Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-03-05, 20:26   #271
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?

...

Var har jag räknat fel
Snyggt sätt att klistra ihop två orelaterade citat.

Den första var ang. någon som sade att fettcellerna bara bidrog med en väldigt liten del energi, varpå jag frågade om en medelman bara kunde få ut 160 kcal från sina fettceller.

Den andra var från en fråga om beräkning och förbrukning av muskelglykogen.

Du var mig allt en kreativ liten rackare!
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 20:30   #272
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Ganska arga är vi i alla fall... (paulunsblogg, se särskilt #54)
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 20:33   #273
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Vilka av följande påståenden går emot vad som står i din bok?
F2) mättat fett minskar triglycerid (VLDL)-nivån i blodet

K1) kolhydrater minskar HDL
K2) kolhydrater minskar LDL men fördelningen blir förskjuten åt den sorts LDL som ökar risken för hjärt-kärlsjukdom
K3) kolhydrater ökar triglycerid (VLDL)-nivån i blodet.
Det där känner jag inte igen, alls. Jag kan ha glömt bort också, men det tror jag inte.

Förövrigt tror jag inte att du kan likställa VLDL och triglycerider.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 20:44   #274
Eddie Vedder
Registered User
 
Eddie Vedders avatar
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 33 687
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Förövrigt tror jag inte att du kan likställa VLDL och triglycerider.
VLDL är väl i alla fall den kolesteroltransporterande lipoproteinpartikeln med högst andel TG?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 20:52   #275
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
VLDL är väl i alla fall den kolesteroltransporterande lipoproteinpartikeln med högst andel TG?
Ja, men det är ju ändå lipoproteiner. När han pratar om dem låter det som om det är fria triglycerider ute i blodet.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 21:13   #276
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Det där känner jag inte igen, alls. Jag kan ha glömt bort också, men det tror jag inte.
Citat:
F2) mättat fett minskar triglycerid (VLDL)-nivån i blodet

K1) kolhydrater minskar HDL
K2) kolhydrater minskar LDL men fördelningen blir förskjuten åt den sorts LDL som ökar risken för hjärt-kärlsjukdom
K3) kolhydrater ökar triglycerid (VLDL)-nivån i blodet.
Grmbl, måste de alltid krympa försökspersonerna först? Nåja, här gjorde de ett test med personer som krympt lika mycket på olika kosthållning (http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/5/1025):

Citat:
The 26%-carbohydrate, low-saturated-fat diet reduced triacylglycerol, apolipoprotein B, small LDL mass, and total:HDL cholesterol and increased LDL peak diameter. These changes were significantly different from those with the 54%-carbohydrate diet. After subsequent weight loss, the changes in all these variables were significantly greater and the reduction in LDL cholesterol was significantly greater with the 54%-carbohydrate diet than with the 26%-carbohydrate diet. With the 26%-carbohydrate diet, lipoprotein changes with the higher saturated fat intakes were not significantly different from those with the lower saturated fat intakes, except for LDL cholesterol, which decreased less with the higher saturated fat intake because of an increase in mass of large LDL
Notera att fluffiga LDL-partiklar (som anses vara mindre skadliga) ökar på lågkolhydrat, och ökar mer ju större andel mättat fett du äter. 26E% är lågt, men inte jättelågt, så gissningsvis blir resultaten än bättre när mängden kolhydrater sjunker. Vilket skulle kunna tänkas vara en faktisk utkomst när man ser att det omvända råder när man ökar kolhydratmängden till 56E%. (men jag måste läsa fel eller vara för trött, eftersom de kommer fram till en helt annan slutsats än jag baserat på resultaten... nåja)

En blågg på intarwebben säger något liknande när den går igenom lite info om just fett och blodfetter: Changing perspectives on fat, saturated fat & heart disease

... och för att resultaten med fluffiga/täta LDL skall vara intressanta visar nya studier att Apo-kvoten är en bättre markör än LDL & HDL. (via DN: Bättre riskmätare för hjärtinfarkt).
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 21:15   #277
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89 Visa inlägg
Ja, men det är ju ändå lipoproteiner. När han pratar om dem låter det som om det är fria triglycerider ute i blodet.
Nu är jag förvirrad. Tas inte TG vid blodprov för att approximera VLDL-nivån?
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 21:19   #278
Trance
 
Trances avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 9 123
mikaelj. Har du läst studien du just citerade? Anser du att du ärligt och på ett bra sätt presenterar det som de har kommit fram till?
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 21:24   #279
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Ganska arga är vi i alla fall... (paulunsblogg, se särskilt #54)
Det där inlägget såg ut som om det skulle vara skrivet av dig Mikaelj, total brist på logik och kunskap.

Bara för att man äter en banan så innebär inte det att man måste utesluta allt fett vilket hon verkar tro...

En stor måltid kolhydrater höjer serotoninnivåerna och detta har varit känt i snart 40 år, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5120086. Detta är basickunskaper som du hade vetat om du försök läsa något som är förankrat i vetenskap istället för skitinlägg som det Nyckelpigan skrev.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 21:33   #280
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Det är nästan beundransvärt att ni har tålamod med mikaelj. Själv hade jag inte det på Body.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-05, 21:39   #281
Kischen
Äger Strikt!
 
Kischens avatar
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: I en villaförort på stockholms södersida
Inlägg: 3 782
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Snyggt sätt att klistra ihop två orelaterade citat.

Den första var ang. någon som sade att fettcellerna bara bidrog med en väldigt liten del energi, varpå jag frågade om en medelman bara kunde få ut 160 kcal från sina fettceller.

Den andra var från en fråga om beräkning och förbrukning av muskelglykogen.

Du var mig allt en kreativ liten rackare!
Well, det var inte så svårt egentligen
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Så kroppens energireserver, under en dag, för någon på 80 kg med 15% kroppsfett är alltså bara lite knappt 160 kcal?
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Var har jag räknat fel?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Kunde jag ersätta alla träningens effekter med ett piller, skulle jag, och sitta hemma och spela datorspel och äta paj i stället.
Kischen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 00:24   #282
gibb
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 145
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Fast så farligt är det då inte. Du borde börja att angripa kvällspressen mfl innan. Här har de flesta mycket goda kunskaper i ämnet och duktiga inom ämnsesområdet som ger bra, kunniga och välnyanserade svar som synkar med den senaste forskningen på området.
Guddi Olas tidigare inlaga om hans kolhydratsomsättning är en ren spekulation men jag kan hålla med om att han kanske borde köpa en bok i ämnet....
Jag läser inte kvällspressen, men jag hör ryktesvägen att det finns mycket att angripa. Om jag skulle komma på en effektiv strategi för att angripa den skulle jag gärna göra det, dock pysslar jag med en del andra projekt för tillfället. Hör gärna av dig om du har förslag på vad man kan göra. Och nu talar jag inte om några små mygg-angrepp utan en strategi för att att fullständigt förinta denna skamfläck i vårt samhälle.

Jag håller med om att det finns mycket kunskap på forumet. Häver man ur sig saker i tvärsäker ton utan grund så underminerar det den kunskapen och nyttan som folk kan dra av den. Därför ansåg jag det värt att påpeka.
gibb är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 07:05   #283
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Man kan ha olika definitioner på ketonkroppar och vilken uppgift de har.

För mig är ketoner en ren biprodukt när mängderna fria fettsyror stiger i blodet. Kroppen har ingen avsikt att bilda dem, utan de kommer bara när mängderna acetyl-CoA stiger över vad citronsyracykeln klarar av att ta hand om. Av en ren tillfällighet så passar ketonernas löslighet. De kan passera över blodhjärnbarriären, övriga cellmembran, mitokondriemembranet etc.
BUMP.

Här hade jag väntat mig ett häftigt angrepp och djupa förklaringar att ketonkroppsbildningen inta alls styrs av något så simpel som mängden fria fettsyror i blodet

Men det finns fler intressant påståenden kring ketondieter:
Att efter några veckor stabiliceras och ketonkroppsbildningen och mängderna ketoner i urinen minskar mot noll.

Intressant. Då är nybildningen lika stor som förbrukningen. Vad händer ifall man snör på sig joggingskorna och sticker ut och springer ? Reagerar kroppen momentant med adrenalin och får fart på ketonbildningen så att det går att ge järnet i löpningen. Vad händer under nedjoggningen. Sker justeringen lika precist så att ketonkroppsbildningen går tillbaka till grundnivån ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 07:21   #284
Nelli
Registered User
 
Nellis avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Ort: Täby
Inlägg: 895
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
BUMP.

Här hade jag väntat mig ett häftigt angrepp och djupa förklaringar att ketonkroppsbildningen inta alls styrs av något så simpel som mängden fria fettsyror i blodet

Men det finns fler intressant påståenden kring ketondieter:
Att efter några veckor stabiliceras och ketonkroppsbildningen och mängderna ketoner i urinen minskar mot noll.

Intressant. Då är nybildningen lika stor som förbrukningen. Vad händer ifall man snör på sig joggingskorna och sticker ut och springer ? Reagerar kroppen momentant med adrenalin och får fart på ketonbildningen så att det går att ge järnet i löpningen. Vad händer under nedjoggningen. Sker justeringen lika precist så att ketonkroppsbildningen går tillbaka till grundnivån ?
Eller hur, vore intressant att se vad detta far for svar.
Nelli är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-03-06, 07:26   #285
mikaelj
Vrickad & älskvard
 
mikaeljs avatar
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Nära 2:ans ändhållplats söderut
Inlägg: 21 094
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Det där inlägget såg ut som om det skulle vara skrivet av dig Mikaelj, total brist på logik och kunskap.
Ahh, visst är det härligt när man kan gå på personangrepp?

Citat:
En stor måltid kolhydrater höjer serotoninnivåerna och detta har varit känt i snart 40 år, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/5120086. Detta är basickunskaper som du hade vetat om du försök läsa något som är förankrat i vetenskap istället för skitinlägg som det Nyckelpigan skrev.
Så jag går omkring ständigt deprimerad? Det var som attan. Bäst jag äter lite socker så jag blir glad igen. Eller var det efter-maten-koman jag har brist på? Så svårt att komma ihåg med min nedsatta mentala kapacitet.

Menar du på allvar att det är en bra idé att skicka tryptofanspikar till hjärnan vid varje måltid istället för att låta serotoninet bildas i en jämnlugn takt?

Sorry, kroppen sköter som vanligt hormonregleringen bäst själv.
__________________
Träning! | jwzrd: Efter det där inlägget får du ligga med mig mikaelj!
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)