Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-05, 23:51   #1
Rebaum
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 1
Stor och stark?

Jag ska börja styrketräna och har som mål att naturligt lägga på mig så mycket muskelmassa och styrka som möjligt för min ålder och genetiska förutsättningar. Har en dröm att nå högt på styrkestandardskalan.

Då jag är nybörjare har jag sökt runt på nätet efter information för att från början träna och äta på rätt sätt och jag har hittat mycket intressant information, t.ex. att man får bättre resultat av att träna benen före armarna eftersom det utsöndras mer tillväxthormon ju större del av kroppen som har fått arbeta.

Styrkelabbet har en hel del informativa artiklar och i en av dessa står det att om styrka är målet gäller låga repetitionsantal, 1-4 reps, och om muskelmassa är målet gäller medelhöga repetitionsantal, 6-12 reps.

Man skriver lite mer specifikt om optimal muskelmassa och att man uppnår detta genom att träna med vikter som är 70-80 % av 1RM, göra 6-12 reps per set, göra 40-70 reps per muskelgrupp och träningspass samt träna samma muskelgrupp 2-4 gånger per vecka. Man skriver dock inte hur många set som gäller vid styrka utan skriver bara repsantalet som är 1-4.

Min fråga är nu hur jag lägger upp detta på bästa sätt för att nå mina mål att bli både stor och stark när jag bara kan träna 3 dagar i veckan och 60 min per gång inkl uppvärmning?

Kan jag ta ett enkelt program, sätt till upplägg, som Stronglifts 5x5 och nå mina mål?

Kan jag träna 5x5 i ett par månader för att bygga upp grundstyrkan för att sedan alternera 10-12x5 och 2-3x5 eller 3x3 för att över tid bli både stor och stark? Eller måste man träna upp styrkan först i ett par år och sedan "pumpa" upp musklerna?