Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-18, 13:10   #1
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Hur påverkas min kropp och böj/mark av 30 min jogg 5 dagar i veckan?

Har numera stillasittande jobb igen. Jag cyklar 1 mil om dagen för att komma till och från jobbet men i övrigt är det extremt mycket sittande.

Detta sittande tär på mig både mentalt och fysiskt i den mån att jag inte vill äta mindre än jag redan gör, men jag vill fortsätta gå ner i vikt. Jag vill fan bli sub 10% och hålla mig där året runt.

Jag har därför tänkt börja jogga 4 km varje vardagsmorgon. Och i det fall att jag är skittrött en morgon eller bara har extrem träningsvärk så ska jag gå samma sträcka, men den ska göras oavsett.

Jag har nu några undringar på detta. Är det normalt att få sämre styrka i böjen av såpass kort distans?

Kommer jag dra nytta av bättre hormonprofil av att göra detta?

Kan den förbättrade hormonprofilen isåfall förbättra min styrketräning?

Kommer jag förbruka drygt 300 kcal mer per dag jag gör detta?

Kommer min kondition förbättras lite grann?

Vad har ni för erfarenheter av dylika tillägg av konditionsträning?
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut

Senast redigerad av Armed Dingo den 2019-10-18 klockan 13:20.
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 13:31   #2
BengtBurk
Registered User
 
BengtBurks avatar
 
Reg.datum: Nov 2008
Inlägg: 869
Om du joggar lågintensivt tror jag inte du kommer få någon negativ effekt på styrketräningen men börjar du bli sugen på att sätta ett PB på rundan var och varannan dag blir det slitsamt.

Du kommer förbruka ungefär 1 kcal/kgKv/km. Väger du 80 kg kommer du alltså förbruka ungefär 320 kcal på 4 km jogg.

Konditionen kommer förbättras lite grann om det här är mer konditionsträning än vad du är van vid men jag skulle inte förvänta mig någon jätteeffekt.
BengtBurk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 14:19   #3
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Jag hör av mig med eventuella effekter. Morgontröttheten är min största fiende men den kan bero på att jag tar tid på mig att somna. Något som kan släppa om jag blir tröttare på kvällen av att jogga på morgonen.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 16:02   #4
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
4km varje morgon blir en del löpning ändå, jag tror det kommer ge en hel del i konditionsväg om du inte brukar köra nån löpning alls annars. Man kan nog förvänta sig att bibehållen träningsvolym på en och samma nivå kan fortsätta ge resultat under en längre tid också genom att ha en bibehållen kontinuitet i löpningen. Dvs du kommer kanske få rätt mycket resultat de första veckorna och sedan kommer du fortsätta få rätt små förbättringar av konditionen under ett antal månader utan att behöva öka på träningsdosen.

Jag skulle gissa att du kanske kan få någon typ av negativa effekter på styrka/muskelmassa den första tiden med denna löpträning. Dvs ju jobbigare löpningen är, ju mer kommer den "krocka" med benstyrketräningen. Men i längden tror jag du kanske tom kan få bättre resultat av styrketräningen av att ha ett inslag av konditionsträning.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 20:10   #5
grondahl
Dryg, slö & långsam
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 418
Det kan ju vara smart att bygga upp det lite. Typ Måndag-Onsdag-Fredag till att börja med och sen lägga till resterande dagar allteftersom, även om 20 km i veckan inte är jättemycket löpning så kommer det slita att gå från 0 km till 20 km på en gång.
grondahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 20:41   #6
Armed Dingo
Tack, god jul!
 
Armed Dingos avatar
 
Reg.datum: May 2013
Inlägg: 1 843
Citat:
Ursprungligen postat av grondahl Visa inlägg
Det kan ju vara smart att bygga upp det lite. Typ Måndag-Onsdag-Fredag till att börja med och sen lägga till resterande dagar allteftersom, även om 20 km i veckan inte är jättemycket löpning så kommer det slita att gå från 0 km till 20 km på en gång.
Detta var min tanke först, att löpa på off gymdagar.

Det kanske blir så också men rent disciplinmässigt har jag lättare att ställa in mig på att jag är en person som löper varje vardagmorgon än varannan. Då blir det lätt en "äähh jag tränade igår, orkar inte idag" grej.

Men får se hur det faller ut!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av 40plus Visa inlägg
när dom tajta kläderna vrängs av så väller fettet ut
Armed Dingo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-24, 12:42   #7
WhiteJellyBerry
Registered User
 
WhiteJellyBerrys avatar
 
Reg.datum: Aug 2019
Inlägg: 72
Böjen går ner för mig om jag springer för mycket. 5 dagar i veckan är rätt tufft om du inte är lättviktare. Men anpassar sig som med allt annat.
WhiteJellyBerry är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)