Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-03-18, 21:36   #331
Ch4rles
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2008
Inlägg: 348
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Jag har rätt alla andra har fel (TM)
Jag såg inslaget och tyckte det var jobbigt att se på. Dahlkvist framstod som en taliban och den andra var så nervös att hon knappt kunde formulera en mening.
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:38   #332
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Den andra Annicka såg snarast ut att väga alla sina ord på guldvåg och inte lika medievan.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:42   #333
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det som hon säger om evolutionen, och att det därför inte behövs forskning som bevisar mättat fetts nyttighet är ju löjligt och tyder på grava okunskaper om grundläggande evolutionära premisser. Men hon är väl lite som aftonbladet, sensationalistisk och mycket skitsnack men många läser det. På ett sätt är det bra, för hon säger också vettiga saker som är baserat på forskning, och genom att vara en såpass uppseendeväckande förespråkare så väcker hon debatt, på samma sätt som hennes motdebattant säger.
Personligen tyckte jag att Annika (hennes motdebattant) inleder bra med just denna iden om att det är viktigt med en debatt kring dessa frågor!

Men att som Annika Dahlqvist sen gå ut och säga att äter man som JAG så lever man och äter man som HON säger så dör man - det är tveksama metoder även från en sensationssökare såsom Annika, men hon tappade mig redan 2:28 minuter in när hon slår fast att alla har fel och hon har rätt!

Det är tilltrotts som de säger människors hälsa som står på spel!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:46   #334
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det som hon säger om evolutionen, och att det därför inte behövs forskning som bevisar mättat fetts nyttighet är ju löjligt och tyder på grava okunskaper om grundläggande evolutionära premisser. Men hon är väl lite som aftonbladet, sensationalistisk och mycket skitsnack men många läser det. På ett sätt är det bra, för hon säger också vettiga saker som är baserat på forskning, och genom att vara en såpass uppseendeväckande förespråkare så väcker hon debatt, på samma sätt som hennes motdebattant säger.
Nu lägger jag mig inte i LCHF debatten utan vill bara påpeka att mättat fett är antagligen nödvändigt för att få normala nivåer av testosteron samt för att få bra blodfetter dvs ca 15E% av ditt dagliga fettintag bör komma från mättade fetter.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 22:31   #335
50cent
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 243
jag har märkt att mitt immunförsvar är mycket lägre under ketos, och det beror inte på brist då jag äter tillräckligt med broccoli, paprika, persilja och andra kolhydratsfattiga grönsaker. varför är det så? min gissning är att kolhydraterna håller kortisolnivåerna nere. är det någon som kan ge tips om vad man kan göra för att ligga på ketos men samtidigt stärka immunförsvaret om det går?
50cent är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 22:55   #336
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor Snuggles Visa inlägg
Det som hon säger om evolutionen, och att det därför inte behövs forskning som bevisar mättat fetts nyttighet är ju löjligt och tyder på grava okunskaper om grundläggande evolutionära premisser. Men hon är väl lite som aftonbladet, sensationalistisk och mycket skitsnack men många läser det. På ett sätt är det bra, för hon säger också vettiga saker som är baserat på forskning, och genom att vara en såpass uppseendeväckande förespråkare så väcker hon debatt, på samma sätt som hennes motdebattant säger.
Exakt.

Det finns många andra (Groves, Taubes, Eenfeldt, Sunberg, Ravnskov, Berglund, m.fl. -- se Läkartidningen), som hellre ägnar sig åt att informera om den vetenskapliga biten bakom.

Så länge hon har någorlunda täckning för vad hon säger är det i praktiken bara bra att hon är kaotisk av sig, för den intresserade kommer att finna att det mesta hon säger faktiskt stämmer. SLV ändrade ju i förrgår sidan om det mättade fettets farlighet och dess inverkan på kardiovaskulär (o)hälsa till att inkludera andra stora faktorer, som vitt bröd, pasta och rökning.

Inte ens SLV lever i ett slutet system, och förändring kommer ske.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 22:58   #337
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av 50cent Visa inlägg
jag har märkt att mitt immunförsvar är mycket lägre under ketos, och det beror inte på brist då jag äter tillräckligt med broccoli, paprika, persilja och andra kolhydratsfattiga grönsaker. varför är det så? min gissning är att kolhydraterna håller kortisolnivåerna nere. är det någon som kan ge tips om vad man kan göra för att ligga på ketos men samtidigt stärka immunförsvaret om det går?
Varför inte bara avbryta ketosen? Är det något speciellt du söker förutom en lite dålig andedräkt?
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:00   #338
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Men att som Annika Dahlqvist sen gå ut och säga att äter man som JAG så lever man och äter man som HON säger så dör man - det är tveksama metoder även från en sensationssökare såsom Annika, (...)
Nåja, nu var det ju faktiskt som svar till hur man bör behandla sjuka människor. Har du någon aning om hur många överviktiga och typ 2-diabetiker som blivit hjälpta av LCHF som varit nära att dö på SNR?

*fade:a in Tolkia och landstingsdietister-diskussionen*

Citat:
(...) men hon tappade mig redan 2:28 minuter in när hon slår fast att alla har fel och hon har rätt!
Ja, varför inte?

Hon blev ju själv anmäld för att några tråkböpar till dietister ansåg att de hade ensamrätt på sanningen och Annika därför måste ha fel. Det visade sig i slutändan att så inte var fallet...
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:07   #339
Rockhard
treehugger
 
Rockhards avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 600
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Nu lägger jag mig inte i LCHF debatten utan vill bara påpeka att mättat fett är antagligen nödvändigt för att få normala nivåer av testosteron samt för att få bra blodfetter dvs ca 15E% av ditt dagliga fettintag bör komma från mättade fetter.
Säger inte så mycket, hur stort skulle den totala fettmängden vara av E% då?
Rockhard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:12   #340
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 428
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Det finns många andra (Groves, Taubes, Eenfeldt, Sunberg, Ravnskov, Berglund, m.fl. -- se Läkartidningen), som hellre ägnar sig åt att informera om den vetenskapliga biten bakom.
Taube skriver en väldig massa skit och felaktigheter mer eller mindre hela tiden.

Eenfeldt feltolkar studier på sin blogg och använder en metaanalys som jämför högproteinkost vs lågproteinkost som bevis för att lågkolhydratskost är bättre än kaloribegränsad fettsnålare kost sett till viktnedgång. Ingen jag skulle lyssna på om jag var ute efter fakta.

De andra har jag inte läst någoting mer än tidningsartiklar av.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Inte ens SLV lever i ett slutet system, och förändring kommer ske.
Visst är det skönt att folk kan ändra åsikt efter ny forskning och fakta. Tror du det samma kommer hända från LCHF förespråkarna? De påstår ju redan en massa saker som är motbevisade, men har ännu inte ändrat åsikt.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 23:46   #341
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Nåja, nu var det ju faktiskt som svar till hur man bör behandla sjuka människor. Har du någon aning om hur många överviktiga och typ 2-diabetiker som blivit hjälpta av LCHF som varit nära att dö på SNR?

*fade:a in Tolkia och landstingsdietister-diskussionen*



Ja, varför inte?

Hon blev ju själv anmäld för att några tråkböpar till dietister ansåg att de hade ensamrätt på sanningen och Annika därför måste ha fel. Det visade sig i slutändan att så inte var fallet...
Jag har själv Typ 1 diabetes och haft sedan 11 års ålder (25 år med diabetes i år). Har rätt bra koll på hela den biten av just LCHF! Det säger ju även debattanten att det finns en styrka för LCHF för flera individer!

Du frågar varför inte, du vet ju själv svaret på den sidan. Hon är ju enligt inslaget helt okritisk till någonting annat än det som bevisar hennes ståndpunkt! Att hon går ut och säger att alla andra har fel (i detta fallet en forskarkår) och hon har rätt är inte bara provocerande utan (ursäkta ordvalet) korkat om man nu vill försöka få med sig anhängare och få dem informerade!

Annika Dahlqvist gjorde ju bort sig i mina ögon. Jag ser flera fördelar med LCHF och har själv studerat det för min egna del för att se om det är något jag kan använda mig av (diabetes kräver en öppen syn på livet och kosten) - men att få det levererat av någon som Annika Dahlqvist fick mig förbannad - det enda som saknades av henne var ett rungande "halleluja"!

LCHF har många anhängare och fungerar utmärkt för många människor - men låt oss för guds skull studera det med öppna ögon, fokusera på flera olika resultat och vetenskapliga studier - men lita inte på någon som säger att alla andra har fel och jag har rätt!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 00:14   #342
Osten
Registered User
 
Ostens avatar
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 19
Om man äter sin kost efter villken blodgrupp man tillhör för att må bäst . Kan inte olika blodgrupper få olika resultat utav LCHF? Om man ställer om till LCHF kost.

Tycker själv att kolhydrat funkar bra för mig medan för fet kost segar ner..

Olika blodgrupper borde påverka resultat.

Malin
Osten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 05:54   #343
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Osten Visa inlägg
Om man äter sin kost efter villken blodgrupp man tillhör för att må bäst .
Det om något är kvasivetenskap.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 07:27   #344
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 033
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hon blev ju själv anmäld för att några tråkböpar till dietister ansåg att de hade ensamrätt på sanningen och Annika därför måste ha fel. Det visade sig i slutändan att så inte var fallet...
Mja, hon blev inte av med sin läkarlicens, nej. Att hon hävdar det som en seger och ser det som en välsignelse att missionera om sin kost till alla och envar känns överdrivet i sammanhanget.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2009-03-19, 09:26   #345
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 211
Citat:
Ursprungligen postat av 50cent Visa inlägg
jag har märkt att mitt immunförsvar är mycket lägre under ketos, och det beror inte på brist då jag äter tillräckligt med broccoli, paprika, persilja och andra kolhydratsfattiga grönsaker. varför är det så? min gissning är att kolhydraterna håller kortisolnivåerna nere. är det någon som kan ge tips om vad man kan göra för att ligga på ketos men samtidigt stärka immunförsvaret om det går?
Jag tycker inte att man ska gå under 30E% och inte över 40E% Kolhydrater när man tränar. Pröva att höja intaget så kommer du att märka skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Rockhard Visa inlägg
Säger inte så mycket, hur stort skulle den totala fettmängden vara av E% då?
Troligen kring 38E% Fett.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)