Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-25, 14:37   #61
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Jag tycker inte om den här attityden; den nedvärderar sporten och antyder på något vis att det är var mans rättighet att få ha en sportslig chans trots att man aldrig tränat för sporten.

Det faller på sin egen orimlighet att man inte har en sportmössa som random gymtränande gentemot sådana som sysslat med sporten i flera år. För mig är detta ett utspel av överskattning av sin egen förmåga att man tror att man ska kunna glida in som svart häst och piska upp alla i deras egen sport bara för att man vistas i samma lokaler.

(Jag ber om ursäkt för tonfallet. Frågan är lite känslig.)
I så fall ber jag ödmjukast om ursäkt för mitt raljerande svar. Jag ville inte förminska de insatser någon som är aktiv gör, utrustning eller inte. Vilket jag egentligen inte heller tycker att jag gjorde, däremot överdrev jag (sockeplast vs fjädrar i skorna) vilket kanske var onödigt i en känslig fråga.
Däremot så håller jag fast vid de två punkter jag skrev tidigare, men det speglar kanske bara min egen okunskap i frågan, och är då inte representativt för den genomsnittlige spekulanten som bär på funderingar på att börja tävla.
Och det är definitivt inte så, att jag lever i villfarelsen att det bara skulle vara att ta av en aktiv lyftare dräkten, så skulle vad som i bästa fall kan beskrivas som medelmåttor (som undertecknad) smiska upp honom/henne.

Senast redigerad av Pernam den 2011-03-25 klockan 14:42. Anledning: Galopperande dyslexi
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:43   #62
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Du behöver naturligtvis absolut inte be om ursäkt för att jag blåste en säkring. Men ämnet kommer upp ibland och folk i gemen har helt orimliga förväntningar på hur pass lätt en annan sport bara måste vara. För annars ställer de inte upp! Som om deras närvaro på något vis är nödvändig för att sporten ska existera även i morgon.

Jag har svårt att se hur någon t ex skulle kunna sätta sig och problematisera stavens existens i stavhopp...
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:44   #63
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Det blir lättare för en vanlig gymmare att jämföra sig med eliten utan utrustning. När man ser dom resultaten så har man något att sträva efter och bli imponerad av. Kan man få in fler folk i sporten på det viset så är det väl positivt. Sen när man väl är i miljön så kanske man börjar snegla lite på utrustningen och fortsätter därifrån.

Strävar man efter större bredd så bör man få en bättre topp.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo

Senast redigerad av spoon den 2011-03-25 klockan 14:45.
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 14:52   #64
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
Det blir lättare för en vanlig gymmare att jämföra sig med eliten utan utrustning. När man ser dom resultaten så har man något att sträva efter och bli imponerad av. Kan man få in fler folk i sporten på det viset så är det väl positivt. Sen när man väl är i miljön så kanske man börjar snegla lite på utrustningen och fortsätter därifrån.

Strävar man efter större bredd så bör man få en bättre topp.
Men hur stor är skillnaden mellan 130kg i gymbänk och 190kg i bänk på SM i klassisk styrkelyft?
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:08   #65
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men hur stor är skillnaden mellan 130kg i gymbänk och 190kg i bänk på SM i klassisk styrkelyft?
Kanske är 10-30kg skillnad på gymbänk och tävlingsbänk.

För mig är det stor skillnad nu när jag kan se kvalgränser och rekord. Nu kan jag jämföra mina prestationer mot eliten.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:12   #66
Lillgrabben
Registered User
 
Lillgrabbens avatar
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 8 824
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
För mig är det stor skillnad nu när jag kan se kvalgränser och rekord. Nu kan jag jämföra mina prestationer mot eliten.
Jag förstår det kan kännas så, men, om en individ inte tävlar kan han eller hon ALDRIG få en vettig värdemätare på sin prestation.

För en icketävlande individ är rekord & resultat diffusa företeelser, även om det kanske inte verkar så.
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:13   #67
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Men hur stor är skillnaden mellan 130kg i gymbänk och 190kg i bänk på SM i klassisk styrkelyft?
60kg. Om en gymbänk inte ser ut som totalt skeppsbrott, utan är med kort stopp och stjärten i, så vart ligger skillnaden? Lite fippel med foten kanske? Med lite coach från en som kan (tex du) har jag svårt att tro att en någorlunda stilren 130kgs gymbänk från en amatör skulle bli sådär fasligt mycket mindre än 130 på tävling om lyftaren håller nervositeten på plats etc.

Fast från 130 till 190 är en enorm skillnad.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:24   #68
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
60kg. Om en gymbänk inte ser ut som totalt skeppsbrott, utan är med kort stopp och stjärten i, så vart ligger skillnaden? Lite fippel med foten kanske? Med lite coach från en som kan (tex du) har jag svårt att tro att en någorlunda stilren 130kgs gymbänk från en amatör skulle bli sådär fasligt mycket mindre än 130 på tävling om lyftaren håller nervositeten på plats etc.

Fast från 130 till 190 är en enorm skillnad.
Det är en annan sak att göra det på flaket. Men nu var poängen snarare att det inte alls är särskilt lätt att se hur stor skillnaden faktiskt är. En godkänd 190kg-bänk på tävling med domare som inte är polare med lyftarna är en rejäl jävla bedrift. Det är inte lätt att nå dit.

Men 170kg gymbänk (som förvisso också är en mycket stor vikt) är så oerhört mycket lättare att uppnå. 130kg ... det är ganska långt ifrån.

Poängen är då att man inte ska stirra sig blind på vad eliten gör utan istället fundera lite på om man tycker att det verkar roligt. Sedan testa på det, känna på gemenskapen och kunskapen som finns.
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:38   #69
spoon
Spån
 
spoons avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Nyboda
Inlägg: 14 407
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Poängen är då att man inte ska stirra sig blind på vad eliten gör utan istället fundera lite på om man tycker att det verkar roligt. Sedan testa på det, känna på gemenskapen och kunskapen som finns.
Jag tror att det är lättare att få in folk i sporten genom klassisk lyftning då man kan jämföra sina resultat mot andras.

Nu finns ju klassisk lyftning så det är ett icke-argument.

Förstår inte varför man måste klanka ned på dom som tränar på vanliga gym? Pepzadept är ju en sådan som inte har harvat SL hela livet och han är ju ganska stark. Det finns säkert fler såna på gymen runtom i landet.
__________________
Foxtrot Uniform Charlie Kilo
spoon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:39   #70
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Jag har inte klankat åt något håll...
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:40   #71
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av hurril Visa inlägg
Du behöver naturligtvis absolut inte be om ursäkt för att jag blåste en säkring. Men ämnet kommer upp ibland och folk i gemen har helt orimliga förväntningar på hur pass lätt en annan sport bara måste vara. För annars ställer de inte upp! Som om deras närvaro på något vis är nödvändig för att sporten ska existera även i morgon.

Jag har svårt att se hur någon t ex skulle kunna sätta sig och problematisera stavens existens i stavhopp...
Naturligtvis har du en poäng där. Men å andra sidan så är det omöjligt att utöva stavhopp utan stav. Men att göra en knäböj utan dräkt är inga problem, därav uppkommer möjligheten att jämföra sig. Sedan tror jag att rekryteringen till SL sker på andra villkor än för stavhopp, friidrott och fotboll tex. Jag skrev om hur jag, i min enfald och okunskap, tror att nyrekryteringen till SL kan påverkas av utrustning vs RAW, inte om hur orimligt det är att som genomsnittlig skrotlyftare är att jämföra sig med en riktig lyftare. Att sedan utrustning är och förblir en del av sporten är en annan sak.
Däremot huruvida det är klokt att satsa på RAW som en inkörsport (som flera andra skrivit), det tror jag att det skulle vara värt att fundera på.
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:52   #72
Pepz
Uggla
 
Pepzs avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 12 066
Citat:
Ursprungligen postat av Pernam Visa inlägg
Naturligtvis har du en poäng där. Men å andra sidan så är det omöjligt att utöva stavhopp utan stav. .
nej det kallas höjdhopp
om man vill hoppa högre (och reglerna tillåter det) så tar man till en stav
__________________
Don´t gör it
It´s not värt it
Pepz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 15:59   #73
Pernam
Registered User
 
Pernams avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 905
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
nej det kallas höjdhopp
om man vill hoppa högre (och reglerna tillåter det) så tar man till en stav
på pernam.... Nu känner jag mig ägd....
Pernam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 16:09   #74
Landström
Registered User
 
Landströms avatar
 
Reg.datum: Jan 2010
Inlägg: 2 757
Citat:
Ursprungligen postat av Pepz Visa inlägg
nej det kallas höjdhopp
om man vill hoppa högre (och reglerna tillåter det) så tar man till en stav
Två olika sporter alltså. Jag föredrar höjdhopp.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av creperiet Visa inlägg
Vad gör Landström här?
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-03-25, 16:11   #75
hurril
Registered Useless
 
hurrils avatar
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Broumma
Inlägg: 5 275
Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Två olika sporter alltså. Jag föredrar höjdhopp.
Alla vet att det är tresteg som är den enda vettiga styrkemätaren!
__________________
Elitträning för styrkelyft i Team 9001.
hurril är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)