Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gammal 2019-06-15, 17:53   #61
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
En bump istället för att starta en till tråd med två frågeställningar.
Jag har testat både med handskar där jag tyvärr får nästan lite skavande på insdan av den fingerled som kommer efter knogarna. Men när jag kör utan blir jag nästan skinnflådd istället på de lederna eftersom lindorna inte når riktigt upp. Så tips på att motverka något av dessa problem?

Sen tycer jag att det är så kul att jag har börjat fundera lite mot att även ha en motståndare. Men undrar om det finns någon MMA-liknande som man inte får slå mot huvudet då mitt stackars huvud redan har varit med om lite väl mycket (berättade lite i en annan tråd) och vill inte förvärra de skadorna? Då menar jag inte kampsporter som det mest bara är grepp och kast som judo, karate och så utan mer mot kickboxning och liknande.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 17:56   #62
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
En bump istället för att starta en till tråd med två frågeställningar.
Jag har testat både med handskar där jag tyvärr får nästan lite skavande på insdan av den fingerled som kommer efter knogarna. Men när jag kör utan blir jag nästan skinnflådd istället på de lederna eftersom lindorna inte når riktigt upp. Så tips på att motverka något av dessa problem?

Sen tycer jag att det är så kul att jag har börjat fundera lite mot att även ha en motståndare. Men undrar om det finns någon MMA-liknande som man inte får slå mot huvudet då mitt stackars huvud redan har varit med om lite väl mycket (berättade lite i en annan tråd) och vill inte förvärra de skadorna? Då menar jag inte kampsporter som det mest bara är grepp och kast som judo, karate och så utan mer mot kickboxning och liknande.
Kan ju köra kickboxning och berätta för dom om huvudet och så kör du bara sparring mot kroppen och aldrig huvudet.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 18:04   #63
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Kan ju köra kickboxning och berätta för dom om huvudet och så kör du bara sparring mot kroppen och aldrig huvudet.
Problemet blir väl om jag även vill tävla. För då tror jag inte att det kanske funkar lika bra eftersom jag även har en lite vinnarskalle. ^^ Men tack för tipset
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 18:50   #64
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Problemet blir väl om jag även vill tävla. För då tror jag inte att det kanske funkar lika bra eftersom jag även har en lite vinnarskalle. ^^ Men tack för tipset
Hm ja.. vetetusan vad det skulle vara för något där du kan tävla utan slag mot huvud men fortfarande vara en "striking-sport"

kyokushin karate vet jag dom har turneringar där man får slå mot ansiktet och och även turneringar där man inte får slå mot ansiktet.. problemet är att jag är rätt säker på att sparkar mot huvudet ingår i bägge sortens turneringar vilket inte direkt är bättre för hjärnhälsan hehe
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 19:17   #65
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Hm ja.. vetetusan vad det skulle vara för något där du kan tävla utan slag mot huvud men fortfarande vara en "striking-sport"

kyokushin karate vet jag dom har turneringar där man får slå mot ansiktet och och även turneringar där man inte får slå mot ansiktet.. problemet är att jag är rätt säker på att sparkar mot huvudet ingår i bägge sortens turneringar vilket inte direkt är bättre för hjärnhälsan hehe
Och det var just en kraftig spark mo huvudet som orsakade de skador jag redan har. Så får eventuellt nöja mig med sparring och säck. Har du något tips på den andra frågeställningen med att jag får nästan skavsår av handskarna?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 19:37   #66
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Och det var just en kraftig spark mo huvudet som orsakade de skador jag redan har. Så får eventuellt nöja mig med sparring och säck. Har du något tips på den andra frågeställningen med att jag får nästan skavsår av handskarna?
Förstår inte vad du menade. Du kör antingen med handskar och då får du lite skavande eller så kör du utan handskar fast med lindor och då blir du skinnflådd? Boxas på säck med ren hud kommer garanterat slita, huden lär väl bli tjockare och tuffare efter ett tag och tåla bra mycket mer dock. Smörja in huden före träningspassen med någon fet kräm kan säkert hjälpa en del och om du nu blir skinnflådd när du kör enbart med lindor och det är ett problem så strunta i att köra med enbart lindor.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 19:54   #67
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Förstår inte vad du menade. Du kör antingen med handskar och då får du lite skavande eller så kör du utan handskar fast med lindor och då blir du skinnflådd? Boxas på säck med ren hud kommer garanterat slita, huden lär väl bli tjockare och tuffare efter ett tag och tåla bra mycket mer dock. Smörja in huden före träningspassen med någon fet kräm kan säkert hjälpa en del och om du nu blir skinnflådd när du kör enbart med lindor och det är ett problem så strunta i att köra med enbart lindor.
Kör jag med handskar så skaver vecket på handsken alldeles vid den leden där fingret böjer sig medan om jag kör utan handskar utan bara med lindor sliter sömmen på säcken upp sår på fingerknogarna på en nivå att jag blöder. Så hur jag än gör så blir det något skavande. ^^
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 20:01   #68
baggard
Registered User
 
baggards avatar
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 782
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Kör jag med handskar så skaver vecket på handsken alldeles vid den leden där fingret böjer sig medan om jag kör utan handskar utan bara med lindor sliter sömmen på säcken upp sår på fingerknogarna på en nivå att jag blöder. Så hur jag än gör så blir det något skavande. ^^
Slå inte på sömmen på säcken då?

Angående handskarna vet jag inte hur vecket ser ut exakt eller vad handskarna är gjorda av heller för den delen men när jag spelade hockey så fettade jag alltid in insidan av handskarna så dom skulle bli mjuka och härliga. Om du kan göra det så kommer det skava mindre. Plus att smörja in händerna före med fet kräm gör nytta.
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 22:25   #69
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Slå inte på sömmen på säcken då?

Angående handskarna vet jag inte hur vecket ser ut exakt eller vad handskarna är gjorda av heller för den delen men när jag spelade hockey så fettade jag alltid in insidan av handskarna så dom skulle bli mjuka och härliga. Om du kan göra det så kommer det skava mindre. Plus att smörja in händerna före med fet kräm gör nytta.
Inte så lätt att inte träffa sömmen när säcken sätter igång och roterar. :p
Ska testa infettningstipset
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-15, 23:45   #70
svenbanan
Banned User
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 10 099
Jag vet ju inget om boxning, men kan du inte tejpa fingret lite så inte handsken skaver, eller skaffa ett par andra handskar som passar dina händer bättre? Eller kanske ett par riktigt tunna fingervantar av nåt slag under handskarna.

Annars antar jag att det funkar som då man får skavsår på fötterna av ovana skor. Dvs ifall man inte gör nånting åt problemet så återkommer det ett antal gånger, men tillslut kommer huden vänja sig och det blir inga fler skavsår.

Alternativt om det är en design på handsken/skon som inte passar och då kommer problemet aldrig försvinna.
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 06:51   #71
delta_mats
Illrar pillrar
 
delta_matss avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Skogen
Inlägg: 5 089
Citat:
Ursprungligen postat av Wrenchgirl Visa inlägg
Inte så lätt att inte träffa sömmen när säcken sätter igång och roterar. :p
Ska testa infettningstipset
Säcken ska inte rotera, slå heller inte så du slinter på säcken. Det handlar om att träffa rent och precist.
__________________
NO FEAT IS BEYOND MY REACH, I WILL WRITE MY OWN DESTINY.

Cardio Freak With Science
En Svensk Klassiker 2019/2020
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
delta_mats är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-06-16, 08:39   #72
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats Visa inlägg
Säcken ska inte rotera, slå heller inte så du slinter på säcken. Det handlar om att träffa rent och precist.
Det är väl att jag träffar lite offcenter på säcken och då får den ju som en vridande kraft genom att jag kör två snabba jabb med ena handen följt av en jabb från andra och sp två snabba med ena handen igen. Kör varannan intervall med höger som jabbhand och varannan med vänster för att få så jämn belastning som möjligt.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 13:11   #73
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Snabb fråga igen.
Vad är bättre mellan att köra som jag gör nu med fyra 30-sekundersintervaller mot säcken eller tre intervaller med så mycket jag orkar?
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 13:56   #74
Dax
Registered User
 
Daxs avatar
 
Reg.datum: Dec 2010
Ort: Sydväst
Inlägg: 43
Beroende på syfte så skulle jag absolut säga gör på det sätt som gör att du kan behålla en bra slagteknik om du vill bli en duktig boxare.

För kondition och för att det är roligt skulle jag gissa på 3 intervaller max tempo.
Dax är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-17, 14:14   #75
Wrenchgirl
Registered User
 
Wrenchgirls avatar
 
Reg.datum: Nov 2018
Ort: Svenstavik
Inlägg: 405
Citat:
Ursprungligen postat av Dax Visa inlägg
Beroende på syfte så skulle jag absolut säga gör på det sätt som gör att du kan behålla en bra slagteknik om du vill bli en duktig boxare.

För kondition och för att det är roligt skulle jag gissa på 3 intervaller max tempo.
Det är för kardio som jag kör. Mitt stackars huvud skulle inte klara att bli boxare.
__________________
Lyfta skrot? Snarare tränar för att orka lyfta skrot.
Och #fuckreumatism
Wrenchgirl är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)