Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2020-04-04, 20:23   #17716
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 101
Brorsan behöver en ny laptop. Budget 4-5k, kanske kan sträcka sig mot 6. Surfar lite, streamar lite och gamear ibland. Tips?
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-05, 10:33   #17717
elektronikfreak
Registered User
 
elektronikfreaks avatar
 
Reg.datum: Mar 2020
Ort: Borgholm, Öland
Inlägg: 0
Jag antar att det är en PC och inte en Mac som din bror söker. Kan inte komma på något positivt med en Mac mer än att den är jävligt dyr (om nu det är positivt?) och att den är avsevärt mycket snyggare än an PC. Vilket i sig kan avgöra valet för den som enbart är ute efter design.

Så jag förutsätter att han vill ha en PC.
Ska bara ägna en enda mening åt valet - stationär dator vs laptop. Den stationära datorn är LJUSÅR mycket bättre än en laptop... och så var den meningen förbrukad.

Jag har själv ett halvt dussin datorer... fem stationära och två laptops.

Det skiljer inte så mycket mellan "branded" laptops idag i prisklassen 4K - 6K kronor. Kör själv enbart med HP-laptops och de har aldrig strulat för mig. En budget på 4K - 6K kronor för en laptop är ju en relativt liten budget. Snarare väldigt liten. Hade han valt en stationär burk så hade han fått en ganska bra dator för dessa slantar. Däremot är skärmstorleken den stora knäckfrågan. Själv föredrar jag 17,3" (den vanligaste lite "större" skärmen) än de något mindre 15,6" och 14". Men jag är rädd för att han får nöja sig med en liten skärm för de slantarna.

Kan han inte tänka sig en stationär dator eller är en bärbar ett krav? Mitt val skulle i vart fall fallit på HP.
__________________
Varför inte göra som jag, dvs... allt det roliga tar jag ut i förskott och allt det tråkiga skjuter jag på framtiden.
elektronikfreak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 07:53   #17718
40plus
Registered User
 
40pluss avatar
 
Reg.datum: Mar 2019
Ort: Skåne
Inlägg: 284
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Brorsan behöver en ny laptop. Budget 4-5k, kanske kan sträcka sig mot 6. Surfar lite, streamar lite och gamear ibland. Tips?
Vill han ens ha en chans att spela äldre spel på låga inställningar så får han nog upp i ca 8k.
40plus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-06, 08:00   #17719
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Brorsan behöver en ny laptop. Budget 4-5k, kanske kan sträcka sig mot 6. Surfar lite, streamar lite och gamear ibland. Tips?
Om han kan vänta en liten stund kommer det mer och mer med Ryzens nya M superprollar.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 12:18   #17720
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Jag har ett problem som jag inte kommer underfund med..

Läser på universitet och då allting är via webben nu läggs föreläsningar ut på digital plattform för oss att kolla på. I majoriteten av de videos som läggs ut får jag inget ljud. Videon fungerar, men inget ljud. Vissa videos fungerar ljudet på, men inte andra. Allting annat fungerar på datorn ljudmässigt.

Inga av mina klasskompisar upplever problemet och via mobilen fungerar det. Jag har testat olika webbläsare, till och med Explorer/Edge.. vad f*n kan felet vara?

Edit: om jag ändrar min primära ljudenhet från ljudkortet till en av mina skärmar så fungerar ljudet. Något fel på ljudkortet? Drivrutiner?
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.

Senast redigerad av vicarious den 2020-04-20 klockan 12:23.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 14:22   #17721
aryaa
Registered User
 
aryaas avatar
 
Reg.datum: Nov 2016
Inlägg: 144
Citat:
Ursprungligen postat av vicarious Visa inlägg
Jag har ett problem som jag inte kommer underfund med..

Läser på universitet och då allting är via webben nu läggs föreläsningar ut på digital plattform för oss att kolla på. I majoriteten av de videos som läggs ut får jag inget ljud. Videon fungerar, men inget ljud. Vissa videos fungerar ljudet på, men inte andra. Allting annat fungerar på datorn ljudmässigt.

Inga av mina klasskompisar upplever problemet och via mobilen fungerar det. Jag har testat olika webbläsare, till och med Explorer/Edge.. vad f*n kan felet vara?

Edit: om jag ändrar min primära ljudenhet från ljudkortet till en av mina skärmar så fungerar ljudet. Något fel på ljudkortet? Drivrutiner?
Det är inte så simpelt så att du har råkat stänga av ljud i webbläsaren? När du har igång en föresläsning, testa att högerklicka på ljudsymbolen nere i högra hörnet och välj "Open Volume mixer".



Kolla sedan så att du inte råkat sänka volymen för webbläsaren

aryaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-20, 17:49   #17722
vicarious
Proteinbarskonnässör
 
vicariouss avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 15 775
Citat:
Ursprungligen postat av aryaa Visa inlägg
Det är inte så simpelt så att du har råkat stänga av ljud i webbläsaren? När du har igång en föresläsning, testa att högerklicka på ljudsymbolen nere i högra hörnet och välj "Open Volume mixer".



Kolla sedan så att du inte råkat sänka volymen för webbläsaren

Nej tyvärr.
__________________
Citat:
I'll see you in another life, brother.
vicarious är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 12:10   #17723
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Fantastiskt dumt problem här...

Jag skulle låna ut en extern hdd och ville undvika att de skulle in och rota i vissa mappar så jag högerklickade. gick in under säkerhet och gjorde något val (kan inte riktigt minnas vad) så att de inte skulle få tillgång.
Nu har jag fått tillbaka den och lyckas själv inte få tillgång till mapparna. Hur gör jag?

Det står att jag inte har behörighet. Så jag klickar först avancerat > ändra. Och sen?





Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-04-24, 12:35   #17724
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Det löste sig.
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 11:03   #17725
Wrista
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 248
Jag har problem när jag använder streamingtjänster via datorn. UFCfightpass, Viapay och Netflix använder jag. Har testat Mozilla, Internet Explorer och Edge. Datorn är stationär och snabb. Min uppkoppling är 100/100 Mbit. Men bilden fryser till, som om jag pausat. Och inget mer händer. Gör jag ingenting så är uppspelningen still oavsett hur länge jag väntar. Om jag spolar tillbaka så fastnar den alltid på samma ställe igen. Men spolar jag fram några sek så går det bra att se vidare. Mycket irriterade. Är det någon som har några förslag på lösning?
Wrista är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 11:09   #17726
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning
 
Diomedea exulanss avatar
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Rīga
Inlägg: 11 020
Happ, Macbooken inne på lagning för defekt logikkort nu då. Tio tusen går det på.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av skyffelmördarn Visa inlägg
Nu får din röv sota för din fåfänga.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 11:15   #17727
r1kkie
Registered User
 
r1kkies avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 1 209
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Happ, Macbooken inne på lagning för defekt logikkort nu då. Tio tusen går det på.
För den summan hade du väll fått en likvärdig prestandamässig ny laptop?
__________________
"If it was easy, everybody would be good at it.
I was told that long time ago by a coach. If you want something you never had before, you gotta be willing to do something you've never done before."
-Phil Heath
r1kkie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 11:15   #17728
PureWhey
Banned User
 
Reg.datum: Oct 2012
Ort: Göteborg
Inlägg: 10 537
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Happ, Macbooken inne på lagning för defekt logikkort nu då. Tio tusen går det på.
Känns det inte gött att du valde Mac nu?
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 11:18   #17729
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Happ, Macbooken inne på lagning för defekt logikkort nu då. Tio tusen går det på.
Vad för modell och år? För 10.000 får du i princip en ny macbook air.

Avbryt det där och köp en ny dator!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2020-05-19 klockan 11:20.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-19, 11:44   #17730
Frantic
Registered User
 
Frantics avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: Göteborg
Inlägg: 4 155
Nätverksfråga.


Hur lägger jag upp saker på nätverket för att kunna titta på det från alla anslutna datorer? Har två datorer som är anslutna till samma router via kabel. Vill ladda ner filmer från Dator A och titta på dem på Dator B.

Hur gör jag?
Frantic är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:46.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)