Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-03-08, 13:19   #316
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Kopplingen med ämnesomsättningen ser jag inte riktigt, men om det nu är så att du kanske har någon endokrin åkomma så kan det ju naturligtvis påverka, men det beror ju på vad som är fel i så fall.

Man kan tänka sig att din kropp kanske hae en förhållandevis effektiv glukoneogenes vilket gör att ketoner så att säga inte behövs eller att den inte är speciellt effektiv på att bilda ketoner. Eller att det tillviss del är en kombination av att återabsorptionen i njuren är effektiv samtidigt som vissa vävnader effektivt utnyttjar ketoner. Detta i kombination med att du mäter vid tidpunkter då ketonproduktionen och energiintaget är låg så kan ju de ketoner som bildas förbrännas ganska omgående och på så sätt inte hamna i så stor utsträckning i urinen. Detta innebär ju samtidigt att du inte kan förvänta dig de eventuella effekterna på aptit och proteinmetabolism som förhöjda ketonnivåer kanske ger.
Upprepade mätningar av B-ketoner kan kanske reda ut detta.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 13:34   #317
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Kopplingen med ämnesomsättningen ser jag inte riktigt, men om det nu är så att du kanske har någon endokrin åkomma så kan det ju naturligtvis påverka, men det beror ju på vad som är fel i så fall.
Om det är en endokrin åkomma, vad menar du då skulle vara avgörande?

Hursom, jag letade runt lite och låter som att en överaktiv ämnesomsättning ökar nivåerna av ketoner i blodet. Vet inte om man kan dra slutsatsen att en underaktiv skulle ge lägre nivåer.

Citat:
Detta i kombination med att du mäter vid tidpunkter då ketonproduktionen och energiintaget är låg så kan ju de ketoner som bildas förbrännas ganska omgående och på så sätt inte hamna i så stor utsträckning i urinen.
Japp, finner det ändå lustigt att jag är en av väldigt få som inte visar positivt för U-ketoner på en lågkolhydratkost.

Citat:
Upprepade mätningar av B-ketoner kan kanske reda ut detta.
Har inte diabetes så jag har inte möjlighet. Huruvida jag får utslag eller inte är ointressant i sig, det intressanta var själva orsaken till det.

Tack för analysen!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 13:43   #318
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Blodsockermätare som mäter ketoner finns på apoteket, ca 50:-. Stickorna kostar 270:- för 10 st.

Ingen ide att spekulera innan saken är mer utredd.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-08, 13:45   #319
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Blodsockermätare som mäter ketoner finns på apoteket, ca 50:-. Stickorna kostar 270:- för 10 st.

Ingen ide att spekulera innan saken är mer utredd.
Tackar!

Nå, det finns ingen särskild anledning till att undersöka det, egentligen... Jag var bara nyfiken på möjliga orsaker, och det har jag fått svar på.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 01:38   #320
Ishie
Registered User
 
Ishies avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 136
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Blodsockermätare som mäter ketoner finns på apoteket, ca 50:-. Stickorna kostar 270:- för 10 st.

Ingen ide att spekulera innan saken är mer utredd.
Det va mig ett par dyra stickor..
__________________
Join the maffia
Ishie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 09:45   #321
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 216
Det finns två tillfällen under normala (frisk individ) förhållanden vid LCHF man hittar ketonkroppar i urinen som kan mätas med ketostix. 1. Direkt i anknytning till träningspasset 2. vid vätskebrist dvs koncentrerad urin.
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-09, 18:49   #322
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Tråkigt. Då tappar man också fördelen att man kissar ut 150 kcal varje dag. Något man gör i början.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-10, 07:32   #323
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Trance Visa inlägg
mikaelj. Har du läst studien du just citerade? Anser du att du ärligt och på ett bra sätt presenterar det som de har kommit fram till?
Jeff Volek verkar tycka det... Low carbohydrate diets improve atherogenic dyslipidemia even in the absence of weight loss
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 19:11   #324
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj
Kolhydrater ökar mängden triglycerider
Det där känner jag inte igen, alls. Jag kan ha glömt bort också, men det tror jag inte.
Duger SLV? http://www.slv.se/templates/SLV_Page...epslanguage=SV

Citat:
Äter man mycket kolhydrater i form av socker och stärkelserika livsmedel som vitt bröd och vitt ris och samtidigt lite fett kan man få för höga halter av triglycerider i blodet, vilket också kan öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar, framför allt hos kvinnor men även bland män.
Sidan uppdaterades igår. Undrar vad som ändrades.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 19:18   #325
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 517
Intressant om laurinsyran. Höjer LDL enligt SLV.

Själv letade jag kring VLDL och laurinsyra på PubMed. Slutsatsen där var att laurinsyran inte återfinns i eller påverkar VLDL.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:05   #326
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Annika Dahlqvist i Gomorron Sverige i morse:

http://svtplay.se/t/102830/gomorron_sverige

Det är mycket tyckande och lite vetande av Annika! ca. 2:28 minuter tappade hon all trovärdighet överhuvudtaget!

Tror verkligen människor på henne?
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:29   #327
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Annika Dahlqvist i Gomorron Sverige i morse:

http://svtplay.se/t/102830/gomorron_sverige

Det är mycket tyckande och lite vetande av Annika! ca. 2:28 minuter tappade hon all trovärdighet överhuvudtaget!

Tror verkligen människor på henne?
Jag har rätt alla andra har fel (TM)
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:32   #328
Hobbes
En Svensk Tiger.
 
Hobbess avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Calgary, Alberta, Canada
Inlägg: 3 197
Citat:
Ursprungligen postat av Kischen Visa inlägg
Jag har rätt alla andra har fel (TM)
Där krossade hon all forskning och medicinska journaler - alla har fel jag har rätt!
Hobbes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:32   #329
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 065
Jag förstår inte hur hon kan säga att etablissemanget inte bara har fel men tillika är köpta av industrin (Finns ju många intresseorganisationer, de kan väl inte dra åt samma håll heller för den delen) utan att peka på något sådant åtminstone.

Det är farligt om hon urholkar tilltron till de kostexperter det här landet har om patienter/klienter/allmänheten istället söker råd från charlataner som bara tycker.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-18, 21:35   #330
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbes Visa inlägg
Annika Dahlqvist i Gomorron Sverige i morse:

http://svtplay.se/t/102830/gomorron_sverige

Det är mycket tyckande och lite vetande av Annika! ca. 2:28 minuter tappade hon all trovärdighet överhuvudtaget!

Tror verkligen människor på henne?
Det som hon säger om evolutionen, och att det därför inte behövs forskning som bevisar mättat fetts nyttighet är ju löjligt och tyder på grava okunskaper om grundläggande evolutionära premisser. Men hon är väl lite som aftonbladet, sensationalistisk och mycket skitsnack men många läser det. På ett sätt är det bra, för hon säger också vettiga saker som är baserat på forskning, och genom att vara en såpass uppseendeväckande förespråkare så väcker hon debatt, på samma sätt som hennes motdebattant säger.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)