Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2009-03-06, 07:30   #286
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men det finns fler intressant påståenden kring ketondieter:
Att efter några veckor stabiliceras och ketonkroppsbildningen och mängderna ketoner i urinen minskar mot noll.
Jag har under de sex månader jag ätit en ketogen diet aldrig haft utslag på U-ketoner.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 09:12   #287
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Jag har under de sex månader jag ätit en ketogen diet aldrig haft utslag på U-ketoner.
Då är du inte per definition inte i ketos. Detta får mig också att fundera på vad du verkligen äter.

Det finns stickor som mäter B-ketoner också om du nu skulle vilja utreda saken vidare.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 09:58   #288
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Då är du inte per definition inte i ketos. Detta får mig också att fundera på vad du verkligen äter.
Menade du "Då är du per definition inte i ketos"?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 10:09   #289
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ahh, visst är det härligt när man kan gå på personangrepp?
Jag såg det mer som ett konstaterande över hur dina inlägg brukar se ur här på kolo och du visar det även denna gång med ditt svar.

Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så jag går omkring ständigt deprimerad? Det var som attan. Bäst jag äter lite socker så jag blir glad igen. Eller var det efter-maten-koman jag har brist på? Så svårt att komma ihåg med min nedsatta mentala kapacitet.

Menar du på allvar att det är en bra idé att skicka tryptofanspikar till hjärnan vid varje måltid istället för att låta serotoninet bildas i en jämnlugn takt?

Sorry, kroppen sköter som vanligt hormonregleringen bäst själv.
Vad har detta med Nyckalpigans svar att göra? När sa jag att du går omkring ständigt deprimerad? När sa jag att det var bra med spikar?

Låt mig lägga fram det på ett enkelt sätt för dig:
  1. Paulun skrev att kolhydrater höjer serotoninnivåerna
  2. Nyckelpigan skrev att detta var fel
  3. Du hyllade nyckelpigans inlägg trots att det saknar både logik och verklighetsförankring
  4. Jag påpekade för dig att det saknade både logik och verklighetsförankring
  5. Du drar fram en massa påståenden ur en hatt där jag helt plötsligt har påstått en väldig massa saker som jag aldrig nämnt

Ser du nu hur du totalt missar diskussionen i punkt 5 (eg. brist på logik, om du vill ha bekräftelse på kunskapsbrist så läs om tråden)? Kan du förklarar för mig hur det du skriver här ovan skulle göra nyckelpigans inlägg till ett bra inlägg? För det är det vi diskuterar Mikaelj, även om du hela tiden försöker glida in (eller i detta fallet hoppa in) på diskussioner med blodfetter, SLV vs LCHF eller min favorit där vi ska förklarara för dig varför du mår så fantastiskt eller varför du kan prestera så ypperligt.

En liten stödlista för dig:
  • Håll dig till ämnet
  • diskutera sakligt
  • om du påstår något så se till att du kan något om ämnet
  • se till att du har information som backar upp ditt påstående
  • Om du inte är bra på något ämne, så skriv dina inlägg som frågor och inte vad som uppfattas som säkra påståenden, så man slipper påpeka för okunniga läsare att du har fel hela tiden. Du vilseleder folk Mikaelj, och det verkar dessutom som att du gör det frivilligt
  • Börja inse att även om du läst något på en blogg så betyder det inte att det stämmer

Slutligen, mitt inlägg var alltså inget personangrepp utan ett konstaterande, du hade lätt kunnat ändra på det "konstaterandet" om du velat men du verkar inte vilja detta. Jag är ledsen om du på något sätt blev sårad av inlägget, men istället för att ta illa vid så borde du börja lyssna på det folk skriver till dig här på kolo.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 10:24   #290
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så jag går omkring ständigt deprimerad?
Du får väldigt gärna förklara din poäng med detta.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 14:17   #291
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Blah blah gnäll på mikaelj

En stor måltid kolhydrater höjer serotoninnivåerna och detta har varit känt i snart 40 år, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5120086. Detta är basickunskaper som du hade vetat om du försök läsa något som är förankrat i vetenskap istället för skitinlägg som det Nyckelpigan skrev.
Oops, nu kom jag på att du fokuserar på helt fel saker i Pauluns post och att jag besvarade dem istället för vad det faktiskt handlar om!

Hela poängen med Pauluns post var ju uttalat att provocera.

Citat:
Ursprungligen postat av Paulun
Kanske borde dessa arga personer äta några bananer extra dagligen så att de får blodsocker? Då sjunker nämligen noradrenalinet (vilket annars ger aggression) samtidigt som serotoninet ökar (vilket leder till ångestdämpning och välmående).
Vilket i mina öron implicerar att man utan kolhydrater i kosten aldrig kommer upp i serotoninnivåer där man mår bra. Eller, att man går omkring deprimerad (= utan välmående) och ångestfylld (= ingen ångestdämpning) hela tiden.

Något som naturligtvis inte är sant.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:03   #292
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Oops, nu kom jag på att du fokuserar på helt fel saker i Pauluns post och att jag besvarade dem istället för vad det faktiskt handlar om!

Hela poängen med Pauluns post var ju uttalat att provocera.



Vilket i mina öron implicerar att man utan kolhydrater i kosten aldrig kommer upp i serotoninnivåer där man mår bra. Eller, att man går omkring deprimerad (= utan välmående) och ångestfylld (= ingen ångestdämpning) hela tiden.

Något som naturligtvis inte är sant.
Det finns en gråzon mellan deprimerad och överlycklig...
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:09   #293
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det finns en gråzon mellan deprimerad och överlycklig...
Precis, och i den befinner jag mig. Glad och nöjd. Paulun vill få det att låta som att det är omöjligt utan kolhydrater.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:16   #294
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Oops, nu kom jag på att du fokuserar på helt fel saker i Pauluns post och att jag besvarade dem istället för vad det faktiskt handlar om!

Hela poängen med Pauluns post var ju uttalat att provocera.

Vilket i mina öron implicerar att man utan kolhydrater i kosten aldrig kommer upp i serotoninnivåer där man mår bra. Eller, att man går omkring deprimerad (= utan välmående) och ångestfylld (= ingen ångestdämpning) hela tiden.

Något som naturligtvis inte är sant.
Om det är det du ville ha sagt så skriv det.

Vad var tanken bakom referensen till särskilt #54? Vad ville du visa oss med den?
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:19   #295
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Är det någon som känner till någon LCHF'are som ser någorlunda muskulös ut?

Jag har frågat mikaelj detta innan, men han visste inte. Borde inte denna extremt anabola och fettförbrännande diet iallafall producera ett enda exemplar? Colting är inget godtagbart exempel.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:21   #296
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 851
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Precis, och i den befinner jag mig. Glad och nöjd. Paulun vill få det att låta som att det är omöjligt utan kolhydrater.
Jag tror det är du som läser saker som du vill att det ska vara. Ingen nyhet, förvisso.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:31   #297
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Jag tror det är du som läser saker som du vill att det ska vara. Ingen nyhet, förvisso.
Hela syftet med hans post var att trolla, vilket han lyckades bra då alla nappade.

Faktum kvarstår att det är hans faktiska uppfattning, vilket han ett otal gånger skrvit.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:37   #298
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Wallengren Visa inlägg
Då är du inte per definition inte i ketos. Detta får mig också att fundera på vad du verkligen äter.

Det finns stickor som mäter B-ketoner också om du nu skulle vilja utreda saken vidare.
Nu förstår jag hur du menar. Nej, närvaron av ketoner i urin säger mycket riktigt inget om huruvida jag är i ketos eller inte.

Vad får dig att fundera över vad jag verkligen äter?

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Intressant. Då är nybildningen lika stor som förbrukningen. Vad händer ifall man snör på sig joggingskorna och sticker ut och springer ? Reagerar kroppen momentant med adrenalin och får fart på ketonbildningen så att det går att ge järnet i löpningen. Vad händer under nedjoggningen. Sker justeringen lika precist så att ketonkroppsbildningen går tillbaka till grundnivån ?
Jag testade precis direkt efter träningen. 1,5 - 4 på Ketostix, något som tidigare bara hänt när jag vid ett tillfälle åt 100g kokosfett, annars har jag som sagt aldrig fått positivt på U-ketoner med Ketostix.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:42   #299
Tolkia
Moralistmoderator
 
Tolkias avatar
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Lycksele
Inlägg: 15 502
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Hela syftet med hans post var att trolla, vilket han lyckades bra då alla nappade.
Ungefär som du med din post, då. Att diskutera serotonin som om det vore något slags endogent knark med enda effekt att kicka humöret uppåt och nedåt enligt något slags på-av-system är ganska ointressant, då så ju inte är fallet. Paulún är garanterat fullt medveten om detta, och att diskutera raljerande uttalanden från honom som om de vore vitala element i och bevis för den stora konspirationen av okunniga och onskefulla mot de stackars LCHF-förespråkarna är även det ganska ointressant.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 16:52   #300
Ola Wallengren
Registered User
 
Ola Wallengrens avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 2 682
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Menade du "Då är du per definition inte i ketos"?
Jo precis, du får ursäkta mig, jag har gått på en låg-kolhydratkost ett tag nu så huvet är inte riktigt med.
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)