 kg vore imponerande till innan nyår.

Har du några bilder som du vill visa?
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2020-08-30, 18:30   #7
upperkatt
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 1 247
Spännande, önskar dig all lycka!
upperkatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-06, 19:04   #8
adidasbyxa
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Citat:
Ursprungligen postat av Niwah Visa inlägg
Galet bra jobbat!!
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Vilken viktresa!

85 kg vore imponerande till innan nyår.

Har du några bilder som du vill visa?
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt Visa inlägg
Spännande, önskar dig all lycka!
Tack så mycket för all pepp, det värmer verkligen!!

Har varit väldigt dålig på att ta bilder, men tog faktiskt överkroppsbilder den 29/3 då jag uppnått målet att komma under 120kg - om man jämför dem bilderna med idag (97.1kg) så tycker jag ändå att det är rätt ordentlig skillnad! Mycket vikt har ju såklart försvunnit mycket på underkroppen också, men det är inget jag varit intresserad av att fota hehe.



Dåliga bilder, smutsig spegel och extremt töntigt med censur men det bjuder jag på..

Denna veckan är nog den sämsta på länge, inte nöjd med någonting egentligen. Enda positiva är att jag idag (söndag) kände mig otroligt mycket bättre på gymmet och lyckades höja vikterna på en majoritet av maskinerna jag kör, tränar ju inte för att bygga muskler eller bli starkare just nu men det är såklart kul med framsteg även där! Vägde in mig på 97.1 igår morse, inte alls nöjd med den vikten men men, bara en morot för att kötta på bättre nästa vecka!

Måndag - Åt 1922 kalorier - promenerade 15,24 kilometer.

Tisdag - Åt 1564 kalorier - promenerade 12 kilometer

Onsdag - Åt 2004 kalorier - promenerade 10,34 kilometer

Torsdag - Åt 1193 kalorier - promenerade 9,7 kilometer.

Fredag - Åt 1475 kalorier - promenerade 11,57 kilometer.

Lördag - Åt 2557 kalorier (hemskt) - promenerade 7,54 kilometer.

Söndag - Änsålänge 907, hamnar antagligen på 13-1400 då jag tänkte äta kvällsmat om en liten stund. Promenerat 8,73 änsålänge, men tänkte ta en promenad och lyssna på någon go podd innan sängdags så räknar med att jag hamnar runt 12-13 innan dagen är slut.

Totala km - änsålänge 75,12km - dagligt snitt på 10,7.
Totala kcal - änsålänge 11 622 - dagligt snitt på 1660.

Återkommer nästa vecka, förhoppningsvis är det siffror jag är stoltare över då!

På återseende!

Senast redigerad av adidasbyxa den 2020-09-06 klockan 19:06.
adidasbyxa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-09, 20:11   #9
adidasbyxa
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Testade marklyft för första gången på gymmet idag, väldigt kul!
Började med 30kg + stång x 10 för att känna lite på det, och körde sedan 4x3 på 50kg + stång. Kände att det fanns mycket mer att hämta, och ska pröva att lägga på mer vikt vid nästa träningstillfälle.
adidasbyxa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-09-10, 15:36   #10
adidasbyxa
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2020
Ort: Göteborg
Inlägg: 8
Körde ett halvordentligt benpass idag, testade på marklyft igen - 100kg (80kg+stång) vilket gick helt okej! Ska nog försöka vänja mig vid lite lättare vikter för att få in tekniken innan jag ökar mer.
adidasbyxa är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)