Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-01, 09:44   #16
cirkelrak
Registered User
 
cirkelraks avatar
 
Reg.datum: Mar 2008
Ort: Linköping
Inlägg: 804
Hur mycket har du ökat det senaste året?
cirkelrak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 09:45   #17
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Böj är ju en fundamental del av Olympiska lyft. Därför böjer jag ofta.
Ja men då handlar det väl mycket om teknikträning?
Förslagen som har kommit hittills är ju böj så ofta du kan så TUNGT du kan. Som att man ska böja så tungt man kan flera gånger i veckan. För mig skulle inte det funka, så tungt jag kan skulle då vara en ganska låg vikt jämfört med vad jag kan köra om jag kör mer sällan.
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 09:52   #18
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Ja men då handlar det väl mycket om teknikträning?
Förslagen som har kommit hittills är ju böj så ofta du kan så TUNGT du kan. Som att man ska böja så tungt man kan flera gånger i veckan. För mig skulle inte det funka, så tungt jag kan skulle då vara en ganska låg vikt jämfört med vad jag kan köra om jag kör mer sällan.
Teknikträning funkar inte på låga vikter.

Dessutom är knäböj en sån övning du kan träna tungt ofta utan att gå sönder, till skillnad från många andra övningar. En tung singel sliter väldigt lite.

Det är för övrigt inte så att du sätter/tangerar PB varje pass, utan du går så tungt som du orkar för dagen. Det kan variera med några kg.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-09-01 klockan 09:53.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 09:58   #19
tobake75
Registered User
 
Reg.datum: May 2011
Ort: Luleå
Inlägg: 263
Citat:
Ursprungligen postat av cirkelrak Visa inlägg
Hur mycket har du ökat det senaste året?
När jag seriöst började köra böj gjorde jag kanske 5x5 på 75kg. Idag tror jag nog att jag skulle kunna köra en 5x5:an på 105kg utan problem.

I början körde jag lowbar också. Valde sedan att gå över till Oly-böj och fick gå ner lite i vikt till att börja med.

Senast redigerad av tobake75 den 2011-09-01 klockan 09:59.
tobake75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 10:13   #20
z_bumbi
Nallemoderator
 
z_bumbis avatar
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Linköping
Inlägg: 36 676
Citat:
Ursprungligen postat av Rahf Visa inlägg
Du kan alltid besöka LAK.
Jag vet inte om de har så många aktiva tyngdlyftare men vill man öka styrkan i en böjövning så är det ett väldigt bra förslag
__________________
"The myth that women should not lift heavy is advanced only by women who fear effort and men who fear women." Eric Midkiff från misc.fitness.weights

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 10:21   #21
Langster
Ninja
 
Langsters avatar
 
Reg.datum: Apr 2001
Ort: Enköping
Inlägg: 5 298
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Teknikträning funkar inte på låga vikter.

Dessutom är knäböj en sån övning du kan träna tungt ofta utan att gå sönder, till skillnad från många andra övningar. En tung singel sliter väldigt lite.

Det är för övrigt inte så att du sätter/tangerar PB varje pass, utan du går så tungt som du orkar för dagen. Det kan variera med några kg.
Om du menar mig med ditt du så har du fel.

Hursomhelst, vad tjänar man på att köra just böj så ofta?
__________________
Om det vore ett piller skulle jag äta det.

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 10:25   #22
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Om du menar mig med ditt du så har du fel.

Hursomhelst, vad tjänar man på att köra just böj så ofta?
Jag menar "man", inte du specifikt dig.

Teknikträning och belastning. Jag vet inte varför man ökar så bra på det, man bara gör det. tntballe kommer snart att ge dig mer info.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 11:00   #23
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
min böj gick bäst när jag körde till max 3-4 gånger i veckan och sedan körde många set 2-3 reps
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 12:32   #24
Turbo Rico
Registered User
 
Turbo Ricos avatar
 
Reg.datum: Mar 2009
Ort: Märsta/Husby
Inlägg: 2 719
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Varför böja så ofta som möjligt?
Eller vad är ofta egentligen? Jag böjer max en gång i veckan. När jag böjde 2xkroppsvikten första gången körde jag nog inte böj mer än högst varannan vecka och det tog inte absurt lång tid att nå dit.

Vill nog påstå att folk som är bra i böj böjer också ganska ofta och ganska tungt på träning flera dagar i veckan. Det går alltid att bli lite bättre även om man kanske inte tränar helt optimalt. Vill man få ut det mesta av sin träning så skulle nog dom flesta tyngd-och-styrkelyftararna inte säga att man ska böja en gång i veckan och bara köra tungt varannan vecka, det är för lite. Det är svårt att bli nedtränad och det är ju trots allt det man vill; vara svagare på träning än på tävling och för att få det där lilla uppsvinget måste man faktiskt grisa ner sig lite på träning för att sen vila sig i form.
Turbo Rico är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 21:22   #25
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av tobake75 Visa inlägg
Just insnöad på Olympiska lyft känner jag att mina benböj är för klena. För tillfället styrkevänder jag mer än jag sittvänder. Inte helt rätt!

Målsättning Oly benböj. Dubbla kroppsvikten, ca 160-170kg
Nuvarande 1RM. 127.5kg

Har snart kört seriös böjträning i ett år och gjort fina ökningar. Jag var sjukt svag i början.

Vilket upplägg skulle ni välja?
Om du bara har tränat seriöst ett år så kommer du säkert klara ditt mål om du tränar vidare seriöst, planerat och progressivt.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Teknikträning funkar inte på låga vikter.

Dessutom är knäböj en sån övning du kan träna tungt ofta utan att gå sönder, till skillnad från många andra övningar. En tung singel sliter väldigt lite.

Det är för övrigt inte så att du sätter/tangerar PB varje pass, utan du går så tungt som du orkar för dagen. Det kan variera med några kg.
Varför fungerar inte teknikträning på låga vikter?

Att gå upp och träna tunga singlar ofta sliter helt klart. Men det är helt klart beroende av hur du definierar tungt och ofta.

Jag håller inte med om att man kan säga att teknikträning inte fungerar på låga vikter och att en tung singel sliter väldigt lite.
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 21:40   #26
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
jag tycker inte att tunga singlar sliter särskilt mycket. Skulle faktiskt säga rätt lite.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-01, 23:29   #27
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Jag vet inte om de har så många aktiva tyngdlyftare men vill man öka styrkan i en böjövning så är det ett väldigt bra förslag
Det var tanken .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 19:33   #28
O.W.
OLW ?
 
O.W.s avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Solna
Inlägg: 5 028
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
jag tycker inte att tunga singlar sliter särskilt mycket. Skulle faktiskt säga rätt lite.
% av 1RM?
__________________
Borta
STK
umeapower
Citat:
Ursprungligen postat av JimmyP;
"Styrkelyft är viktigare än Julen"
O.W. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 20:48   #29
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
min böj gick bäst när jag körde till max 3-4 gånger i veckan och sedan körde många set 2-3 reps
Var det inte så att böjen gick så infernaliskt bra att du skadade dig & "gick in i väggen" så det smaskade om det?
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-09-02, 20:55   #30
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Teknikträning funkar inte på låga vikter.

Dessutom är knäböj en sån övning du kan träna tungt ofta utan att gå sönder, till skillnad från många andra övningar. En tung singel sliter väldigt lite.

Det är för övrigt inte så att du sätter/tangerar PB varje pass, utan du går så tungt som du orkar för dagen. Det kan variera med några kg.
* Teknikträning för de som är nybörjare / tämligen nya ska bedrivas på medeltunga eller tämligen lätta vikter. Gör man tvärtom, med rejält tunga serier riktigt ofta, före man lärt sig ett gott utförande kommer felaktigheter att cementeras fast rejält & skaderisken är överhängande. Givetvis får även den nye träna tungt också, annars kommer troligen suget att avta, men tekniken är A & O.

* Serier upp till nära 1 RM varje vecka, eller flera ggr varje vecka kommer inte att vara speciellt givande om man inte riktigt vet vad man pysslar med.

* Autoreglerande träning är bra, det låter lyftaren träna på vettiga intensitetsnivåer. Dock är det mkt svårt för en i träningen mindre insatt individ att veta vad en lämplig intensitetsnivå är.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)