Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-10-18, 09:40   #46
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så fort de har dragit så ångrar jag att jag inte nämnde festen på andra sidan väggen. När jag strax senare lägger mig i sängen så hör jag vilket jävla liv det är och de har verkligen F-E-S-T fram till ca kl. 03. Det var till 100 % därför som poliserna var här men de valde fel dörr. Hade jag haft mer av din mentalitet så hade jag ju reagerat "fan vad absurt, vad gör de här!?" och inte instinktivt "det är vårt fel, vi ska skärpa oss!" och då hade rätt personer fått skiten. Nu kunde istället mina grannar ha en ostörd fest hela natten
Kunde varit värre, du kunde i rättfärdig indignation skallat polisen för att han dristade sig till att påstå att du förde oljud och spenderat natten i häktet.

Tror jag föredrar personligheten som först fogar sig och sedan efter eftertake inser att det kanske var så att det var fel än den som först slår ifrån sig och sedan kanske inser att det faktiskt var befogad kritik.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:45   #47
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Kunde varit värre, du kunde i rättfärdig indignation skallat polisen för att han dristade sig till att påstå att du förde oljud och spenderat natten i häktet.

Tror jag föredrar personligheten som först fogar sig och sedan efter eftertake inser att det kanske var så att det var fel än den som först slår ifrån sig och sedan kanske inser att det faktiskt var befogad kritik.
I grunden gör ju jag det också men emellanåt kan jag störa mig på när man är för svenskt foglig. Finns ju ett mellanting också I just det här exemplet vet jag dock inte om så mycket hade kunnat gjorts annorlunda, grannfesten hördes men det var först när jag gick och lade mig som jag insåg HUR mycket det hördes. Hade någon dunkat stolar i väggen hela kvällen så hade jag kanske funnit mig snabbare och berättat att det nog var grannen som de var ute efter.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:48   #48
sumialic
Banned User
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 1 411
Ja, mellanting is the way to go.

Jag handlar ofta utan att tänka och har väl även för ofta en aggressiv approach när jag gör det. Hälften av gångerna har man rätt och då är det kanske befogat, men sen har man ju den andra hälften där man framstår som en idiot och får ångest för sitt beteende efteråt.
sumialic är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:51   #49
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Måste fråga en sak, kanske främst riktar sig till dom som bor lyhört: tycker ni att det är lätt att avgöra varifrån grannljud kommer? Jag hade en period där en granne som var helt tondöv plinkade på en gitarr sent på kvällen, ofta framåt halv tolv. När denna period aldrig tycktes ta slut så tröttnade jag och ville kontakta personen, antingen genom att knacka på eller skriva ett brev. Instinktivt så var jag 100 % säker på att ljudet kom genom en av väggarna men när jag gick upp ur sängen för att verkligen fastslå det så blev jag mer och mer osäker. Kom det därifrån eller nedifrån, kanske uppifrån eller genom andra väggen? Jag fann det komplett omöjligt att verkligen spika fast vilken granne det var som gitarr-terroriserade mig och allt rann ut i sanden. En dag så slutade han som tur var.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:57   #50
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
I grunden gör ju jag det också men emellanåt kan jag störa mig på när man är för svenskt foglig. Finns ju ett mellanting också I just det här exemplet vet jag dock inte om så mycket hade kunnat gjorts annorlunda, grannfesten hördes men det var först när jag gick och lade mig som jag insåg HUR mycket det hördes. Hade någon dunkat stolar i väggen hela kvällen så hade jag kanske funnit mig snabbare och berättat att det nog var grannen som de var ute efter.
Absolut, jag är likadan. På det personliga planet är det eventuellt ett problem när man seriellt viker ned sig och blir en dörrmatta.
Den perfekta balansen vore väl att man respektfullt ursäktar sig men inte viker ned.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 09:58   #51
KoloKille
Banned User
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 261
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Måste fråga en sak, kanske främst riktar sig till dom som bor lyhört: tycker ni att det är lätt att avgöra varifrån grannljud kommer? Jag hade en period där en granne som var helt tondöv plinkade på en gitarr sent på kvällen, ofta framåt halv tolv. När denna period aldrig tycktes ta slut så tröttnade jag och ville kontakta personen, antingen genom att knacka på eller skriva ett brev. Instinktivt så var jag 100 % säker på att ljudet kom genom en av väggarna men när jag gick upp ur sängen för att verkligen fastslå det så blev jag mer och mer osäker. Kom det därifrån eller nedifrån, kanske uppifrån eller genom andra väggen? Jag fann det komplett omöjligt att verkligen spika fast vilken granne det var som gitarr-terroriserade mig och allt rann ut i sanden. En dag så slutade han som tur var.
Det är då man sätter upp en arg lapp i trapphuset. Gärna med många utropstecken!!!
KoloKille är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:02   #52
David_wigren
Registered User
 
David_wigrens avatar
 
Reg.datum: Apr 2009
Ort: Örebro
Inlägg: 1 488
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Måste fråga en sak, kanske främst riktar sig till dom som bor lyhört: tycker ni att det är lätt att avgöra varifrån grannljud kommer? Jag hade en period där en granne som var helt tondöv plinkade på en gitarr sent på kvällen, ofta framåt halv tolv. När denna period aldrig tycktes ta slut så tröttnade jag och ville kontakta personen, antingen genom att knacka på eller skriva ett brev. Instinktivt så var jag 100 % säker på att ljudet kom genom en av väggarna men när jag gick upp ur sängen för att verkligen fastslå det så blev jag mer och mer osäker. Kom det därifrån eller nedifrån, kanske uppifrån eller genom andra väggen? Jag fann det komplett omöjligt att verkligen spika fast vilken granne det var som gitarr-terroriserade mig och allt rann ut i sanden. En dag så slutade han som tur var.
Jag har också en granne som är helt tondöv. Han sjunger för full hals. Alltså verkligen för full hals så högt han absolut kan, ofta efter tolvslaget på natten under vardagar. Jag gick ut till trapphuset för att lyssna vart det kom ifrån. Det visade sig att han bodde 2 dörrar bort. Med tanke på hur väl han hördes in till mig måste det vara en mardröm att bo precis bredvid. Jag bad honom att tänka på att vara tystare under vardagar efter kl 22. Han har dock inte bättrat sig.
David_wigren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:03   #53
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Absolut, jag är likadan. På det personliga planet är det eventuellt ett problem när man seriellt viker ned sig och blir en dörrmatta.
Den perfekta balansen vore väl att man respektfullt ursäktar sig men inte viker ned.
Så är det. Om jag på löpande band viker ned mig vet jag inte men jag är extremt mån om att folk ska tycka om mig och står inte ut med tanken på att jag t.ex. skulle vara den personen i lägenhetshuset som folk stör sig på. Så i situationer som denna tråd behandlar så blir min initiala reaktion att skämmas.

Hade nästan uppskattat en situation likt TS för att se hur man skulle reagera
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:07   #54
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Så är det. Om jag på löpande band viker ned mig vet jag inte men jag är extremt mån om att folk ska tycka om mig och står inte ut med tanken på att jag t.ex. skulle vara den personen i lägenhetshuset som folk stör sig på. Så i situationer som denna tråd behandlar så blir min initiala reaktion att skämmas.

Hade nästan uppskattat en situation likt TS för att se hur man skulle reagera
Låter väldigt svenskt väldigt positivt för samhället men negativt i längden för ens person troligen.

Låg risk att hamna i fängelset när man inte instintivt väljer aggression så det finns fördelar.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:13   #55
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Många tomma tunnor skallrar i behovet att visa sig alfa och vill helst se en blodig misshandel för att etablera dominans.

Killen sade ifrån, knuffade bort, och valde sedan att försöka ta the high road igen och igen, och det tycker jag snarare låter som någon som inte har ett externt behov av att bevisa något.
Livet är ett spel. Jag spelar för att vinna. Män är som hyenor och så fort de ser en svaghet hos någon annan nyttjar de möjligheten att gynna sig själva. Usch.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:22   #56
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Livet är ett spel. Jag spelar för att vinna. Män är som hyenor och så fort de ser en svaghet hos någon annan nyttjar de möjligheten att gynna sig själva. Usch.
Ironiskt nog resonerar nog den rabiata grannen på liknande vis han vill inte heller bli trampad på och försvarar sig aggresivt.
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:27   #57
Stoltz
Jag ber om det.
 
Stoltzs avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 3 622
Citat:
Ursprungligen postat av Brofessorn Visa inlägg
Livet är ett spel. Jag spelar för att vinna. Män är som hyenor och så fort de ser en svaghet hos någon annan nyttjar de möjligheten att gynna sig själva. Usch.
Ja, om du känner så och det fungerar bra för dig så är det väl bara att fortsätta.

Jag är mer av skolan att jag helt enkelt inte bryr mig tillräckligt för att jaga upp mig själv i varje konfronterande situation. Inte för att jag blir rädd och vill undvika konfrontation utan för att jag uppriktigt talat inte bryr mig. Om någon börjar skrika på mig om att jag är högljudd när jag vet att jag inte är det så är den personen bortblåst från mitt minne i samma sekund som den är utanför mitt synfält. Då orkar man inte jaga upp sig.

Om någon tror att man är en dörrmatta - Det bryr jag mig inte om heller. Den enda gången jag skulle känna att jag skulle behöva ta av min egna värdefulla energi för att försöka få någon att få en annan åsikt om mig är om det faktiskt kommer till punkten att dennes åsikt orsaker problem för mig som faktiskt är problem jag bryr mig om. DÅ kan jag lägga energin på det.

Annars så är där bara två åsikter om mig som jag bryr mig om. Den ena är min egen åsikt, och den andre är inte en personen som konfronterat mig.

Cyanide&Happiness satte huvudet på spiken i denna:

Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:30   #58
MackeJuve
Registered User
 
MackeJuves avatar
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 10 829
Citat:
Ursprungligen postat av Grahn Visa inlägg
Låter väldigt svenskt väldigt positivt för samhället men negativt i längden för ens person troligen.

Låg risk att hamna i fängelset när man inte instintivt väljer aggression så det finns fördelar.
Ja. Det är en jävla balansgång, helt klart. Kan ju räcka med att ha en ganska moderat nivå av temperament för att det ska gå fel en gång och få långvariga konsekvenser. För flera av de jag känner som har ett direkt hett temperament har det ju gått snett flera gånger om. Det är man glad att slippa.
__________________
Journal: Marklyft & löpning

10K: 37:55 100K: 9:49 100 miles: 18:08
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:33   #59
Grahn
Registered User
 
Grahns avatar
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vault 13
Inlägg: 11 123
Citat:
Ursprungligen postat av MackeJuve Visa inlägg
Ja. Det är en jävla balansgång, helt klart. Kan ju räcka med att ha en ganska moderat nivå av temperament för att det ska gå fel en gång och få långvariga konsekvenser. För flera av de jag känner som har ett direkt hett temperament har det ju gått snett flera gånger om. Det är man glad att slippa.
Ja, har man en dålig dag så kan skit gå fel även om man oftast är icke konfronterande. Det är nog lite som Stoltz verkar vara inne på att man kan hantera känslan av att vara en dörrmatta genom att helt enkelt inte bry sig i personer som är insignifikanta i ens personliga universum.

The Zen of not giving a shit!
__________________
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Utöver det bör du endast gå värdigt men bestämt.
Grahn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-10-18, 10:35   #60
Brofessorn
Registered User
 
Brofessorns avatar
 
Reg.datum: May 2015
Inlägg: 1 601
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Ja, om du känner så och det fungerar bra för dig så är det väl bara att fortsätta.

Jag är mer av skolan att jag helt enkelt inte bryr mig tillräckligt för att jaga upp mig själv i varje konfronterande situation. Inte för att jag blir rädd och vill undvika konfrontation utan för att jag uppriktigt talat inte bryr mig. Om någon börjar skrika på mig om att jag är högljudd när jag vet att jag inte är det så är den personen bortblåst från mitt minne i samma sekund som den är utanför mitt synfält. Då orkar man inte jaga upp sig.

Om någon tror att man är en dörrmatta - Det bryr jag mig inte om heller. Den enda gången jag skulle känna att jag skulle behöva ta av min egna värdefulla energi för att försöka få någon att få en annan åsikt om mig är om det faktiskt kommer till punkten att dennes åsikt orsaker problem för mig som faktiskt är problem jag bryr mig om. DÅ kan jag lägga energin på det.

Annars så är där bara två åsikter om mig som jag bryr mig om. Den ena är min egen åsikt, och den andre är inte en personen som konfronterat mig.

Cyanide&Happiness satte huvudet på spiken i denna:

Har du sett när en förälder smiskar ett barn någon gång? Det behöver inte vara i verkligheten, du kan ha sett det på film.

Föräldern behöver inte vara arg eller uppjagad. Men den vet vad som behöver göras, så den gör vad den uppfattar som sin plikt och smiskar ungen. Man behöver inte vara arg eller uppjagad, man kan vara lugn som satan och ändå göra det för att förhindra eskalering av det dåliga beteendet. Personligen blir jag aldrig arg då jag är starkt influerad av buddhistisk filosofi, men som alfaman måste jag ändå sätta eventuella uppstickare på plats oavsett om jag vill det eller inte.
Brofessorn är inte uppkopplad   Svara med citat


Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
Copyright 2015, Kolozzeum (TM)