Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-24, 10:26   #16
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ja. Det är dig jag ber om det.

Den här biten: "En redig volym med bra progression och fin frekvens fungerar bra för "alla" men det är så klart inte det bästa alla kan göra."
Det refererar till just RSR som lösning på alla böjproblem för alla.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 10:27   #17
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Det refererar till just RSR som lösning på alla böjproblem för alla.
Jag var otydlig. Förlåt. Jag undrade över "inte det bästa för alla". Vad är bättre för vissa som det här är inte är bäst för? Om du nu har klurat på det.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 10:31   #18
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag var otydlig. Förlåt. Jag undrade över "inte det bästa för alla". Vad är bättre för vissa som det här är inte är bäst för? Om du nu har klurat på det.
Alltså det är ju ett statiskt program och sådana har alltid samma svaghet. Det kan vara för hög medelintensitet, hög totalvikt eller höga momentanintensiteter för en given individ med det mönster för volym, frekvens och intensitet det föreskriver. På helt vanlig polska: det är inte anpassat efter dig så det kommer inte att vara optimalt för dig.

Men!

Det kan ändå vara (mycket) bättre än det du just nu håller på med. Förutom det kan det vara ett bra sätt för alla (den här gången menar jag alla) att lära känna sina begränsningar så att horisonten vidgas.

Jag skriver mer om detta i en artikel i det nummer av Body som kommer ut när som helst.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 10:33   #19
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Ja, bättre svar än så kan man ju faktiskt inte ge. Ser fram emot din errteess-artikel i morgondagens blaska!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 11:03   #20
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 102
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Din böj har väl stått stilla i över ett år nu, eller?
Nej, jag tog nyligen 187,5 kg
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 13:17   #21
Rikard Jansson
Coach
 
Rikard Janssons avatar
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Svanskog
Inlägg: 12 739
Jag tycker om scheman med fasta vikter. Just do it. Å andra sidan gillar jag mer att smultra då men... det är ännu mer do it
__________________
Winners win
Rikard Jansson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-24, 22:25   #22
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
Citat:
Ursprungligen postat av the_PL_man Visa inlägg
Hade en lyftare som körde ryska i böj, Hirvis i bänk & Coans markprogram - samtidigt. Tillsammans med massiv överätning (+8 kg på 5 veckor) så funkade det lysande RAW (pers i alla grenar på SM). Han räknade dock försiktigt på ingångsvärdena.

Samma lyftare får nu smaka på Börjes SL-program...

mvh
the_PL_man
Man blir ju sugen på att prova, kanske gör samma sak efter något år samt 10 kilo mindre kroppsvikt!
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 01:31   #23
Jens Hellberg
Registered User
 
Jens Hellbergs avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 2 172
Jag ökade från 220*1 till 220*10 med hjälp av detta program. Gissar att max höjdes från 220 till ca 285 då. Självklart körde jag RAW.

Tränade även Ed Coans markprogram under samma period och ökade från 260 till 290 i mark.

Men visst åt jag lite mer än vanligt, jag gick upp ca 10 kg.
__________________
720 raw som 21:åring @114 kg
900 med utrustning som 23:åring @119 kg

Träningspers:
290-190-300 Raw 370-250-300 Utrustning
Jens Hellberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 01:43   #24
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
Citat:
Ursprungligen postat av Jens Hellberg Visa inlägg
Jag ökade från 220*1 till 220*10 med hjälp av detta program. Gissar att max höjdes från 220 till ca 285 då. Självklart körde jag RAW.

Tränade även Ed Coans markprogram under samma period och ökade från 260 till 290 i mark.

Men visst åt jag lite mer än vanligt, jag gick upp ca 10 kg.
Det är ju mäkta imponerande! Menar du då under en cykel, eller flera? Ifall det var en cykel, hur gjorde du med vikterna? Lixom körde du det som stod på kalkylatorn eller följde du bara strukturen fast med egna vikter?
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 07:11   #25
stevebc
Registered User
 
stevebcs avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 6 570
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag har också kört RSR och har bara bra saker att säga om resultatet. Det jobbigaste är dock 6x2-passen ironiskt nog för då har man AIDS i benen från köttpasset precis innan. Alla borde testa detta minst en gång! Det är lite för svårt i slutet dock för att kunna användas realistiskt (tycker jag!).
Har samma erfarenhet och gillar det starkt. Det ligger till grund för mitt nuvarande koncept med "lätta" tvåor mellan två tyngre volympass.
__________________
Journalen: Vägen mot 670 i klassisk styrkelyft | 217,5-142,5-270 | 630
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 00:07   #26
Jens Hellberg
Registered User
 
Jens Hellbergs avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Norrland
Inlägg: 2 172
Citat:
Ursprungligen postat av Forqie Visa inlägg
Det är ju mäkta imponerande! Menar du då under en cykel, eller flera? Ifall det var en cykel, hur gjorde du med vikterna? Lixom körde du det som stod på kalkylatorn eller följde du bara strukturen fast med egna vikter?
Om jag inte är helt ute och cyklar så var det under två cykler. Jag följde programmet till punkt och pricka, MEN eftersom jag har extremt lätt att öka i ben om inte mina knän krånglar så blev vikterna lättare varje vecka, så jag höjde vikterna på känn. Har för mig att jag blev tvungen att höja sammanlagt 25 kg under programmets gång.

Men mitt tips, följ det precis som det står. Jag bulkade och åt väldigt bra när jag körde.
__________________
720 raw som 21:åring @114 kg
900 med utrustning som 23:åring @119 kg

Träningspers:
290-190-300 Raw 370-250-300 Utrustning
Jens Hellberg är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 00:41   #27
moz81
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Lund
Inlägg: 108
Kör själv en variant av RSR, ERPR (http://www.joeskopec.com/extrussianpower.xls). Fullkomligt älskar upplägget och räknar jag rätt så är jag inne på min fjärde cykel nu, där totalen gått från 422.5 kg till 510 kg. <3
moz81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 07:26   #28
Forqie
Dr pepper? Dr pepper
 
Forqies avatar
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 3 136
Citat:
Ursprungligen postat av Jens Hellberg Visa inlägg
Om jag inte är helt ute och cyklar så var det under två cykler. Jag följde programmet till punkt och pricka, MEN eftersom jag har extremt lätt att öka i ben om inte mina knän krånglar så blev vikterna lättare varje vecka, så jag höjde vikterna på känn. Har för mig att jag blev tvungen att höja sammanlagt 25 kg under programmets gång.

Men mitt tips, följ det precis som det står. Jag bulkade och åt väldigt bra när jag körde.
Helvete vad bra, när jag har mycket att gå upp vet jag vad jag kommer köra
Forqie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:11   #29
Leifallan
Registered User
 
Leifallans avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 400
Citat:
Ursprungligen postat av moz81 Visa inlägg
Kör själv en variant av RSR, ERPR (http://www.joeskopec.com/extrussianpower.xls). Fullkomligt älskar upplägget och räknar jag rätt så är jag inne på min fjärde cykel nu, där totalen gått från 422.5 kg till 510 kg. <3
Detta skall testas! Verkar riktigt bra!

På stronglifts finns ett Smolovprogram som verkar intressant:

http://stronglifts.com/how-to-add-10...-squat-smolov/
__________________
Every single rep of every single workout, should be treated with the attention that you would have the Olympic final.

Kirksman

Senast redigerad av Leifallan den 2011-10-31 klockan 18:20.
Leifallan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 18:22   #30
Turbo Rico
Registered User
 
Turbo Ricos avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Märsta/Husby
Inlägg: 2 719
Nu har jag inte orkat läsa precis alla inlägg men hur ligger det till med marklyft och andra övningar som påverkar ben och rygg? Kör man ENBART knäböj under de här 10 veckorna? Förmodar att det här kommer från tyngdlyftningen och lägger man då in ryck och stöt i det här eller? Jag menar kötta ben som bara den tre dagar i veckan och sen lägga till marklyft kommer det bli förbannat jävla jobbigt i längden kan jag tänka mig? Ska men dessutom köra lite ryck och stöt kommer man nog bli ganska jäkla trött efter ett par veckor. Men det kanske är jag som är lat och inte van att träna tillräckligt hårt?
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)