Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-27, 18:44   #166
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Samtliga som nu ordväxlar borde förkovra sig. Ett forum är inte ett lämpligt ställe för detta ändamål. Informationen är försvanskad, feltolkad och ofta helt uppdiktad. Det enda ett forum duger till är att utbyta erfarenheter. Men det förutsätter att man har erfarenheter att utbyta och därtill rent mjöl i påsen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 18:55   #167
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Visst. Jag är 42 år och är alltid i bra form. Jag kan när som helst toppa till tävlingsform. Min kost består av > 60 % kolhydrat vilket underlättar hård träning på gymmet.


Hur borde jag göra ?
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 19:00   #168
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Frågeställningen var: LCHF - hur är det egentligen? Vad har du för erfarenheter av LCHF?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 19:38   #169
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
Jag har nollar vid två tillfällen. Det var ren pest. Styrkan går i botten och känslan av pump i musklerna försvinner alldeles. Det var svårt att röra sig i största allmänhet, pensionärerna sprang om mig på gatan.




Men vad jag gör är fullständigt ointressant så länge jag inte kan koppla det till vetenskap och beprövade metoder. Man ska alltid undvika att referera till sig själv. Det måste alltid finnas vetenskap bakom antagandet.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 19:44   #170
Scratch89
Klädsamt knubbig
 
Scratch89s avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: Strömmensberg, Göteborg
Inlägg: 19 852
Den här hänvisningen till hur folk åt för triljoner år sedan är lika irrelevant nu idag som den var för en månad, ett år eller tio år sedan. Jag förstår fortfarande inte varför folk hänvisar till en tid då man levde som kortast och hade som lägst intelligens.
__________________
Leg. fysioterapeut.
Skribent på Styrkelabbet
Scratch89 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 20:07   #171
creperiet
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 529
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Styrkan går i botten och känslan av pump i musklerna försvinner alldeles.
Jag försökte i två månader. Explosiviteten kunde hälsa hem under den tiden. Det är konstigt att den typen av leverne är så påfrestande och sänker prestationsförmågan något så fruktansvärt när vi nu är så fantastisk bra anpassade till den dieten.

Men som sagt...
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men vad jag gör är fullständigt ointressant så länge jag inte kan koppla det till vetenskap och beprövade metoder. Man ska alltid undvika att referera till sig själv. Det måste alltid finnas vetenskap bakom antagandet.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 20:36   #172
Guddi
Registered User
 
Guddis avatar
 
Reg.datum: Jun 2006
Ort: Helsingborg
Inlägg: 3 429
Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Samtliga som nu ordväxlar borde förkovra sig. Ett forum är inte ett lämpligt ställe för detta ändamål. Informationen är försvanskad, feltolkad och ofta helt uppdiktad. Det enda ett forum duger till är att utbyta erfarenheter. Men det förutsätter att man har erfarenheter att utbyta och därtill rent mjöl i påsen.
Jag tycker personligen att kolo är ett väldigt bra ställe där man får ta det av mycket korrekt information som inte är "försvanskad, feltolkad och ofta helt uppdiktad".

När det är någon som försöker framföra något av det ovannämnda så är det dessutom folk som direkt påpekar detta vilket man har ett lysande exempel på i denna tråd där Mikaelj försöker bygga upp en egen liten verklighet som folk hela tiden påpekar inte stämmer med den verklighet som alla andra lever i.

Om du vill höra om erfarenheter som inte har någon alt. helt går emot vetenskaplig förankring så kan du söka dig till kolhydrater.ifokus eller liknande sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av Klein Visa inlägg
Frågeställningen var: LCHF - hur är det egentligen? Vad har du för erfarenheter av LCHF?
Jag har kört på 50-100g kolhydrater/dag i tre veckor fast då räknade jag kalorier så det kanske inte räknas? Hur som helst så kan jag intyga om att det inte var några högprestationsveckor precis, man orkar inte mycket.

Men som sagt....
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Men vad jag gör är fullständigt ointressant så länge jag inte kan koppla det till vetenskap och beprövade metoder. Man ska alltid undvika att referera till sig själv. Det måste alltid finnas vetenskap bakom antagandet.
__________________
Besök gärna min sida Träningslära.se
Guddi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 20:37   #173
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag har nollar vid två tillfällen. Det var ren pest. Styrkan går i botten och känslan av pump i musklerna försvinner alldeles. Det var svårt att röra sig i största allmänhet, pensionärerna sprang om mig på gatan.




Men vad jag gör är fullständigt ointressant så länge jag inte kan koppla det till vetenskap och beprövade metoder. Man ska alltid undvika att referera till sig själv. Det måste alltid finnas vetenskap bakom antagandet.
Hur såg din kost ut mer specifikt och hur länge åt du så?
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 20:43   #174
Sverker
Symmetrisk moderator
 
Sverkers avatar
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Örebro
Inlägg: 23 522
En tömning gör man i 2 - 3 dagar. Vetenskapen är att tömma förråden på glykogen så att enzymet glykogensyntetas står beredd att lagra in varje molekyl glukos som ramlar in. Muskelglykogenet är specifikt för muskeln och enda chansen att tömma muskelglykogen är att träna så att glykogenet förbränns. Alltså måste man träna musklerna hårt under tömningen.
Det var vetenskapen ( * ).




Vad jag åt var tonfisk i olja och grillad kyckling i tre dygn





* Fullständigt onödigt eftersom glykogensyntetaset är max aktiverat redan från början hos tränade muskler. Det är bara till att tanka kolhydrat.
__________________
Sverker
Chairmaster of
Kolozzeum Chemistry Guild.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 20:55   #175
Grandmaster
Registered User
 
Grandmasters avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 621
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Jag har nollar vid två tillfällen. Det var ren pest. Styrkan går i botten och känslan av pump i musklerna försvinner alldeles. Det var svårt att röra sig i största allmänhet, pensionärerna sprang om mig på gatan.




Men vad jag gör är fullständigt ointressant så länge jag inte kan koppla det till vetenskap och beprövade metoder. Man ska alltid undvika att referera till sig själv. Det måste alltid finnas vetenskap bakom antagandet.
Har samma erfarenheter. En ketogen diet gör en svagare på rekordtid. En CKD eller TKD fungerar något bättre.
__________________
www.leangains.com
Grandmaster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 21:07   #176
Klein
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 696
Citat:
Ursprungligen postat av Guddi Visa inlägg
Jag tycker personligen att kolo är ett väldigt bra ställe där man får ta det av mycket korrekt information som inte är "försvanskad, feltolkad och ofta helt uppdiktad".

När det är någon som försöker framföra något av det ovannämnda så är det dessutom folk som direkt påpekar detta vilket man har ett lysande exempel på i denna tråd där Mikaelj försöker bygga upp en egen liten verklighet som folk hela tiden påpekar inte stämmer med den verklighet som alla andra lever i.

Om du vill höra om erfarenheter som inte har någon alt. helt går emot vetenskaplig förankring så kan du söka dig till kolhydrater.ifokus eller liknande sidor.

Jag har kört på 50-100g kolhydrater/dag i tre veckor fast då räknade jag kalorier så det kanske inte räknas? Hur som helst så kan jag intyga om att det inte var några högprestationsveckor precis, man orkar inte mycket.

Men som sagt....
Litegrann kunskap är farligt. Drick djupt ur kunskapens källa eller drick inte alls. Forum härbärgerar en undermålig utbildningsmiljö där självhävdelse medelst retoriska knep och intimidering tar all plats. Det är en mötesplats där du kan lära känna andra människor. Varken mer eller mindre.

För övrigt säger LCHF ingenting. Det är skillnad på fett & fett, kolhydrater & kolhydrater och protein & protein. Jag presterar inte ett skit på pastöriserat smör/grädde, ägg, rapsolja/olivolja, nötter eller väl tillagat kött för den delen. Det enda LCHF som funkar för mig är råa eller väldigt sparsamt tillagade animalier där huvuddelen av energin kommer från "visceralt", "subcutant och bennära fett - njurtalg, märg och otrimmade bitar såsom rumpstek och ryggbiff. Bakdelen av nöttunga funkar också bra.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 21:09   #177
GasseG
Registered User
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 115
Ja för att återgå till Kliens poäng och trådens frågeställning så kan jag nu slå fast att lchf är helt värdelöst för det har de flesta i tråden vittnat om.
Man blir helt orkeslös och det verkar farligt eftersom forskningen visar att man dör i selenbrist och inflammation i hjärtat.

Länge trodde jag på lchf och blev ännu mer övertygad efter dokumentären från BBC, där berättar de även att de inte riktigt kan förklara varför det fungerar, men att det fungerar i bantningssyfte......! Hur som helst så påvisades i dokumentären mot vad alla trodde att kolesterolet i blodet faktiskt sjönk. Sedan vill jag säga till alla som hävdar att de grundar sina åsikter på forskning att man kan säkert hitta åsikter som pekar åt bägge håll och jag kan peka på åtminstone ett fall här på forumet som hävdar att energin ökar vid lchf! Sedermera kan jag även påminna om att en artikel som påpekats här på forumet i anslutning till långdistans motion i samband med lchf så hade refereraren en åsikt att om ett exempel där faktiskt en cyklist prestation faktiskt ökade med lchf vilken inte hade beaktats i själva artikeln.

Längre än såhär tror jag inte vi kommer i den här diskussionen här på forumet
GasseG är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 21:28   #178
Rahf
Registered User
 
Rahfs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 11 827
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Ja för att återgå till Kliens poäng och trådens frågeställning så kan jag nu slå fast att lchf är helt värdelöst för det har de flesta i tråden vittnat om.
Man blir helt orkeslös och det verkar farligt eftersom forskningen visar att man dör i selenbrist och inflammation i hjärtat.

Länge trodde jag på lchf och blev ännu mer övertygad efter dokumentären från BBC, där berättar de även att de inte riktigt kan förklara varför det fungerar, men att det fungerar i bantningssyfte......! Hur som helst så påvisades i dokumentären mot vad alla trodde att kolesterolet i blodet faktiskt sjönk. Sedan vill jag säga till alla som hävdar att de grundar sina åsikter på forskning att man kan säkert hitta åsikter som pekar åt bägge håll och jag kan peka på åtminstone ett fall här på forumet som hävdar att energin ökar vid lchf! Sedermera kan jag även påminna om att en artikel som påpekats här på forumet i anslutning till långdistans motion i samband med lchf så hade refereraren en åsikt att om ett exempel där faktiskt en cyklist prestation faktiskt ökade med lchf vilken inte hade beaktats i själva artikeln.

Längre än såhär tror jag inte vi kommer i den här diskussionen här på forumet
Javisst, den upplevda energin kanske ökar, men den anaeroba prestationsförmågan skjuts i sank. Som verktyg för att uppnå en viktnedgång är det säkert väldigt effektivt, men som verktyg under en viktnedgång där målet också är att bibehålla prestationsförmåga och muskelmassa så är det nog undermåligt en diet som innehåller en större mängd kolhydrat.
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 21:30   #179
Doctor Snuggles
Pink belt
 
Doctor Snuggless avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Var du bor
Inlägg: 5 490
Citat:
Ursprungligen postat av GasseG Visa inlägg
Ja för att återgå till Kliens poäng och trådens frågeställning så kan jag nu slå fast att lchf är helt värdelöst för det har de flesta i tråden vittnat om.
Man blir helt orkeslös och det verkar farligt eftersom forskningen visar att man dör i selenbrist och inflammation i hjärtat.

Länge trodde jag på lchf och blev ännu mer övertygad efter dokumentären från BBC, där berättar de även att de inte riktigt kan förklara varför det fungerar, men att det fungerar i bantningssyfte......! Hur som helst så påvisades i dokumentären mot vad alla trodde att kolesterolet i blodet faktiskt sjönk. Sedan vill jag säga till alla som hävdar att de grundar sina åsikter på forskning att man kan säkert hitta åsikter som pekar åt bägge håll och jag kan peka på åtminstone ett fall här på forumet som hävdar att energin ökar vid lchf! Sedermera kan jag även påminna om att en artikel som påpekats här på forumet i anslutning till långdistans motion i samband med lchf så hade refereraren en åsikt att om ett exempel där faktiskt en cyklist prestation faktiskt ökade med lchf vilken inte hade beaktats i själva artikeln.

Längre än såhär tror jag inte vi kommer i den här diskussionen här på forumet
Ptja, det finns forskning som tyder på att lågkolhydrat-dieter härmar samma mekanismer som lågkalori-dieter, och ger dylika långlevnadseffekter.
__________________
Har någon varit riktigt långt även som beslutat att använda ens gå vill göra ser mer ut?
Doctor Snuggles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-27, 21:40   #180
Yankeee
Registered User
 
Yankeees avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 25 295
Jaha Klein, vad presterar du med optimal kost enligt dig?

Jag har ställt frågan så många gånger genom åren att det börjar bli löjligt nu. Vad jag vet är du inte i närheten av de som är mest vältränade på forumet (om vi nu ska hållas oss här), du är en medelmåtta, om ens det, när det kommer till prestation. Varför envisas du med att förespråka din "diet" när du inte ens lyckas åstadkomma något med den själv?
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)