Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-09-18, 04:26   #136
Starke75an
Mulkku of Sweden
 
Starke75ans avatar
 
Reg.datum: Jan 2015
Ort: I en by på landet
Inlägg: 882
Hade börjat med denna månad att gått igenom boendet först. Dvs lån, el, försäkringar och abonnemang.

Kollat om det går att göra nått på nån dela av de. Alltså vad el går till. Antar att du bir i nån typ av hus, då elräkning redan dragit iväg, trots det är varmt ute.
Starke75an är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 04:29   #137
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Läste tidigare inlägg nu också, det är klart om ni båda just har pluggat, men ändå har tre barn, så det är ju en rätt extrem situation. Ni får helt enkelt hålla igen utgifterna så som det ser ut nu och se till att få upp lönen, spara som fan och på 5 års sikt ta sig till en bättre ekonomisk situation. Bara 7000 på mat på en familj på 5 pers, är redan det imponerande! Jag käkade nog för 7000 själv när jag bodde i Sverige senast.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 04:42   #138
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av ådal Visa inlägg
Ifall sambon veckopendlar, går det inte att ta tåget ifall det är två storstäder som gäller?
Det gäller inte två storstäder utan en storstad till en håla och tåginfrastrukturen i det här fallet är långt långt ifrån klart.

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Skulle säga att boven i dramat ovan med höga utgifter är tidigare dåligt sparande när ni inte hade kids. Vilket gjorde att ni behövda låna till bilarna och nu får lida av Billån: 4400:-

Dom pengarna hade varit fina att sätta på sparande istället. Nu blir ett ekkorrhjul där ni aldrig lyckas spara, så när bilarna bli äldre, så får ni ta lån igen för att köpa nyare bilar. Det låter också helt otroligt att ni bor på ett ställe där det dyrt, men samtidigt är det omöjligt att ta lokal-trafik till jobbet - för er båda. Det låter som ni offrar spara för att bekvämt ta er till jobbet.

Hoppas ni kan få upp lönen och komma ur dedär, det verkar ju förjävligt..
Det är väldigt längesen vi inte hade kids. Men visst var sparandet dåligt då men man var ung och korkad helt enkelt. Det var ju dels för att vi ville ur tidigare situation som vi bestämde oss för att plugga, vilket ironiskt nog förvärrade situationen av förklarliga skäl.

Det är absolut inte av bekvämlighetsskäl vi har två bilar. Min sambo pendlar 40 mil till en stad där dit knappast går tåg dagligen. Jag behöver köra barnen till skolan då de är för små att åka buss själv och efter det behöver jag ta mig till jobbet. För att lösa det logistiskt med buss hade fritids behövt öppna 2 timmar tidigare eftersom det tar över en timme för mig att ta mig till jobbet vilket innebär att med rådande tider hade jag varit 1 timme sen varje dag och behöver åka en timme tidigare varje dag för att hinna med allt.

Lägg till alla olika aktiviteter de ska köras till med 15 minuters tidsfönster under veckan så går det inte ihop att lösa det med kollektivtrafik.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 06:32   #139
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Ni har väl tänkt på detta men mycket hade lösts av att sambon bytte jobb. Kanske inte är möjligt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 06:40   #140
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av Armed Dingo Visa inlägg
Ni har väl tänkt på detta men mycket hade lösts av att sambon bytte jobb. Kanske inte är möjligt.
Det är prio 1 och hon söker alla passande jobb som kommer ut.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 06:44   #141
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Det är prio 1 och hon söker alla passande jobb som kommer ut.
Håller tummarna.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 08:01   #142
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Själv har jag ingen direkt budget längre, jag köper det jag känner för, men det funkar bra, då jag inte direkt är någon crazy shopper.

En genomsnittsmånad här i Hongkong ser ut såhär just nu:

Hyra: 30 000 SEK
Bredband: 500 SEK
El: 400 SEK
Vatten/Gas: 300 SEK

Mat Hemma: 3000 SEK
Mat Ute: 5000 SEK
Drinkar Ute: 1500 SEK
Resor: 5000 SEK
Kläder/Skor: 2000 SEK
Övriga nöjjen: 1000 SEK

Totalt, alltså cirka 48 000 SEK, för mig som ensam. Allt över det går det till sparande.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 09:39   #143
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Breaking news! Fick precis besked att sambon fått jobb på orten. Ingen ökning i lön men ingen minskning heller, vilket ger en nettoökning totalt då utgifterna minskar avsevärt.

Bilkostnad går ner från 13600:- till typ 6000:- (bussresor inräknad i denna kostnad).

Så det som efter denna ändring kommer finnas över efter alla fasta avgifter är

3800+4500+7000= 15300:-

3800 är det som blev över denna månad, 4500:- är det som gick till barnens föreningsavgift denna månad (en fast utgift) och 7000:- är det vi tjänar på att ha en bil och att slippa pendla.

Prio 1 är att betala av alla krediter vilket är totalt 15k ungefär.

Hur påbörjar man sen sparandet på bästa sätt om man börjar från noll? Lägger man in maximalt på buffert tills den är typ 70000 eller är det bäst att fördela på olika sparanden? Man vill gärna ha en sparande för julklappar och födelsedagar färdigt tex.

Vilka olika sorters sparanden har ni?

Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Själv har jag ingen direkt budget längre, jag köper det jag känner för, men det funkar bra, då jag inte direkt är någon crazy shopper.

En genomsnittsmånad här i Hongkong ser ut såhär just nu:

Hyra: 30 000 SEK
Bredband: 500 SEK
El: 400 SEK
Vatten/Gas: 300 SEK

Mat Hemma: 3000 SEK
Mat Ute: 5000 SEK
Drinkar Ute: 1500 SEK
Resor: 5000 SEK
Kläder/Skor: 2000 SEK
Övriga nöjjen: 1000 SEK

Totalt, alltså cirka 48 000 SEK, för mig som ensam. Allt över det går det till sparande.
Living the dream minst sagt. En av mina milstolpar i livet är att kunna köpa mat på en restaurang utan att behöva ha ångest över att det kommer att rasera hela månadens budget.

Senast redigerad av Permaximum den 2018-09-18 klockan 09:45.
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 09:40   #144
Mantus
småmysigt slampig
 
Mantuss avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Ort: Uppsala
Inlägg: 1 470
Citat:
Ursprungligen postat av The_RobRoy Visa inlägg
Själv har jag ingen direkt budget längre, jag köper det jag känner för, men det funkar bra, då jag inte direkt är någon crazy shopper.

En genomsnittsmånad här i Hongkong ser ut såhär just nu:

Hyra: 30 000 SEK
Bredband: 500 SEK
El: 400 SEK
Vatten/Gas: 300 SEK

Mat Hemma: 3000 SEK
Mat Ute: 5000 SEK
Drinkar Ute: 1500 SEK
Resor: 5000 SEK
Kläder/Skor: 2000 SEK
Övriga nöjjen: 1000 SEK

Totalt, alltså cirka 48 000 SEK, för mig som ensam. Allt över det går det till sparande.
Ha! En med högre hyra än vad jag har! Problemet är att jag bor i Sverige.
__________________
Done with shadows
Mantus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 10:07   #145
Ladugårdsdörr
Registered User
 
Ladugårdsdörrs avatar
 
Reg.datum: Oct 2011
Inlägg: 795
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Hur påbörjar man sen sparandet på bästa sätt om man börjar från noll? Lägger man in maximalt på buffert tills den är typ 70000 eller är det bäst att fördela på olika sparanden? Man vill gärna ha en sparande för julklappar och födelsedagar färdigt tex.
Först och främst måste ni ha en liten buffert för akuta saker som rasad frys, bilrep/nödbil för några tusenlappar osv. 10.000 borde räcka. Parkera dessa pengar på konto som är lättillgängligt men ändå skilt från lönekonto. Därefter måste dyra krediter bort. Sedan börjar ni bygga buffert och kanske tar en liten del till julklappar men håll detta på absolut miniminivå tills rejäl buffert är på plats.
När det är klart så är det dags att fundera på långsiktigt sparande (dvs. sparande utan planerad konsumtion) och kortsiktigt sparande (semestrar, större köp).
Var noga på att skilja på buffert, kort sparande och långt sparande. Bufferten är inte till för presentinköp och långsiktigt sparande ska inte finansiera studsmattor.

Senast redigerad av Ladugårdsdörr den 2018-09-18 klockan 10:12.
Ladugårdsdörr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 10:44   #146
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Breaking news! Fick precis besked att sambon fått jobb på orten. Ingen ökning i lön men ingen minskning heller, vilket ger en nettoökning totalt då utgifterna minskar avsevärt.

Vilka olika sorters sparanden har ni?
Fantastiskt! Grattis!

Jag har bara långsiktigt sparande i princip. Har man familj, behöver man nog dock precis som Ladugårdsdörren säger dela upp det. Håller helt med honom. Det du spar för att köpa julklappar vid årets slut, är ju inte ett sparande i mina ögon. Det bara att du går plus vissa månader och minus andra. Om jag gör en budget, så räknar jag på en genomsnittsmånad, typ mina resor. Jag reser ju inte för 5000 SEK varje månad, men jag reser för 60 000 SEK per år, alltså 5000 SEK per månad. Rimligen ska det in i din månadsbudget då.

Det är helt enkelt olika sätt att se på saken, men riktigt sparande, är sådant du inte använder under året, utan som växer med tiden och gör framtiden lättare. T.ex. för ett större inköp, ny bostad eller att du inte behöver låna för att köpa bil i framtiden, etc. Helst ska det ju va pengar du inte rör förrän pension, men det är ofta orealistiskt för många barnfamiljer.
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 10:46   #147
The_RobRoy
Living the good life
 
The_RobRoys avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Hongkong
Inlägg: 1 787
Citat:
Ursprungligen postat av Mantus Visa inlägg
Ha! En med högre hyra än vad jag har! Problemet är att jag bor i Sverige.
Bor du också i ett litet skyffe på 45 kvadrat med kokvrå?
__________________
Iron addict for life
The_RobRoy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 10:51   #148
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen
 
ceejays avatar
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: uppsala
Inlägg: 20 086
haha fan vad sjuk hyra robroy.
__________________
Ceejay's träningsjournal!
ceejay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 11:21   #149
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 838
Citat:
Ursprungligen postat av Permaximum Visa inlägg
Breaking news! Fick precis besked att sambon fått jobb på orten. Ingen ökning i lön men ingen minskning heller, vilket ger en nettoökning totalt då utgifterna minskar avsevärt.

Bilkostnad går ner från 13600:- till typ 6000:- (bussresor inräknad i denna kostnad).

Så det som efter denna ändring kommer finnas över efter alla fasta avgifter är

3800+4500+7000= 15300:-

3800 är det som blev över denna månad, 4500:- är det som gick till barnens föreningsavgift denna månad (en fast utgift) och 7000:- är det vi tjänar på att ha en bil och att slippa pendla.

Prio 1 är att betala av alla krediter vilket är totalt 15k ungefär.

Hur påbörjar man sen sparandet på bästa sätt om man börjar från noll? Lägger man in maximalt på buffert tills den är typ 70000 eller är det bäst att fördela på olika sparanden? Man vill gärna ha en sparande för julklappar och födelsedagar färdigt tex.

Vilka olika sorters sparanden har ni?



Living the dream minst sagt. En av mina milstolpar i livet är att kunna köpa mat på en restaurang utan att behöva ha ångest över att det kommer att rasera hela månadens budget.
Jag har bra tummar. Nu när jag vet hur mycket ni sparar in vet jag vad jag kan sätta fakturan på också.



Grattis
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-09-18, 12:05   #150
Permaximum
Registered User
 
Permaximums avatar
 
Reg.datum: Jan 2013
Inlägg: 126
Citat:
Ursprungligen postat av Ladugårdsdörr Visa inlägg
Först och främst måste ni ha en liten buffert för akuta saker som rasad frys, bilrep/nödbil för några tusenlappar osv. 10.000 borde räcka. Parkera dessa pengar på konto som är lättillgängligt men ändå skilt från lönekonto. Därefter måste dyra krediter bort. Sedan börjar ni bygga buffert och kanske tar en liten del till julklappar men håll detta på absolut miniminivå tills rejäl buffert är på plats.
När det är klart så är det dags att fundera på långsiktigt sparande (dvs. sparande utan planerad konsumtion) och kortsiktigt sparande (semestrar, större köp).
Var noga på att skilja på buffert, kort sparande och långt sparande. Bufferten är inte till för presentinköp och långsiktigt sparande ska inte finansiera studsmattor.
Tack för råd. Men vad är det egentligen för skillnad på akutbuffert och vanlig buffert i ditt exempel? Buffert är väl just till för akuta situationer? Eller du kanske helt enkelt menar med att först bygga buffert till 10000, sen betala bort krediter och sen fortsätta på bufferten?

Tack för alla gratulationer speciellt till Armed Dingo för tummarna. Känns riktigt bra!
Permaximum är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)