Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-22, 13:15   #46
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Jag är själv väldigt nyfiken på att komma över till någon klubb i Göteborg. Hade inte tänkt börja i SL eller nåt, men jag vill verkligen ha hjälp med tekniken, främst i mark, böj och bänk, men även hantelpress om det går att ordna.

Hur funkar det om man vill ha teknikhjälp? Är det nån särskild person man bör ta kontakt med? Kostar det nånting?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 14:18   #47
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Klubbmedlemmarna befinner sig i ett avskilt utrymme som bland annat kallas lyftarrummet eller förlossningsrummet, du märker att du kommit till rätt plats när du går in där.

Medlemmar är vanligen där måndagar, tisdagar och torsdagar från ca. kl 16-19 och lördagar runt kl. 12, nu under sommaren är det lite färre som tränar där dock. Jag skulle nog säga att det säkraste kortet är lördagar, men någon som är där oftare nu kan säkert fylla i.

Teknikhjälp kan du säkert få även om du inte omedelbart ska bli klubbmedlem, bara någon som är där har lite tid över. Det är nog i princip bara att fråga någon som är där inne vid dessa tider, såvida du inte vill förvarna och säga när du kommer så man vet vem du är. Det kostar inte mer än att du får betala ett engångspass för ca. 80kr eller månadskort/kvartalskort/årskort då det är ett kommunalt gym.

Detta gäller alltså Slottskogsvallens gym där GKK håller till.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-22, 14:20   #48
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Kan ju även länka till hemsidan: http://wingan.net/gkk
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-23, 20:14   #49
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Bra med kompletterande information!

Nu ska jag bara samla mod och våga mig dit...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-24, 00:35   #50
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Klubbmedlemmarna befinner sig i ett avskilt utrymme som bland annat kallas lyftarrummet eller förlossningsrummet, du märker att du kommit till rätt plats när du går in där.

Medlemmar är vanligen där måndagar, tisdagar och torsdagar från ca. kl 16-19 och lördagar runt kl. 12, nu under sommaren är det lite färre som tränar där dock. Jag skulle nog säga att det säkraste kortet är lördagar, men någon som är där oftare nu kan säkert fylla i.

Teknikhjälp kan du säkert få även om du inte omedelbart ska bli klubbmedlem, bara någon som är där har lite tid över. Det är nog i princip bara att fråga någon som är där inne vid dessa tider, såvida du inte vill förvarna och säga när du kommer så man vet vem du är. Det kostar inte mer än att du får betala ett engångspass för ca. 80kr eller månadskort/kvartalskort/årskort då det är ett kommunalt gym.

Detta gäller alltså Slottskogsvallens gym där GKK håller till.
Tack för svaren! Det uppskattas oerhört ska du veta. Jag kommer nog inte dyka upp den här Lördagen, runt midsommar, men gärna helgen därpå kanske.

Tycker det är grymt schysst att man kan få teknikhjälp av er iaf även fast man inte är med i klubben. Det är väldigt svårt att själv öva in nån vettig teknik om man tränar på friskis eller sportlife etc. Man ser aldrig någon annan som har god teknik, så man har egentligen ingen man kan fråga
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-24, 10:45   #51
Floddan
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 014
Det kommer finnas GKKare på vallen hela sommaren. Gå dit en lördag, då är det alltid strykelyftar/bänkare där. Det är bara att komma dit och köra tycker jag, säg till att ni är intresserade av styrkelyft till någon som tränar då så visar han/hon er vem ni skall tala med.
Floddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 19:27   #52
Ungrim
Registered User
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 4 428
Hur långt är det från Scandic Crown till Slottskogsvallens gym??
Ungrim är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 19:28   #53
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av Ungrim Visa inlägg
Hur långt är det från Scandic Crown till Slottskogsvallens gym??
4.7km säger eniro.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-16, 21:48   #54
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Fortfarande inte vågat mig dit än. Eller, jag har haft mycket ivägen. Jobb, omtentor osv. Men är fortfarande intresserad av att gå dit. Jag känner dock att speciellt marklyft och bänkpress har blivit bättre för mig nu det senaste. Knäböjen är fortfarande en väldigt svag del för mig. Är inte alls tillräckligt smidig för knäböj.
Vad brukar ni ge för råd till era nybörjare om de inte är tillräckligt smidiga för knäböj?? Finns det något speciellt sätt som är bra att stretcha på tex? Kanske inte så värt att besöka ert gym innan man fixat till smidigheten lite mer ordentligt?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 08:12   #55
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Citat:
Ursprungligen postat av Zoidy Visa inlägg
Fortfarande inte vågat mig dit än. Eller, jag har haft mycket ivägen. Jobb, omtentor osv. Men är fortfarande intresserad av att gå dit. Jag känner dock att speciellt marklyft och bänkpress har blivit bättre för mig nu det senaste. Knäböjen är fortfarande en väldigt svag del för mig. Är inte alls tillräckligt smidig för knäböj.
Vad brukar ni ge för råd till era nybörjare om de inte är tillräckligt smidiga för knäböj?? Finns det något speciellt sätt som är bra att stretcha på tex? Kanske inte så värt att besöka ert gym innan man fixat till smidigheten lite mer ordentligt?
Det är ju alltid enklare att ge någon tekniktips på plats. Jag är en amatör så jag är inte rätt person att fråga men jag hade nog försökt köra så djupt jag kunde (utan att få ostbågerygg) och helt enkelt försöka köra lite djupare hela tiden. Man blir vigare av att köra med bra ROM.

Annars har ju en kolo-användare gjort den här stretchvideon för knäböj, har aldrig testat dock:

Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 08:14   #56
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
Håller med i varenda sak Halldin skrev. Jag har själv gått från totalt orörlig till fulldjup på 3-4 månader. Mycket stretch, som filmen samt mycket knäböj till det djup man kunde hålla med god form just då.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 12:41   #57
Floddan
Banned User
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 014
Citat:
Ursprungligen postat av Ungrim Visa inlägg
Hur långt är det från Scandic Crown till Slottskogsvallens gym??
Det är lätt att ta sig till vallen därifrån, både med spårvagn och med bil. Välkommen.
Floddan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 12:41   #58
Zoidy
Midnight toker
 
Zoidys avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Göteborg
Inlägg: 975
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Det är ju alltid enklare att ge någon tekniktips på plats. Jag är en amatör så jag är inte rätt person att fråga men jag hade nog försökt köra så djupt jag kunde (utan att få ostbågerygg) och helt enkelt försöka köra lite djupare hela tiden. Man blir vigare av att köra med bra ROM.

Annars har ju en kolo-användare gjort den här stretchvideon för knäböj, har aldrig testat dock:

Tack så mycket för videon! Det där ska jag testa. Hur ofta är tanken att man ska göra det där btw? Varje dag? Eller varje träningspass? Och hur länge bör man stretcha? Räcker tio min typ?

Jag tror att jag går djupare än vad min vighet egentligen tillåter i knäböj. Fick det filmat för inte så längesen av min syssling, och precis sista 5-10 cm jag går ner tappar jag ryggen. Jag känner dock inte av att jag får ont i ryggen på något sätt alls, och det känns bra när jag går ner till det djupet också. Bör jag ändå sluta gå ner såpass djupt, och köra lite mer grunt, tills jag har vigheten?
Bör kanske tillägga att jag går runt parallellt just nu

Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Håller med i varenda sak Halldin skrev. Jag har själv gått från totalt orörlig till fulldjup på 3-4 månader. Mycket stretch, som filmen samt mycket knäböj till det djup man kunde hålla med god form just då.
Riktigt bra ju! 3-4 månader är inte så lång tid i sammanhanget, tycker jag. Hade vart supernöjd om jag kunde nå fulldjup på den tiden.
Men hur ofta stretchade du på det sättet? Och hur länge stretchade du?

Säkert riktiga nybörjarfrågor det här, men jag vill inte skada mig eller nåt
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av snelhest Visa inlägg
En person som sliter med att bygga vindkraft äter mer mat än någon som producerar kärnkraft.
Zoidy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 19:55   #59
Halldin
Ordvitz mon frère
 
Halldins avatar
 
Reg.datum: Oct 2002
Inlägg: 5 851
Inte en aning faktiskt, jag skulle tro att det är bra att köra efter varje böjpass men släng iväg ett PM till användaren Sheogorath här på kolozzeum annars.
Halldin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-08-17, 22:37   #60
Anton Fräs
Stark
 
Anton Fräss avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 9 035
PMa Sheogorath för mer detaljer. Jag körde den ca. 3-4ggr/veckan, aldrig efter benpass (finns goda skäl kmr inte ihåg vilka dock..)

Körde även mycket annan stretching nästintill dagligen, dynamiskt för höfterna för det mesta.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)