Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-05, 14:14   #1
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Hur viktigt är luftkvalitet för hälsan?

Tjena

Jag märker av dålig luft ibland och upplever ibland att mina andningsmuskler får arbeta hårt och hur skönt det blir när jag släpper in lite frisk luft. Så igår gjorde jag lite av ett impulsköp på flera tusen i några luftrenare (kan återkomma med recension ifall det skulle finnas intresse).

Ändå upplever jag Sverige ha överlägset bäst luft av alla länder jag varit i. När jag var i vissa ställen i Italien, Bosnien och Makedonien tyckte jag mig sova sämre och det krävdes mer energi för varje andetag.

Hur som helst, det fick mig att fundera kring vad vetenskapen säger idag om luftkvalitet och sånt? Vilken roll spelar viktig luft för hälsa och t. ex. sömn och prestation?

Senast redigerad av BrunoC den 2020-04-05 klockan 14:15.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 14:19   #2
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Återkom gärna med recension, vad köpte du för någon?

Jag tycker om att ha fönstrena öppna för frisk luft, men med pollenallergi och vår kommer det inte på fråga, så en luftrenare kanske hade varit något.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 15:06   #3
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Ok, det ska jag.

Jag köpte:

Xiaomi Mi Air Purifier Pro
Xiaomi Mi Air Purifier 3
Xiaomi Mi Air 2S

De har alla s.k. HEPA13-filter (så tar bort 99.95% av alla partiklar) och Pro-versionen har ett kolfilter också och alla påstår sig skydda rummet helt från pollen (har också haft problem med det så det är en annan anledning varför jag köpte).

De rengör beviserligen luften jävligt bra enligt tester jag sett.
Har kikat på Youtube och det är verkligen high tech för att vara 2020, de drar väldigt lite el, kan styras med app, fjärrkontroll (i alla fall 2S) och med röst.
Men nackdelen verkar vara att man blir tvungen att byta filter efter 6 månader.






https://sv.wikipedia.org/wiki/HEPA-filter
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 15:17   #4
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Nu bor jag på landet på Öland så jag kanske inte är representativ för folk i allmänhet. Även om vissa påstår att Öland, och i synnerhet östra sidan av ön har väldigt dålig luft p gr av all sjöfart i Östersjön. Tänker naturligtvis på alla styckgods-, frakt-, containerfartyg och oljetankers som går strax utanför Öland på internationellt vatten och som går på superskitig tjockolja med hög svavelhalt. Men rent allmänt tror jag att Sverige och i synnerhet landsbygden har bra luftkvalitet.

Minns när jag bodde i Los Angeles på 1970-talet och luften var underbart klar och fin och man såg solen ute i Santa Monica och Venice Beach men så fort man kom öster om motorvägen som går i nord/sydlig riktning genom L.A. som skiljer kustområdet från downtown och Hollywood och Beverly Hills så kom smogen. Dygnet runt låg den som en dimma över L.A.
Likaså bodde jag i London i början av 1980-talet och på den tiden eldades det mycket med "kol och koks". Tog man på sig en ljus och fin skjorta på morgonen och gick ut några timmar på stan så var skjortan brunsvart när man kom hem.

Tror för övrigt att både Norge och Finland har bra luftkvalitet. I synnerhet ute på landet. Storstäder har väl alltid ett problem med luftkvalitet.
__________________
Varför inte göra som jag, dvs... allt det roliga tar jag ut i förskott och allt det tråkiga skjuter jag på framtiden.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 15:20   #5
Blaine
Barnmorska
 
Blaines avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 333
Det handlar mer om att luften ska vara ren för att täcka kroppens syrebehov. Ren luft kan då sägas vara av bättre kvalitet. Normalt består luft av omkring 21 % syre, är luften förorenad av olika anledningar (miljö, dålig ventilation) kommer det påverka syreintaget och därav din kropp eftersom syrebehovet inte tillfredsställs.

Syre är trots allt det som får oss att andas och fungera. Inom sjukvård är andning och gasutbyte det som prioriteras högst.
Blaine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 16:33   #6
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Intressant fråga eftersom min föräldrageneration verkade vara besatta av luftkvalitetens betydelse för hälsa. ”Ut i friska luften” kan ha varit den fras jag hörde oftast som barn. Vilket i och för sig kan ha att göra med att ”gå ut och öka styrka, muskelmassa, uthållighet och koordination och minska kroppsfettet” inte låg lika bra i munnen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 08:29   #7
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Nu har jag inte kollat dina videos. Men varför köpte du 3 olika saker? Visste du inte vilken som var bäst av dem eller behövs alla tre för att komplettera varandra?

Behöver man ha en i varje rum? Eller räcker sovrummet?
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 09:46   #8
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Nu har jag inte kollat dina videos. Men varför köpte du 3 olika saker? Visste du inte vilken som var bäst av dem eller behövs alla tre för att komplettera varandra?

Behöver man ha en i varje rum? Eller räcker sovrummet?
Min lägenhet är ~85m2 och jag kör en i sovrummet under pollensäsong.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 09:48   #9
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Min lägenhet är ~85m2 och jag kör en i sovrummet under pollensäsong.
Märker du skillnad? Kanske skall köpa en sådan själv tänker jag, just för pollenallergin. Låter dem mycket? Eller helt tysta?
Jag har en 3a på 80m² så en i sovrummet tänker jag att jag kan börja med då.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 09:51   #10
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Märker du skillnad? Kanske skall köpa en sådan själv tänker jag, just för pollenallergin. Låter dem mycket? Eller helt tysta?
Jag har en 3a på 80m² så en i sovrummet tänker jag att jag kan börja med då.
Ja lite skillnad tycker jag absolut, svårt att säga hur mycket. Det känns lite lättare på något sätt.

Jag har en "Woods Elfi 150" som jag köpte för några årsedan så den kanske inte är optimal heller. Den beskrivs som mycket tystgående men det skulle jag inte hålla med om. På lägsta nivån är det ett OK lågfrekvent ljud, på högre nivån låter den inte jätteroligt. Brukar ha på den på max när jag inte är hemma.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 09:55   #11
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage Visa inlägg
Nu har jag inte kollat dina videos. Men varför köpte du 3 olika saker? Visste du inte vilken som var bäst av dem eller behövs alla tre för att komplettera varandra?

Behöver man ha en i varje rum? Eller räcker sovrummet?
En tar ytor upp till 37m^2 medan de andra två 31 och 60^2.
Har tänkt använda en i lägenheten och de övriga 2 i sommarhuset och tyckte det verkade rimligt med tanke på ytorna som ska täckas och vad jag var villig att betala för det.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 10:18   #12
Akerhage
Horny user
 
Akerhages avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Gräddhyllan Göteborg
Inlägg: 360
Citat:
Ursprungligen postat av BrunoC Visa inlägg
En tar ytor upp till 37m^2 medan de andra två 31 och 60^2.
Har tänkt använda en i lägenheten och de övriga 2 i sommarhuset och tyckte det verkade rimligt med tanke på ytorna som ska täckas och vad jag var villig att betala för det.
Du får gärna skriva lite vad du tycker om ditt inköp. Gärna även hur tyst dom går. Woods Elfi lät lite väl högt tyckte jag. Xiaomi är intressant. Man brukar få bra saker för pengarna vad jag läst mig till.

Senast redigerad av Akerhage den 2020-04-06 klockan 10:21.
Akerhage är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 22:00   #13
BrunoC
Banned User
 
Reg.datum: May 2018
Inlägg: 80
Så nu har jag prövat luftrenare i två veckor och jag kan inte rekommendera dessa nog.
Det är en märkbar skillnad.

I synnerhet när jag vaknar på morgnarna märker jag mig ha mer energi, i synnerhet kroppen, så det verkar som jag återhämtar mig från gymmet bättre.

Har låtit familjen testa också och de säger samma sak, det är underbart.
BrunoC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 22:29   #14
Bifftek
Registered User
 
Biffteks avatar
 
Reg.datum: Dec 2016
Inlägg: 140
Har du märkt ifall det blivit mindre damm?
Bifftek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-22, 22:35   #15
Don H
Gammal Farbror
 
Don Hs avatar
 
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Mogadonien
Inlägg: 510
Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak Visa inlägg
Tänker naturligtvis på alla styckgods-, frakt-, containerfartyg och oljetankers som går strax utanför Öland på internationellt vatten och som går på superskitig tjockolja med hög svavelhalt..
Nej
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle40 Visa inlägg
King Grub. Din lilla hjärna är så förvirrad av alla ovetenskapliga studier, och lekmannastudier du tittat på att du inte längre förstår den enklaste logik.
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Du får väl svara på dina egna jävla frågor om du ska grina över svaren du får.
Don H är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)