Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Tävlingsforum > Styrkesport
Visa resultat för omröstning: Tycker du att OL ska delas upp i 2 grenar, klassisk(som idag) och modern
Nej 28 87.50%
Ja 3 9.38%
Ja, modern ska ha mark+vändning och stöt 1 3.13%
Ja, modern ska ha 2 andra övningar 0 0%
Ja, modern ska ha marklyft + annan övning 0 0%
Antal röster: 32. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-26, 20:14   #61
Spartansk
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2011
Inlägg: 3 468
Jag tycker att man ska slå ihop styrkelyft, tyngdlyftning, bodybuilding och karate till en sport. Om det nu är relevant.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 23:01   #62
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Det som gör att jag har svårt att hålla något direkt intresse för styrkelyft är att ett enda entydigt reglemente. Så att jag direkt kan veta om någon i den viktklassen lyfte si och så mycket.
Det kan du ju? http://online.styrkelyft.se - där ser man hur mycket lyftare i olika viktklasser lyfter.
Det entydiga regementet är väl IPF om du håller dig till det. Vilket en överväldigande majoritet gör, då de andra förbunden använder sjuttioelva lager utrustning, monolift, ingen koll på doping, kvartsböjar osv. T ex WPC. Se IPF som en defacto-standard, om det gör det enklare för dig, och ignorera allt annat som cirkuskonster.

Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Inte för att jag har något emot hjälpmedel. Men när det kan skilja sig både i utförande och material som användes beroende på under vilken bokstavskombination prestationen utfördes så svalnar mitt intresse lite.
Det finns vanlig lyftning och så finns det klassisk lyftning. Det ena är med utrustning, det andra utan utrustning. I bägge fallen får man en total. Det är den man tävlar med mot andra i DM, SM, EM och VM. Utöver det finns det en lag-serie, där man i grupper om 3 (fr.o.m. 2012) lyftare lägger ihop sina poäng (omräknat med koefficient, s.k. Wilksformeln) och ser vem som lyft mest under året.

Vad är det svåra?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.

Senast redigerad av mikaelj den 2011-10-26 klockan 23:04.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-26, 23:38   #63
Exdiaq
Registered User
 
Exdiaqs avatar
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 5 211
Ska man anpassa alla sporter efter vad vanlig svensson är intressant att kolla 2 söndagar om året när de ligger hemma och är bakfulla får man nog vända upp stången vertikalt, bulta fast den i tak och golv, endast tillåta damer och lägga in en förbedömning för att sålla bort de mindre estetiskt tilltalande exemplaren. Helt plötsligt har man styrke-poledancing.

OnT: Nej, absolut inte. OL är OL. SL är SL.
__________________
Lennart, Sir.
Exdiaq är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 07:15   #64
Nitrometan
Mjäll & SL
 
Nitrometans avatar
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Karlskrona
Inlägg: 30 459
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag tycker att man ska slå ihop styrkelyft, tyngdlyftning, bodybuilding och karate till en sport. Om det nu är relevant.
De enda sporter som det är relevant att slå ihop är backhoppning och lerduveskytte...

Då tävlar man i två omgångar, där man turas om att hoppa och skjuta. Oftast lär väl de som börjar skjuta vinna.
__________________
bobubobobelolenonitotroroboberortot

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 08:24   #65
mini
Svensk mästarinna 2011.
 
minis avatar
 
Reg.datum: Sep 2003
Ort: Sundbyberg
Inlägg: 12 717
Citat:
Ursprungligen postat av Rickard Visa inlägg
Ni är i det här fallet styrkelyftare, om inte det framgick. Vilket det måste gjort eftersom du verkar vara så träffad.

Och problematiken är att det inte finns ett regelverk. Enligt min åsikt.
Jag känner mig inte direkt träffad. Jag begriper ju regelverket.
I Sverige finns en handfull personer som tävlar i något annat förbund än IPF. I andra läder är det mer splittrat, men IPF är ändå det största förbundet och det som man kan anse vara styrkelyftsportens huvudförbund. I IPF finns det ett regelverk.

Att regelverk diskuteras är inget konstigt. Det tror jag görs inom alla idrotter utom kanske cricket. Det görs inom tyngdlyftningen också.

Att du inte förstår regelverket är inte heller så konstigt. Jag är inte intresserad av cricket, eller amerikansk forboll, eller egentligen någon annan idrott än lyftning. Därför förstår jag inte reglerna, för jag har inte brytt mig om att lära mig dem. Däremot gör jag inte som du Rikard och går ut och hojtar om vilken obegriplig sport det är bara för att jag inte förstår eller tycker att det är en kul idrott.
__________________
STK
Andra bullar
mini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 17:42   #66
filmjölk
Banned User
 
Reg.datum: Feb 2010
Ort: Hisingen
Inlägg: 4 258
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusLindqvist Visa inlägg
Olika grenar men principen är ju densamma. Tunga vikter som ska upp och risken för skador finns i båda delarna.
Vad kan en passare göra åt en 260kgs stång som stöts och sprätter iväg åt helvete? Inte mycket. Vad kan en passare göra när någon fastnar i botten med 260kg i knäböj? Väldigt mycket, han/hon kan gemensamt med lyftaren lyfta upp och lägga stången på plats igen på ett säkert sätt. Väldigt olika övningar det där.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-03, 01:33   #67
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Det är bra mycket lättare för tyngdlyftare att kunna avbryta ett lyft i en dålig situation. De flesta skador jag märkt av under de senaste åren har varit armbågar som flugit åt fanders under ryckmoment.

OnT: Nej, de ska skiljas. Går man tillbaka till stötpress så blir det förmodligen samma cirkus som var anledningen till att det försvann.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-27, 19:27   #68
sunetdanne
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 736
Nu tänkte jag ta och uppdatera denna tråd.

Har via kommentarer fått reda på att majoriteten inte tycker att OL skal delas upp i 2 grenar och att det finns ett större intresse för att införa SL i OS istället.

Här länkar jag till ett par korta utmärkta artiklar gällande SL inom OS som dessutom ger lite bakgrund till varför pressen försvann.

http://jva.ontariostrongman.ca/HISTORY.htm

http://jva.ontariostrongman.ca/PLR.htm

http://jva.ontariostrongman.ca/PLRW.htm



Läs och fundera!

PS: Självklart tycker jag fortfarande att vändning+press samt marklyft vore en utmärkt gren.

Hälsningar
Daniel

DS:
sunetdanne är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)