Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2018-08-27, 13:19   #10
Man and Machine
Stenhård medlem
 
Man and Machines avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sverige
Inlägg: 1 689
Citat:
Ursprungligen postat av r1kkie Visa inlägg
Inget alls tycker jag.

Tycker bara man delar på avgiften samt driftkostnaderna. Ränta å amortering tycker jag den ensamma ägaren får stå för själv.
Delar din syn på amorteringen men har du lust att utveckla resonemanget angående räntan?

Citat:
Ursprungligen postat av xodd Visa inlägg
Definitivt 50% på räntan. Amorteringen där emot är jag inte helt övertygad själv om vad jag tycker.

Det logiska är att du självklart betalar 50% av boendekostnaden, men frågan är om man bör räkna med amorteringen i boendekostnaden...?
Jag tycker inte det. Som en del redan påpekat är det ju pengar som går tillbaka till ägaren vid försäljning.

Citat:
Ursprungligen postat av Baldr Visa inlägg
Lawline #1: 50/50
Lawline #2: 50/50
HSB: Summa motsvarande hyresrätt
Kolozzeum: Inget konsensus
Bra länkar! Fick mig en ögonöppnare angående ränteavdraget som jag missat.

Citat:
Ursprungligen postat av Librish Visa inlägg
Det vettigaste är nog att ni försöker komma fram till vad en rimlig hyra är för motsvarande bostad/område och sedan betalar du den delat på 2 och drar av lite till eftersom du förmodligen kommer hjälpa till mer än en vanlig hyresgäst med att hålla bostaden i skick.

Vad hennes ränta / amortering är borde inte påverka detta.
Om vi inte varit sambos (som i förhållande sambos) tycker jag denna modell är rättvisas. Varför ska "hyresgästen" glida på den andras investering? För förhållandets skull tror jag ett upplägg där båda "tjänar" på det är bäst. Kanske för det är jag som är "hyresgästen"

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag och min sambo hade en identisk situation som ni (jag ägde lägenheten och hade lån på halva köpesumman). Min sambo betalade halva räntan, vilket var ca 400 kr/månad eftersom lägenheten inte kostade så mkt i inköp och räntan som bekant varit svinlåg. Jag amorterade ingenting på lånet men hade jag gjort det så hade han absolut inte betalt något av den summan. Att han betalade halva räntan tyckte vi var rimligt eftersom räntan ändå är en kostnad för att kunna bo i just den lägenheten. Det är möjligt att vi hade resonerat annorlunda om bostaden varit väldigt dyr och räntekostnaden därmed betydligt högre.
Vi har en förhållandevis billig lägenhet men jag tror ändå vi har högre räntekostnader än er, har inte hunnit räkna på det än. Räknade ni in ränteavdraget där eller delade ni rakt av? I ert fall kanske det inte rör sig om så mycket pengar men jag tror jag ligger lite sämre till.

Tack för alla svar!
Man and Machine är inte uppkopplad   Svara med citat


 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)