Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2018-02-12, 11:07   #76
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Knäböjelser

2x4 112.5 kg (+1 rep/set)
1x3 112.5 kg

2x3 100 kg med stopp (+1 rep/set)

1x3 65 explosiva

Breda chins

1x3 +20 kg
1x4 +20 kg (+1 rep)
1x10 +10 kg
1x7 kroppsvikt med stopp i toppenläget.

Sen blev det 3 set benspark, 2 set benpress, 3 set dragonflags, 2 set maghjul, 3 set av en annan magövning.

Bra böjar. Valde att inte köra fyra reps på sista setet för att kunna göra 3x4 nästa gång och ändå ha progression. Grease the groove. Stoppböjarna var riktigt bra idag.
Första setet i chinsen var dåliga. Andra gick bättre, bättre drag. Nådde iallafall den tänkte ökningen där.

Det blir mest troligt intervaller ikväll och en vilodag imorgon.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 15:33   #77
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Hola bandola.

Intervallz

2 km uppvärmning till gymmet.
2 set á 5x1 minuter 18.3 km/h (3:17 min/km) - 30 sek vila mellan intervallerna, 2 min vila mellan seten. (+2 intervaller jämfört med förra)
2 km hemjogg

Härligt, ökade med 2 minuter/2 intervaller idag som planerat. Kändes faktiskt lättare än förra gången, trots knäböjarna osv idag. Nästa gång siktar jag på 12 intervaller, klarar jag det så ökar jag 0.1 km/h och börjar om på 8 intervaller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 16:41   #78
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Du verkar gilla chins och böj betydligt mer än marklyft ser jag.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-12, 16:53   #79
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Du verkar gilla chins och böj betydligt mer än marklyft ser jag.
Absolut! Jag avskyr marklyft skulle helst skippa det helt, men jag kör ett set iallafall bara för att det är bra för styrkan i ryggen. Får väl se hur långt jag tar mig på det här sättet, förhoppningsvis upp till en femma på 150-160 innan man får börja justera något.

Var ganska duktig på sumomark för typ fem år sedan. Då gjorde jag 140x13 efter bara några pass. Sen fick jag problem med en ljumske från fotboll så då la jag ner sumon.

Och så har vi bara OL-stänger där jag tränar, vilket suger för marklyft, speciellt med pronerat grepp. Skulle gärna ha en SL-stång med grov räffling.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-02-12 klockan 16:55.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-13, 19:28   #80
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Hola bandola.

Intervallz

2 km uppvärmning till gymmet.
2 set á 5x1 minuter 18.3 km/h (3:17 min/km) - 30 sek vila mellan intervallerna, 2 min vila mellan seten. (+2 intervaller jämfört med förra)
2 km hemjogg

Härligt, ökade med 2 minuter/2 intervaller idag som planerat. Kändes faktiskt lättare än förra gången, trots knäböjarna osv idag. Nästa gång siktar jag på 12 intervaller, klarar jag det så ökar jag 0.1 km/h och börjar om på 8 intervaller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-14, 12:24   #81
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Det gick undan!


Styrketredning idag.

Lutande hantelpress

2x18 30 kg (+1 rep/set)

Superset med mark:

Marklyft - pronerat grepp

1x6 127,5 kg (+1 rep +2.5 kg)

FU-bänk - 80% av 2 rm.

3x6 65 kg
1x5 65 kg
(+2 rep totalt)

Hängstyrkevändning

1x5 60 kg (+1 rep)
1x4 62.5 kg (+1 rep)

3 set rodd, 4 set armar, 8 set mage, 3 set baksida lår.

Första setet i hantelpressen var bra, hade nog kunnat klämma ut 21-22 reps och slå pers. Andra setet var lite tyngre, men hade ändå en rep kvar. Körde mitt marklyft mellan dom två seten, så det var nog anledningen till att andra setet var lite tyngre.
Valde att spara mig en repetition i sista setet i bänken. Då kan jag med lätthet köra 4x6 nästa vecka och ändå ha progression. Öka så lite som möjligt per pass under så lång tid som möjligt = win.
Bra fart i bänken iallafall, tekniken sitter bättre och bättre.

Kroppen kändes pigg också, ett bra tecken.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-02-14 klockan 12:26.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-15, 16:16   #82
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Springa.

2 km uppvärmning
2 stycken Olga-intervaller på 3:47/km + 3:55/km, så alltså 4 km totalt (2+2) i 3:51 tempo i snitt. 2 min vila mellan dom två intervallerna.
3 km nedjogg

Kändes fantastiskt bra under intervallerna. Hade nog kunnat öka med 1-2 sekunder åt vardera håll, men det var första gången på flera månader som jag körde detta igen.

Om någon undrar så är Olga-intervaller 2 kilometers-intervaller enligt följande:

400m+400m
300m+300m
200m+200m
100m+100m

För mig blir tempot:

Första 400 i 3:47, andra 400 i 3:55, sedan 300 i 3:47, andra 300 i 3:55 osv.

När man har sprungit dom två kilometrarna så vilar man 2-3 minuter och kör en omgång till. Om man vill vara frän så kör man ännu fler intervaller.

Långa och jobbiga intervaller.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-02-15 klockan 16:17.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-16, 11:48   #83
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Det var inge kul att träna idag. Sån grotesk träningsvärk i ländryggen och stumma ben. Vänstra höftböjaren gnäller lite. Körde ett väldigt minimerat pass, fyra övningar. Hade ingen motivation att blanda och köra mycket idag. Inte heller någon motivation att dra mig upp med vikter idag.

Knäböj

5x2 103.5 kg - med stopp (+2 set)
2x4 101 kg - utan stopp (+1 kg)
1x5 101 kg - utan stopp (+1 rep)

Supersettades med chins:

Chins - Blandat lite olika varianter (5 set vanliga, 3 set breda, 1 set smala)

9x10 på kroppsvikten.

Plan hantelpress - med stopp

1x20 25 kg
1x17 27.5 kg
1x10 30 kg

Försökte sluta ~2 reps från fail, men skulle ha vilat lite extra till sista set.

Och 2 set flyes.

Blö. Fick det viktigaste gjort iallafall. Kändes mest i ländryggen vid böjen, sån galen träningsvärk. Dock bra form på lyften. Uteslöt alltså utfall, benspark, hip-thrust, raka mark+lårcurl, rodd, armar, mage.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-02-16 klockan 11:49.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 10:20   #84
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Här går man och hoppas på -2 grader, sol och vindstilla men möts med -10, snö i luften och ~5 m/s när man vaknar Seg i hela nedre regionen av kroppen också, men bara bita ihop och ta sig ut en sväng. Sen blir det vila för underkroppen.

Distans: 15 kilometer
Tempo: 4:44/km
Snittpuls: 164/minut

Testade att ta på mig pulsbandet, det var ett tag sen. Det blev ett lugnare distanspass. Bra puls för tempot, trodde ändå att jag skulle ligga på 170-175/minut.
Men i slutändan så var det ändå ett okej pass. Tråkigt med vädret bara... det skulle vara kul om man fick börja springa på ett plant underlag med lite bättre grepp snart. Är lite lagom less den extremt ojämna marken med bulor, vågor, stora gropar, lössnö här och där, halkigt hit och dit. Och så skulle det ju få vara kul att springa i lite sol och varmare temperatur igen.. Och slippa vara snöblind var och varannan gång man joggar, livsfarligt

Det känns verkligen i lederna att marken är så ojämn. Leder kring fötter och knän ömmar betydligt oftare när man inte får lika rena nedslag utan kanske bara 50% av stegen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-02-17 klockan 10:22.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 11:51   #85
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Bra som vanligt.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-17, 12:19   #86
micke81
något kärvare
 
Reg.datum: Sep 2007
Ort: sumpan
Inlägg: 1 634
Intressant notis här,jag tycker att mina leder känns gladare när jag springer och går på ojämnare underlag medans de blir lite tjuriga av plana underlag där man sitter fast i samma rörelse konstant,fast det är ju det där förstås med att snö,vinter och mörker som kan innebära att man inte ser vart man sätter fötterna och den biten tenderar att sabba en fullständigt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Inget som inte är dopningsklassat eller läkemedelsklassat är mer anabolt än mjölk.
micke81 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 15:29   #87
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Bra som vanligt.
Äsch då. Tackar!

Citat:
Ursprungligen postat av micke81 Visa inlägg
Intressant notis här,jag tycker att mina leder känns gladare när jag springer och går på ojämnare underlag medans de blir lite tjuriga av plana underlag där man sitter fast i samma rörelse konstant,fast det är ju det där förstås med att snö,vinter och mörker som kan innebära att man inte ser vart man sätter fötterna och den biten tenderar att sabba en fullständigt.
Intressant hur olika det kan te sig alltså Jo, just den här årstiden är det åt helvete. Jag har ju absolut inga problem med ojämn terräng om det är på sommaren i skog och på stigar t.ex, då tycker jag nästan att det är roligare och skönare!



Söndag

FU-bänk:

1x2 82.5 kg (+2.5 kg)
2x4 72.5 kg (+1 rep/set)
2x3 72.5 kg

3 set lutande hantelpress, några set rodd och latsdrag, 9 set triceps/biceps.

Ett riktigt snabbt pass. Fortsatt stabil ökning i bänken.


Måndag

Hade tänkt köra knäböj och chins, men orkade bara inte. Tog det idag, tisdag.

Det blev kortare löpning, tror det var 7 km. Hade ingen klocka med mig.

Tisdag

Knäböj

1x8 115 kg (PB +2 reps)
2x2 105 kg
2x3 90 kg - med stopp

Chins - körde lite lättare idag.

2x1 +25 kg
1x2 +25 kg
1x16 kroppsvikt - kontrollerade upp och ner. (+1 rep)

Sen blev det även 3 set latsdrag, 3 set dragonflags och 3 set benpress.


Sån fruktansvärd öm höftböjare på vänster sida. Det kändes överjävligt att böja idag, hade tänkt ge mig efter att jag kände på 110 kg innan 115. Men lyckades på något sätt grisa upp ett pers. Började skaka efter sjätte repetitionen. Sen var kroppen helt slut

Får vara grymt nöjd med perset, hade inte tänkt mig det idag. Första repetitionen var tung, andra och tredje gick ganska jävla bra. Fjärde och femte helt okej. När jag sen hade gjort sjätte så började vänster ben skaka lite. Om jag ändå hade klarat sex så är det ju lika bra att göra sju och slå pers, tänkte jag. Sen hade det ju känts roligare att göra åtta än sju, så då gjorde jag en åttonde också. Det lustiga är nog att åttan var bättre än sexan/sjuan.

Chinsen ville jag bara känna på några singlar på 25 istället för att köra på 20. Sen blev det en tvåa på sista setet utan bekymmer.

Nu blir det vila för underkroppen, varken löpa eller böja/marka, tills på fredag. Promenader och ett överkroppspass imorgon, vila torsdag. Trycka med en tennisboll på höftböjaren och undvika stretching.

Man kan säga att resten av veckan blir deload. Inga intervaller, ingen tyngre lyftning. Bara lättare jogg fredag+lördag t.ex. Kanske går upp och känner på några kortare 20-30s sprinter på 3:00/km på lördag.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.

Senast redigerad av StarkaUlf den 2018-02-20 klockan 15:32.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 15:41   #88
stridis
stridis- avatartextmästare
 
stridiss avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: lindome
Inlägg: 6 031
Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg

FU-bänk:

1x2 82.5 kg (+2.5 kg)
2x4 72.5 kg (+1 rep/set)
2x3 72.5 kg
FU-bänk verkar poppis. Får nog själv köra det jag med.
Fast då blir det krigarbänk, dvs FU-smalbänk.
__________________
Stridis invictus.

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är uppkopplad nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 15:47   #89
StarkaUlf
Längtar till jul.
 
StarkaUlfs avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 9 685
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
FU-bänk verkar poppis. Får nog själv köra det jag med.
Fast då blir det krigarbänk, dvs FU-smalbänk.
Jasså? Jag tycker att det verkar ovanligt slutade i princip med bänk/bänkvarianter efter det att jag tog 105 kg sommaren 2015. Det är så jävla tråkigt. Gick över till hantelpressar och dips, men tänkte att FU-bänk kan jag leva med då det är svårt att vara viktkåt och lyfta taskigt. Så nu är det bara att jobba sig upp mot 100. Har nog ganska mycket att plocka bara genom att börja köra övningen och frekvent.

Samtidigt tycker jag att det mesta i gymmet är tråkigt just nu, det är roligare och skönare att springa ^^ men man vill ju inte se helt förkastlig ut, så det är bara att göra något åt det.

Du tar det till en annan nivå, med andra ord!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av ceejay Visa inlägg
Skulle vända läraren upp och ner och säga att jag kan göra detta pga bänkpress med brygga och djupa böjar.
StarkaUlf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 16:22   #90
Ozziking
Registered User
 
Ozzikings avatar
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Visby, gotland
Inlägg: 11 673
Glass, fluff och limpa med inslag av motion.

Citat:
Ursprungligen postat av StarkaUlf Visa inlägg
Jasså? Jag tycker att det verkar ovanligt slutade i princip med bänk/bänkvarianter efter det att jag tog 105 kg sommaren 2015. Det är så jävla tråkigt. Gick över till hantelpressar och dips, men tänkte att FU-bänk kan jag leva med då det är svårt att vara viktkåt och lyfta taskigt. Så nu är det bara att jobba sig upp mot 100. Har nog ganska mycket att plocka bara genom att börja köra övningen och frekvent.

Samtidigt tycker jag att det mesta i gymmet är tråkigt just nu, det är roligare och skönare att springa ^^ men man vill ju inte se helt förkastlig ut, så det är bara att göra något åt det.

Du tar det till en annan nivå, med andra ord!


Funderar stenhårt på att fimpa bänken och köra på dips & hantelpress. Tror det är mer hållbart l längden, samt att det bidrar till ett bättre psykiskt välmående (för vissa inkl. Mig själv) Hahaha :P

Du kör det där bänkprogrammet för FU-bänk nu ser jag?! Kul!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
Bara den som inte tränar hårt som tycker att kolhydrater är överskattade. Den som gör det tycker att dom är uppskattade.
Ozziking lyfter och tränar på

/Mark-185/Bänk-100/Böj-160/Ryck-86/Stöt-116/

Senast redigerad av Ozziking den 2018-02-20 klockan 16:24.
Ozziking är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)