Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-26, 14:18   #106
A.Steinbach
Freak of Nutrition
 
A.Steinbachs avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: Karlskrona
Inlägg: 755
Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Var hittar man sockerstinna kostrekommendationer?
I LCHF kretsar. Kolhydrater = Socker
A.Steinbach är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 14:51   #107
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Men vi kan väl alla enas om att de som är överviktiga och som vill viktminska med LCHF gör det!? Det som verkar anmärkningasvärt i sammanhanget är att de verkar göra det utan att för den sakens skull känna obehag iform av hungerkänslor.
Vad detta beror på eller varför vågar jag inte spekulera om när känslorna är såhär heta.
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 15:15   #108
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Men vi kan väl alla enas om att de som är överviktiga och som vill viktminska med LCHF gör det!? Det som verkar anmärkningasvärt i sammanhanget är att de verkar göra det utan att för den sakens skull känna obehag iform av hungerkänslor.
Vad detta beror på eller varför vågar jag inte spekulera om när känslorna är såhär heta.
Det finns inga garanti för det heller. Det flesta studier visar på att man sänker kaloriintaget ganska rejält när man börjar med LCHF men det finns alltid folk som äter lika mycket kalorier ändå. Mikaelj vill ju till och med få det till att folk som har svårt att gå upp i vikt bör ge sig på LCHF dom med.

Att de flesta går ner i vikt på LCHF-kost tror jag inte att det är någon här på forumet som skulle ifrågasätta (förutom möjligen någon ornishfrälst som inte gjort sig hörd än).

Sen är inte viktnedgången så anmärkningsvärd. Det finns fortfarande inga bevis för att det går bättre att rekommendera LCHF jämfört med någon annan diet på längre sig. Över ett år tror jag de flesta meta-analyser visar på en skillnad kring 1 kg.

Den diet som fungerar bäst är den som folk följer, så enkelt är det. Det finns studier med väldigt olika dieter som alla har visat på väldigt imponerande resultat så länge som deltagarna har följt direktiven dom har fått. Det finns inte heller något som säger att man måste gå hungrig hela tiden för att man har ett annat kostupplägg än LCHF och går ner i vikt. Det finns hur många exempel som helst på folk som gått ner i vikt bara av att sluta äta godis, käka chips och dricka varje helg. De blev inte hungriga bara för att dom slutade med det...

Men visst är det som så att LCHF verkar vara ett lätt upplägg att följa som ger bra resultat för många som vill gå ner i vikt.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 15:48   #109
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
N

Kontroversiella åsikter ("konspirationsteorier lol!!1 ni fettätare är helt paranoida") kommer per definition att reta de som tycker annorlunda, och det är själva syftet. Att Svensson mår bra av att äta lika mycket kolhydrater som en idrottare som förbränner maten är bisarrt; att tycka att det är meningsfullt att "pastaladda" när man redan har fulla glykogenlager är också korkat när det bara får plats ~2000 kcal i kroppen, medan fettlagrena är större.
Nu finns det dock motionsråd också, det är inte meningen att folk ska sitta still på arslet som de gör.

Jag är inte epileptiker eller för den delen diabetiker, varför skall jag inte ha en väl avrundad kost utan att gå till extremer (5%kh är extremt)? Eller tycker du kostråden skall utformas på ett sätt som inte tar hänsyn till hela befolkningen (vi får även tänka en del på ekonomi, hygien, ekologi, sensorik förutom hälsa). Hur tycker du att kostråden skall utformas egentligen? Det skall vara så väl underbyggt som möjligt också.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 17:37   #110
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Guddi: Kan inte annat göra än att hålla med dig!

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Nu finns det dock motionsråd också, det är inte meningen att folk ska sitta still på arslet som de gör.
Stridis nu tycker jag allt att du är lite orättvis....det finns många människor i vårt avlånga land som är så pass korpulenta att de faktiskt riskerar att skada sig vid all form av fysisk aktivitet samtidigt som de inte har den mentala förmågan att gå hungriga. För dessa människor så finner jag lchf som ett ypperligt verktyg att minska vikten och därigenom ta sig ur den onda spiral de har hamnat i!!
För att dra ett exempel så kan du ju läsa om Lefnarts viktnedgång i hans tråd!
Nu kan vi sitta här och kalla dessa människor som inte kan styra sig på samma sätt som du kan för sjuka och veka människor men de har ett existensberättigande även de.
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 18:16   #111
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Nu kan vi sitta här och kalla dessa människor som inte kan styra sig på samma sätt som du kan för sjuka och veka människor men de har ett existensberättigande även de.
Den kopplingen var det ju ingen annan än du som gjorde.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 18:51   #112
pedersen1980
Registered User
 
pedersen1980s avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Ort: Karlskoga
Inlägg: 652
Gasse>> Vakta din tunga :o)
pedersen1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 19:27   #113
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 073
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Guddi: Kan inte annat göra än att hålla med dig!

Stridis nu tycker jag allt att du är lite orättvis....det finns många människor i vårt avlånga land som är så pass korpulenta att de faktiskt riskerar att skada sig vid all form av fysisk aktivitet samtidigt som de inte har den mentala förmågan att gå hungriga. För dessa människor så finner jag lchf som ett ypperligt verktyg att minska vikten och därigenom ta sig ur den onda spiral de har hamnat i!!
För att dra ett exempel så kan du ju läsa om Lefnarts viktnedgång i hans tråd!
Nu kan vi sitta här och kalla dessa människor som inte kan styra sig på samma sätt som du kan för sjuka och veka människor men de har ett existensberättigande även de.
Mitt framtida yrkesval innebär att jag mycket väl kanske arbetar med att hjälpa dessa människor, så dra inte igång alltför stora skuldväxlar på mitt inlägg. Jag sympatiserar med deras situation, tro det eller ej.

Jag har inte ens uttalat mig absolut negativt till LCHF. Det jag hoppas på är att folk i allmänhet försöker få in en hälsosam mängd motion i deras liv och om de inte är feta (och finner det lätt att dieta på det sättet) eller har specifika skäl att gå på en ketogen kost så tycker jag de skall låta bli.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 22:34   #114
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
[QUOTE=stridis;3513450]Nu finns det dock motionsråd också, det är inte meningen att folk ska sitta still på arslet som de gör.[quote]

Ponera att du av valfri anledning inte kan motionera med "dålig insulinkänslighet" och allt vad det innebär som påföljd. Min spontana reaktion är att man då borde äta en större andel fett istället.

Citat:
Jag är inte epileptiker eller för den delen diabetiker, varför skall jag inte ha en väl avrundad kost utan att gå till extremer (5%kh är extremt)?
50-60E% kh är extremt. Jag drar Evolutionskortet och synar.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 22:38   #115
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag drar Evolutionskortet och synar.
Vad har evolutionsteorin med detta att göra?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 22:38   #116
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
om de inte är feta (och finner det lätt att dieta på det sättet) eller har specifika skäl att gå på en ketogen kost så tycker jag de skall låta bli.
Intressant! Kan du berätta för mig varför man skall låta bli en ketogen diet?

Du som är påläst borde kunna ge mig något som är närmare sanningen än den populärvetenskapliga bildning jag har skaffat mig.

(jag gillar förresten ditt ordval: "väl avrundad")
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 22:39   #117
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
Vad har evolutionsteorin med detta att göra?
...att vi inte är anpassade till de mängderna kolhydrater, naturligtvis, eftersom jag (i den biten du inte citerade) skrev att 50-60E% kolhydrater är extremt.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 22:50   #118
Player
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 311
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
...eftersom jag (i den biten du inte citerade) skrev att 50-60E% kolhydrater är extremt.
Du skriver en himla massa saker utan, återigen, någon som helst uppbackning. När folk i tråden påpekat det i flera sidor så kan det vara en tanke att sluta gör det, skriva en massa "fakta" alltså. Det blir inte direkt någon kvalité på diskussionen.
Player är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 23:34   #119
Morty
Registered User
 
Mortys avatar
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Uppsala
Inlägg: 7 397
Jag har tänkt på detta som LCHF-kulten säger om "evulutionen" och att kroppen inte ska kunna leva på säd.

Förr i tiden levde man på det man kom över. Man gjorde barn när man var könsmogen och dog när man började bli svag, förmodligen dog de flesta innan det. Varför skulle kroppen utvecklats (jag är ingen höjdare på genetik, men utveckling går väl till så att positiva mutationer går vidare eftersom den personen blir starkare) att kunna använda animaliskt fett som de optimala bränslet för att inte få hjärtinfarkt vid en ålder som individen ändå inte kommer nära??
__________________
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-26, 23:39   #120
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Morty Visa inlägg
Jag har tänkt på detta som LCHF-kulten säger om "evulutionen" och att kroppen inte ska kunna leva på säd.
Farbror Fytinsyra
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)