Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-06-06, 12:54   #976
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Hur skulle en ketogen diet fungera ihop med diabetes? De dagar som jag prövat att ligga lågt på kolhydraterna så har blodsockret rusat upp och jag har fått insulinbrist, blodsockret ökar från 10-25 mmol/l på 25 minuter utan att jag ätit något. Varför händer detta?
Stress/adrenalin? Glukoneogenes höjer ju blodsockret ändå. För mycket protein, kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Man mår ju verkligen skitdåligt när detta händer och vill bara kräkas, så en ketogen kost är inget som jag känner att jag klarar av med diabetes.
Jodå. Sök efter "Dr. Berstein's Diabetes Solution", finns på en Internetbokhandel nära dig:

Citat:
Since its first publication in 1997, DR. BERNSTEIN'S DIABETES SOLUTION has become the treatment of choice in the medical field. His groundbreaking approach to diabetes care enables patients to take control of their disease and to live long and healthy lives by normalizing their blood sugar without the usual swings. Dr. Bernstein himself is living proof of the success of this method. In this revised and updated edition of his work, he provides an accessible, detailed guide to his revolutionary approach to regulating blood sugars and outlines his plan for preventing or reversing long-term complications of diabetes. He offers the most up-to-date information on new products, medications, and supplements, and explains the connection between obesity and adult-onset diabetes. Dr. Bernstein discusses breakthrough science and potential cures, and has added new methods for treating the disease, including new uses of medication and exercise approaches, as well as 40 new gourmet, low carbohydrate recipes in addition to the original 50. The only book to detail step-by-step methods for normalizing blood sugars in both Type I and Type II diabetes, Dr. Bernstein's DIABETES SOLUTION will enable patients to take charge of their health and live longer, healthier lives. - Dr. Bernstein pioneered the tight control of blood sugar that is now accepted as the standard treatment for diabetes. An engineer by training, he entered medical school at the age of 45 to secure the credentials for publishing his discoveries.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 12:58   #977
Frumpish
Registered User
 
Frumpishs avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Göteborg
Inlägg: 699
Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Hur skulle en ketogen diet fungera ihop med diabetes? De dagar som jag prövat att ligga lågt på kolhydraterna så har blodsockret rusat upp och jag har fått insulinbrist, blodsockret ökar från 10-25 mmol/l på 25 minuter utan att jag ätit något. Varför händer detta? Man mår ju verkligen skitdåligt när detta händer och vill bara kräkas, så en ketogen kost är inget som jag känner att jag klarar av med diabetes.
Sjukt intressant! Hur går detta ihop?!
Frumpish är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:03   #978
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Hur skulle en ketogen diet fungera ihop med diabetes?
Som att köra bil utan bromsar. Det går, ifall man tar det försiktigt

Vi har en glukoneogenes hela tiden så tar vi inte insulin kommer blodsockret öka upp till den gränsen att det rinner över i njurarna.


Gäller alltså att förbränna den glukosen som stadigt bildas i levern.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:08   #979
anders172
Egocentrisk Markare
 
anders172s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 183
Det blir ju så att om jag nollar kolhydraterna så nollar jag ju nästan insulinet också (har pump) och jag väger runt 111-113 kg så jag kräver ju ändå lite..
anders172 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:09   #980
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Hur skulle en ketogen diet fungera ihop med diabetes? De dagar som jag prövat att ligga lågt på kolhydraterna så har blodsockret rusat upp och jag har fått insulinbrist, blodsockret ökar från 10-25 mmol/l på 25 minuter utan att jag ätit något. Varför händer detta? Man mår ju verkligen skitdåligt när detta händer och vill bara kräkas, så en ketogen kost är inget som jag känner att jag klarar av med diabetes.
Det har undersökts med goda effekter på typ 2 i alla fall. Man bör förstås se upp och vara försiktig om du mår dåligt men nya rön är intressanta.

Citat:
Background
The low-carbohydrate, ketogenic diet (LCKD) may be effective for improving glycemia and reducing medications in patients with type 2 diabetes.
Methods
From an outpatient clinic, we recruited 28 overweight participants with type 2 diabetes for a 16-week single-arm pilot diet intervention trial. We provided LCKD counseling, with an initial goal of <20 g carbohydrate/day, while reducing diabetes medication dosages at diet initiation. Participants returned every other week for measurements, counseling, and further medication adjustment. The primary outcome was hemoglobin A1c.
Results
Twenty-one of the 28 participants who were enrolled completed the study. Twenty participants were men; 13 were White, 8 were African-American. The mean [± SD] age was 56.0 ± 7.9 years and BMI was 42.2 ± 5.8 kg/m2. Hemoglobin A1c decreased by 16% from 7.5 ± 1.4% to 6.3 ± 1.0% (p < 0.001) from baseline to week 16. Diabetes medications were discontinued in 7 participants, reduced in 10 participants, and unchanged in 4 participants. The mean body weight decreased by 6.6% from 131.4 ± 18.3 kg to 122.7 ± 18.9 kg (p < 0.001). In linear regression analyses, weight change at 16 weeks did not predict change in hemoglobin A1c. Fasting serum triglyceride decreased 42% from 2.69 ± 2.87 mmol/L to 1.57 ± 1.38 mmol/L (p = 0.001) while other serum lipid measurements did not change significantly.
Conclusion
The LCKD improved glycemic control in patients with type 2 diabetes such that diabetes medications were discontinued or reduced in most participants. Because the LCKD can be very effective at lowering blood glucose, patients on diabetes medication who use this diet should be under close medical supervision or capable of adjusting their medication.
A low-carbohydrate, ketogenic diet to treat type 2 diabetes. Nutr Metab (Lond). 2005; 2: 34.

Citat:
Objective
Dietary carbohydrate is the major determinant of postprandial glucose levels, and several clinical studies have shown that low-carbohydrate diets improve glycemic control. In this study, we tested the hypothesis that a diet lower in carbohydrate would lead to greater improvement in glycemic control over a 24-week period in patients with obesity and type 2 diabetes mellitus.
Research design and methods
Eighty-four community volunteers with obesity and type 2 diabetes were randomized to either a low-carbohydrate, ketogenic diet (<20 g of carbohydrate daily; LCKD) or a low-glycemic, reduced-calorie diet (500 kcal/day deficit from weight maintenance diet; LGID). Both groups received group meetings, nutritional supplementation, and an exercise recommendation. The main outcome was glycemic control, measured by hemoglobin A1c.
Results
Forty-nine (58.3%) participants completed the study. Both interventions led to improvements in hemoglobin A1c, fasting glucose, fasting insulin, and weight loss. The LCKD group had greater improvements in hemoglobin A1c (-1.5% vs. -0.5%, p = 0.03), body weight (-11.1 kg vs. -6.9 kg, p = 0.008), and high density lipoprotein cholesterol (+5.6 mg/dL vs. 0 mg/dL, p < 0.001) compared to the LGID group. Diabetes medications were reduced or eliminated in 95.2% of LCKD vs. 62% of LGID participants (p < 0.01).
Conclusion
Dietary modification led to improvements in glycemic control and medication reduction/elimination in motivated volunteers with type 2 diabetes. The diet lower in carbohydrate led to greater improvements in glycemic control, and more frequent medication reduction/elimination than the low glycemic index diet. Lifestyle modification using low carbohydrate interventions is effective for improving and reversing type 2 diabetes.
The effect of a low-carbohydrate, ketogenic diet versus a low-glycemic index diet on glycemic control in type 2 diabetes mellitus. Nutr Metab (Lond). 2008; 5: 36.

Citat:
BACKGROUND: A previous paper reported the 6-month comparison of weight loss and metabolic changes in obese adults randomly assigned to either a low-carbohydrate diet or a conventional weight loss diet. OBJECTIVE: To review the 1-year outcomes between these diets. DESIGN: Randomized trial. SETTING: Philadelphia Veterans Affairs Medical Center. PARTICIPANTS: 132 obese adults with a body mass index of 35 kg/m2 or greater; 83% had diabetes or the metabolic syndrome. INTERVENTION: Participants received counseling to either restrict carbohydrate intake to <30 g per day (low-carbohydrate diet) or to restrict caloric intake by 500 calories per day with <30% of calories from fat (conventional diet). MEASUREMENTS: Changes in weight, lipid levels, glycemic control, and insulin sensitivity. RESULTS: By 1 year, mean (+/-SD) weight change for persons on the low-carbohydrate diet was -5.1 +/- 8.7 kg compared with -3.1 +/- 8.4 kg for persons on the conventional diet. Differences between groups were not significant (-1.9 kg [95% CI, -4.9 to 1.0 kg]; P = 0.20). For persons on the low-carbohydrate diet, triglyceride levels decreased more (P = 0.044) and high-density lipoprotein cholesterol levels decreased less (P = 0.025). As seen in the small group of persons with diabetes (n = 54) and after adjustment for covariates, hemoglobin A1c levels improved more for persons on the low-carbohydrate diet. These more favorable metabolic responses to a low-carbohydrate diet remained significant after adjustment for weight loss differences. Changes in other lipids or insulin sensitivity did not differ between groups. LIMITATIONS: These findings are limited by a high dropout rate (34%) and by suboptimal dietary adherence of the enrolled persons. CONCLUSION: Participants on a low-carbohydrate diet had more favorable overall outcomes at 1 year than did those on a conventional diet. Weight loss was similar between groups, but effects on atherogenic dyslipidemia and glycemic control were still more favorable with a low-carbohydrate diet after adjustment for differences in weight loss.
The effects of low-carbohydrate versus conventional weight loss diets in severely obese adults: one-year follow-up of a randomized trial. Ann Intern Med. 2004 May 18;140(10):778-85.


Självklart kan inte studier på överviktiga och inaktiva överföras direkt på dig, särskilt inte om det är typ 1 du lider av. Men poängen vara bara att visa att man trots allt undersöker det och det förefaller ännu inte finnas så mycket som pekar på att det skullevara skadligt. Vi får se vad framtiden utvisar.

Senast redigerad av Eddie Vedder den 2009-06-06 klockan 13:17.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:10   #981
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Som att köra bil utan bromsar. Det går, ifall man tar det försiktigt
Hrm, det låter som att du menar att en ketogen diet fungerar sämre med diabetes än t.ex. SNR.

Eller har jag vaxproppar?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:12   #982
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Från KiF: Typ 1 - Så häftigt!!

Citat:
Är typ 1 diabetiker sen 17 år tillbaka och har igår och idag upplevt nått (enl. mig) helt otroligt. Har inte tagit en enda spruta måltidsinsulin under dessa två dagar, enbart basinsulin morgon och kväll. Sockret har legat runt fyra fam till ef.m. idag, mätte nyss och å då var det 7 så till kvällsmate få det nog bli en liten dos. Men ändå, så häftigt!!
Från http://blogg.passagen.se/eva-dietist...t_för#comments

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan Andersson
Jag har haft med dietist att göra en gång i mitt liv. När min då 5-åriga son fick diabetes. Vi lyssnade noga på vad dietisten sa och gjorde också som hon sa. Men det gick inget vidare. Han hade då efter 3 månader ett Hba1c på närmare 9. Efter några månader började jag forska själv, genom att läsa på nätet bla Kostdoktorn och Annikas sida. Nu är han 7år och hade sist ett Hba1c på 5.
Sedan sista kontrollen har vi börjat med lite striktare LCHF-kost. Det ska bli intressant att se nästa mätning.

När han fick diabetes tog han 7 sprutor per dag. Nu tar han 3. 2st långtidsverkande + en spruta i skolan (han får fortfarande inte rätt mat i skolan men det blir ändring from i höst)
Det häftiga är att min son, 7år gammal vet mer om diabeteskost än samtliga dietister jag har mött/läst om tillsammans!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:14   #983
anders172
Egocentrisk Markare
 
anders172s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 183
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Stress/adrenalin? Glukoneogenes höjer ju blodsockret ändå. För mycket protein, kanske?:
Ja, proteinintaget var ganska högt.

kanske ska tillägga att det är typ 1 diabetes jag har.
anders172 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:19   #984
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hrm, det låter som att du menar att en ketogen diet fungerar sämre med diabetes än t.ex. SNR.

Eller har jag vaxproppar?

Jag skriver bara att vi saknar bromsar på vår bil

Men dina bloggar anger att personerna får långsamverkande insulin som ger ett stabilt grundvärde insulin i blodet. Precis så mycket så att det klarar av glukosbildningen.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:20   #985
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Ja, proteinintaget var ganska högt.
Glukoida aminosyror verkar ställa till det. Eller om det är protein i allmänhet. Vad jag förstått blir det glukos av överskottet. Kan vara värt att tänka på att inte äta för mycket protein. Ersatte du möjligtvis kolhydraterna med protein snarare än fett?

Why Low-Carb Diets Must Be High-Fat, Not High-Protein

Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
kanske ska tillägga att det är typ 1 diabetes jag har.
Det var underförstått eftersom du skriver på Kolo och inte KiF. ;-)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:22   #986
anders172
Egocentrisk Markare
 
anders172s avatar
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 183
Ja, det var ganska mycket protein istället för kolhydrater, men jag minns att jag åt mycket ägg den dagen och även biffar stekt i smör, så jag tror inte att fettintaget var jättelågt.
anders172 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:23   #987
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag skriver bara att vi saknar bromsar på vår bil

Men dina bloggar anger att personerna får långsamverkande insulin som ger ett stabilt grundvärde insulin i blodet. Precis så mycket så att det klarar av glukosbildningen.
Aha, trodde du syftade specifikt på ketogena dieter. Japp, bra liknelse. :-)

Ja, det är väl just det som är poängen med lågkolhydratmat som diabetiker, att hålla blodsockernivåerna jämna och slippa bekymra sig om insulinkänningar pga feldosering? Jobbigt att uppskatta GL hela tiden.

Framförallt insulinkänningar verkar lillebrorsan tycka är rätt jobbiga.

Citat:
Ursprungligen postat av anders172 Visa inlägg
Ja, det var ganska mycket protein istället för kolhydrater, men jag minns att jag åt mycket ägg den dagen och även biffar stekt i smör, så jag tror inte att fettintaget var jättelågt.
Både ägg och biff är proteinrika. Det handlar inte så mycket om att du hade ett lågt fettintag i absoluta siffror, snarare än att du fick i dig lite för mycket protein, skulle jag tro.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:37   #988
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
"Han hade då efter 3 månader ett Hba1c på närmare 9. Efter några månader började jag forska själv, genom att läsa på nätet bla Kostdoktorn och Annikas sida. Nu är han 7år och hade sist ett Hba1c på 5.
Sedan sista kontrollen har vi börjat med lite striktare LCHF-kost. Det ska bli intressant att se nästa mätning.

När han fick diabetes tog han 7 sprutor per dag. Nu tar han 3. 2st långtidsverkande + en spruta i skolan (han får fortfarande inte rätt mat i skolan men det blir ändring from i höst)
Det häftiga är att min son, 7år gammal vet mer om diabeteskost än samtliga dietister jag har mött/läst om tillsammans!"
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 13:43   #989
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Trance !
Jag reagerade också på vad Stefan skriver. Jag är inte riktigt med där. Mindreåriga bör behandlas efter vetenskap och erfarenhet. Att överföra LCHF på ett litet barn är knappast baserat på erfarenhet.

Men Stefan är inte här och jag antar att Landstinget har koll på läget.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-06, 15:53   #990
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Jag skulle gissa att det kan vara skillnad beroende på hur man tar sitt insulin (d.v.s. om man har pump eller inte), eftersom det, som jag förstått det, gör att man är olika känslig för svängningar (med pump får man inte samma insulindepå).

Sedan tycker jag att man skall vara försiktig när man överför mellan typ I och typ II, eftersom det är skillnad mellan att inte ha någon insulinproduktion respektive att ha insulinresistens. Mår man "skitdåligt och vill bara kräkas" kanske det inte är värt ansträngningen att laborera med ketogen kost, även om man tycker att det borde vara eftersträvansvärt i teorin.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)