Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition
Visa resultat för omröstning: Hur ofta/när konditionstränar ni?
1 gång i veckan 16 18.82%
1 gång i veckan, samma pass som styrketräning 2 2.35%
2 gånger i veckan 24 28.24%
2 gånger i veckan, samma pass som styrketräning 5 5.88%
3 gånger i veckan 25 29.41%
3 gånger i veckan, samma pass som styrketräning 13 15.29%
Antal röster: 85. Du får inte rösta i den här omröstningen


Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-06, 17:07   #76
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Det finns väl vissa indikationer på att folk som sysslar med maraton, iron man och annan extrem uthållighet har ökade chanser för blodproppar. Hur ställer du dig till detta King Grub?
Det är väl hyfsat vedertaget att det är på det viset (om det är just blodproppar vet jag inte, men nån form av förhöjd risk för nån form av hjärt-/kärlsjukdom).

Jag minns inte längre vid vilken veckomängd man kan börja prata om förhöjd risk (eller hurpass förhöjd risken blev). Men som jag minns det handlar det om i princip mängder på uppemot 100km/vecka under flera års tid sammanhängande för att man skulle se detta samband.

Så man kan väl troligen säga att det i princip krävs att det är en elitmässig satsning på konditionsidrott under många år innan man kan få denna förhöjda risk. Ska se om jag kan hitta de artiklar jag läst om detta.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 18:38   #77
Termy
理学療法士
 
Termys avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 2 206
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Jag lovade för några månader sedan i en annan tråd att jag skulle kolla pulsen under träning. Äntligen blev det av.

Medelpuls på över 180 i 75 minuter, med en topp på 186. Min teoretiska maxpuls för ett ögonblick i min ålder är runt 175.
Finns det felkällor i mätningarna när man håller handtagen där då?
Termy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 18:57   #78
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Termy Visa inlägg
Finns det felkällor i mätningarna när man håller handtagen där då?
Framförallt är det väl en "felkälla" att använda en maxpulsformel för att beräkna maxpulsen på individnivå. Dessa formler funkar på större befolkningar, och ger alltså medelvärdet av maxpulsen för alla individer av samma ålder. Men det kan diffa väldigt (alla gånger +/- 10-15 bpm) på individnivå.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 19:17   #79
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Den har säkert avvikelser som gör att den inte duger i vetenskapliga syften eller för att mäta över ett dygn eller liknande. Men det kan inte vara många slag fel på en minut. Är det 183 eller 181 istället för 182 spelar mindre roll.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:03   #80
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av svenbanan Visa inlägg
Det är väl hyfsat vedertaget att det är på det viset (om det är just blodproppar vet jag inte, men nån form av förhöjd risk för nån form av hjärt-/kärlsjukdom).

Jag minns inte längre vid vilken veckomängd man kan börja prata om förhöjd risk (eller hurpass förhöjd risken blev). Men som jag minns det handlar det om i princip mängder på uppemot 100km/vecka under flera års tid sammanhängande för att man skulle se detta samband.

Så man kan väl troligen säga att det i princip krävs att det är en elitmässig satsning på konditionsidrott under många år innan man kan få denna förhöjda risk. Ska se om jag kan hitta de artiklar jag läst om detta.
Har inte djupdykt i litteraturen men jag tycks minnas att det var särskilt vid flygresor som blodproppar hade relativt hög chans att uppstå hos dessa uthållighetsatleter. Annars har vi ju längdskidåkaren Per Elofsson som råkade ut för en stroke vid bara 41 års ålder. Han tränade väl upp emot 35 timmar i veckan när han körde som hårdast.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:13   #81
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Har inte djupdykt i litteraturen men jag tycks minnas att det var särskilt vid flygresor som blodproppar hade relativt hög chans att uppstå hos dessa uthållighetsatleter. Annars har vi ju längdskidåkaren Per Elofsson som råkade ut för en stroke vid bara 41 års ålder. Han tränade väl upp emot 35 timmar i veckan när han körde som hårdast.
Det jag har läst är nog inte samma sak tror jag. Har inget riktigt minne av att dessa handlade om proppar. Ska se imorgon om jag orkar nosa upp den/de artiklar jag har sett. Rätt säker på att jag har dem nerladdade någonstans.

Men överlag så hänger väl flygresor och blodproppar ihop tror jag. Så om man öht har förhöjd risk för blodpropp så är det väl stor risk att denna manifesterar sig just under en flygresa. Jag tror det är rätt stor risk för någon form av blodpropp överlag då man flyger. Men de flesta sådana proppar är nog såpass små att man kanske inte ens märker dem.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:15   #82
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Å andra sidan har vi ju Gunde Svan som tränade hårt han också men verkar ha hälsan i behåll:

https://erikwickstrom.se/2011/08/10/gundes-traning/

Citat:
Totalt för veckan: Ca 45 mil och 27.10 tim.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:19   #83
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor
 
King Grubs avatar
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Norrtälje
Inlägg: 78 283
Det brukar oftast vara hjärtrytmrubbningar man pratar om i samband med elitidrottare inom en konditionsgren. Upp till tio gånger vanligare än hos normala motionärer. Däremot vet man inte om det faktiskt är farligt och leder till riktiga hjärtproblem utöver det.
__________________


Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:24   #84
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Ok. Här hittade jag en artikel med lite referenser angående blodproppar hos atleter.

https://www.stoptheclot.org/about-cl...d-blood-clots/
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:29   #85
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Läste lite mer om Per Elofssons träning. Verkar som att något slog slint för han vilade inte ens kvällen före eller timmarna efter tävling. Tror inte någon annan var så omåttlig.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:36   #86
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Ok. Här hittade jag en artikel med lite referenser angående blodproppar hos atleter.

https://www.stoptheclot.org/about-cl...d-blood-clots/
Hjälper det om man äter blodförtunnande medel? Eller om man donerar lite blod innan man flyger.
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-06, 21:40   #87
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Det brukar oftast vara hjärtrytmrubbningar man pratar om i samband med elitidrottare inom en konditionsgren. Upp till tio gånger vanligare än hos normala motionärer. Däremot vet man inte om det faktiskt är farligt och leder till riktiga hjärtproblem utöver det.
Hur kan det yttra sig? Jag har 40-42 i vilopuls (har mätt 37 en gång) och mitt hjärta "hoppar över" slag ibland vilket gör att det kan ta nästan 3 sekunder mellan 2 slag. Är jag döende?
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 16:04   #88
Wilt the Stilt
Registered User
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 1 687
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Läste lite mer om Per Elofssons träning. Verkar som att något slog slint för han vilade inte ens kvällen före eller timmarna efter tävling. Tror inte någon annan var så omåttlig.
Skulle gärna läsa en självbiografi av han. Läste självbiografi av Gunde Svan vilket var facinerande läsning.
Wilt the Stilt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-12, 18:19   #89
-squat-
Registered User
 
-squat-s avatar
 
Reg.datum: Apr 2002
Inlägg: 1 221
3-4 konditionspass och 3 styrkepass. Tränar styrka och kondition på olika dagar.

Håller med King Grub om att en hög träningsvolym och träningsfrekvens tillsammans med ett stort kaloriintag är nyckeln till en bra fysik, framförallt ju äldre man blir.
-squat- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-03-17, 13:23   #90
Tjenatja
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2020
Inlägg: 253
Jag har slutat följa "regeln" att inte kombinera kondition o stryka, blir 6-7 pass styrka, 10-20k steg om dagen, varav minst 5ggr i veckan 30 min lätt jogg på plan mark, sen 1-2 köttiga cardio pass i veckan. Har flera nya personliga bästa i styrka. Man blir så jävla lat om man bara gymmar, vilket drar ner ens energi och focus i min mening. Bättre att vara all aroundtränad. Det ger en jävla kick med kondition, vilket ger bättre resultat i längden för mig.
Tjenatja är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)