Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träning - Vikter & Kondition

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-05, 23:51   #1
Rebaum
Registered User
 
Reg.datum: Oct 2019
Inlägg: 1
Stor och stark?

Jag ska börja styrketräna och har som mål att naturligt lägga på mig så mycket muskelmassa och styrka som möjligt för min ålder och genetiska förutsättningar. Har en dröm att nå högt på styrkestandardskalan.

Då jag är nybörjare har jag sökt runt på nätet efter information för att från början träna och äta på rätt sätt och jag har hittat mycket intressant information, t.ex. att man får bättre resultat av att träna benen före armarna eftersom det utsöndras mer tillväxthormon ju större del av kroppen som har fått arbeta.

Styrkelabbet har en hel del informativa artiklar och i en av dessa står det att om styrka är målet gäller låga repetitionsantal, 1-4 reps, och om muskelmassa är målet gäller medelhöga repetitionsantal, 6-12 reps.

Man skriver lite mer specifikt om optimal muskelmassa och att man uppnår detta genom att träna med vikter som är 70-80 % av 1RM, göra 6-12 reps per set, göra 40-70 reps per muskelgrupp och träningspass samt träna samma muskelgrupp 2-4 gånger per vecka. Man skriver dock inte hur många set som gäller vid styrka utan skriver bara repsantalet som är 1-4.

Min fråga är nu hur jag lägger upp detta på bästa sätt för att nå mina mål att bli både stor och stark när jag bara kan träna 3 dagar i veckan och 60 min per gång inkl uppvärmning?

Kan jag ta ett enkelt program, sätt till upplägg, som Stronglifts 5x5 och nå mina mål?

Kan jag träna 5x5 i ett par månader för att bygga upp grundstyrkan för att sedan alternera 10-12x5 och 2-3x5 eller 3x3 för att över tid bli både stor och stark? Eller måste man träna upp styrkan först i ett par år och sedan "pumpa" upp musklerna?

Är inte Stronglifts 5x5 lite skevt utformat med tanke på att det är dubbelt så mycket volym för underkroppen jämfört med överkroppen, samt inte speciellt mycket volym för armar och skuldror? Mycket fokus ligger på underkroppen. Är det dumt att lägga till arm- och ryggövningar?

Sist så undrar jag om man kan köra med samma program hela tiden förutsätt att man fortsätter chocka musklerna genom att alternera vikt, set, reps, införa myo-reps etc?

Att jag undrar detta är för att Stronglifts 5x5 är tidseffektivt. Har tittat på hans Youtubeklipp och han gör passen på under 30 min, inkl uppvärmning.

Många funderingar och frågor men är som sagt nybörjare.

// Rebaum //
Rebaum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 10:51   #2
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
hej min vän alla börjar vi någonstans. ett första steg mot ett mål är viktigast, var väldigt tydlig vilken dröm du vill uppfylla någonting för riktning m?
Intensitet efter det. Du kan inte lära dig intensitet, rena muskelkontraktioner, muskelbalans etc effektivt från läsning, med rätt mentor och omgivning kan du göra mycket stora framsteg. Reps och set är helt ointressant i förhållande till de tidigare nämnda. sen finns det tusen vägar till samma mål.
lycka till
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 11:18   #3
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Du har inte ens börjat styrketräna men känner till en hel del och vill nu plötsligt nå ditt genetiska max? Du använder typiska trigger-ord som "5x5" och "pump" för att skapa kaos på forumet. ;-/ Hmmmmmm........
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 11:20   #4
Anders The Peak
Registered User
 
Anders The Peaks avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Hemma
Inlägg: 11 217
Prost vad gör inte vissa för att skaka liv i forumet
__________________
Grandmaster Broscientist

"Bro, you gotta slam 40-60 grams of waxy maize plus 20 grams of BCAA within 7 seconds of finishing your last set of squat rack curls. Otherwise, you'll go straight catabolic."
Anders The Peak är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 11:36   #5
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Anledningen till att SL och 5x5 har varit populärt är helt enkelt för att de flesta som håller på med det diggar lite "guy on guy" action, om du fattar vad jag menar. Därför är det MENINGEN att det ska vara mer ben- och rövträning än armar och skuldror, eftersom de vill ha fina bubblebutts.

Generellt sett skulle jag avråda dig från att köra den typen av program, såvida du inte vill att främmande killar och gubbar i alla åldrar ska börja komma fram till dig på gymmet, klämma på stjärten och säga, "najs röv, vilket program kör du? Stronglifts?" Om det är din grej, fantastiskt, men annars kommer du inte få ut något önskvärt från träningen.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 11:54   #6
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av Anders The Peak Visa inlägg
Prost vad gör inte vissa för att skaka liv i forumet
Hehe, faktum är att jag faktiskt tänkt att det kanske är bra med trollen så att forumet åtminstone håller sig vid liv. :-P

Det jag har svårast för är att se på när de vanliga forummedlemmarna inte inser att de blir trollade, det gör mig frustrerad inombords!
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 15:12   #7
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Prost Visa inlägg
Hehe, faktum är att jag faktiskt tänkt att det kanske är bra med trollen så att forumet åtminstone håller sig vid liv. :-P

Det jag har svårast för är att se på när de vanliga forummedlemmarna inte inser att de blir trollade, det gör mig frustrerad inombords!
På tio års tid är det den här typen av svar du åstakommit? Inte undra på om aktiviteten är låg ni andra inkluderade
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-06, 18:51   #8
Prost
Registered User
 
Prosts avatar
 
Reg.datum: Jan 2009
Ort: Outer Haven
Inlägg: 674
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
På tio års tid är det den här typen av svar du åstakommit? Inte undra på om aktiviteten är låg ni andra inkluderade
Vad har jag gjort för fel tycker du? Jag läser bara mest på forumet om det finns någon intressant diskussion, får jag inte kommentera om trollen/trollet som dyker upp konstant nuförtiden med nya konton?
Prost är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-12, 07:47   #9
Gluffgluff
Registered User
 
Reg.datum: Mar 2014
Ort: Gloomhaven
Inlägg: 270
Citat:
Ursprungligen postat av jmk Visa inlägg
På tio års tid är det den här typen av svar du åstakommit? Inte undra på om aktiviteten är låg ni andra inkluderade
På tal om aktivitet, du har producerat 71 inlägg över 16 år. Nästan lika många trådstarter som 5x5-pump-optimalanoobgains-trollet producerat på ett par veckor.

Om Prosts inlägg håller för låg nivå för dig skulle du kanske kunna spendera ditt inlägg med att typ svara på TS frågor.
Gluffgluff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-15, 13:06   #10
jmk
Registered User
 
jmks avatar
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 183
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffgluff Visa inlägg
På tal om aktivitet, du har producerat 71 inlägg över 16 år. Nästan lika många trådstarter som 5x5-pump-optimalanoobgains-trollet producerat på ett par veckor.

Om Prosts inlägg håller för låg nivå för dig skulle du kanske kunna spendera ditt inlägg med att typ svara på TS frågor.
typ svara TS?
har du gjort det, eller är du den tredje groupien här som juckar mig på benet? Sikta lite högre det är inte bara du som läser här mvh johnny
jmk är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)