Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-11, 00:05   #1
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Exclamation Vilket konserverat foder "innehåller allt"?

Nu har det sannolika inträffat. CoVID-19 har knackat på dörren i mitt län och även om jag själv som är långt ifrån 40 år och aldrig har rökt så vill jag inte bli smittad för att riskera att smitta riskgrupper som föräldrarna.

Jag har foder jag kan leva 5 månader och ändå behålla muskelmassa om jag åtminstone tar mig till gymmet som ligger ca 800 m. Frågan är om det snart stängs pga. idioter som smittat ned där.

Hursomhelst, finns det något eller några konservfoder som gör att man får allt som man behöver? Potatis+ägg på konserv skulle ju ha fungerat då det innehåller allt man behöver förutom proteinbehovet. Men jag har redan 24 kg proteinpulver sedan innan så inga problem där.

Kan man frysa in potatis? Och ja, "Duh, överdriver ju, få din influensa och gå vidare!" Eller så tar man sin allmänsplikt, och ger fan att sprida vidare sin smitta, trots att man inte fick göra lumpen som liten.

Frågan är vad som händer när potatis tinas upp och kokas. Förstörs näringsämnena ännu mer då? Vitamin C har jag för mig är känsligt för värme så det försvinner helt från potatis vid kokning?

Fråga: Vilka konservfoder gör så att man kan leva på det utan allvarliga näringsämnesbrister? (och så kompletterar man med proteinpulver) Jag tänkte främst fixa detta åt mina föräldrar som aldrig kan tänka steget före.

(Jag har redan tankar på om var man ska bo om så här 20-30 år (om man får leva så länge till i dagens värld) när klimatförändringarna blir värre. Men men, ett problem i taget! )
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 06:31   #2
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av MaxTheMarketer Visa inlägg
Nu har det sannolika inträffat. CoVID-19 har knackat på dörren i mitt län och även om jag själv som är långt ifrån 40 år och aldrig har rökt så vill jag inte bli smittad för att riskera att smitta riskgrupper som föräldrarna.

Jag har foder jag kan leva 5 månader och ändå behålla muskelmassa om jag åtminstone tar mig till gymmet som ligger ca 800 m. Frågan är om det snart stängs pga. idioter som smittat ned där.

Hursomhelst, finns det något eller några konservfoder som gör att man får allt som man behöver? Potatis+ägg på konserv skulle ju ha fungerat då det innehåller allt man behöver förutom proteinbehovet. Men jag har redan 24 kg proteinpulver sedan innan så inga problem där.

Kan man frysa in potatis? Och ja, "Duh, överdriver ju, få din influensa och gå vidare!" Eller så tar man sin allmänsplikt, och ger fan att sprida vidare sin smitta, trots att man inte fick göra lumpen som liten.

Frågan är vad som händer när potatis tinas upp och kokas. Förstörs näringsämnena ännu mer då? Vitamin C har jag för mig är känsligt för värme så det försvinner helt från potatis vid kokning?

Fråga: Vilka konservfoder gör så att man kan leva på det utan allvarliga näringsämnesbrister? (och så kompletterar man med proteinpulver) Jag tänkte främst fixa detta åt mina föräldrar som aldrig kan tänka steget före.

(Jag har redan tankar på om var man ska bo om så här 20-30 år (om man får leva så länge till i dagens värld) när klimatförändringarna blir värre. Men men, ett problem i taget! )

Pasta, olja och proteinpulver = opti. Lägg till en multivitamintablett på det så kommer du se ut som Arnold när smittan är över.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 19:19   #3
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 498
Där försvann några rader.



Till sak.
Varför frysa in potatis ? Potatis som förvaras svalt och mörkt kan lätt hålla tills nästa skörd kommer in.

Att frysa in redan kokt potatis är trixigt. Främst så kollapsar potatisstärkelsen och släpper en massa vatten när potatisen tinas. Blir bara en torr och smulig potatis på tallriken.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 21:25   #4
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Där försvann några rader.



Till sak.
Varför frysa in potatis ? Potatis som förvaras svalt och mörkt kan lätt hålla tills nästa skörd kommer in.

Att frysa in redan kokt potatis är trixigt. Främst så kollapsar potatisstärkelsen och släpper en massa vatten när potatisen tinas. Blir bara en torr och smulig potatis på tallriken.
Är det så angående potatis? När jag går på affären och kollar på förpackningen på potatis så står det som om de bara kommer att hålla en månad enligt utgångsdatum?

Hur länge kan då egentligen "vanlig potatis (mjölig som icke mjölig)" hålla om det förvaras svalt och mörkt/borta från ljus?
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 21:27   #5
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 268
6-8 månader.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-11, 21:36   #6
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Problemet är ju att vanligt folk inte har jordkällare eller dylikt att förvara potatis i och i kylskåpet har ju mjölk, kött och ägg betydligt högre prioritet.

För övrigt säljs det ju en massa blancherad fryst potatis i form av pommes och strips i varenda matbutik och de smakar acceptabelt om än inte lika bra som färsk potatis efter tillagning i ugn. Så det är ju beprövat och funkar ok.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 00:56   #7
MaxTheMarketer
Banned User
 
Reg.datum: Nov 2013
Ort: Sverige
Inlägg: 501
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
6-8 månader.
Gäller det både potatis löst och i förpackningar?

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Problemet är ju att vanligt folk inte har jordkällare eller dylikt att förvara potatis i och i kylskåpet har ju mjölk, kött och ägg betydligt högre prioritet.

För övrigt säljs det ju en massa blancherad fryst potatis i form av pommes och strips i varenda matbutik och de smakar acceptabelt om än inte lika bra som färsk potatis efter tillagning i ugn. Så det är ju beprövat och funkar ok.
Jag har som tur var ett stort förråd på ca 12 kvm i lägenhetsbyggnadens källare där det helt klart är svalare och mörtkt. Problemet är att det är dörrhandtag jag måste öppna för att komma in i förrådshallen och den används av andra.

Hursomhelst då blir det att investera i måttlig mängd av desinfektionsmedel. Dock har jag redan väteperoxid 3 % vilket torde räcka eller kommer det att fräta sönder metallaktiga dörrhandtag?

I köket har jag ett skafferi som ligger typ 10cm från golvet men det är oxå rummet som blir varmast på grund av att det ligger mot solsidan och blir lätt 30+ på sommaren.
MaxTheMarketer är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)