Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-03-31, 13:18   #46
DoktorK
Registered User
 
Reg.datum: Jul 2019
Inlägg: 1
Citat:
Ursprungligen postat av mij82 Visa inlägg
Bara ett förtydligande, några droppar sirap eller liknande lär knappast orsaka ett luftvägsstopp men man ska vara ytterst försiktig med luftvägarna, om nåt trillar ner och fastnar så sitter vi alla, inte minst patienten, rejält i skiten.
Fick tipset av sjuksköterska när jag fick diabetes för drygt 19 år sedan att honung innanför läpparna eller kinderna kan vara en bra idé om personen inte är kontaktbar.
För ungefär 15år sedan vaknade jag upp i ambulansen. Det var inte en träningsrelaterad händelse, utan hade käkat strax innan jag lade mig och tagit för mycket insulin. Inte särskilt kul, men man får vara glad och tacksam för att sjukvården kunde komma till undsättning.

Styrketräning leder i regel till förhöjt blodsocker. Brukar alltid behöva ta ett par enheter insulin efter gymmet. Konditionsträning däremot är tvärtom, då sjunker det rejält. Efter ca 20 minuters löpning brukar blodsockret sjunka rejält för min del, och då måste jag käka kolhydrater för att kunna forsätta passet. Alternativt käka 20-50g kolhydrater innan passet beroende på hur länge passet ska pågå.

Med diabetes krävs en hel del pusslande för att vardag och träning och vardag ska kunna fungera. Sen hade man önskat att det var lika lätt som det låter i teorin och i alla böcker
DoktorK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-05-09, 08:07   #47
langsteustace
Registered User
 
Reg.datum: Apr 2020
Inlägg: 9
Citat:
Ursprungligen postat av Helgehorse Visa inlägg
"Folk har högt blodsocker för att levern släpper ut för mycket glukos"

Gudiol skriver ju att diabetes handlar om att levern inte slutar släppa ut glukos,

Undrar hur de funkar med lågt blodsocker? Får inte personer med diabetes ofta lägre blodsocker och därför tuppar de av om de inte ätit på ett bra tag?

Lärt mig inom min utbildning(räddningstjänst) att Showbox jiofi.local.html tplinklogin man skall ge personer med diabetes något sött(socker/honung) eller liknande när de börjar få lågt blodsocker och håller på att svimma. Vad gör detta söta i deras kroppar då?

Är det inte för lågt blodsocker, utan att de har för högt? Eller varför tuppar dem av, Och gör detta söta så att kroppen producerar mer insulin och håller inne glukoset ifrån levern t ex?


Frisätter fett insulin med? Om man endast skulle äta en fettrik måltid, med 0 kolhydrater(teoretiskt bara, säg man dricker 1 dl rapsolja)


Hur lagrar kroppen in fett/glukos utan insulin i cellerna?
Hjärnans celler och nervcellerna behöver inget insulin för att ta upp glukos. De är däremot beroende på att nivån av glukos, blodsockret, håller en jämn nivå och inte sjunker för lågt.
langsteustace är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)