Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-03, 00:33   #31
Keyser Söze
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2011
Inlägg: 29
Till trådskaparen: Banta

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Teknikträning funkar inte på låga vikter.

Dessutom är knäböj en sån övning du kan träna tungt ofta utan att gå sönder, till skillnad från många andra övningar. En tung singel sliter väldigt lite.

Det är för övrigt inte så att du sätter/tangerar PB varje pass, utan du går så tungt som du orkar för dagen. Det kan variera med några kg.
Hur mycket böjer du?

(i kg alltså, inte hur många ggr/vecka)
Keyser Söze är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 00:54   #32
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Lite av Ove Lehtos(Åland) tankar angående sin egen knäböjsträning när han var på topp. Ove har böjt 330 raw och 425 utrustat på tävling.

"Kör inte knäböj fullt ut året om utan vilar ofta helt från det när möjlighet ges efter stora tävlingar. Kör sällan knäböj helt utan utrustning utan har ofta en dräkt på höfterna vid tyngre vikter. Lämnar däremot bort knälindorna på träning då jag brukar få sjuka knäna av dem. Djupet är inte alltid godkänt tävlingsdjup men oftast brukar jag när jag kör flera reps försöka att gå lite djupare för varje reps för att i sista lyftet komma ner till tävlingsdjup. Vid tunga träningsperioder blir det upp emot 10 dagar mellan knäböjspassen.."



Det kan vara värt att prova lite olika upplägg för att hitta "sitt" träningssätt.

Fast nu handlade ju tråden om OL-böj attans också Men kan vara intressant ändå
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.

Senast redigerad av EkarN den 2011-09-03 klockan 01:03.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 11:31   #33
tobake75
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser Söze Visa inlägg
Till trådskaparen: Banta



Hur mycket böjer du?

(i kg alltså, inte hur många ggr/vecka)

Mitt pers i dagsläget är 127.5. Kanske har några kilo till. Får se på söndag då det blir rekordförsök. Jag väger ca 85 med lågt kroppsfett så banta är inget val :-)
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-03, 12:18   #34
doommessiah
Registered User
 
doommessiahs avatar
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 319
Jag skulle vilja påstå att teknikträning fungerar bäst på lätta till medeltunga viker. Syftet är ju trots allt att hålla en så bra teknik och flyt i lyftet som möjligt. Detta är i princip omöjligt att upprepa under den mängden lyft som behövs, på tunga viker...
__________________
Korv är gott! Tårta är gott! Korvtårta måste vara Jättegott!!!
doommessiah är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 09:09   #35
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Keyser Söze Visa inlägg
Till trådskaparen: Banta



Hur mycket böjer du?

(i kg alltså, inte hur många ggr/vecka)
Bara 165, kv 85, så jag är fortfarande nybörjare.
Postat via en mobil enhet
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 09:46   #36
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Mitt pers i dagsläget är 127.5. Kanske har några kilo till. Får se på söndag då det blir rekordförsök. Jag väger ca 85 med lågt kroppsfett så banta är inget val :-)
Hur är böjen teknikmässigt? Har du koll på att den är bra eller åtminstone säker?
Hur ser cathletics program ut idag, är deras wod du menar?
Hur mycket i vikt skiljer det sig mellan max i dom olympiska lyften och max i front- respektive bakböj?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 10:35   #37
EkarN
Registered User
 
EkarNs avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Highgarden
Inlägg: 6 702
Som jag ser på teknikträning funkar den bäst om man gör den stegrande. Man börjar med en lätt vikt och ser till att utföra lyften tekniskt bra. Sedan stegrar man vecka för vecka och till sist sitter även tekniken på tunga vikter.
__________________
"I'm going to sit on my ass until I get ass cancer" - Robbaz

Citat:
Ursprungligen postat av 130kg finsk sisu Visa inlägg
Helt ren, använder inga kosttillskott annat än sprit varje lördag.
EkarN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 10:44   #38
tobake75
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Hur är böjen teknikmässigt? Har du koll på att den är bra eller åtminstone säker?
Tekniken tycker jag att jag har koll på. Här är ett klipp från några månader sedan.
http://www.youtube.com/watch?v=Dh4GJzhszUs

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Hur ser cathletics program ut idag, är deras wod du menar?
Jag har kört några olika träningscykler från Cathletic. Nu kör jag en kort femveckorscykel. Där är det bakböj måndag, frontböj onsdag. Lördag är det max på ryck, stöt och någon variant av böj. Efter denna cykel tänkte jag dra igång en som är baserad på den ryska squatcykeln.

Citat:
Ursprungligen postat av tntballe Visa inlägg
Hur mycket i vikt skiljer det sig mellan max i dom olympiska lyften och max i front- respektive bakböj?
Det som stör mig mest är att jag styrkevänder mer än jag frontböjjer. Persade styrkevändning 110kg för några veckor sedan. Frontböj har jag 1RM:at 105kg.
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 11:10   #39
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Varför böja så ofta som möjligt?
Eller vad är ofta egentligen? Jag böjer max en gång i veckan. När jag böjde 2xkroppsvikten första gången körde jag nog inte böj mer än högst varannan vecka och det tog inte absurt lång tid att nå dit.
Ökar styrkan snabbare om man tränar böj ofta. Det var först när jag började köra 5-6pass böj i veckan som jag började öka ordentligt i böj.
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 11:13   #40
tntballe
Baconanist
 
tntballes avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: BACONtown
Inlägg: 6 140
Jag skulle ha lagt in fler dagar med tung böj, inte alltid max, men åtminstone nära max. Minst lika mycket frontböj som bakböj. Det behövs inte mycket, bara jobba upp till ett dagligt max och inget mer.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Mary Anne Radmacher
Courage doesn't always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying, "I will try again tomorrow."
Kom och åk med Ivans böjtåg! Knäböjsfest!
tntballe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 11:16   #41
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja men då handlar det väl mycket om teknikträning?
Förslagen som har kommit hittills är ju böj så ofta du kan så TUNGT du kan. Som att man ska böja så tungt man kan flera gånger i veckan. För mig skulle inte det funka, så tungt jag kan skulle då vara en ganska låg vikt jämfört med vad jag kan köra om jag kör mer sällan.
Om du gradvis ökar träningsmängden så är jag övertygad om att du skulle klara av att träna tung böj 5 pass i veckan. Grejen är den att du kommer inte kunna återhämta dig helt på 24 timmar (vilket heller inte är tanken) men du kommer återhämta dig tillräckligt för att kunna prestera ungefär likvärdigt som dagen innan.

Självklart så anpassar du antalet set också. Räcker bra med 1 maxtungt set och ca 3 något mindre tunga set. Gör man det 5 dagar i veckan med progressivt ökande belasnting varje dag så blir stykreökningarna rejäla och snabba. Hela grejen är att träna ned sig ordentligt under tex 5 dagar och sedan vila. Efter den vilan har man fått en rejäl styrkeökning och kan dra igång en till cykel.
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 11:22   #42
Timme
Mr BodyPump.
 
Timmes avatar
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Oskarshamn
Inlägg: 18 028
Mikaelj: Var inte du väldigt anti tung böj flera gånger i veckan innan eller har jag bara fått det om bakfoten?

Kan ju även säga att det bästa böjarna i norska SL landslaget tränar böj väldigt ofta. Bo Andre Bergan (ökade från 325 i tävlingsböj till 360 på mindre än 1år) kör tex böj ca 6 pass/vecka.
__________________
Instagram
Journal
C4L
Citat:
Ursprungligen postat av Krampus Visa inlägg
High Carb, High Fat, High Five.
Timme är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 12:28   #43
kjell33
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 3 928
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Mikaelj: Var inte du väldigt anti tung böj flera gånger i veckan innan eller har jag bara fått det om bakfoten?

Kan ju även säga att det bästa böjarna i norska SL landslaget tränar böj väldigt ofta. Bo Andre Bergan (ökade från 325 i tävlingsböj till 360 på mindre än 1år) kör tex böj ca 6 pass/vecka.
Sak samma med niklas zellin, dessutom mkt stoppböjar med bälte, femmor på 180 t ex. Gå in på http://www.styrkeloft.no/treningsprogram
kjell33 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 14:25   #44
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Timme Visa inlägg
Mikaelj: Var inte du väldigt anti tung böj flera gånger i veckan innan eller har jag bara fått det om bakfoten?
Jo, det stämmer. :-)

Citat:
Ursprungligen postat av Timme
Självklart så anpassar du antalet set också. Räcker bra med 1 maxtungt set och ca 3 något mindre tunga set. Gör man det 5 dagar i veckan med progressivt ökande belasnting varje dag så blir stykreökningarna rejäla och snabba.
Som exempel, med max på 165: 60x3, 90x3, 120x2, 140x1, 155x1, sedan klar. Andra gånger får jag upp 160, ibland bara 150. Ibland blir det en tung tvåa-trea. En dag i veckan tränar jag volym, 3-5x5, som Broz förespråkar.

OBS! Till alla som läser det här och tycker att det sticker i ögonen på er:
Nej, jag kan inte allt. Jag kan nästan ingenting.
Jag är fortfarande en nybörjare som inte gått en enda tävling än.
Jag är fortfarande klen.
Men, det här har hjälpt mig att på kort tid gå från väldigt klen till inte lika klen. Därför tycker jag att det är värt att dela med mig av mina erfarenheter.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-09-04 klockan 14:29.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-04, 16:13   #45
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Citat:
Ursprungligen postat av O.W. Visa inlägg
% av 1RM?
Max för dagen, varje gång, sen 2-3 reppare på 10-20 kg mindre vikt än maxet
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben Visa inlägg
Var det inte så att böjen gick så infernaliskt bra att du skadade dig & "gick in i väggen" så det smaskade om det?
eller så kanske du ska skaffa dig lite koll innan du skriver? Men ja, i vintras/våras gick böjen inte bra. Att gå ned till 3-4 gånger per vecka gjorde susen.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är uppkopplad nu   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)